הטיסה ההיסטורית הישירה הראשונה מישראל לעיר פישטיאני במחוז טרנבה שבמערב סלובקיה, שהתקיימה לפני כחודש, סימלה את תחילתו של עידן חדש – הרחבת מעגל התיירות הישראלית באזור, שבמשך שנים ארוכות נחשב כמוקד בינלאומי של מרחצאות ותיירות ספא, גם למסעות טבע חווייתיים בין יישובים פסטוראליים וטיולי משפחות הכוללות פעילויות מים.

אכן, הטיסה שהגיעה מנתב"ג התקבלה כמיטב המסורת בהסלנת מים ובטקס חגיגי מרגש בנמל התעופה הקטן, שבקרי הגבולות הובאו אליו מברטיסלאבה. "אנחנו מצפים לתיירים מישראל", הסבירה קתרינה מלשכת התיירות של מחוז טרנבה, שהיתה בין עשרות מקבלי הפנים על רקע צלילי תזמורת מקומית.

שמה של פישטיאני, "בירת המרחצאות" במחוז, יצא במשך שנים ארוכות למרחקים כעיר מרחצאות בינלאומית, שהתמחתה בתיירות מרפא וספא מפותתת. אבל תחילת עידן הטיסות הישירות, בשלב הראשון פעם בשבוע מידי יום רביעי, נועד ליצור מנוף לפיתוח ענפי תיירות נוספים ודו כיווניים בין סלובקיה לישראל.

טיסה במסוק בשמי האזור יוצרת חוויה של מראות עשירים בנופים מרשימים, הכוללים רכסי הרים מרשימים, נהרות ונחלים גדולים וקטנים, לצד מראות טבע פסטוראליים, טירות ומבצרים עתיקים וכפרים במורדות ההרים, המשלימים את הפאזל הפסטוראלי.

המחוז נחשב לאחד מהמיוערים ביותר באירופה, כאשר שטחי הייעור הצפופים במרחביו משתרעים כ-40% מכלל השטחים הפתוחים, שמשתלבים בנחלים הזורמים בשפע. זאת, בין עיירות ציוריות, מבנים ארכיטקטוניים היסטוריים ועל רקע הרי הטטרה, שנשקפים מכל מקום.

 לחובבי ההיסטוריה הצבאית גם ניתנת הזדמנות חווייתית לבקר במוזיאון הצבאי ההיסטורי, בו מוצבים מטוסים, טנקים ואמצעי לחימה מתקופת ברית המועצות והמלחמה הקרה.

סלובקיה (צילום: משה כהן)
סלובקיה (צילום: משה כהן)

"עד היום רוב הישראלים הגיעו לפישטיאני בעיקר לספא. היעד הוא להנגיש את סלובקיה גם לאנשים חדשים", אומרת ורד שורץ, מנכ"לית משותפת של חברת OVERSEAS תיירות ומפרטת: "הטיסות הישירות הן בשורה גדולה. המיקום של מחוז טרנבה אטרקטיבי על המשולש אוסטריה-הונגריה-סלובקיה – כשעה וחצי נסיעה לווינה, כשעה לברטיסלבה וכשעתיים לבודפשט".

"מחוז טרנבה עשיר באטרקציות, כמו פארק המים המרשים והמגון 'טארמל פארק', רפטינג בכמה דרגות ומגוון אפשרויות שייט חווייתי על הנהר וטיולי טבע להרים עם רכבי שטח ורגלית. כל האזור נחשב לפנינת טבע, החל מהנחלים ועד להרי הטטרה הנמוכים ובהמשך הגבוהים. האזור מתאים לטיולי משפחות, טיולים מאורגנים, טיולי שטח וטיולי כוכב - בכל יום לאזור אחר".

לדבריה, לשכת התיירות של טרנבה הציבה בסדר עדיפות גבוה את קידום התיירות מישראל ולהערכתה, בעתיד תגבר תדירות הטיסות הישירות. "בשלב הראשון יוצאת טיסה שבועית, אבל אני מאמינה שהתדירות עוד תגבר, כי הישראלים עדיין לא גילו את סלובקיה לעומק".

פיני קריינר, מנכ"ל משותף בחברת OVERSEAS, מספר שהקשר עם בכירים במחוז טרנבה נוצר לפני כשנה. "נפגשתי עם מושל המחוז ובכירים נוספים בלשכת התיירות והם רואים פוטנציאל גבוה בתיירות דו כיוונית. מצד אחד, הגעת ישראלים רבים, לא רק לתיירות ספא, לנוכח הפוטנציאל התיירותי הגבוה באזור ומצד שני, גם לעודד באמצעות הטיסות הישירות תיירות של צליינים מסלובקיה לישראל. יש כאן פוטנציאל הדדי גבוה", הוא מעריך.

לקראת עונת הקיץ מוצעות מגוון אפשרויות לבקר במקום שישראלים רבים עדיין לא גילו, בין היתר, תיירות מרפא (ספא), טיולים מאורגנים, חבילות נופש משפחתיות, הכוללות פארקי מים, רפטינג ומגוון סוגי שייט, לצד שלל אטרקציות ייחודיות נוספות, בהן גן חיות המשמש מקלט לבעלי חיים, שהיו בקרקסים ובגני חיות פרטיים וחבילות טוס וסע, המאפשרות לשלב טיולים עם רכב, אטרקציות ונופש.

הרי הטטרה הגבוהים בסלובקיה (צילום: unsplash)
הרי הטטרה הגבוהים בסלובקיה (צילום: unsplash)

למחוז טרנבה, מרחק של כשלוש ורבע שעות טיסה מנתב"ג, גם יש פוטנציאל להפוך למוקד של טיולי כוכב למגוון יעדים נגישים, בהם ברטיסאבה, מרחבי הטבע והרי הטטרה, אוסטריה והונגריה. "בכל יום ניתן לצאת עם רכב שכור ליעד אחר ולחזור לאותו בית מלון", מציינים אנשי התיירות במחוז המשווע לתיירים ישראלים, שרובם הגדול הגיע עד היום לתיירות מרפא, או ליום אחד בלבד כחלק מטיול מקיף במרכז אירופה.     

המסע בטרנבה החל בעיירה הפסטוראלית פישטאני, שבמשך שנים ארוכות נחשבת למוקד עלייה לרגל לתיירות ספא ומרפא. מלון THERMIA PALACE, סמוך לגדות הנהר VAH, ידוע באמבטיות הבוץ הטבעי והספא, שמושכות אליהן תיירים רבים. במרחק של כחמש דקות הליכה ניתן להגיע למדרחוב במרכז העיר, המשופע בבתי קפה, מסעדות ומבנים היוצרים תחושה של מסע במנהרת הזמן.

המסע שלנו החל בטיסה במסוק להמחשת הנופים המרהיבים מהאוויר. בסמיכות לנמל התעופה, הוקם מוזיאון היסטוריה צבאית, מתקופת ברית המועצות והגוש המזרחי בעידן המלחמה הקרה. המוזיאון כולל בין היתר מטוסים, כלי רכב משוריינים ואמצעי לחימה, שישראל התמודדה מולם לאורך שנים ארוכות ועד עצם היום הזה, בהם מטוסי מיג 21 וקני השיגור לקטיושות, שמשלימים את החוויה של הסיור במוזיאון הייחודי.

המסע בטרנבה גם כלל עיירות קסומות, עם מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן, מדרחוב המשופע בבתי קפה וחנויות. במרחק של כחצי שעה נסיעה מפישטאני נמצאת העיר טרניצ'יאן וגם היא משתלבת בפסיפס המבנים הציוריים.

טרנצ'יאן משופעת במדרחוב עם חנויות, מסעדות ובתי קפה, על רקע מבנים ארכיטקטוניים מרשימים ומעליהם טירה החצובה בסלע שמעלה ההר המשקיף על העיר הקסומה.

יעד היסטורי וארכיטקטוני נוסף הוא בעיר טרנבה, בירת המחוז. בין הרחובות הצרים והמדרחוב בעיר העתיקה פורחים שלל מסעדות, בתי קפה, חנויות ודוכנים, לצד גלריות, קתדרלות ובתי כנסת, שאחד מהם הפך לבית קפה.

את מרכז העיר ההיסטורית מקיפות חומות אבן ובמרכזה מתנוסס מגדל העיר עם שעון מכני שממשיך לתקתק כשעון שווייצרי במשך מאות שנים. טרנבה גם מכונה "רומא הקטנה" והיא משופעת בסיפורים ואגדות.

לצד הערים ההיסטוריות, המרחבים הירוקים, הנהרות וההרים, האזור גם מציע אטרקציות לטיולי משפחות, בהן פארק מים גדול ושייט חווייתי בכמה דרגות קושי. חובבי היינות יכולים לבקר ביקבים, המתמחים בהפקת יין ייחודי, בין היתר, מדבש.

מרבית הישראלים עדיין לא גילו את אזור טרנבה, שמציעה מגוון אפשרויות לתיירים, בתקופה שלאחר הקורונה על רקע התחרות הגוברת על התייר הישראלי. עכשיו עם השקת הטיסה הישירה זה הזמן של הישראלים לגלות את פנינת התיירות האירופאית הזו. 

הכותב היה אורח של חברת OVERSEAS תיירות ולשכת התיירות של סלובקיה