החופש הגדול מאלץ אותנו להמציא את הגלגל. הילדים משתעממים בבית וההורים מחפשים את האטרקציה הבאה שתגרום להם להתאהב. למזלנו, חודש אוגוסט מביא איתו גם תופעה מדהימה – מטר מטאורים ענקי שצובע את השמים שלנו. 

המטר, שמתרחש בכל אוגוסט, הוא אירוע שמימי מרהיב. זהו תענוג של צפייה בכוכבים שמביא תחושה של פליאה ויראה לכל מי שראה זאת. בין אם אתם אסטרונומים נלהבים או פשוט חובבי נפלאות הטבע, מטר המטאורים באוגוסט הוא אירוע חובה שמבטיח לילה של זיקוקי דינור שמימיים.

מצפה שירת הכוכבים בירוחם  (צילום: מדרכי גורדון)
מצפה שירת הכוכבים בירוחם (צילום: מדרכי גורדון)

רואים כוכבים בירוחם

החברה הכלכלית לפיתוח ירוחם ותיירות ירוחם מזמינות אתכם לחוות את מטר המטאורים המרשים והמרגש של הקיץ בלילה של ה-10 לאוגוסט בפארק אגם ירוחם. הפארק יהיה מוכן לקראתכם עם טלסקופים ומדריכים, פעילויות מגוונות לילדים וסיורי לילה מרתקים. המבקרים ייהנו משדה טלסקופים גדול שיכלול תצפיות מודרכות עם מיטב מדריכי שירת הכוכבים ויוכלו לצפות במכתשי הירח, שבתאי וטבעותיו המרהיבות, צדק וירחיו, צבירי כוכבים, גלקסיות, ערפיליות וכוכבים כפולים. 
בנוסף, ייהנו הבאים מתצפיות מודרכות בהן יאתרו את כוכב הצפון וילמדו על חשיבותו, יכירו את קבוצות הכוכבים וגלגל המזלות, ישמעו סיפורי כוכבים, היסטוריה, מדע ומיתולוגיה. ולא נשכח גם לספר בין מטאור למטאור שיחצה את השמיים על "סוויפט-טאטל" - כוכב השביט האחראי לתופעת הפרסאידים - מטר המטאורים הכי יפה של השנה.  עוד יתקיימו במסגרת האירוע סיורי עששיות, סיורי עקרבים, מתחם טלסקופים, מתחם הדרכת כוכבים, מתחם מלכודות אור, עמדת יצירה אסטרונומית, ציורי פנים חלליים, מודל ענקי להכרת מערכת השמש וסדנת משימה למאדים.

ההרשמה בתשלום מראש, ומספר המשתתפים מוגבל. מתאים לילדים החל מגיל 3.
מחיר: 30 שקלים למשתתף. עלות סיורי העששיות והעקרבים: 10 שקלים למשתתף.
לפרטים והרשמה: https://www.fee.co.il/parkagam23/signup

לילות לבנים בערבה התיכונה (צילום: גיל פאר-ניצן)
לילות לבנים בערבה התיכונה (צילום: גיל פאר-ניצן)

לילות לבנים בערבה 

תיירות מועצה אזורית הערבה התיכונה, מזמינה בשיא מטר המטאורים בלב המדבר, לסוף שבוע "לילות לבנים בערבה". בין הפעילויות: תצפית כוכבים מודרכת בחניון הזיל בסמוך לעין יהב באמצעות טלסקופים ייעודיים והסבר מקצועי מהמדריך אלון גולדשטיין. לאחר התצפית יוצאים לסיור לילי מרתק בעקבות בעלי חיים מדבריים וחיפוש עקרבים, נהנים ממדורה חמימה, תה צמחים ותמרים מתוקים. כמו כן, במהלך סוף השבוע יתקיימו תרגולי יוגה, משחקי חשיבה לכל המשפחה ב"מטמון בערבה" בעין יהב, סדנת מגע מרפא בחאן של איציק בחצבה, סיור חיי לילה בעקבות פלאי המדבר בנוף צוקים, ועוד.

סופ"ש 10-12.8.2023
האירועים בהרשמה ותשלום מראש. 
לפרטים והרשמה: https://goarava.co.il/white-night-2023

פסטיבל מטאורים בכפר הנוקדים (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)
פסטיבל מטאורים בכפר הנוקדים (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)

נוקדים עם כוכבים

פסטיבל המטאורים המבוקש הוותיק של כפר הנוקדים מתקיים השנה בשלושת סופי השבוע הראשונים של חודש אוגוסט. הפסטיבל החווייתי יכלול סדנאות ופעילויות לכל המשפחה ביניהם: סדנאות ליליות ״מסע בין כוכבים״, סיורים בעקבות חיות הלילה, דוכני יצירה ושוק יוצרים מקומיים, פינת ומתחם הגמלים – Camel Care, שוק שקיעה ססגוני ודוכני אוכל טעימים, מתחם מים משודרג ״נוקדים ומתרעננים״, מופע מוזיקה חיה ומסיבת די ג׳יי מקפיצה עם מוזיקה טובה להשלמת אווירת הפסטיבל המדברי.

מתי: (3-5.8 , 10-12.8, 17-19.8)
לפרטים נוספים וכרטיסים: www.kfarhanokdim.co.il/meteors

מטר מטאורים בערד  (צילום: אייל תמיר)
מטר מטאורים בערד (צילום: אייל תמיר)

מטר המטאורים בערד

לקראת תופעת הטבע המרהיבה הזו, חברו אגף תיירות ערד ובית ספר שדה סוסיא לשיתוף פעולה ויקיימו אירוע תצפיות במטאורים ביום חמישי, 10.8.23 בשעות 20:00 ו-22:00 בשני מחתמים ייעודיים: מתחם הגבעות המזרחיות (הסמוך לעיר ערד) ומתחם הר ענוב (הסמוך לאתר לאומי מצדה). האירוע מיועד לכל המשפחה ולכל מי שמעוניין לצפות במטר המטאורים בלב המדבר, היכן שאורות העיר אינם מפריעים והכל קורה תחת כיפת השמיים. בנוסף לתצפיות במטר המטאורים יחכו לבאי האירוע  טלסקופים, שתייה חמה והדרכה על כוכבים ומטר המטאורים (הפרסאידים).

מחיר: 20 שקלים למשתתף.
לפרטים נוספים ומידע: היכנסו לאתר www.travelarad.co.il

תמנע (צילום: איתמר ברסט)
תמנע (צילום: איתמר ברסט)

לילות כוכבים בפארק תמנע

פארק תמנע ומחלקת התיירות בערבה הדרומית מזמינים את הקהל הרחב ל"לילות כוכבים" חוויה לילית קסומה במרחב הפתוח של פארק תמנע. ומפגש מקרוב עם עולם האסטרונומיה במשך 4 לילות בחודש אוגוסט. בין התאריכים 14-17 באוגוסט, החל מהשעה 20:00 ועד 02:00 ייהנו המבקרים ממתחמים עם פעילויות שונות לבחירתם ברחבי הפארק ובמתחם המרכזי ליד האגם. הפעילויות מותאמות כל המשפחה. המתחמים יפעלו בסבבים של חצי שעה ויסתיימו בשעה 24:00.
מתחמי הפעילות בלילות הכוכבים כוללים: מתחם תצפיות בטלסקופים מקצועיים  - ברחבת האגם יוקמו מתחמי תצפיות בליווי מדריך. טלסקופים בגדלים שונים יכוונו אל כוכבי לכת, תשמעו הסבר על קבוצות כוכבים, מציאת כוכב הצפון וסיפורי כוכבים באמצעות אלומות לייזר הנוגעות בכוכבים. הפעילות תכלול גם הרצאה מרתקת על גרמי שמיים, תצפית פרסאידים על מחצלות ועוד.

שעות פעילות "לילות כוכבים" 20:00– 02:00
ניתן להישאר ברחבת האגם ולצפות בכוכבים עד השעה 02:00, מתחמי הפעילות יסגרנו בשעה 24:00
מחיר: דמי השתתפת למבוגר – 79 שקלים, דמי השתתפות לילד מגיל 3 עד 14 – 69 שקלים. 

תצפית עם ארגון אשכולות  (צילום: שבתי פסין)
תצפית עם ארגון אשכולות (צילום: שבתי פסין)

מסע בין כוכבים 

ארגון אשכולות  חבר לקרן קימת לישראל, ויחד הם מציעים תצפיות כוכבים ברחבי הארץ לכל המשפחה וללא תשלום. כל תצפית תלווה בהנחיה של  מדריך מקצועי מאשכולות. בין האתרים שהם יציעו תצפיות: בר תורען בגליל, עין הוזים בגליל, יער חוף כרמל, אנדרטת הבקעה בבקעת הירדן, מחצבת גיתית בשומרון, הר הכוכב בבנימין, משואות יצחק הישנה בגוש עציון, רכס שיירות בהרי ירושלים ועוד.

התצפיות יתקיימו בין השעות 19:30-22:30 בתאריכים: יום שני ה-7.8, יום שני ה-10.8, יום חמישי ה-27.8.
להרשמה ופרטים נוספים www.eshkolot.org

מטר המטאורים ביער מצפה רמון (צילום: שחר כהן)
מטר המטאורים ביער מצפה רמון (צילום: שחר כהן)

100 מטאורים בשעה: קק"ל מזמינה את הציבור לצפייה במטר המטאורים ביער מצפה רמון

קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור לצפייה במטר המטאוריטים ביערות. הצפייה באירוע השמימי מתאימה לכל הגילאים ותתקיים באופן עצמאי בשעות הלילה וללא תשלום, כשעל פי התחזיות, התאריכים המומלצים לצפייה הם 13-9 באוגוסט.
הדרך הטובה ביותר לצפות במטר המטאוריטים היא במדבר במקום שבו זיהום האור הוא מזערי ולכן הצפייה מומלצת ביותר בדרום, ביער קהילתי מצפה רמון.  
אלי ידיד, מנהל תחום קליטת קהל בקק״ל: "מטר הפרסאידים צפוי להיות אירוע שמימי עוצר נשימה בו תוכלו בשעות השיא לצפות בעד 100 מטאורים בשעה.  אנחנו מזמינים את הציבור הרחב לבוא ליערות הדרום ובייחוד ליער קהילתי מצפה רמון ולצפות באופן עצמאי במחזה המדהים הזה. קחו את המשפחה והחברים, צאו מהעיר ובואו למדבר ליהנות איתנו מגשם של כוכבים נופלים".