השבועון הבריטי The Economist פרסם את מדד הערים הראויות ביותר למגורים לשנת 2023, ממנו עולה כי העיר וינה קטפה את המקום הראשון זו השנה השנייה ברציפות. 

לרגל חידוש הטיסות למדינה: אלו הדברים המופלאים שתמצאו באיסלנד
הנוסעים הכריעו: זו חברת התעופה הטובה בעולם

The Economist דירג 173 ערים ברחבי העולם על פי מספר גורמים, וביניהם שירותי הבריאות, רמת החינוך, יציבות, איכות התשתיות והסביבה. וינה זכתה לשבחים על התשתית המכובדת, התרבות והבידור הבולטים בה ושירותי החינוך והבריאות ברמה הגבוהה המוצעים לתושבים.

למרות שלאירופה הייתה נציגות חזקה בראש הרשימה השנה, היעדים באירופה שלטו גם ברשימת הערים שספגו את הנפילות הגדולות ביותר בדירוג. לונדון וסטוקהולם מצאו את עצמן יורדות בדירוג, כאשר בירת בריטניה ירדה 12 מקומות למקום ה-46 ובירת שוודיה ירדה 22 מקומות למקום ה-43. גם בארצות הברית חוו ירידות עם סן דייגו, שדורגה במקום ה-61 ברשימה, ולוס אנג'לס, 57. שתיהן ירדו ב-17 מקומות. עם זאת, העיר הונולולו שבהוואי הגיעה הכי גבוה בין הערים בארה"ב למקום ה-25.

הספרייה הלאומית בוינה (צילום: אינג אימג')
הספרייה הלאומית בוינה (צילום: אינג אימג')

בין הערים שהגיעו לתחתית הרשימה ניתן למצוא את קייב במקום ה-165, לאגוס שבאפריקה במקום ה-170, אלג'יר במקום ה-171 וטריפולי במקום ה-172. למקום האחרון הגיעה שכנתנו סוריה עם הבירה דמשק במקום ה-173.

המדד בחן גם את העיר תל אביב שבשנה שעברה דורגה במקום ה-77 וירדה השנה למקום ה-90. The Economist התייחס למדינות שכללו ערים שחוו ירידה משמעותית, וציין כי "מבין הקטגוריות העיקריות במדד רק ציון היציבות ירד בממוצע בשנת 2023. ציוני היציבות בערים רבות במזרח אירופה, שירדו ב-2022 בגלל שהן קרובות לאוקראינה, עלו השנה".

"עם זאת, היציבות התדרדרה במקומות אחרים", צוין בדוח, "שביתת עובדים ביוון, הפגנות הפנסיה בצרפת וכן מחאות בישראל, פרו ובנגלדש בשל העלאות מחירים או האשמות לשחיתות ממשלתית, כל אלו הורידו את הציונים באותן מדינות. במקרה של הופעת אינפלציה בחלק מהמדינות, המצב עלול להוביל לירידות נוספות בציוני היציבות, ובכך לפגוע בציוני החיים הכוללים במדד של השנה הבאה".

תיירים בישראל (צילום: שאטרסטוק)
תיירים בישראל (צילום: שאטרסטוק)

מדד 10 הערים הראויות למגורים בשנת 2023: 
1. וינה, אוסטריה
2. קופנהגן, דנמרק
3. מלבורן, אוסטרליה
4. סידני, אוסטרליה
5. ונקובר, קנדה
6. ציריך, שוויץ
7. קלגרי, קנדה
7. ז'נבה, שוויץ
9. טורונטו, קנדה
10. אוסקה, יפן