נתונים מבהילים: בישראל ישנם כ־130 רופאי ריאה בלבד, רובם באזור המרכז וירושלים. בדרום המדינה ובצפונה ישנם רופאים בודדים בלבד. מומחי הריאה בישראל מפצירים בתושבים להיבדק לאבחון מחלת הריאות החסימתית COPD. אך גם אם הציבור יגלה מודעות למחלה קשה זו, הדרך לאבחון רשמי שלה ארוכה ומסובכת.
COPD (chronic obstructive pulmonary disease) היא מחלה חסימתית כרונית בדרכי האוויר שמובילה לפגיעה בתפקוד הריאות. זו מחלה מסכנת חיים הנגרמת עקב פגיעה ארוכת טווח בריאות, בעיקר כתוצאה מעישון, בעבר או בהווה. המחלה מתבטאת בהיצרות ובדלקת של הסימפונות, הצינורות המובילים את האויר לריאות, ובאובדן הגמישות של נאדיות האוויר הנמצאות בריאות. היצרות של הסימפונות וכן דלקת מובילות לחסימה חלקית של דרכי הנשימה, המקשה על החולה לשאוף אוויר לריאותיו ולנשוף. התסמינים הם קושי בנשימה, קוצר נשימה במאמץ, שיעול כרוני, צפצופים ולחצים בחזה. 
בישראל כ־80% מחולי המחלה אינם מאובחנים ואינם מודעים כלל למחלתם. הרופאים מדגישים כי ישנה חשיבות אדירה לגילוי המוקדם בשיפור איכות החיים ובהארכת תוחלת החיים. בישראל אנשים שמעוניינים להיבדק על מנת לגלות האם הם חולים במחלה נאלצים להתמודד עם בירוקרטיה. רופא משפחה אינו מוסמך לאבחן רשמית את החולה ב־COPD. על מנת לעשות כן הוא צריך להפנות את החולה לרופא ריאות, אחד מהמעטים בארץ. לאחר שהוא זוכה להיבדק ולקבל את האבחון, בחלק מקופות החולים יש להמתין עד לאישורים המתאימים על מנת לקבל תרופות וטיפולים.

“כל חולה שמופנה לבית חולים באזור המרכז יכול להמתין בין ארבעה עד שישה חודשים לבדיקה, שלא לדבר על מי שגר בצפון ובדרום", מתריע ד"ר גרשון פינק, יועץ ריאות לשירותי בריאות לאומית. ד"ר פינק, בעברו מנהל המכון למחלות ריאה במרכז הרפואי קפלן, שובר את הראש כבר שנים בניסיון להבין מדוע רופאי משפחה אינם רשאים לאבחן את החולים, ולמה אין בקליניקות שלהם מכשיר ספירומטריה, שבאמצעותו ניתן לבדוק בקלות את מצבו של החולה.
“ישנה כוונה שמכשיר זה יונגש לרופאי המשפחה", אומר ד"ר פינק. “כמו שרופא המשפחה יכול לבצע בדיקת אק"ג, הוא יכול לבצע אבחון של COPD. 500 אלף אנשים נמצאים בסיכון למחלה זו. כיום מטופלים רק כ־60־70 אלף חולים. אוכלוסייה עצומה לא זוכה לטיפול". 
עוני רפואי
ד"ר דניאל סטרובין, מנהל מכון ריאות בבית חולים אסותא אשדוד ומומחה למחלות ריאה, עוסק בתחום כבר 18 שנה. לדבריו, “האבחון צריך להיות מוקדם ככל האפשר על אף המגבלות הקיימות. משום שהמחלה מתפתחת בקצב איטי, החולים מסתגלים לתסמינים ובאים לדווח בזמן מאוחר. ככה היכולת למנוע את ההתפתחות נהיית מוגבלת. ניתן למנוע את ההידרדרות, שכוללת זיהומים במערכת הנשימה, על ידי טיפול במערכת החיסונית, כולל חיסון לשפעת".
לדברי ד"ר סטרובין, “במדינות ה־OECD ובצפון אמריקה הטיפול במחלה נעשה גם על ידי רופאי משפחה, עובדה שחוסכת זמן יקר לחולים. חייבים להגדיל את מספר הרופאים בישראל שרשאים לאבחן ולטפל במחלה. דרומה מראשון לציון ורחובות קיים עוני רפואי: כמות רופאים קטנה. אצלנו באסותא אשדוד יש אמצעים מאוד מתקדמים. אנו מסוגלים לתת לחולים שירות מיטבי, כמו אבחון מדויק של COPD".
ד"ר סטרובין, בדומה לד"ר פינק, משוכנע כי חייב להיות שיתוף פעולה מלא עם רופאי משפחה על מנת לייעל ולשפר את האבחון והטיפול בחולים: “יש צורך בחיבור טוב בין רופאי המשפחה לרופאי הריאות כדי לזרז את הטיפול. ברגע שהעסק מתעכב, החולה לא אחת פשוט ‘נעלם’ מהטיפול ולא מתמיד בו".
גם ד״ר מוחמד יונס, רופא ריאות בכיר בבית חולים העמק בעפולה, מסכים. כיו״ר העמותה למניעת עישון וגמילה במגזר הערבי, שם ישנה מודעות נמוכה למחלה, הוא מבין את החשיבות באבחון וטיפול מהירים. “שכיחות המחלה עומדת על אחד מכל ארבעה מעשנים", מדגיש ד"ר יונס. “יש בישראל חסר משמעותי בכמות הרופאים המומחים של רפואת ריאות. מדובר במחלה פרוגרסיבית. אם אתה מגלה אותה בשלב מוקדם אפשר לשלוט בה. אבל כל עוד אתה לא מאובחן, המחלה תתקדם. זו מחלה שקוטלת מיליונים ברחבי העולם. אנחנו חייבים לטפל בה. בארצות הברית, למשל, יש רופאים המיועדים לטפל בבעיות נשימה של החולים. פה יש רק רופאי ריאה למטרה זו ומספרם מועט מאוד. רק ארבעה־חמישה רופאים בכל מחוז הצפון. זה בלתי נתפס. התורים ארוכים והחולים מאוד סובלים. עד שהחולה מגיע לקבל טיפול נכון, הוא כבר עבר החמרה במצב. חייבים להכשיר את רופאי המשפחה לאבחן את המחלה ולתת להם אפשרות להשתמש בספירומטריה. צריך לחשוב גם על ההשלכות העתידיות עבור החולים. בצפון אין מרכזי שיקום לחולים אלה. היחיד שיש נמצא בחיפה. אין גם סדנאות להפסקת עישון, כלי חיוני במלחמה ב־COPD. המחלה הזו ממש מקבלת היבטים אחרים בצפון או בדרום מאשר במרכז. אנשים לא זוכים בטיפול שמגיע להם בגלל חוסר באמצעים". 
מידע זה אינו מחליף ייעוץ רפואי. לכל שאלה בנוגע לנושא זה יש לפנות לרופא המטפל. הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ
התוצאה בתוך שבוע. הפענוח: אחרי חצי שנה 
על מנת לקבל אבחון אמין למחלת COPD, יש לבצע ספירומטריה - בדיקה באמצעות צינור שבוחן את תפקודי הריאה של החולה. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית והיא נערכת כיום בבתי החולים, במכוני הריאה ובקופות החולים. לבדיקה זו יכולים להפנות את החולים הן רופאי ריאה והן רופאי משפחה. 
אף על פי שתוצאות הבדיקה יכולות להגיע בתוך ימים ספורים, שבוע לכל המאוחר, החולים עדיין לא זכאים לקבל את הטיפול הראוי עבורם. מכיוון שפענוח תוצאות הבדיקה יכול להיעשות רק על ידי רופאי ריאה, בצפון לדוגמה, לפי דבריו של ד"ר יונס, החולים נאלצים להמתין לתור חודשים, לעתים יותר מחצי שנה.