רכבות מלוות אותנו כבר מעל 200 שנים, כאשר מאז הן התפתחו ויש מגוון סוגים של רכבות בערים, בהרים, בין כפרים ומדינות. עם זאת, מסתבר כי ישנן רכבות מסוגים שונים שפחות הכרנו, ולשם כך ריכזנו כאן מספר דוגמאות מיוחדות מרחבי העולם.

דווקא ביעדים האהובים: נמשכות השביתות בנמלי התעופה ובתחבורה הציבורית באירופה
מעל 130 מסלולים ברחבי אירופה: זו חברת הקרוזים שתרחיב את פעילותה ביבשת

Wuppertal Schwebebahn, גרמניה

אם אי פעם מסילת רכבת הייתה מתאימה באופן מושלם לסביבתה, אז הרכבת הזו לגמרי עונה לדרישות. המסילה שלה נבנתה כדי לקשר כמה עיירות עם אזורי תעשייה לאורך העמק הצר והמפותל של נהר וופר, ובניית הרכבת התלויה הושלמה כבר ב-1901 והיוותה רגע מכריע בצמיחת העיירות שהתמזגו בסופו של דבר והפכה לעיר וופרטל ב-1929.

זה אולי נראה יוצא דופן למבקרים, אבל עבור תושבי וופרטל זה עמוד השדרה של רשת התחבורה הציבורית של העיר, המסילה חורשת מעל רחובות פקוקים כדי להציע נסיעות מהירות וישירות לאורך מסלול של שמונה קילומטרים. המסילות הבודדות הנושאות את הרכבות נתמכות בסדרה של 480 מוטות פלדה במשקל של כמעט 20,000 טון בסך הכל. יותר מ-80,000 אנשים ביום עוברים על ידי 31 קרונות שנוסעות במהירות של עד 60 קמ"ש. 

Wuppertal Schwebebahn, גרמניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Wuppertal Schwebebahn, גרמניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Stoosbahn, שוויץ

רכבת זו מחזיקה בשיא הרכבת הציבורית התלולה בעולם, היא נפתחה בדצמבר 2017 והפכה לאטרקציה תיירותית עולמית בפני עצמה. הקרונות הייחודיים עם ה"חביות" המסתובבות שלהם מאפשרות לנוסעים להישאר באותה זווית ולנסוע בשלווה במעלה ההר בשיפועים של עד 110%. אורך המסלול הוא קצת יותר מ-1.7 קילומטרים והרכבת עושה את הדרך תוך חמש דקות.

בנוסף, הרכבת הזו היא סוג של "גלגל הצלה" לכפר חסר הגישה Stoos, השוכן גבוה על הר ליד העיירה Schwyz, שמדרום לציריך. כל רכבת מצוידת בשלוש "חביות" נוסעים בתוספת קטע נוסף למשא. מדי שנה עוברים עד 10,000 טונות של משא - אספקה ​​חיונית שעולה במעלה הגבעה למסעדות ובתי מלון, כאשר אשפה ומיחזור חוזרים למטה. ניתן לשאת גם עד 1,500 נוסעים בשעה, בתוספת מגלשי הסקי או הסנובורד שלהם.

Stoosbahn, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Stoosbahn, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Hythe Pier Railway, אנגליה

מסילות הברזל של המזח הן אטרקציה עבור מספר אתרי נופש בריטיים על חוף הים כבר מהמאה ה-19. המקטע המפורסם ביותר זה נסיעה באורך של מספר קילומטרים לקצה מזח סאות'אנד בחוף המזרחי של המדינה. הרכבת נבנתה תחילה לשם הנאה אך למעשה גם חוסכת למבקרים הליכה ארוכה חזרה על החוף.

המזח הנוכחי נפתח בשנת 1881 ומסילת הרכבת נוספה כבר בשנת 1909. זוהי מסילת המזח הוותיקה ביותר הפועלת ברציפות בעולם. תחילה, הקרונות הונעו ידנית אך בשנת 1922 החליפה מסילה חשמלית חדשה את המסילה הראשונה שנבנתה. שני קטרים ​​חשמליים עודפים של הצבא הבריטי, שנבנו במקור לעבודה במפעל במלחמת העולם הראשונה, הפעילו בזמנו את הרכבות.

Hythe Pier Railway, אנגליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Hythe Pier Railway, אנגליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Chongqing Monorail, סין

העיר צ'ונגצ'ינג בסין היא הבית של מערכת רכבות העילית הארוכה ביותר בעולם ואחת ממערכות רכבות העילית העמוסות ביותר שיש, אשר נושאת מיליוני נוסעים בשנה בשני קווים בעלי קיבולת גבוהה של "קרן עוצבת" באורך כולל של 100 קילומטרים. אחד מהקווים מסיע כל שנה מעל 250 מיליון איש. שני הקווים, שנפתחו בין 2005 ל-2016, כוללים 70 תחנות עם שילוב של קטעים תת קרקעיים ומוגבהים. 

הטופוגרפיה הייחודית של העיר, עם הבדלי גבהים קיצוניים בין רמות ההרים המאוכלסות בצפיפות, לבין עמקי נהר היאנגצה וג'יאלינג, אילצה בעבר את הרשויות של צ'ונגצ'ינג לחפש חלופה לרכבות מטרו קונבנציונליות. היכולת של רכבות העילית להתמודד עם עליות תלולות ועיקולים הפכה אותה לפתרון התחבורה האידיאלי עבור מגה העיר הזו.

Chongqing Monorail, סין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Chongqing Monorail, סין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Ferrobus, דרום אמריקה

למרות המראה המתעתע והייחודי של הרכבת הזו, מדובר בכלי תחבורה מאולתר שחורש אזורים הרריים רבים בדרום אמריקה. למעשה, מדובר בשילוב של גופי אוטובוס ישנים עם גלגלים על מסילה. ה"רכבת" הייחודית הזו נוסעת על מסלולי רכבת נטושים שנבנו כבר במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 בין הרי האנדים, ועוברת בצ'ילה, בוליביה וקולומביה. הנסיעה ברכבת זו פופולרית במיוחד בקרב תיירים שרוצים להימנע מנסיעות לא נוחות, ולעתים קרובות אף מסוכנות, בכבישים שבאותן מדינות. 

Ferrobus, דרום אמריקה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Ferrobus, דרום אמריקה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Pokémon With You, יפן

ביפן עלו על רעיון יצירתי לרכבת שמושכת אליה מעריצים רבים מכל העולם, כאשר מדובר בכל חובבי הפוקימונים. רכבת מקומית במדינה נצבעה ועוצבה בצורה שתהיה דומה לדמות המפורסמת ביותר מסדרת האנימה המצוירת, פיקאצ'ו.

הצבע הצהוב הבוהק שולט מבפנים ומבחוץ, כאשר מוטיבים של פיקאצ'ו מכסים את כל הרכבת, מהרצפה ועד הקירות והווילונות. באחד הקרונות יש מקומות ישיבה, בעוד שבקרון אחר יש חלל משחקים. במהלך הנסיעה בת השעתיים מאיצ'ינוסקי לקסנומה שבאזור טוהוקו, ילדים יכולים לשחק, לנמנם ולהתרועע עם בובות פיקאצ'ו ענקיות או אפילו להעמיד פנים שהם נוהגים ברכבת.

Pokémon With You, יפן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Pokémon With You, יפן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Katoomba Scenic Railway, אוסטרליה

לא רחוק מהעיר סידני נמצאת רכבת שלא דומה כמעט לשום דבר אחר בעולם. היא ממוקמת בלב ההרים הכחולים, ורכבת הנוף של Katoomba היא מועמדת נוספת לתואר מסילת הרכבת התלולה בעולם. אבל, בניגוד לסטאוסבאן שבשוויץ, מסילת הרכבת הזו מספקת ירידה מסמרת שיער במורד צוקי אבן חול ודרך סלעית ובתוך מנהרות הממוקמות מעל נוף מדהים. הקרונות עם גג הזכוכית לוקחות עד 84 מבקרים בכל נסיעה בשיפוע של 52 מעלות, אם כי את זווית המושב שלכם ל-64 מעלות. 

Katoomba Scenic Railway, אוסטרליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
Katoomba Scenic Railway, אוסטרליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

Chengdu Air Railway, סין

במהלך שני העשורים האחרונים הפכה תעשיית הרכבות בסין לגדולה והמגוונת ביותר בעולם. בין היתר בעזרת התרחבות מרהיבה של רשת הרכבות המהירה והיצוא העולמי של המדינה. אבל יש הרבה יותר בסין מאשר רכבות מהירות אלגנטיות ורכבת תחתית מגה-עירונית, הגודל והמגוון של האומה העצומה הזו דרשו פתרונות מגוונים לשרת אזורים שרכבות קונבנציונליות לא יכולות להגיע אליהם.

דוגמה ייחודית היא רכבת עילית התלויה הראשונה בעולם עם רצפת זכוכית הפועלת כיום במחוז סצ'ואן. הרכבת הזו מחברת בין ארבע תחנות בנקודות תיירות עמוסות לאורך נתיב של 11.5 ק"מ בעיר צ'נגדו. באופן יוצא דופן, מרכיבי הרכבת בנויים מסיבי פחמן והיא מופעלת על ידי סוללות נטענות עם חשמל ממקורות מתחדשים. אבל החלונות הפנורמיים והרצפה השקופה הם המאפיינים המרהיבים ביותר שלה, המאפשרים לעד 120 נוסעים לצפות בנוף ב-270 מעלות.