בתור ילד אני זוכר שראיתי תמונה עם אגם והר מהמם ואמרתי לעצמי "וואו איזה ציור מדהים, נראה אמיתי". כשאמרו לי שזה באמת מקום אמיתי הבנתי באותו הרגע שאני חייב להגיע לשם. מאז, ביקרתי בשוויץ שלוש פעמים וכיסיתי את רובה. כמעט בכל המקומות שאציין כאן הייתי או לכל הפחות שמעתי, ואין ספק שהמדינה הזאת גרמה לי ולעוד רבים להתאהב במה שהיא מציעה. כדי להבין במה בדיוק מדובר, בואו נצלול לתוך הקסם השוויצרי.

מרחבים עצומים ושפע אטרקציות: הפארקים הלאומיים הכי מטורפים שתראו
טרקטורונים, מופעי קסמים וצניחה חופשית: דברים שלא האמנתם שיש בלאס וגאס

איך מגיעים?

לשוויץ יש שלושה נמלי תעופה בינלאומיים: ציריך, ז'נבה ובאזל. הנמל הכי מרכזי שוכן בציריך והוא ידוע כאחד מנמלי התעופה הכי יוקרתיים וחשובים באירופה. לנמל מתבצעות טיסות יומיות מישראל על ידי חברת אל-על וחברת התעופה השוויצרית הלאומית סוויס. לז'נבה מתבצעות טיסות יומיות על ידי אל-על וחברת הלואוקוסט איזיג'ט, לנמל בבאזל ניתן להגיע על ידי טיסות של חברת איזיג'ט היוצאות מספר פעמים בשבוע. 

איך מתניידים?

שוויץ מתגאה במערך תחבורה ציבורית כה מצוין שאפשר רק לקנא בו. אוטובוסים, רכבות קלות, רכבות בין-עירוניות, סירות ורכבלים. כל אלו ללא יוצא מן הכלל נחשבים במדינה כאמצעי תחבורה ציבורית, ויחדיו באמצעות לוח זמנים מדויק ומסונכרן, משמשים כמערך מבריק שרבים מאזרחי המדינה פועלים לפיו. השוויצרים דאגו לחבר גם את היישוב הכי קטן בתחבורה ציבורית, בין אם זה באוטובוס או אפילו ברכבת הררית, ובכך לא משנה לאן רוצים להגיע, גם אם זה ייקח מעט זמן זה יהיה אפשרי ללא רכב כלל.

עם זאת, יש לשים לב שעל כל הדבר הזה משלמים בהתאם. התחבורה הציבורית בשוויץ היא מהיקרות בעולם ועל נסיעות קצרות של חצי שעה בלבד ברכבת כבדה/אוטובוס בין-עירוני אתם עלולים לשלם לפחות 30 ש"ח לאדם. בערים הגדולות יש כמובן סידורים אחרים וכרטיסים נוחים במחירים אטרקטיביים הרבה יותר, ובכל מקרה הייתי ממליץ להסתמך על התחבורה הציבורית להתניידות בין-עירונית אך ורק אם נמצאים במדינה לתקופת זמן ארוכה. 

לחברת הרכבות הציבורית הלאומית SBB יש מגוון רחב מאוד של סוגי כרטיסי נסיעה (עבור מספר ימים/חודש) שהחל ממספר נסיעות באותה תקופת זמן שתהיו, הכרטיסים הללו יכולים להיות משתלמים ולהקל על ההוצאות. 

לאתר הרכבות SBB

רכבת בשוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
רכבת בשוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

בכל מקרה, לטיול ברחבי המדינה במשך מספר ימים הייתי ממליץ לשכור רכב מאחד מנמלי התעופה/מרכזי הערים הגדולות. שימו לב שבשוויץ אין מעברי תשלום בכבישי האגרה וכל הרכבים מצוידים במדבקה מיוחדת שנסרקת ע"י מצלמות. אם אתם מגיעים עם רכב ממדינה שכנה, עליכם לרכוש בתחנות הדלק את המדבקה הזו בשווי 40 פרנק כדי לעלות על הכבישים המהירים. אם לא, יחכה לכם בישראל דוח כבד מאוד. 

ילדים זה שמחה

חושבים לנסוע עם הילדים? מצוין. בוודאי תשמחו לדעת שבשוויץ ילדים זו ברכה אמיתית ודבר שחשוב מאוד לטפח. בשל כך, ילדים בגילאי 6-16 מקבלים הנחות משמעותיות בכל המדינה, בתחבורה הציבורית למשל נהוג לתת הנחה של 50%, וכך גם בהרבה מאוד אטרקציות. יש לכם ילדים קטנים יותר? עוד יותר טוב. ילדים מתחת לגיל 6 לא משלמים בכלל על תחב"צ (כולל רוב הרכבלים) וכך גם בהרבה פעילויות. 

באמת כל כך יקר כאן?

הגיע הזמן להבהיר את השמועות. קודם כל כן, שוויץ אמנם מדינה יקרה, אך שכר המינימום יותר גבוה מישראל והתושבים פחות מרגישים את יוקר המחייה. בנוסף, יש לציין כי דווקא מחירי המזון בסופרים מעט זולים מישראל ומחירי הלינה מעט גבוהים מהאיחוד האירופי, אך עדיין ניתן למצוא ברוב השנה לינה במלונות 3 כוכבים או בצימרים במחיר סביר של בערך 250-300 ש"ח לאדם ללילה. 

רכבת בשוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
רכבת בשוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

אטרקציות בציריך 

העיר הגדולה בשוויץ היא אמנם המרכזית והבולטת שבמדינה אך היא אינה עיר הבירה. בעיר יש ריכוז של כמה מהבנקים הגדולים בעולם ונחשבת כ"בירת" התעשייה של המדינה. עבור אלו שיגיעו לביקור יש מספר נהדרים לעשות בעיר ובסביבתה:

גבעת לינדנהוף
מדובר בגבעה בצד המערבי של הנהר שחוצה את העיר ממנה ניתן לערוך תצפית על הגדה מהצד השני. האזור עצמו משמש כחלק של העיר העתקיה, ולמעשה עדיין ניתן לראות שרידי טירות מסוף ימי הביניים. רצוי מאוד להקדיש זמן לטייל באזור ולחקור את לב ליבה של העיר היפייפה. 

רחוב בנהופשטראסה (Bahnhofstrasse)
הרחוב הראשי והמרכזי בעיר נבנה כבר בשנת 1867, והוא נחשב כרחוב יוקרה מהודר ויפייפה. הרחוב מכיל חנויות רבות כגון בגדים, שעונים, תכשיטים, מזכרות ושלל מקומות נהדרים שמוכרים שוקולד איכותי.

המוזיאון השוויצרי הלאומי
המוזיאון ממוקם בטירה עתיקה וניתן ללמוד באמצעות מיצגים המופיעים בו על ההיסטוריה והתרבות של שוויץ, החל מהתקופה הפרה היסטורית ועד למאה ה-19.
כתובת: Museumstrasse 2, Zurich
אתר: www.nationalmuseum.ch

מרכז המבקרים של שוקולד לינדט
שוויץ כידוע היא בירת השוקולד העולמית, ואין ספק שכאן זה בא לידי ביטוי בצורה מדהימה. במרכז המבקרים של השוקולד השוויצרי המוכר ניתן לסייר ולהבין כיצד מכינים את השוקולד המופלא, ואפילו לטעום על הדרך. בגלל שברור שתהיו חייבים מזכרת דאגו לחנות שוקולד ענקית, שקשה להישאר אדישים ביחס למגוון העצום של סוגי השוקולד שנמכרים שם.
כתובת: Schokoladenplatz 1, Seestrasse 204, Kilchberg
אתר: www.lindt-home-of-chocolate.com/en

ציריך, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
ציריך, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

הגנים הבוטניים
הגנים הללו מכילים מעל 15,000 זני צמחים והם נחשבים אתר חובה לאוהבי עולם הצומח. היתרון שניתן להגיע למקום בכל אחת מעונות השנה, ולהתרשם מהצמחייה המופלאה.
כתובת: Zollikerstr 107, Zurich
אתר: www.bg.uzh.ch

גבעת אוטליברג
מעל ציריך מתנשאת "גבעה" (במונחים שוויצרים כמובן) זאת מאחר ומדובר בהר בגובה של כ-900 מטר. אל המקום ניתן להגיע עם רכבת שיוצאת מהתחנה המרכזית ובפסגה יש מרפסת מעולה שמשקיפה על כל העיר וסביבתה וכן מגדל תצפית. הגבעה עצמה היא למעשה יער מרשים ומהמם לטיול והיא בין המקומות שחייבים להגיע אליהם. אם אחרי ההליכה והעלייה בשביל הקצר לפסגה נעשיתם רעבים, יש במקום גם מסעדה.
אתר: www.zuerich.com/en/visit/attractions/uetliberg

מרכז הקניות ג'למולי (Jelmoli)
מרכז הקניות ממוקם במרכז העיר ומציע למבקרים מגוון של מוצרים כגון ביגוד, תיקים וספרים. מומלץ שלא לפספס את קומה 1- מאחר ושם  יש מבחר של יינות, גבינות, תבלינים ושלל מאכלים מיוחדים שאופיינים לשוויץ.

אטרקציות מחוץ לעיר

פארק המים אלפאמר
פארק המים הזה הוא מהגדולים ביותר באירופה ומבקרים מכל הגילאים יוכלו ליהנות בו. ניתן למצוא במקום מגוון עצום של מגלשות מים, בריכות חיצוניות, מקורות, ספא ושלל מסעדות.
כתובת: Gwattstrasse 12, Pfaffikon
אתר: www.alpamare.ch

מפלי הריין

מדובר במפלים המישוריים הגדולים ביותר באירופה. הם ממוקמים בסמוך לעיירה שאפהאוזן על גבול גרמניה ומציעים למבקרים כמות עצומה של מים היוצרים נופים מרהיבים. המפלים בגובה של כ-23 מטרים וברוחב עצום של כ-150 מטרים. זו אטרקציה מיוחדת למדי ונחשבת כמקום מעולה לעצור בו אם אתם עוברים מ/אל היער השחור או יוצאים לטיול יום אל מחוץ לציריך. המפלים ממוקמים כ-45 דקות נסיעה ברכב מן העיר ומומלץ לבקר בהם בקיץ, מאחר ובעונה זו ניתן לרדת עם מעלית עד לנקודת תצפית קרובה במיוחד על המפלים, ואף לסייר עם אונייה בסמוך.
אתר: rheinfall.ch/en

מפלי הריין, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
מפלי הריין, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

ברן

למרות שמדובר בעיר הבירה היא רק העיר הרביעית בגודלה בשוויץ והיא אחת הערים היפות במדינה. למרות גודלה היא מכילה מספר פנינים שהופכים אותה למיוחדת במיוחד. 

העיר העתיקה
חלק זה של העיר הוגדר כאזור שימור של אונסק"ו וזה לא סתם. הרחובות הציוריים של העיר משמרים במידה רבה את אווירת ימי הביניים שבה נבנתה, וכדאי לחקור את הרחוב הראשי Spitalgasse שמתהדר בבתים עתיקים ומרהיבים, מזרקות ובחנויות מיוחדות. בסוף רחוב Kramgasse תגיעו למגדול השעון שמאפיין את העיר עוד מהמאה ה-13 Zytglogge, והוא מקושט בדמויות צבעוניות המתחילות לנוע ארבע דקות לפני כל שעה עגולה.

פארק הדובים בברן
הפארק הידוע הוא מקום מושבם של אחד מסמלי העיר, הדוב. לפני שנים רבות נבנה בור דובים בעיר בו ניתן לצפות במקבץ של דובים החיים במרחב המחייה העירוני שלהם עד גדות נהר הארה במתחם עצום של 6,000 מ"ר.
כתובת: Grosser Muristalden 4, Bern
אתר: www.baerenpark-bern.ch

מוזיאון האלפים השוויצרים
אם חסר עוד משהו שהשוויצרים צריכים להתגאות בו זה הרי האלפים כמובן. המוזיאון מכיל פסלים ודגמים מרהיבים של המדינה שממחישים בצורה נפלאה את העבודה של חוקרי קרחונים מהמאה ה-19 שהמציאו את תיאוריית עידן הקרח.
כתובת: Helvetiapl 4, Bern
אתר: www.alpinesmuseum.ch/en

הבית של אלברט איינשטיין
אם אתם רוצים קצת לשאוב IQ או סתם לבקר מתוך סקרנות, ניתן לבקר בבית של אחד האנשים החכמים בהיסטוריה האנושית. בדירה בקומה שנייה הייתה בסביבות 1900 ביתו של אלברט איינשטיין, וכוללת רהיטים, ספרים ותצלומים, וכן את חדר העבודה ששימש את הפיזיקאי המפורסם בין השנים 1903 עד 1950.
כתובת: Kramgasse 49, Bern
אתר: www.einstein-bern.ch

ברן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
ברן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

אגם ז'נבה והסביבה

ז'נבה היא אחת הערים הגדולות במדינה ושוכנת לצד אחד האגמים הגדולים באירופה. העיר היא יעד מצוין למי שרוצה לשלב בה ביקור וכדי לנסוע לעבר דרום המדינה. בחלק זה נציין בעיר מספר דברים וכן מקומות מן הצד השני של האגם, שנמצאים במרחק שעה וחצי נסיעה מז'נבה.

מזרקת העיר
ז'נבה מכילה גנים מטופחים מסביב לטיילת שעל האגם, שעל שפתו יש סילון מים מפורסם שמתיז מים לגובה של כ-140 מטרים, ונחשב לאחד מסמלי העיר. בנוסף ממזרח לגשר הראשי נמצא גן הפרחים הצבעוניים ובו שעון עצום העשוי מפרחים בלבד.

קתדרלת סן-פייר
בכנסייה העצומה יש 96 מדרגות שמובילות אל המגדל הצפוני ויש לציין שהטיפוס שווה את המאמץ. בפסגה תפגשו את פעמוני הענק יחד עם הנוף המרהיב של כל העיר. 
כתובת: Place du Bourg-de-Four 24, Geneve
אתר: www.cathedrale-geneve.ch

הר סלאב
ההר בגובה 1,500 מטר נמצא בצמוד לעיר אך למעשה ממוקם בצרפת. בפסגה יש תצפית מופלאה על העיר, האגם, וכל ההרים שמסביב. במקום יש אפילו פעילויות אקסטרים כגון מצנחי רחיפה ורכיבה על אופני הרים.
כתובת: D41A, Beaumont
אתר: www.telepherique-du-saleve.com

ז'נבה, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
ז'נבה, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

מקומות מן הצד השני של אגם ז'נבה

העיירות מונטרה ו-ווי
מדובר בשתי עיירות קטנות השוכנות זו לצד זו בצד השני של אגם ז'נבה.. במונטרה מתקיים פסטיבל ג'ז בכל קיץ, ובאולפנים של העיר הוקלטו אלבומים רבים על ידי להקת קווין. לא סתם יש על הטיילת פסל של הזמר פרדי מרקורי. וויי נחשבת כעיירת נופש ובה שווקים המתקיימים פעמיים בשבוע ובה יש פסל של מזלג הנעות במים וכן פסל של צ'רלי צ'פלין, שחי בה בסוף ימי חייו.

טירת שיון 
מדובר באתר חובה ואחד מהמבנים ההיסטוריים המתויירים ביותר בשוויץ. הטירה עצמה היא מרשימה ומלכותית הממוקמת על החופים של אגם ז’נבה ליד מונטרה. הטירה נבנתה במאה ה-12 ומאז שימשה מקום מגורים של משפחות אצילים רבות ואף בית סוהר במאה ה-16. 
כתובת: Av. de Chillon 21, Veytaux
אתר: www.chillon.ch

גרוייר
מדובר באחת העיירות היפות במדינה והיא מכילה עיר עתיקה מרהיבה ושלל אטרקציות בסביבתה. העיירה נמצאת חצי שעה נסיעה צפון-מזרח מאגם ז'נבה וכוללת בין היתר את טירת גרוייר, מפעל לייצור גבינת גרוייר המפורסמת, ובצמוד אליה נמצא מפעל השוקולד האגדי של חברת קיילר. 

לפרטים על טירת גרוייר
לפרטים על מפעל הגבינות
לפרטים על מפעל השוקולד 

גרוייר, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
גרוייר, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

אינטרלאקן ומרכז המדינה

בעייני מדובר בחלק הכי יפה במדינה שכולל בתוכו את אחד מרכסי ההרים הגבוהים באירופה, עיירות כפריות קסומות ושפע של אגמים בצבע טורקיז. במרכז העניינים נמצאת העיר אינטרלאקן (כשמה היא 'מרכז בין אגמים'), וממנה ניתן לצאת למספר טיולי יום. בין כל הטבע הקסום מסתתרים להם פנינים מיוחדים שאת רובם הטבע יצר בעצמו, ושמנו כאן רק חלק קטן ומשמעותי מתוך כל הדברים שניתן לעשות באזור זה.

הר היונגפראו
אי אפשר להתחיל בלי לציין את אחת הנקודות הגבוהות ביותר אליהן ניתן להגיע באלפים באירופה. הפסגה של ההר מגיעה ל-4,200 מטר, אמנם אליה יש רכבת שעושה מסע קסום שאורך 45 דקות עם נופים יוצאי דופן, שמגיעה למרכז מבקרים בגובה 3,500 מטר, שמכיל למעשה את תחנת הרכבת הכי גבוהה באירופה.
כתובת: Grundstrasse 54, 3818 Grindelwald
אתר: www.jungfrau.ch/en-gb

נקיק ארה-שולס
קניון הארה הוא אחת האטרקציות הכי מעניינות בשוויץ, יש שם מפלים מרהיבים ומים בצבע טורקיז. הקניון עצמו צר ויפהפה שחרץ נהר הארה במשך אלפי שנים בצוקי הגיר הגבוהים. לאורך הקירות הגבוהים יש מסלול נוח שאורכו כ-1.5 ק”מ עם מעברים שחצובים בסלע.
כתובת: Aareschluchtstrasse 16, Schattenhalb
אתר: aareschlucht.ch/en/welcome

מפלי הטומבלך
המפלים המרשימים נמצאים למרגלותיו של הר השילטהורן ומגיעים אליהם מהכפר הקסום לאוטרברונן. מקור שמם של המפלים נובע מהצליל הנובע מזרימת המים והמזכיר צליל של תופים. בחודשי החורף זרם המפלים חלש אך הוא הולך ומתחזק כאשר נמס הקרח מהקרחונים ובשיאו זורמים ל- 20,000 ליטרים של מים בשנייה בין דפנות הסלעים. המפלים נמצאים למרגלותיו של השילטהורן והם מקום חובה לביקור.
כתובת: Trümmelbach 236, Stechelberg
אתר: truemmelbachfaelle.ch

הר השיטלהורן
מי אמר 007 ולא קיבל? ההר הפך לאטרקציה של ממש וסמל לאחר שבשנת 1969 צולם שם אחד מסרטי ג'יימס בונד "בשירות הוד מלכותה". עם העלייה להר קשה להאמין שתפספסו את רוחו של ג'יימס בונד באוויר עם השמעת מנגינת הסרט ברכבל, וכן פסלים ומקומות להצטלם עם דמותו. בלי קשר, מדובר באחד ההרים המרשימים והיפים וממנו יש כמה מסלולי הליכה. 
כתובת: העלייה להר בתחנת הרכבת של לאוטרברונן
אתר: schilthorn.ch/en/welcome

הר הטיטליס
העלייה אליו נמצאת בכפר אנגלברג שממוקם כחצי שעה נסיעה צפונה מאינטרלאקן, ושווה יום ביקור שלעצמו. ההר מתהדר בפסגה מושלגת כל השנה, שבילי טיול מול נוף פנטסטי ופארק שלם של שעשועי שלג. בפסגת ההר יש את הגשר התלוי הגבוה ביותר באירופה, מסלול טיול שעובר בין ארבעה אגמים, מערת קרח מרהימה עם פסלים ואפילו גלישת רוח.
כתובת: Gerschnistrasse 12, Engelberg
אתר: www.titlis.ch/en

לאוטנברונן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
לאוטנברונן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

צרמט

אחת העיירות הכי יפות במדינה שוכנת לרגל הר המטרהורן הגבוה שמתנשא לגובה של 4,478 מטר, וצורתו מוכרת משוקולד הטובלרון. בעיירה עצמה יש חנויות מעוצבות, קונדיטוריות ובתי קפה. יש לקחת בחשבון שלא ניתן להגיע לעיירה עצמה עם רכב אלא לחנות ביישוב Täsch ומשם יוצאות רכבות קצרות בתדירות גבוהה.

קרחון מטרהורן
מדובר באטרקציה המרכזית במקום ואליה מגיעים מצרמט עצמה עם נסיעה ברכבלים למשך כ-40 דקות. לבסוף מגיעים לגובה של 3,888 מטר ומשם יש תצפית עם נוף פנורמי של 360 מעלות המשקיף לעבר 38 פסגות. בנוסף, יש מהפסגה מסלולי טיול למספר מערות באזור ואף גשר תלוי עצום באורך של לא פחות מ-500 מטר.
כתובת: Schluhmattstrasse 28, Zermatt
אתר: www.zermatt.ch/en

סאס-פה
מדובר בעיירה מהצד השני של ההרים מצרמט ובה מספר דברים לעשות כמו טיול קסום לצד סכר מטרמרק, ועלייה לפסגת אליהנהורן. במעלה ההר יש מספר פעילויות ומסלולי טיול וכן מערת קרח בת 2,000 שנים עם פסלים קפואים ומיוחדים.
כתובת: Mischistrasse 16, Saas-Fee
אתר: www.saas-fee.ch/en

הר מטרהורן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
הר מטרהורן, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

לוגאנו

העיר הדרומית בעלת אופי מעט שונה בזכות קרבתה לאיטליה ומיקומה בקנטון טיצ'ינו, שתושביו דוברי איטלקית. למרות זאת, העיר עצמה נחשבת כיוקרתית עם סמטאות שוקקות חיים, מלאי חנויות, דוכני אוכל והופעות רחוב מעניינות. העיר מתהדרת גם בטיילת נפלאה וארוכה על גדות אגם לוגאנו.

הר סן סלבדורה
גם אם הגעתם לעיר רק כדי לעצור ולא הקדשתם הרבה זמן אתם חייבים להגיע להר. הפסגה מעל העיר בעלת תצפית יוצאת מן הכלל על האגם וההרים שמסביב ובה ניתן להעיף מבט 360 מעלות על כל הסביבה. אל ההר מעפילים באמצעות פוניקולור אשר עולה במשך כ-10 דקות עד למעלה ההר והוא נמצא בחלק הדרומי של הטיילת בעיר. בשל הקרבה למרכז העיר, אין צורך לנסוע לתחנת הרכבל, אלא רצוי פשוט לטייל על הטיילת עד לתחנה. למי שרוצה להתרווח ולאכול משהו בפסגה יחכה גם בית קפה.
כתובת: Via delle Scuole 7, Lugano
אתר: www.montesansalvatore.ch

פארק המיניאטורות 
נכון יש מיני ישראל? אז גם כאן. מיני שוויץ הינו פארק עם יותר מ-120 דגמים של מבנים ואתרים ידועים במדינה, על פני שטח של לא פחות מ-14,000 מ"ר. במקום יש בין היתר טירות, מבנים מפורסמים פסי רכבת ורכבלים. כל המבנים באתר מוצגים בקנה מידה של 1:25.
כתובת: Via Cantonale 13, Melide
אתר: www.swissminiatur.ch

מוזיאון השוקולד Alprose
במדינה כזאת אין פלא ששוקולד פשוט נמצא בכל פינה. המפעל הוא בין הגדולים בשוויץ ומייצר בערך כשמונה טון שוקולד בשנה. אם כל זה עשה לכם חשק עד פה, בוודאי תשמחו לדעת כי במוזיאון רואים כיצד מכינים את השוקולד במקום על פי תבניות שונות. אחרי כל התהליך המגרה תוכלו לטעום את השוקולדים שהכינו אחרי שיצא מפס הייצור.
כתובת: Via Rompada 36, 6987 Caslano
אתר: alprose.ch

תצפית מהר סן סלבדורה על לוגאנו (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
תצפית מהר סן סלבדורה על לוגאנו (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

קנטוני אפנצל

שני הקנטונים (אפנצל אוסר-רודן ואפנצל אינר-רודן) הם מהקטנים במדינה ונושאים את שם אחד היישובים הכי קסומים בעולם (וזו לא הגזמה). הם ממוקמים בצפון מזרח המדינה כשעה נסיעה מציריך, ומכילים מרחבי ענק, עיירות מופלאות ושלל אטרקציות.  

העיירה אפנצל
קודם כל נתחיל במרכז של האזור הזה. העיירה הזו היא מהיפות במדינה ונחשבת כציורית במיוחד בזכות הבתים שדומים לבית בובות. אפנצל עצמה קטנה וניתן לסייר בה לצד סמטאות קסומות מוזיאון על ההיסטוריה המקומית, חנויות מיוחדות למזכרות, יינות וכמובן גבינת אפנצל המפורסמת.

הר אבנאלפ
מדובר באחד המקומות האייקוניים ביותר במזרח המדינה. המלון המפורסם על צלע ההר והנוף לאגם Seealpsee פשוט בלתי נתפס, ורצוי להגיע אליו בנוסף. בפסגה ניתן לטייל במספר רב של מסלולים, לבצע סיור במערה ולאלו שרוצים לעשות משהו קצת יותר אתגרי ניתן גם לבצע טיפוס הרים ואפילו גלישת אוויר עם מצנח, כמובן חוויה בלתי נשכחת. 
כתובת: Schwendetalstrasse 82, Schwende
אתר: www.ebenalp.ch/en/welcome

הר סנטיס
הרכבל להר נבנה כבר בתחילת המאה הקודמת והיה למעשה למקטע הראשון באזור. אל הפסגה המרשימה ניתן להגיע תוך כ-10 דקות עד לגובה של 2,502 מטר מעל פני הים. ניתן לסייר במספר מקומות בפסגה, ובימים בהירים ההר מספק נופים עוצרי נשימה למדינות השכנות ואפילו עד לאיטליה וצרפת שבצד השני. בפסגה קיים "עולם הקרח" שנפתח ב-2020. במקום יש תצוגות רבות על שלג, קרח, גבישים וקרחונים באמצעות סדרה של פעילויות מיוחדות. 
כתובת: Schwägalp 692, 9107 Schwägalp
אתר: saentisbahn.ch/en

אפנצל, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
אפנצל, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

קנטון גראובינדן

בחלק זה נתייחס לקנטון הכי גדול במדינה, למרות שיחסית לגודלו הוא לא מאוד מיושב. הקנטון ממוקם במזרח שנתפס מעט כ"פריפריה" בשוויץ (אם אפשר לומר זאת במדינה בלי מטרופולינים) והוא כולל מרחבים עצומים, את העיר צ'ור ועיירות הסקי המפורסמות דאבוס וסנט מוריץ. 

דאבוס וסנט מוריץ
שתי העיירות מיוחדות כל אחת בדרכה אך גם דומות במהות. שתיהן עיירות סקי יוקרתיות ומפורסמות בגובה של מעל 1,500 מטר, כאשר דאבוס ידועה יותר כמרכז כנסים בינלאומי ואילו סנט מוריץ נתפסת יותר כבעלת אופי "ספורטיבי" מאז אולימפיאדת החורף שאירחה בעבר. שתי העיירות מציעות למבקרים בהן מסלולים רבים לטיול בקיץ, מוזיאונים מקומיים, ובחורף כמובן מסלולי סקי מצוינים, מגלשות ושאר פעילויות לשלג.
לאתר של דאבוס
לאתר של סנט מוריץ

הברנינה אקספרס
מדובר באחד ממסלולי הרכבות המפורסמים ביותר בעולם והאזור ההררי בו נוסע הוכרז כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. המסלול העיקרי של הרכבת מתחיל בעיר צ'ור ומגיע עד סנט מוריץ והיא עוברת מעל 200 גשרים ו-55 מנהרות. מה שכל כך מיוחד במסלול זה הנופים המרהיבים המיוחדים שהפכו את הרכבת לכל כך מפורסמת.

עם זאת, יש לציין כי הרכבת יוצאת מספר פעמים ביום, כאשר באותו תוואי מסילה יוצאת רכבת רגילה פעם בשעה. ההבדל הגדול הוא שברכבת המיוחדת יש חלונות פנורמיים, אך המחיר לנסיעה בה יקר בהרבה. מניסיון, הייתי ממליץ לנסוע במקטע המרכזי אך אין הכרח לנסוע ברכבת המיוחדת.
אתר: tickets.rhb.ch/en

קניון Rheinschlucht
מדובר במעיין ה"גרנד קניון השוויצרי" שממוקם כחצי שעה נסיעה מערבה מהעיר צ'ור. ניתן לסייר מעל הקניון מהעיירה Flims במסלול מיוער שעובר בין אגמים קסומים במשך 45 דקות לכל כיוון עם תצפית בסופו, או לחלופין לטייל על גדות הנהר בצד השני של הקניון באמצעות רכבת או רכב עד לעיירה Versam. במקום ניתן אפילו לבצע גלישת אוויר עם מצנחים וקייקים בנהר.
אתר: www.flimslaax.com/en

הפארק הלאומי של שוויץ
בהתאם לשטח העצום הפנוי באזור, אין פלא שנוצר בקצה המדינה אזור מיוער שמוגדר כ"פארק הלאומי היחיד" בשוויץ על פני שטח של 174 קמ"ר, אשר כולל 21 מסלולים, מינים שונים של בעלי חיים החיים באזור ומגוון צמחים ועצים שיגרמו לכם לשכוח שאתם נמצאים במרכז אירופה ולא בערבות קנדה העצומים.
כתובת: העיירה Zernez נמצאת בכניסה לפארק שמשתרע לאורך גבול איטליה
אתר: www.nationalpark.ch/en

רכבת הברנינה אקספרס, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
רכבת הברנינה אקספרס, שוויץ (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

לפירוט על כל האטרקציות, המלונות, המסעדות והערים במדינה:

אתר התיירות הלאומי של שוויץ