ז'ואני היא עיירה במרחק שעה ורבע מפריז. המקום חביב על הישראלים בזכות השקט, נהר היון והחיוכים של העוברים והשבים, אבל בעיקר בזכות ריזורט שנפתח כפונדק משפחתי קטן לפני מעט יותר ממאה שנה והפך בחודשים האחרונים לריזורט חמישה כוכבים עם מסעדת שני כוכבי מישלן.

נראית כמו באגדות: מצאנו עיר קסומה להפליא במרחק קפיצה מפריז
רכבות, קרחונים ושוקולד: כל מה שאתם חייבים לדעת על המדינה היפה בעולם

"לה קוט סן ז'אק" ריזורט Relais&Chateaux של השף מעוטר כוכבי המישלן, ז'אן מישל לורן ורעייתו קארין, הוא המוסד המוכר ביותר בסביבה. אחרי מלחמת העולם הראשונה סבתו של ז'אן מישל לורן הקימה פנסיון משפחתי והסוחרים שעברו באיזור עצרו לאכול במקום. בנה מישל הפך את המקום למסעדה, התחתן עם ז'קלין, שהפכה לאחת הסומלייה-אישה הראשונה בצרפת ובנו, ז'אן-מישל, הפך להיות השף של המסעדה, כשהמשפחה חצתה את הכפיש ופתחה מלון על גדות נהר היון.

ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)
ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)

"אחרי שעבדנו יחד 17 שנים ואחרי שחצינו את הכביש לצד הנהר, אבא ראה שאני יכול להביע עצמי בשפה משל עצמי במטבח ופרש. הוא הרגיש פחות מתאים לצד הזה של הנהר והשאיר לי את האחריות", מספר ז'אן-מישל לורן. קארין לורן, אישתו של ז'אן מישל, אחראית על העיצוב ולוקחת חלק בעבודת המלונאות בעוד ז'אן מישל ואחיינו אלכסנדר בונדו אחראים על המסעדה.

הזוג לורן שחובב טיולי טבע בעיקר בג'ונגלים, מקפיד למלא את המקום בצילומי ענק אותם מצלם ז'אן מישל לורן ובפסלים בעלי אלמנטים מהטבע וכאלה של בעלי חיים. את המסעדות מקשטים פסלים של עלים ענקיים ושל דגים, שולחנות העץ עוצבו במיוחד במראה טבע פראי וגם בחדרים ובמסדרונות הטבע שולט ונכנס לתוך החלל. לאחרונה חזר הזוג לורן מברזיל והמקום העניק להם השראה לעיצוב מחודש, שכולל פסלי ברונזה של בעלי חיים פראיים, שהם מקפידים על הצלתם.

ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)
ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)

ז'אן מישל: "לקארין יש עוד פרויקטים לחידוש החללים. יש תמיד משהו לעשות, לעבוד בגינה ממול, לטפח את גינת הירק, את הכוורות משום שהדבש הוא של הדבורים שלנו, אנחנו קוטפים את הפירות שלנו מהגינה, מכינים קונפיטורות משלנו, בפעם הראשונה שמדריך מישלן הוציא את הכוכב הירוק כדי לפרסם מוסדות שמכבדים את הסביבה- קיבלנו את הכוכב הירוק".

למשפחת לורן יש קשר חזק עם ישראל. ז'אן מישל לורן הגיע פעמיים לישראל כדי לבשל עם שף שלום קדוש פעם בתל אביב ופעם בירושלים. "אבא שלי השתתף בארוחת ערב חגיגית לירושלים ויש לו תמונה עם גולדה מאיר. היו שם 12 שפים שהגיעו מרחבי העולם ואבא שלי הגיע לא מעט כדי לבשל אצלכם בארץ", מספר ז'אן מישל.

האחיין אלכסנדר בונדו הצטרף למטבח לפני חמש שנים כשהיה בן 26. "לקחתי לעצמי שנתיים כדי להעביר לו את האחריות וההכשרה", מסביר ז'אן-מישל. "אחרי פרישתו, אבי חי את עולם היין, קנה כרמים. אני אוהב לצלם ולנסוע. יש לנו מקצוע מאוד תובעני ויש לנו דברים שמתחשק לנו לעשות אבל אנחנו עובדים כל הזמן ורוצים הזדמנות לקחת את הזמן ולחיות ולהנות ממה שלחיים יש להציע בלי להקדיש עצמנו לעבודה. מלונאות ומסעדנות זאת הגשמת חלום, אבל זאת עבודה והיא לא קלה".

ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)
ריזורט Relais&Chateaux (צילום: Jerome Mondiere)

איזה מטבח אתם יוצרים?
"למוסד שלנו יש נשמה ואנחנו יוצרים עושים מטבח נדיב, טעים, מטבח של רטבים בו מנסים לקדם את המוצרים בהם אנחנו משתמשים מהגינה שלנו, מהיצרנים המקומיים, מהאיזור בו אנחנו נמצאים, בורגונדי", מספר אלכסנדר בונדו. "זו היתה השפה של סבא שלי, שהיה הראשון ומי שהקים את המקום. דוד שלי, ז'אן מישל לורן, נתן את הטון שלו ואני רוצה להמשיך בקו הזה. זה המטבח איתו גדלתי".

מסעדת לה קוט סן-ז'אק נהנית מכוכבי מישלן. שלושה כוכבים נצנצו בה בעבר וכעת היא מתפנקת עם שניים. השף החדש מודה שלחץ הכוכבים לא מדלג עליו. "תמיד יש לחץ במקצוע הזה אבל זה לחץ טוב, שמקדם אותך וזה חשוב".

הכותבת הינה ד"ר מאיה גז, בוגרת הסורבון ומומחית לתרבות צרפת