יש חשמל באוויר: קרה לכם שהתחשמלתם כשניסתם לפתוח את דלת המכונית? זו הסיבה לכך

דווקא בעונת האביב, כמעט כל נגיעה קטנה ותמימה בדלת כלי הרכב שלכם תסתיים ב"זץ" חשמלי מבהיל ומכאיב. המומחים של מכון דוידסון לחינוך מדעי ביררו את הנושא, וזו התשובה שלהם לתופעה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונלייןמעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
"איי! המכונית חשמלה אותי!"
"איי! המכונית חשמלה אותי!" | צילום: LFO62, Shutterstock

שוב הגיעה התקופה הזו בשנה שבה כל נגיעה בדלת המכונית עלולה להסתיים בפרץ פתאומי של כאב. ה"זץ" הזה קורה עקב חוסר איזון בין המטען החשמלי שעל עורנו למטען החשמלי של גוף המכונית. מטענים חשמליים שליליים, כמו אלה שיש לאלקטרונים המקיפים את גרעיני האטומים, ומטענים חשמליים חיוביים כפי שיש לפרוטונים בגרעין האטום עצמו, מושכים אלה את אלה. כשבחומר מסוים או על גבי משטח מסוים יש יותר אלקטרונים מפרוטונים, אנו אומרים שהחומר טעון שלילית, ולהיפך: כשיש יותר פרוטונים הוא טעון חיובית.

תופעת ה"זץ" מהמכונית נפוצה במיוחד בימים קרירים ויבשים, שיש רבים כמותם בעונות המעבר בישראל. אוויר לח וחם מכיל כמות גבוהה של אדי מים, והאדים האלה נוטים לספוג אליהם אלקטרונים ממשטחים שחשופים לאוויר, כמו העור שלנו, וכך לפרוק את עודפי המטען החשמלי שהחל להצטבר בעור מהחיכוך עם מושב המכונית. בנוסף, כשאדים מתעבים לטיפות מים על גבי המשטחים, הם מפזרים את המטען החשמלי העודף לפני שהספיק להצטבר במקום אחד.

תגיות:
התחשמלות
/
מכונית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף