נורבגיה, אחת ממדינות צפון אירופה הידועה בחוסנה הכלכלי וככזו שמדורגת באופן עקבי בפסגת מדדי האושר העולמי, היא גם מדינה בעלת נופים עוצמתיים, ובה רכסי הרים אותם חוצים עמקים וקרחונים. מפלים שוצפים והקסם הייחודי של הפיורדים הם רק חלק מאוצרות הטבע היפהפיים של המדינה הסקנדינבית השלווה, אולי שלווה מידי לישראלים, שינחתו הישר מהקלחת הרותחת באוטופיה עלי אדמות. 

אלסונד - Ålesund העיר שצמחה מעפר

את הטיול התחלנו בעיר אלסונד (במרחק של שעה טיסה מאוסלו), הידועה בארכיטקטורת אר נובו, אדריכלות המעבר בין המאה ה-19 למאה ה-20, שעיצבה את חזותה של העיר שנחרבה כמעט כליל בשריפה שהתחוללה באזור ב-1904. הבניינים, המקושטים בצריחים ועיטורים צבעוניים, מעניקים למקום אופי מיוחד, ונוף מדהים על העיר וארכיפלג האיים סביבה מתפרש מנקודת התצפית של הר AKSLA, אליה ניתן לעלות גם דרך 418 מדרגות שמתחילות בפארק העירוני. 

אולסון  (צילום: אמה גולינקר)
אולסון (צילום: אמה גולינקר)

בעיירה ישנו מצפה תת-ימי, פארק מים שהוקם ממש על שפת האוקיינוס האטלנטי ושם לעצמו למטרה להעביר את בתי הגידול המימיים אל תוך הבניין עצמו, כך שתוכלו להתרשם ממגוון יצורים ימיים כגון סרטנים, דגים בעלי צורה מרתיעה, לוטרות, פינגווינים ועוד. מופע האכלת הדגים על ידי הצוללנים מהווה את אחת מהאטרקציות המרכזיות של האתר, ובאזור החיצוני נבנו שבילי הליכה סביב בריכת הים הגדולה באירופה, מקום משכנם של כלבי הים, הצופים לנוף הררי ונוף איי החוף. 

לא רחוק מאלסונד שוכן לו אי הציפורים RUNDE, היכן שתוכי הים המפורסמים מקננים בו על הצוקים בין החודשים פברואר-אוגוסט. הטיפוס לנקודה ממנה ניתן להשקיף על העופות הימיים יוצא מאזור החניון ולוקח כ-50-40 דקות. העלייה תלולה ומאתגרת, אך כדאי לעשות אותה אם לא בשביל הציפורים, אז עבור הנוף הייחודי של ממלכת האיים הנשקף מהפסגה. רצוי להגיע עם משקפת כדי לצפות במושבות הפאפינים ולנעול נעליים נוחות להגנה מפני בוץ בימי גשם, אם כי הדרך מרוצפת חלקית כדי להקל על המטיילים.

RUNDE (צילום: אמה גולינקר)
RUNDE (צילום: אמה גולינקר)

תוכי ים (צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)
תוכי ים (צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)

Litlefjellet

סמוך לעיירה המערב-נורבגית אנדלסנס נמצא רכס ההרים Litlefjellet ("הר קטן") המשקיף אל הפיורד רומסדאל, קיר הטרולים האנכי Trollveggen ונהר ראומה המפותל. ההליכה במסלול לא ארוכה אך כוללת טיפוס על סלעים חלקלקים כשבסופו נוף הררי מאסיבי. היזהרו כשאתם נמצאים על שפת המצוק, כאשר כל צעד שגוי עלול לעלות לכם ביוקר, ובנימה יותר אופטימית - תהנו משאריות של שלג קפוא הפזורות על הגבעות למעלה. למי מכם שמחפש סביבה בנויה, באנדלסנס אפשר לעלות ברכבל לתצפית המרהיבה Viewpoint Nesaksla המתנוססת לגובה של 1,679 מטרים ומעניקה מבט של 360 מעלות על עמק רומסדאלן והשקעים הפראיים. במעלה ההר תמצאו מסעדה עם קירות זכוכית המגישה מאכלים נורבגים אותנטיים. 

Litlefjellet (צילום: אמה גולינקר)
Litlefjellet (צילום: אמה גולינקר)

קיר הטרולים Trollveggen

מרכז המבקרים למרגלות קיר הטרולים, קיר הסלע האנכי הכי גבוה באירופה המתנוסס לגובה של 1100 מ', הוא מקום עוצמתי, מעט מאיים אפילו, ובו ניצבת אנדרטת נופלים, לזכר אלו שקיפחו את חייהם בקפיצות בסיס מהקיר, שנאסרו ב-1986 על ידי השלטונות בגלל תאונות חוזרות ונשנות. המרכז מציג סרט בנושא היסטוריית המטפסים על הקיר, ומציע חנות מזכרות גדולה ושולחנות לפיקניק ופינות ישיבה. אזור מצוין לאתנחתא לממשיכים בכביש טרולסטיגן המשופע. 

קיר הטרולים  (צילום: אמה גולינקר)
קיר הטרולים (צילום: אמה גולינקר)

Geiranger פיורד גיירנגר

כשעתיים נסיעה מאנדלסנס נגיע לפיורד גיירנגר עוצר הנשימה, המוגן ע"י אונסקו. בקצהו ממוקמת עיירה ציורית, אשר מהווה יעד תיירותי פופולרי עם מגוון אופציות לפעילויות חוץ. הפיורדים בנורבגיה, שנוצרו כתוצאה מקרחונים שנמסו ונפגשו עם מי הים החמים שהציפו את העמק, יצרו את המפרץ הצר המוכר לנו כפיורד. כך, בגיירנגר אפשר לצאת לשייט בסירה ולהתפעל מהמפלים המפוארים, בהם קבוצת מפלים מפורסמת הנקראת “שבע האחיות והמחזר”. על אחד הצוקים התלולים אף נצפה בפניו של טרול, כאשר האגדה מספרת שהטרולים הליליים חיים במערות והופכים לאבן באור היום. 

פיורד גיירנגר (צילום: אמה גולינקר)
פיורד גיירנגר (צילום: אמה גולינקר)

פני הטרול בצוק בגיירנגר (צילום: אמה גולינקר)
פני הטרול בצוק בגיירנגר (צילום: אמה גולינקר)

מומלץ לקחת את המעבורת ששטה בפיורד לכפר הלסילט, כמו גם לצאת לטיולים המשקיפים ממעוף הציפור על גיירנגר היפהפה. אחד מהם ידוע בשם לוסטה; ההתחלה היא ליד בית הקפה Westeras Gard, וההליכה נעשית בדרך החשופה לשורשי עץ ופלגי מים זורמים, ובה פיצול לנקודת תצפית נוספת. עם התקדמותכם תוכלו להנות ממראות של עזים ולאמות, עד לנקודה הנמצאת 500 מטר מעל פני הים וצופה לדרך הנשרים Ørnevegen ולספינות שייט העוגנות למטה. 

המסלול לתצפית לוסטה (צילום: אמה גולינקר)
המסלול לתצפית לוסטה (צילום: אמה גולינקר)

קרחון ניגרסבריין Nigardsbreen

קרחון כחול ומעורר יראה שהולך וקטן, הודות להתחממות הגלובלית. בהגיעכם למגרש החנייה, ניתן לקחת את הסירה שחוצה את האגם ויוצאת כל חצי שעה עד השעה 17:00 ובכך מקצרת את הדרך לקרחון, אותה אפשר לעשות גם ברגל, והמרחק הוא כ-3 ק"מ. במסלול חוצים גשרים אשר תלויים מעל זרמי מים חזקים, ונחשפים למראות טבע בסגנון אלפיני. בעבר היה ניתן לגעת בקרחון אך כעת השטח מגודר בחבל הפרדה, ורצוי להצטייד בבגדים חמים שיגנו עליכם מפני הרוחות החזקות בעמדת התצפית הסוערת.  

קרחון ניגרסבריין (צילום: אמה גולינקר)
קרחון ניגרסבריין (צילום: אמה גולינקר)

טיפוס להר מולדן Molden

טיפוס להר מולדן לוקח כארבע שעות של עלייה לפסגה וירידה ממנה, והטרק הארוך יחסית מעניק אולי את התצפית היפה ביותר לסוגנפיורד, המכונה גם כ-"מלך הפיורדים" בשל היותו הפיורד הארוך ביותר בנורבגיה, ואורכו יותר מ-200 ק"מ. הדרך להר מסומנת היטב באות T, וההתחלה היא מחניון Krossen. במעלה השביל יש בית אבן קטן ושירותים, בהם ניתן להיעזר במידה ותנאי מזג האוויר ייעשו גרועים. כל ניסיון לשחזר את המראות במולדן רק יגרע מהם, שכן הם נעים בין פסגות מושלגות, מי טורקיז צלולים, הרים ירוקים וגם אנשים מאירי פנים באמצע הדרך - והפיוטיות מתבקשת. בסוף תיתקלו בערמת אבנים המשמשת נקודת ציון לסוף העלייה, וספר מבקרים למי שירצה להטביע את חותמו על ההעפלה.

נורבגיה, הר מולדן (צילום: אמה גולינקר)
נורבגיה, הר מולדן (צילום: אמה גולינקר)

העפלה לפסגת הר מולדן (צילום: אמה גולינקר)
העפלה לפסגת הר מולדן (צילום: אמה גולינקר)

Stegastein Viewpoint תצפית סטגאסטין

650 מטר מעל אורלנד פיורד, שוכנת תצפית סטגאסטין, ואליה מגיעים ברכב דרך לארדל, מנהרת הכביש הארוכה בעולם שאורכה 24 קילומטרים. המנהרה היא אטרקציה בפני עצמה, במהלכה במשך כ-20 דקות תחלפו על פני תאורות בצבעים משתנים, שנועדו לשמור על ערנות הנהגים. 

מנהרת לרדל (צילום: HANDELAND OLAV/SCANPIX/AFP via Getty Images)
מנהרת לרדל (צילום: HANDELAND OLAV/SCANPIX/AFP via Getty Images)

תצפית סטגאסטין (צילום: אמה גולינקר)
תצפית סטגאסטין (צילום: אמה גולינקר)

כנסיית העץ של בורגונד Borgund Stave Church

כנסיית העץ בורגונד נבנתה בין השנים 1180-1250, ועל גגה ראשי דרקונים, כחלק מהעיצוב המקובל של כנסיות אלו בימי הביניים ששילב איקונוגרפיה נוצרית יחד עם אלמנטים פגניים, והעניק להן מראה ייחודי שהבדיל אותן מכנסיות אחרות. לוחות עץ האורן ששרדו כמעט 1000 שנה הורמו על יסודות מאבן על מנת לשמור על הכנסייה מריקבון עקב רטיבות הקרקע, ולצידה מגדל פעמונים עצמאי, בו היה תלוי בעבר פעמון בן המאה ה-13. בפנים הכנסייה ריח מעושן וציור פרימיטיבי במקצת המתאר את הצליבה משנת 1654.

כנסיית העץ של בורגונד (צילום: אמה גולינקר)
כנסיית העץ של בורגונד (צילום: אמה גולינקר)

בין אתר לאתר תמצאו מסלולים צדדיים נוספים לטיולי הליכה, ותתניידו לעיתים קרובות במעבורת, שהיא בין אמצעי התחבורה החשובים ביותר במדינת החוף שמלאה בנוף לא מוכר לנו של מים, מים ועוד מים בכל מקום.