ברחבי העולם פזורות מאות אם לא אלפי טירות שבהן שכנו משפחות מלוכה, אצילים ומשפחות שהתגוררו בהן והפכו את חלקן למעיין "עיירה קטנה". אך מה יש בכל זאת בטירות שמרתק כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם? הרבה מהפיתוי נובע מההיסטוריה ומהדרמה האנושית שהתרחשו בין החומות, וכן גם מהארכיטקטורה המדהימה שנמצאת בהן. לשם כך ריכזנו לכם את הטירות המרהיבות ביותר בעולם.

בלי לשבור את הכיס: המדריך המלא לתחבורה הציבורית באירופה
חדירה לפרטיות? זו הסיבה בגללה חברת תעופה תשקול את נוסעיה

טירת הימאג'י, יפן

הטירה ממוקמת כ-30 דקות ברכבת מערבית לאוסקה, מתנשאת מעל הים ונתפסת כהתגלמות של הטירות המסורתיות ביפן. המקום הוא גם אתר לאומי יפני וגם אתר מורשת עולמית, ונקרא ביפנית "טירת האנפה הלבנה" בגלל הדמיון שלו לציפור גדולה שעפה. תהליך הבנייה הושלם בתחילת המאה ה-17 וישנם סיורים מודרכים מדי יום ביפנית ובאנגלית.

טירת הימאג'י, יפן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טירת הימאג'י, יפן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

הארמון הגדול של אבירי רודוס, יוון

הטירה קלאסית מימי הביניים מתנשאת במעל המים ובמקור נבנתה כמצודה ביזנטית. היא עובדה מחדש לצורתה הגותית על ידי אבירי סנט ג'ון הצלבנים כאשר רודוס שימשה כמפקדה של מפקדם. במהלך הכיבוש האיטלקי הקצר, בניטו מוסוליני השתמש בטירה כבית נופש. התערוכות הארכיאולוגיות הקבועות במקום מציגות שרידים מיוחדים מיוון העתיקה ומהתקופה הנוצרית הקדומה.

הארמון הגדול של אבירי רודוס, יוון (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
הארמון הגדול של אבירי רודוס, יוון (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טירת נוישוונשטיין, גרמניה

אם לרגע תהיתם מאיפה הטירה מוכרת לכם, זה כנראה בזכות הפתיח המסורתי של סרטי דיסני. למעשה, וולט דיסני ביקר בטירה והתרשם ממנה מאוד. היא שימשה לו כהשראה לטירה שבפארק דיסנילנד בארצות הברית, ומאז השתמשו בחברה על שמו גם ליצירת הלוגו המוכר של הטירה בתחילת סרטי דיסני.

הטירה ממוקמת בדרום גרמניה והיא הוקמה בסוף המאה ה-18 בהוראת המלך לודוויג השני. המלך הבווארי הנחה את האדריכלים לעצב משהו שישקף גם את האופרות של וגנר וגם את העיצוב של ימי הביניים.

ארמון פנה, פורטוגל

הטירה שנבנתה בהוראתו של המלך פרדיננד השני על חורבות מנזר הרוס, היא שילוב ראוותני של סגנונות היסטוריים שונים. דפוס הצבעים האדום-צהוב החי של הטירה - ומגדל השעון הנוצץ שלה - מעניקים למקום אווירה הרבה יותר מיוחדת מיתר הטירות הקודרות שנמצאות במקומות אחרים באירופה.

ארמון פנה, פורטוגל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
ארמון פנה, פורטוגל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טירת קלמר, שבדיה

הטירה נוסדה בשנים המאוחרות של תקופת הוויקינגים כבר במאה ה-12 ומשקיפה על מיצר קלמר שעל הים הבלטי. ארבע מאות שנים מאוחר יותר, המלך גוסטב ובניו הפכו את קלמר למעון מלכותי מפואר שנראה (בעזרת שיפוץ) זהה עד היום מאז 1592. במקום ישנם תערוכות, פעילויות לילדים וסיורים מודרכים, והיא מוגדרת כטירה השמורה ביותר בסקנדינביה.

טירת קלמר, שבדיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טירת קלמר, שבדיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טירת אדינבורו, סקוטלנד

הטירה נחשבת ל"מקום המותקף ביותר" בבריטניה עם לפחות 26 התקפות גדולות במהלך 1,100 שנות קיומה. תכשיטי הכתר העתיקים ביותר של בריטניה מוגנים בתוך הטירה, וכן קונצרטים מוזיקליים והפגזות נשק הם בין האירועים הרבים שנערכים במהלך השנה בין החומות. 

טירת אדינבורו, סקוטלנד (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טירת אדינבורו, סקוטלנד (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

שלוס ויאנדן, לוקסמבורג

למרות גודלה הקטן, לוקסמבורג מצוידת היטב בטירות - יותר מ-50 מהן מפוזרות על פני שטח קטן יותר אפילו מהמטרו של לונדון. הטירה המרהיב מכולם היא שלוס ויאנדן (Schloss Vianden) שממוקמת גבוה מעל נהר אור בצפון לוקסמבורג. הטירה נבנתה כאתר של מבצר רומי עתיק שהגן על האימפריה מפני פלישת ברברים בין המאות ה-11 וה-14.

שלוס ויאנדן, לוקסמבורג (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
שלוס ויאנדן, לוקסמבורג (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טופקאפי סראי, טורקיה

למרות שבאופן רשמי מדובר בארמון, מתחם טופקאפי רחב הידיים של איסטנבול נושא את כל המאפיינים של טירה קלאסית: אתר הגנה, חומות מבוצרות, שערים רבי עוצמה ומגורים מלכותיים שנכבשו על ידי הסולטאנים העות'מאניים מסוף המאה ה-15. הטופקאפי, שהוסב למוזיאון כשהאימפריה העות'מאנית התפרקה לאחר מלחמת העולם הראשונה, מציע גנים עצומים וטיולים על החומה המשקיפים על העיר.

נובגורוד, רוסיה

הטירה ממוקמת 200 קילומטרים דרומית לסנט פטרסבורג, הייתה מקום מושבה של רפובליקה רוסית רבת עוצמה מהמאה ה-11 ועד המאה ה-15. המקום  שימש בעבר כבית מעצר גדול בזכות החומות הגדולות והמגדלים המבוצרים. 

נובגורוד, רוסיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נובגורוד, רוסיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

שאטו דה שאמבור, צרפת

המבנה המסיבי הכולל 440 חדרים נבנה תחילה כ"בקתת ציד" על ידי המלך פרנסואה הראשון בתחילת המאה ה-16, ולקח לבנות את המקום 28 שנים. 

שאטו דה שאמבור, צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
שאטו דה שאמבור, צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טירת פרדג'מה, סלובניה

מה שעושה את הטירה הסלובנית הזו למיוחדת כל כך הוא מיקומה המדהים - פרדג'מה בנוי על פני פתח מערה מתחת לקשת סלע טבעית לצד צוק צלול. היא נבנתה במאה ה-13 וממוקמת 62 קילומטרים מהבירה לובליאנה. בעבר הוטל עליה מצור בהזדמנויות רבות, אך מעבר סודי (שעדיין קיים עד היום) אפשר למגינים על המקום להיכנס וצאת כרצונם.

טירת פרדג'מה, סלובניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טירת פרדג'מה, סלובניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טירת ארגונסה, איטליה

הטירה הזו יושבת על אי המשקיף על מפרץ נאפולי והיא העתיקה ביותר ברשימה שלנו, כאשר נבנתה כבר במאה החמישית לפני הספירה. הטירה שייכת כעת למשפחתו של עורך דין איטלקי שרכש את האי המבוצר ב-1912 והחל בשיקום של הכנסיות, המנזרים והגנים במקום. בנוסף לנופים המשתרעים לאורך כל הדרך על פני המפרץ עד להר וזוב, הטירה מתהדרת בבתי קפה, חנות ספרים ותערוכות אמנות.

טירת ארגונסה, איטליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טירת ארגונסה, איטליה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

מצודת פראג, צ'כיה

המצודה המרשימה של פראג היא גם אחת הטירות הבודדות בעולם שעדיין מתהדרת בכוח פוליטי אמיתי בזכות משרדי ממשלה הנמצאים בה. בין ציוני הדרך במקום ניתן למצוא את קתדרלת סנט ויטוס, הארמון המלכותי הישן, 10 גנים ושורה של קוטג'ים מהמאה ה-16 הנקראים "שביל הזהב" שבהם שכנו בעבר שומרי הטירה. במקום מוצעים סיורים מודרכים.

מצודת פראג, צ'כיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
מצודת פראג, צ'כיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)