שמורת הטבע תל דן

נחל דן משתרע על כ-20 ק"מ, מקורות מי הנחל מגיעים מהחרמון ובמיוחד בשלב זה בשנה קיימת זרימה חזקה ועוצמתית שלהם, על אף שאין שינוי מהותי בין עונות השנה ליציבות זרימת הנחל. תל דן מהווה את אחד המקומות העתיקים והגדולים בארץ שנשמרים כבר למעלה מ 5000 שנה. בשמורה תוכלו להנות גם מצפייה בזני צמחים מיוחדים במנים ואף נדירים כגון: פרע ריחני, אצות, שפע טבחים ועוד. חשוב לא לגעת בצמחים על מנת שכלל המטיילים יוכלו להנות מן הפריחה. 
ישנן כמה אפשרויות למסלולים בשמורה. המסלול הראשון הינו מסלול אידיאלי למשפחות וגם לאנשים עם כיסאות גלגלים. נקודת התחלת המסלול היא מרחבת החניה של האתר, כאשר תתקדמו עם השביל המוצל ע"י עצי האקליפטוס המקומיים תגיעו לתצפית מרהיבה הצופה על נהר הדן, בהמשכו תגיע לבריכה ותוכלו להשתכשך במי הנחל. 
מסלול נוסף מומלץ אך פחות נגיש לעגלות, הוא "השער הכנעני" מהשביל הנגיש ממשיכים צפונה ומגיעים לשער בצורת קשת שנשאר כפי שבנו אותו בתקופה הכנענית הקדומה! כיום ישנה סככה השומרת על השער מנזקי הטבע. 

נחל שניר. זורם כל השנה (צילום: מתת בן שושן)
נחל שניר. זורם כל השנה (צילום: מתת בן שושן)

שמורת הטבע נחל שניר (חצבני) 

נחל שניר, או בשמו השני החצבני, הוא הנחל הארוך במקורות הירדן, והוא בדיוק המקום לבקר בו בצפון כדי להנות ממים בשבועות. מדובר בנחל זורם בכל עונות השנה, המאפשר גם הליכה בשולי המים הזורמים ולכן יכול לספק למעוניינים את הטיול האולטימטיבי בחג המים. 
בנוסף, באתר גם בריכות מלאכותיות הנחפרו בין החניון לערוץ הנחל עצמו. אחת מהן היא בריכת שכשוך להנאת המטיילים והשנייה משמשת גן מקלט לצמחי מים נדירים. מבחינת החי בשמורה, בזכות השילוב בין הים ליבשה ישנם באתר מינים אוהבי מים ומינים יובשניים יותר.
באתר שתי אפשרויות מסלול – מסלול קצר ומעגלי שאורכו חצי שעה עד שעה, ומסלול ארוך וקווי, הדורש הקפצת רכב לסוף המסלול ואורכו שעה עד שעתיים. לבוחרים באופציית המסלול הארוך ישנה אופציה של הליכה במים והגעה למצפור שניר - נקודת תצפית במסלול הארוך, המאפשרת למטיילים לצפות על חלקה הצפוני של השמורה. באזור זה עובר הנחל דרך רמה בזלתית ויוצר "קניון" עמוק שאינו נגיש למטיילים מסיבות ביטחוניות.

עין חניה. מעין ובריכת מים עתיקה (צילום: יניב כהן)
עין חניה. מעין ובריכת מים עתיקה (צילום: יניב כהן)

עין חניה

בביקור בעין חניה תמצאו את כל מה שאתם מחפשים - החל מפינת חמד יפהפייה בה מעין ובריכת מים עתיקה ועד לארכיאולוגיה מרתקת, בה בין היתר מערכת מים מהמרשימות בישראל, שתי בריכות מים מהתקופה הביזנטית ומזרקת מים מהתקופה הרומית. מערכת המים מזינה את הבריכות שבמקום כבימי קדם.
הבריכה משמשת כיום לשכשוך. רשות הטבע והגנים שומרת על מפלס מים נמוך בבריכה כדי שיותאם גם לילדים, ולקראת חג המים ומזג האוויר החם תוכלו להנות מכך. עם זאת, חשוב לזכור ולהכיר כי עין חניה הוא גם מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית, והאזור שמסביב לבריכה ולמזרקה הוא רכושה של הכנסייה הארמנית, ועל כן חשוב מאוד לכבד אותו ולשמור עליו.
במיוחד לקראת שבועות, ביום שישי ה-26.5 הין השעות 10:00-14:00 תתקיים באתר פעילות חווייתית לכל המשפחה במהלכה יצוין וייחגג חג הביכורים, ותינתן ההזדמנות לפגוש באתר את מרבית המינים בהם השתבחה ארץ ישראל אותם גידלו בימי קדם באזור נחל רפאים שבירושלים. להשתתפות בפעילות יש להירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים.

עינות צוקים. אל תוותרו על ''השמורה החבויה'' (צילום: דורון ניסים)
עינות צוקים. אל תוותרו על ''השמורה החבויה'' (צילום: דורון ניסים)

שמורת טבע עיינות צוקים

בצפרון ים המלח, אך שונה מהנוף המדברי המקיף אותה, שוכנת שמורת טבע עיינות צוקים. באתר ישנן מגוון בריכות המתאימות לרחצה, ובנוסף מגוון יש מסלולים המסומנים עם שלטי הסבר לאורך כל הדרך. כיאה לחג השבועות באתר יש מסלול עם הליכה במים בתוך "השמורה החבויה", האזור בו נובעים עיינות צוקים.
השמורה החבויה נמצא בחלק הדרומי של עיינות צוקים ויש בה צמחיה שופעת, אך הכניסה לשמורה החבויה ניתנת רק בליווי מדריך. בשל סכנת הבולענים ואי יציבות הקרקע, אי אפשר להגיע לחוף הים עצמו, אך במקום ישנה תצפית מרהיבה על ים המלח שבה אפשר לראות כיצד השתנה והתייבש במרוצת השנים. 
בכל סוף השבוע הקרוב יצאו סיורים מודרכים לשמורה החבויה, אליהם נדרשת הרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים. הסיור הוא חווייתי ומתאים לכל המשפחה, ויחד עם הביקור בשמורה, ישמעו המבקרים את סיפורן של הנמלה האורגת וברקנית האשל שחיות על שפת האגם הנמוך בעולם ומתמודדות עם נסיגתו. מומלץ להקדים ולהצטרף לסיור הראשון היוצא בשעה 10 בבוקר שיכלול ביקור גם באתר הארכיאולוגי .

גן לאומי הבשור, פארק אשכול. נווה מדבר (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי הבשור, פארק אשכול. נווה מדבר (צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי הבשור

על אף שאולי אנו נוטים לחשוב כי הצד הדרומי של הארץ יבש יותר ולא מתאים לחגיגות חג המים, ישנם מספר אתרים שמוכיחים את ההפך הגמור. נחל הבשור הוא נווה מדבר, מעיין שופע המוקף במדשאות בלב הנגב המערבי. הוא היווה מאגר מים לצבא הבריטי בשלהי מלחמת העולם הראשונה. הבריטים שינעו מים ע"י מבנה בטון והוא קיים עד היום. בנוסף קיימות באתר שחזור של מסילות הברזל וקרון הרכבת המנציחם את אלו הנבנו ע"י הצבא הבריטי בתקופת המנדט מרפיח לבאר שבע. 
נקודת תצפית נהדרת בה ניתן לצפות במרחבי הנגב המערבי היא גבעת המצפור (שלאלה). מדובר במקום הגבוה ביותר בפארק, אשר בעבר בשטחי הגבעה הייתה קיימת כנסייה ביזנטית.  במהלך מלחמת העולם הראשונה גילו לוחמים אוסטרליים את פסיפס הכנסייה, המעידה של כך שהוא נוצר בשנת 561 לספירה.
עין הבשור הוא אתר נגיש ונוח לטיול עם עגלות יש בו שולחנות לפיקניקים תחת העצים השופעים, קיימת אפשרות למסלולי אופניים (שני מסלולים מעגליים), מסלול דיסק-גולף וגם חניון לינה מוסדר בו ניתן להציב אוהל פרטי. 

עין בוקק. מים ושרידים ארכיאולוגים  (צילום: יעקב שקולניק)
עין בוקק. מים ושרידים ארכיאולוגים (צילום: יעקב שקולניק)

עין בוקק

עוד מקום מופלא השוכן בלב המדבר בדרך לים המלח הוא עין בוקק. אתר מדהים בו תוכלו להנות ממסלול עם נחל זורם המביא עימו קרירות מהנה לטיול. אורך הנחל הינו 15 ק"מ בלבד והוא מושך אליו מגוון בעלי חיים.
מי שמעוניין בטיול קצר של שעתיים הכולל בתוכו הנאה מרובה ממי הנחל הזורמים, מפלים, צמחייה ואף שרידים מתקופת החשמונאים והרומים חייב לבוא לעין בוקק. המסלול מתחיל בחניה המוסדרת של האתר (ללא תשלום). במהלך הדרך יתגלה בפני המטיילים גם מפל סלע קטן ומיוחד, שם הוא גם מסתיים לאחר כמה מאות מטרים. 
המעוניינים בחוויה ארוכה יותר, יוכלו להנות מן המסלול הארוך. במהלך המסלול הארוך תוכלו להתפעל גם משרידי יישוב מהתקופה החשמונאית שנחשף במקום בחפירות ארכיאולוגיות. גם מסלול זה מתחיל ומסתיים ברחבת החנייה.