עם יותר מ-8,000 קילומטרים של קו חוף לאורך הים השחור, מרמרה, האגאי והים התיכון, טורקיה מציעה צלילות מדהימות במי טורקיז צלולים. בצומת של תרבויות עתיקות ונתיבי מסחר ימיים לאורך ההיסטוריה, טורקיה מהווה יעד אידיאלי לציירות צלילה עבור צוללנים מכל הרמות ולאורך כל השנה.

גן עדן עלי אדמות: היעדים המושלמים לירח דבש שאתם חייבים להכיר
סוף למחירים המופרכים: הערים המופלאות באירופה שבהן תטיילו בזול

מערכת אקולוגית יוצאת דופן של חי וצומח מתחת למים, ספינות טרופות עתיקות ואוצרות בני מאות שנים שקועים במעמקים הכחולים מחכים להתגלות בטורקיה. ביתם של מרכזי סחר ימיים מכריעים במשך אלפי שנים, טורקיה מציגה לצוללנים הזדמנות שאין דומה לה לחקור את עקבות ההיסטוריה האנושית לאורך קו החוף שלה.

בנוסף לאיכות אתרי הצלילה, הלינה וקלות התחבורה שלה, טורקיה בולטת באקלים המתון שלה, ומציעה לצוללנים מבחר לאורך כל השנה של גיאוגרפיות תת-מימיות מובהקות. בעוד המדינה ממשיכה בפעילותה בנתיבי תרבות תת-מימיים עם פרויקט מלאי הספינות הטרופות בטורקיה, מחקרים רבים נמשכים כדי להבטיח שנכסי התרבות שלה גלויים מתחת למים כמו ביבשה. טורקיה ממשיכה לפתוח ספינות טרופות חדשות שהתגלו לתיירות צלילה, ומציגה כעת את הפארק התת-ימי ההיסטורי המדהים גליפולי של צ'אנקלה כמסלול צלילה ייחודי.

1. קאש (Kas) - Uçanbalık

העיר קאש מציעה שדה ראייה מצוין במימי חופיה הצלולים, בה נמצא אחד מעשרת נקודות הצלילה המובילות בטורקיה ובעולם. בלב הריביירה הטורקית, באזור יש 21 נקודות צלילה שמושכות תשומת לב עם חיים תת-מימיים תוססים. Uçanbalık, בין האתרים הראשונים שעולים בראש בנוגע לצלילות בקאש, היא נקודה שאסור לאף צוללן חובב לפספס. עם עומק שנע בין 55 מטרים ל-71 מטרים, Uçanbalık בולט בהריסת המפציץ האיטלקי מדגם Savoia-Marchetti SM79. השרידים הנוקבים של המטוס, שהופל בעת הפצצה במלחמת העולם השנייה, מציעים חווית צלילה בלתי נשכחת.

Kas (צילום: TGA)
Kas (צילום: TGA)

2. Aquarium Bay (Akvaryum Koyu) Fethiye - מפרץ האקווריום, פטהייה 

גן עדן מימי אמיתי, מפרץ האקווריום של פטהייה נחשב לאחד ממקומות הצלילה הטובים ביותר בטורקיה. מפרץ מסנוור זה לוקח את שמו מצלילות המים שלו, פונה לצוללנים מתחילים ומנוסים כאחד. אקווריום ביי מפורסם בשל מגוון החיים הימיים שלו, והצוללנים יתפלאו מהיצורים שהם פוגשים.

Akvaryum Koyu (צילום: TGA)
Akvaryum Koyu (צילום: TGA)

3. Big and Small Reefs (Büyük ve Küçük Resif), Bodrum - השוניות הגדולות והקטנות, בודרום

חצי האי בודרום מזמין את חובבי הצלילה לשחות במים צלולים השופעים דגים, תמנון, אצות, עשב ים וספוגי ים. ביתם של 20 אתרי צלילה עם עומק של עד 30 מטרים, שני נקודות הצלילה הפופולריות ביותר של בודרום הן השוניות הגדולות והקטנות. השוניות הללו, שנקראות לפי הקטרים ​​שלהן, ממוקמות ממש ביציאה מנמל בודרום. עם עומקים הנעים בין שבעה ל-33 מטרים בערך, נקודות הצלילה הללו הן ביתם של להקות דגים וחיי מים שונים אחרים.

Bodrum (צילום: TGA)
Bodrum (צילום: TGA)

4. Pirates Cave and Lovers Cave (Korsan ve Âşıklar Mağarası), Antalya - מערת הפיראטים ומערת האוהבים, אנטליה

שתי מערות תת-מימיות מרגשות מחכות לצוללנים באלניה, יעד תיירותי שהופך ליותר ויותר פופולרי במחוז אנטליה. במערת הפיראטים (Korsan) צוללנים יכולים לצפות בתאונת תאונות בעומק של 25 מטרים. המערה פונה לצוללים מתחילים עם מימיה הרדודים אך מתאימה גם לצוללים מנוסים; הודות למבנה הפתוח והרחב שלו, אפשר לעלות אל פני השטח גם בלילה ולצפות בעטלפים דרך פנסים. כמו מערת הפיראטים, גם מערת האוהבים (Âşıklar), במרחק של 15 דקות מנמל אלניה, היא המקום המתאים לצוללנים מכל הרמות. המערה, בית גידול תוסס לחיים מתחת למים, כוללת גם עוגן של ספינה עתיקה בעומק של 21 מטרים.

Korsan ve Âşıklar Mağarası (צילום: TGA)
Korsan ve Âşıklar Mağarası (צילום: TGA)

5. Dana Island (Dana Adası), Mersin - האי דנה, מרסין

מרסין (Mersin), הכוכב הזוהר של הריביירה הטורקית, הוא מקום צלילה יפהפה, עם מפרצים ומפרצים המעוטרים בהריסות עתיקות. כעיר שאוכלסה על ידי החיתים, האשורים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הארמנים, הסלג'וקים והעות'מאנים, צוללנים יכולים לגלות את עקבות עברו של מרסין במעמקים הכחולים של הים התיכון. האי דנה, נקודת מפתח במשלחות מסחריות וצבאיות ובקהילות יורדי ים לאורך ההיסטוריה במזרח הים התיכון, הוא בין נקודות הצלילה המובילות של מרסין.

האי, עיר עצמאית, הנקראה Pityussa בתקופת הרומאים, כוללת מספנה בת שלושת אלפים שנה שהתגלתה ב-2018, יחד עם חורבות העיר העתיקה. צוללנים בוודאי יוקסמו מהספינות הטרופות של האזור, מהחיים העשירים מתחת למים ומהעבר המשמר את המסתורין שלו.

Canakkale - Gelibolu (צילום: TGA)
Canakkale - Gelibolu (צילום: TGA)

6. Kadırga Bay (Kadırga Koyu), Marmaris - מפרץ קדרגה, מרמריס

בולט עם הראות המצוינת שלו, מרכז הצלילה הפופולרי ביותר של מרמריס הוא ללא ספק מפרץ קדרגה. אפשר לצלול בכל רמה באזור, מול מגדלור Kadırga המשתרע עד 40 מטרים. בעומק של 15 מטרים שוכנים שרידי ספינה הלניסטית מוקפת צלופחים ואמפורות (כלי חרס עתיקים) - בגלל השטח הסלעי מחוברות לסלעים מאות אמפורות.

Bodrum  (צילום: TGA)
Bodrum (צילום: TGA)

7. Fener Island (Fener Adası), Izmir - האי פנר (Fener Adası), איזמיר

האי פנר, שמושך תשומת לב עם יצורי הים המגוונים שלו, הוא אחד ממקומות הנופש הפופולריים ביותר באיזמיר ומרכז אידיאלי להרפתקאות תת-מימיות. מימי האי מאוכלסים בספוגי ים, אלמוגים, סרגו ודניס. הצוללים בעלי המזל ביותר עשויים להיתקל בכלבי ים במערת כלבי הים הישנה של האי.

Bodrum Underwater Museum (צילום: TGA)
Bodrum Underwater Museum (צילום: TGA)

8.  Gelibolu Historical Underwater Park (Gelibolu Tarihî Su Altı Parkı), Çanakkale - הפארק התת-ימי ההיסטורי ג'ליבולו - חצי האי גליפולי 

ממוקם בנקודת המפגש של הים האגאי ומרמרה, חצי האי גליפולי (גליבולו) הוא נקודת צלילה מצוינת בה המבקרים יכולים לגלות את ההיסטוריה המפוארת של האזור - מתחת למים. יש 216 ספינות טרופות במעמקי הים הכחולים האלה, האתר של מסע הדרדנלים, אחת החזיתות הדרמטיות ביותר של מלחמת העולם הראשונה. מתוך מטרה לשמר את המורשת התרבותית התת-ימית של האזור ולהוביל אותה לעתיד, הציגה טורקיה את הפארק התת-ימי ההיסטורי גליבולו כדי להעלות את המודעות בנוגע לקמפיין הדרדנלים.

הפארק נכנס למפת תיירות הצלילה העולמית רק בספטמבר 2021, וכולל 14 נקודות צלילה שונות. צוללנים יגיעו שם לעומקים הנעים בין 18 ל-28 מטרים, שם יחשפו לספינת המשא לנדי, שטבעה לאחר שנפגעה מטורפדו ב-1915, והספינות HMS Majestic וקפטן פרנגוס, הממתינות גם הן לספר את סיפורן במעמקי הפארק התת-ימי ההיסטורי גליבולו. .

Gelibolu Tarihî Su Altı Parkı (צילום: TGA)
Gelibolu Tarihî Su Altı Parkı (צילום: TGA)

9. Heybeli Island (Heybeli Ada), Kalkan-Antalya - האי הייבלי, נמל קלקן - אנטליה

ממוקם 45 דקות מנמל קלקן, האי הייבלי מציע לצוללנים חוויה ייחודית עם האזור הסלעי שלו. בחלק הדרומי של הייבלי, המורכב משני איים קטנים עם עומק מרבי של 24 מטר, יכולים צוללנים לראות להקות דנטקס (Dentex dentex) ובאזור המזרחי חבורות גדולות (Epinephelus aeneus) המסתתרות בין קני סוף וסלעים. בנוסף לחיים ימיים צבעוניים, שבר לא ידוע נמצא במעמקי הייבלי. המבקרים יכולים לשחות סביב שני האיים.

Antalya Kaş Patara Beach (צילום: TGA)
Antalya Kaş Patara Beach (צילום: TGA)

10.  Blue Cave (Mavi Mağara), Kekova-Antalya - המערה הכחולה, קקובה-אנטליה

על שם הגוונים הכחולים המבריקים של האור החודר דרך המנהרות שלה, המערה הכחולה היא נקודת צלילה המתאימה לצוללים מכל הרמות. במים הצלולים של קקובה, המערה הכחולה כוללת ערוצים ואיונים, כמו גם גלריות פנימיות וחיצוניות; בגלריה הפנימית יש תא המאפשר הצפה. אלמוגים בהירים ושרימפס עונתיים צבעוניים חיים בשתי הגלריות, ויוצרים תמונות צבעוניות במעמקי המים.