אנחנו שוב בתקופה הזו, שבה יום אחד חם ואז קר. חמסין ולמחרת גשם. עונת האביב ההפכפכה היא קצרה מאוד בישראל. אבל כשמספיקים לחוות את האביב, מבינים שכמה שהוא קצר, ככה הוא נהדר.

אחד המקומות המומלצים ביותר לבקר בהם בתקופה הזו הוא הגליל המערבי, שעדיין ירוק ופורח, מזג האוויר נוח, והנופים - טוב, הם שם כל השנה - אבל איכשהו באביב הם נראים אפילו יותר טוב.

עמותת זמן גליל מערבי רותמת בשנים האחרונות את הימים האלה לפסטיבל "אביב זמן גליל מערבי", שחוגג השנה עשור. הפסטיבל יתקיים בסוף השבוע הבא - 18־20 במאי, ומתוכננים שלושה ימים גדושים בפעילויות: סיורים, סדנאות, ארוחות מיוחדות ובעיקר הרבה שיתופי פעולה מסקרנים בין אתרי התיירות הגליליים.

יצאנו לבקר בכמה מהאתרים המשתתפים. פרטים מלאים על האירועים בפסטיבל תוכלו למצוא באתר העמותה.

סבתא מהא, חורפיש

התחנה הראשונה שלנו הוא ביתה של סבתא מהא, שבו תקבלו לא רק אוכל מעולה וחוויית הכנסת אורחים מכל הלב, אלא גם תוכלו לשמוע ממנה את סיפורה האישי ואת תובנותיה בכל הקשור למעמד האישה הדרוזית. בעלה עאמיר, מורה דרך עתיר ידע, יספר על ההיסטוריה של העדה בתיבול סיפורים ואנקדוטות מרתקות. מהמטבח הביתי יוצאת אחת ממנות החומוס הטעימות ביותר שאכלנו, ויחד איתן עוד ועוד מנות מהמטבח הדרוזי המסורתי - שולבטו, מוגרביה, מנסף של בקר או עוף, עלי גפן וכרוב ממולאים, מקלובה וגם ארוחות בוקר בסגנון דרוזי.

כל אלו יוגשו לכם במרפסת ביתם שבכפר חורפיש, הכפר הדרוזי הצפוני ביותר בגליל, קילומטרים ספורים מגבול לבנון ועם נוף מרהיב, בזכות היותו ממוקם בגובה של 850 מטר מעל פני הים. אנחנו קיבלנו לקינוח עוגיות סולת מתובלות באניס מלאות בניחוחות ובטעמים. לכבוד פסטיבל האביב מציעים מהא ועאמיר חוויה שמשלבת את האהבה של כל אחד מהם. עאמיר יוביל את המטיילים בסמטאות הכפר הציוריות ודרך נקודות תצפית אל המקום השני הקדוש ביותר עבור בני העדה הדרוזית בארץ - קברו של הנביא סבלאן, ומשם אל ביתם, שבו תחכה סבתא מהא ותערוך סדנה להכנת עלי גפן שתסתיים בארוחה עשירה ממיטב מאכלי המטבח הדרוזי. הארוחה גם כשרה.

סבתא מהא  (צילום: אנטולי מיכאלו)
סבתא מהא (צילום: אנטולי מיכאלו)

מחיר: 220 שקלים לאדם לארוחה מלאה וסיור בחורפיש.

להרשמה: 3971470 - 072

רותי וגילי - מארחים מהלב, יערה

הדבר הראשון שבו נתקלים כשנכנסים לבית של רותי וגילי הוא החיוך הגדול של רותי והמבט האוהב שגילי שולח אליה כל הזמן. בית שמיד עוטף אותך בתחושת חמימות, ומתערבלים בו הריחות הנפלאים של האוכל, שמוגש בחצר המקורה רחבת הידיים של הבית ובחצר הפתוחה שצמודה אליה.

יש בתפריט שלהם מאה מנות שונות ומגוונות ממטבחים שונים, אבל הכוכב הוא הקוסקוס האלג'יראי, קוסקוס מסורתי בעל מרקם קליל ורך, שרותי למדה להכין מחמותה מרלן. נראה שלרותי יש מגע של קסם בכל מנה שיוצאת ממטבחה.

"ההורים שלי עבדו שעות ארוכות, ומי שגידלה אותנו הייתה סבתא זוהרה ז"ל, שקראתי לה ממה. היא הייתה עיוורת אבל ידעה לבשל אוכל נפלא. הייתי מבלה איתה, כילדה, שעות במטבח. היא הייתה מנחה אותי מה לעשות, נותנת לי לקלף ירקות, להכין קציצות, לפרק ארטישוק, והייתה נוגעת בידיה לבדוק אם עשיתי הכל כמו שצריך", היא מספרת בעיניים מלאות געגוע.

על השולחן הונחו סוגים שונים של תבשילים, חמישה סוגי קציצות, מפרום כרובית ומפרום תפוחי אדמה, דגים, עופות ובקר בסגנונות שונים ועוד ועוד. בנוסף לארוחות שהם מקיימים בחצר שלהם, ניתן להזמין מהם גם ארוחות ערב וצהריים, אם אתם בדיוק מתארחים בצימר באזור. בחצר היפה שלהם הם גם מקיימים ערבי תוכן עם הרצאות בנושאים שונים, מלוות, כמובן, באוכל של רותי.

בפסטיבל הם מציעים ארוחה מלאה ועשירה, וגם הופעה חיה עם שירי רוק ישראלי מכל הזמנים, בביצוע של "להקה מקומית", שכל חבריה הם אנשי הגליל.

מחיר: 145 שקלים לאדם להופעה וארוחת ערב.

להרשמה: 3941140 -072

רותי וגילי מארחים מהלב  (צילום: עדי רונן )
רותי וגילי מארחים מהלב (צילום: עדי רונן )

טרקטורוני הצפון אקסטרים, אכזיב

השם "טרקטורוני הצפון" קצת מטעה, מאחר שהעסק המשפחתי של אופיר ומיכל כבר החליף מזמן את הטרקטורונים הישנים ברייזרים חדישים, כלים נוחים יותר לשליטה ויותר בטיחותיים. אבל מכיוון ש"טרקטורוני הצפון" כבר הפך למותג, השם נשאר. המקום הזה הוא הגשמת חלום של אופיר קרופרו, שתמיד אהב שטח, אקסטרים ואירוח. אליו הצטרפו אשתו מיכל, אביו אריה לאחר שיצא לפנסיה ואחיו רועי, שאחראי לתחזוקת הרכבים.

כשתגיעו למקום, לפני היציאה לשטח תפגשו את אחד מבני המשפחה, ותגלו שכולם מתמסרים לחוויות האירוח לא פחות מאשר לטיול עצמו.
טיולי הרייזרים של טרקטורוני הצפון מתקיימים באחד המקומות היפים ביותר בגליל, בסמוך לחוף אכזיב. במהלך הטיולים עוברים על דיונות, הרים ועמקים. עולם שלם בתוך מסלול חווייתי.

מלבד הנסיעה המהנה, כל מסלול כולל גם עצירה לקפה או תה מול הנוף, וקצת הסברים על האזור.
במהלך הפסטיבל הם יקיימו טיול לילי לכל המשפחה, בשטחי עמק הקורן, שבו מטפסים על שיפולי גבעות הגליל המערבי בשיירה אחידה עד הגעה לגבעת חמודות.

מחיר: 600 שקלים לרייזר זוגי; 800 שקלים לרייזר עד ארבעה נוסעים. אפשר לבנות מסלול מותאם לפי הצורך.

להרשמה: 3941145 - 072

סיור במעיליא עם איילת

הכפר מעיליא נמצא על הר זיו, השוכן בדרך שבין נהריה למעלות. בפסגת הכפר נמצאים שרידי מבצר צלבני המעידים על שליטתם של הצלבנים במרחב ובדרכים. המבצר שבראש הכפר נקרא "שאטו דה רווא" - או בעברית, "מבצר המלך" - ובו התגורר שליט האזור הצלבני. על חורבות המבצר נבנו לימים הבתים הראשונים של תושבי מעיליא, כפר שכל תושביו נוצרים.

סיור במעיליא  (צילום: Ritvo photpgraphy)
סיור במעיליא (צילום: Ritvo photpgraphy)

אנחנו יצאנו לסיור בכפר עם מורת הדרך הגלילית איילת בר מאיר, שלוקחת אותנו ישר אל תוך כנסייה יפה ועתיקה ולביקור במסעדה במבנה שעבר שימור ארכיטקטוני. דרך הסמטאות הציוריות, בין בתי אבן, אנחנו מגיעים אל בית שבו ניתן לראות את הסגנון של בתי הכפר בתחילת המאה ה־20, ובו נחשפה רצפת פסיפס של כנסייה ביזנטית. גילוי הרצפה שופך אור על יישובים שהיו במקום לאורך תקופות רבות על ההר שעליו נמצא היום הכפר.

הסיור של איילת בפסטיבל האביב נקרא "מיין ליין", אז כמובן שהיינו מוכרחים לסיים ביקב ג'וליה המשפחתי, שהוא סיפור חוצה דורות של אהבה לאדמה, לכפר וכמובן ליין. ביקב טעמנו כמה יינות מצוינים לצד גבינות ועוד נשנושים, שהשאירו את כל הסיור עם טעם של עוד.

מחיר: 140 שקלים להדרכה וטעימות.

להרשמה: 3971232 - 072

יקב ג'וליה (צילום: עדי רונן )
יקב ג'וליה (צילום: עדי רונן )