"העיר חאניה הופכת כעת לנגישה יותר, והיא תהיה יעד אטרקטיבי עבור ישראלים רבים שטרם גילו אותה", אומרת סמנכ"לית השיווק והמכירות של חברת ישראייר הילה הרמולין רונן, לרגל השקת קו הטיסות הישיר הראשון של חברת תעופה ישראלית מנמל התעופה בן־גוריון לנמל התעופה בחאניה שבאי כרתים.

יוון על המפה: אלו קווי הטיסות החדשים מישראל

במהלך עונת הקיץ יופעלו שתי טיסות שבועיות בין נתב"ג לחאניה בימים שישי ושני, ויוצעו למכירה חבילות הכוללות את איסלה בראון – ריזורט בוטיק חדש ברמה של חמישה כוכבים של רשת מלונות בראון, שנפתח בשותפות עם ישראייר (75% מהבעלות בידי בראון ו־25% בידי ישראייר).

"אנחנו מציעים ריזורט עם נופש אקסקלוסיבי, שנבנה על צוק מעל הים ובמרחק נסיעה של כחצי שעה מהעיר העתיקה והנמל בחאניה, כ־40 דקות נסיעה מפארק מים גדול, כרבע שעה ברכיבה על אופניים לחוף סטאברוס ביץ' (שידוע בכינויו "חוף זורבה", שם צולם השיר לסרט שובר הקופות בכיכובו של אנטוני קווין – "זורבה היווני") ונגיש בנסיעה גם ליעדי טבע ומים באזור", מציינת הרמולין רונן.

חדר במלון איסלה בראון חאניה של קבוצת מלונות בראון (צילום: פיגמליון קראטסאס)
חדר במלון איסלה בראון חאניה של קבוצת מלונות בראון (צילום: פיגמליון קראטסאס)

עוד היא מוסיפה כי "האזור משלב טבע מרהיב, עיר עתיקה אותנטית עם סמטאות, ונמל ציורי עם היסטוריה, קולינריה וטברנות. מי שרוצה לנפוש בחדרים המרווחים במלון יכול ליהנות מספא, בריכות שחייה, מסעדות ומבר הבנוי על דק הצופה לים - עם חוויה יותר בוטיקית. הישראלים עדיין לא גילו את חאניה".

לדבריה, ישראייר קיבלה החלטה אסטרטגית, להיות חברת תיירות בינלאומית עם מטוסים ובמסגרת האסטרטגיה הזו הוחלט על כניסה לשותפות עם רשת בראון, בחמישה בתי מלון וריזורטים מחוץ לישראל, חלקם בשלבי בנייה סופיים. "הטיסות הישירות לחאניה הן צעד אסטרטגי של ישראייר שנכנסה שותפה בבתי מלון וריזורטים מחוץ לגבולות ישראל, וביניהם מלון ריזורט איסלה בראון בחאניה, המדורג 5 כוכבים".

חאניה (צילום: משה כהן)
חאניה (צילום: משה כהן)

סמנכ"לית השיווק של רשת מלונות בראון, יעל בידרמן, אמרה: "מלון איסלה בראון, המיועד לנופש אקסקלוסיבי, מיועד לילדים ולמבוגרים, ובעתיד גם תהיה ירידה בדק עץ לתוך הים". בידרמן העריכה עוד: "הישראלים יהיו, על פי ההערכות, כשליש מהאורחים במלון. אנחנו פונים לשוק האירופי, והרוב יהיו תיירים אנגלים, גרמנים וצרפתים. גם תיירים מארה"ב ומיוון יגיעו לכאן. זה מלון היוקרה הראשון של הרשת באיים".

החבילות ישווקו עד חודש אוקטובר, ובמהלך החורף המאמץ יהיה למקד את המלון כמרכז כנסים וספא. "כבר בתקופה ההרצה, שבמהלכה המחירים זולים יותר, אנו מגיעים ל־83% תפוסה בהזמנות.

לדבריה, מניסיון שהצטבר עולה, כי הישראלים מאוד אוהבים את יוון. "הנגישות, הזמינות והיוונים מאוד מתחברים לישראלים", היא מסבירה. כרתים נחשבת שנים ארוכות, בדומה לרודוס ולאיים נוספים ביוון, כיעד מבוקש לתיירים מישראל, אבל היעד המוכר יותר היה בצד השני של האי – בעיר ארקליון, במרחק של כ־150 ק"מ מחאניה.

חאניה הציורית, שמספר תושביה כ-60 אלף, היתה מוכרת פחות והתיירנים באזור רואים בפיתוח התיירות מישראל יעד אסטרטגי.  מלון איסלה בראון, שעבר שיפוץ ושדרוג, מרוחק בכ־15 ק"מ מחאניה. במלון מציעים שני שאטלים ביום לעיר חאניה במחיר של שני יורו לאדם. מסעדת אדיוולוס שבמתחם הפסטורלי, שמסביבו נוף הררי, מציעה חוויה קולינרית הכוללת צלייה איטית של נתחי בשר כבש.

לחובבי השתייה החריפה וההסטוריה, מומלץ להגיע למנזר "אגיה טריאדה" (השילוש הקדוש), שם מוצעים מהמרתף העתיק שמתחתיו בקבוקי יינות יווניים במגוון סוגים. זאת, על רקע סיור במבנה ההסטורי העשיר בווינטאג' ואפשרות לסדנת טעימות הכוללת גם גבינות משובחות.

למשפחות עם ילדים האזור מציע את פארק המים הגדול "אקוואה כרתה לימנופוליס". כרטיס כניסה ליחיד לכל היום עולה 23 יורו, אבל הייחוד הוא שילדים עד גיל 5 נכנסים ללא תשלום. בינתיים, הסוחרים בעיר העתיקה בחאניה עוד לא למדו לנהל משא ומתן בעברית, אבל אם הציפיות יתממשו - הם ילמדו מהר מאוד.

חאניה (צילום: משה כהן)
חאניה (צילום: משה כהן)

התיירות והחקלאות הם הענפים המובילים עליו נשענת הכלכלה בכרתים. המדריך שלנו במהלך המסע בחאניה, יאניס, סיפר שבקיץ הוא מדריך תיירים ובחורף עובד לפרנסתו בחקלאות. קוסטס, השף במלון החדש, סיפר שהוא מתגורר באזור אתונה. "רוב העובדים במלונאות מגיעים מחוץ לכרתים לתקופת הקיץ", סיפרו במלון.

חברות תעופה נוספות מטיסות ישראלים לחאניה, אבל ישראייר, שמעריכה שהאזור יהפוך ליעד אטרקטיבי, היא חברת התעופה הישראלית הראשונה שמפעילה בעונת הקיץ שתי טיסות שבועיות.

מלון איסלה בראון שעבר שיפוץ ושדרוג, מרוחק כ-15 ק"מ מחאניה. במלון מציעים שני שאטלים ביום לעיר חאניה במחיר של שני יורו לאדם.

אבל התדירות הנמוכה, יוצרת שתי אפשרויות יקרות יותר להגיע לעיר: במונית שעולה כ-40-30 יורו וברכב שכור, איתו גם ניתן לנסוע למקומות אטרקטיביים נוספים באזור.

ביקור בעיר העתיקה ובנמל הציורי בחאניה מהווה חוויה מיוחדת. הסמטאות משתנות ביום ובלילה ונראה לעיתים שמדובר בסימטאות בשתי ערים עתיקות שונות. בשעות היום הן עשירות בחנויות, בהן מגוון חנויות הנעלה, תיקים וחגורות ומזכרות ולחובבי המותגים, מומלץ להגיע לרחוב הראשי הגובל בעיר העתיקה.

בשעות הערב הטברנות כובשות את הסימטאות הצרות והציוריות ופסטיבל של שירים וריקודים אותנטיים, גם של עוברים ושבים, יוצרים תחושה יוונית אותנטית.

בנמל העשיר במסעדות ובתי קפה, ניתן גם לעלות לשייט חווייתי לאי סמוך שהוכרז כשמורת טבע, לצפות מהספינה בשלל השחפים, הציפורים ועיזי הבר ולחוש את השייט החווייתי בין הגלים.

חאניה (צילום: משה כהן)
חאניה (צילום: משה כהן)

לחובבי השיזוף והפסטוראליות מומלץ של שני חופים שאינם רחוקים יחסית מהמלון: חוף קלאתאס העשיר בלגונות וכמובן שחוף סטאברוס ביץ', ששלט מאיר עיניים בכניסה לחול ולמי הטורקיז עם צילום ענק בשחור לבן של סטיב מקווין רוקד בסרט זורבה היווני, הפך אותו לאחד למותג יווני.

מבין אתרי הטבע האטרקטיביים ניתן להגיע לאגם קוראנס לייק, כשעה נסיעה מחאניה ולצאת לשייט חווייתי על סירת פידלים על רקע הנופים ההרריים הקסומים.

לא הרחק משם, בכפר ארגירופולי, ניתן לצפות בפלגים המשופעים במים צוננים שניתן לשתות אותם. מסעדת אדיוולוס שבמתחם הפסטוארלי שמסביבו נוף הררי, מציעה חוויה קולינארית, הכוללת צלייה איטית של נתחי בשר כבש.

למשפחות עם ילדים האזור מציע את פארק המים הגדול אקוואה כרתה לימנו פוליס. כרטיס כניסה ליחיד לכל היום עולה 23 יורו, אבל הייחוד הוא שילדים עד גיל 5 נכנסים ללא תשלום.

השקת הטיסות הישירות של חברת תעופה ישראלית ופתיחת ריזורט הבוטיק, אמורים לעלות את חאניה על מפת היעדים האטרקטיביים עבור התיירים הישראלים במהלך הקיץ ותקופת חגי תשריי. בינתיים, הסוחרים בעיר העתיקה בחאניה עוד לא למדו לנהל משא ומתן בעברית, אבל אם הציפיות יתממשו, הם ילמדו מהר מאוד. 

הכותב היה אורח ישראייר ורשת מלונות בראון