מסקר מיוחד, שנערך עבור מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS), והמהווה מדגם מייצג מקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת החיה במדינת ישראל, עולה כי קיים רוב בציבור בישראל לענישת סרבני מילואים.

הסקר נערך במיוחד עבור כנס המכון, שיתקיים ביום שני הקרוב (22/05/2023) בשיתוף עם המרכז למורשת בגין, במסגרת המרכז למורשת בגין בירושלים, תחת הכותרת "השימוש בצה"ל במאבק ברפורמה המשפטית". על פי תוצאות הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר Panels Politics בראשות מנחם לזר, 43% מהמשיבים היו סבורים כי יש לנקוט בענישה ובפעולות אקטיביות נגד מי שקראו לסרבנות מתוך צה"ל. 

כמו כן, על פי העולה מתוצאות הסקר, 15% מהציבור תומכים בהשעיית מי שקראו לסרבנות מתוך צה"ל, ו- 28% אמרו שהיה צריך לפעול נגד הקוראים לסרבנות על פי החוק נגד המרדה. זאת, לעומת כשליש מהציבור (35%), הסבורים כי צה"ל היה צריך להכיל את הקריאות להפסקת ההתנדבות למילואים, אם תעבור הרפורמה המשפטית, ולהסתפק בנזיפה ובהתנצלות בלבד.

מתוצאות הסדר עולה כי קיים מתאם בין התמיכה בהענשת מי שקראו לסרבנות מתוך צה"ל לנטייה פוליטית ולהגדרה דתית. התמיכה הגבוהה ביותר בהכלת הארוע הייתה בקרב מי שמגדירים עצמם אנשי שמאל (75%), בקרב מי שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות המרכיבות את האופוזיציה הנוכחית (62%) ובקרב חילונים (52%). 

לעומתם, 43% מהאנשים המגדירים עצמם כאנשי ימין תמכו בפעולה נגד הקוראים לסרבנות על פי חוק כנגד המרדה. מתוכם, 46% הם מצביעים שהצביעו למפלגות הקואליציה, 46% מהמגדירים עצמם כחרדים ו-44% מהמגדירים עצמם כדתיים. מתוצאות הסקר עולה בנוסף כי 33% מכלל הציבור סבור כי התגובה של מפקדי צה"ל ושל מערכת הביטחון, מול הקריאות לסרבנות בקרב אנשי הצבא, לא הייתה נכונה, וכי הם פעלו לא נכון בנושא. 

למולם, רק 29% מכלל הציבור תמכו בפעולות ובתגובות לנושא של מפקדי צה"ל ומערכת הביטחון. גם במקרה זה התקיים מתאם בין הנטייה הפוליטית וההגדרה הדתית להסכמה עם תגובת וטיפול הפיקוד הבכיר בצה"ל ומערכת הביטחון בנושא.

על פי החלוקה הפנימית, אנשי שמאל (52%) ומרכז (40%), כמו גם מצביעי מפלגות האופוזיציה (51%), נטו להסכים יותר להגדיר את תגובת הפיקוד הבכיר של צה"ל ומערכת הביטחון כנכונה למקרי הקריאות לסרבנות. 

לעומתם, אנשי הימין נטו לומר כי הפעולות לא היו נכונות (45%), וכך גם מצביעי מפלגות הקואליציה (48%), חרדים (52%) ודתיים (42%).

רוב גדול בקרב הציבור (65%) סבור שלקריאות הסרבנות היה משקל משמעותי בעצירת או בהשהיית הרפורמה המשפטית על ידי בנימין נתניהו, ראש הממשלה, כאשר 19% בלבד מייחסים לקריאות הסרבנות משקל לא משמעותי.

הפירוט מראה כי אנשי השמאל (80%), מצביעי האופוזיציה (79%) וחילונים (75%) מייחסים לקריאות לסרבנות משקל גבוה יחסית לבלימת תהליכי הרפורמה המשפטית, אך רוב נרשם גם בקרב אנשי מפלגות הימין (55%) ומצביעי הקואליציה (52%). גם הם סבורים כי היה משקל משמעותי לקריאות הללו.

לאור הנתונים, מוביל הכנס, הפרופ' אל"מ (במיל.) גבי סיבוני, עמית בכיר במכון, מזהיר לקראתו ואומר כי "תופעות ההמרדה והסרבנות, שראינו בצה"ל בעת האחרונה, גורמות לנזק גדול מאוד לא רק לצבא, אלא למדינת ישראל כולה. השימוש בצה"ל במאבק ברפורמה המשפטית פסול, ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך ולהביא לפגיעה בביטחון המדינה".

סקר מכון המחקר Panels Politics נערך בתאריכים 15 – 16 במאי 2023. בסקר השתתפו 504 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה. המשיבים בסקר רואיינו באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי של panel4all. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3% ±.