ירוחם עוברת בשנים האחרונות מהפכה מבחינה תיירותית. את הקסם של העיירה המדברית התחילו לגלות התיירים כבר לפני כשמונה שנים עם הקמתו של מלון אירוס המדבר. 

כעת רמ"י מפרסמת שני מכרזים לשיווק קרקע מלונאית להקמת מלון מדברי על רכס קשקשים שסמוך לפארק אגם ירוחם המתפתח. כמו כן, יש תוכניות להקמת ארבעה מתחמי תיירות מדברית עם ייעוד תיירותי-חקלאי – גם בן מתוכננות בסמוך לירוחם. 

בקרוב מתוכנן מכרז נוסף להקמת מלון אורבני בלב שכונת מגורים בעיירה. המלון החדש יהיה בשטח של 25 דונם בהר קשקשים. מבנה המלון יכלול 250 חדרים על פני שתי קומות. החוות יהיו בשטח כולל של 315 דונמים ויוכלו להכיל לפחות 96 חדרי אירוח ביחד. 

הטיילת באגם ירוחם  (צילום: עדי מרציאנו)
הטיילת באגם ירוחם (צילום: עדי מרציאנו)

המלונות החדשים, לצד החוות החקלאיות, יצטרפו להשקעות כלליות של מעל 100 מיליון שהושקעו בעיירה לקידום תשתיות תיירותיות בפחות מעשור, ובהן בין היתר גם פיתוח ענק של פארק אגם ירוחם שכלל הקמת טיילות, שיקום האגם, פינות פיקניק, פינות תצפית ומזח וכן מתחם גלמפינג משולב עם חניון לילה לקרוואנים. 

כחלק מעבודות הפיתוח התיירותיות בפארק ירוחם, מתוכננת בניה של אמפי עם 1,000 מקומות ומרכז מבקרים. בהמשך צפוי להיפתח מכרז נוסף להקמת מלון מדברי בפאתי הר אבנון.

חלי אללוף יום טוב, מנכ"לית החברה הכלכלית לפיתוח ירוחם אמרה כי: "בשנים האחרונות ירוחם הפכה ליעד תיירותי אטרקטיבי הן לקהל הישראלי והן הבינלאומי. לצד ההאטה בהגעת תיירים מאז משבר הקורונה, חלה בשנים אלה עלייה בביקושים של הקהל הישראלי וכעת גם תיירים שחוזרים. הפיתוח המואץ בתשתיות התיירותיות הובילו גם לעלייה בביקושים של יזמים וחברות, מקומיים ושאינם מקומיים, שמבקשים להשקיע בעיירה. כל אלה הפכו את ירוחם ליעד תיירותי ואת התיירות בעיירה לעוגן כלכלי משמעותי ולמנוע לצמיחה מרכזי בעיירה".