לצעוד בדרך שבן־גוריון צעד בה כל בוקר, לעשות יוגה מול הזריחה, לסייר בעקבות חייו של הסופר עמוס עוז, ללמוד בישול עזתי, להכיר את ירוחם מבפנים - אלה רק חלק מהאפשרויות שמחכות למטיילים באזור הנגב במהלך פסטיבל "לילות מדבר". הפסטיבל המסורתי יתקיים גם השנה לכל אורך אוגוסט ויכלול למעלה מ־300 פעילויות בעלות מסובסדת - עד 20 שקל.

תאמינו או לא. באוגוסט כדאי ואף משתלם לבקר בנגב. הלילות הקרירים מאפשרים ליהנות מכל מה שיש לנגב להציע, והשמיים של הנגב הופכים לתפאורה המושלמת לצפייה בכוכבים. הפסטיבל "לילות מדבר" למעשה חוגג את כל מה שיש למדבר להציע. הפעילויות שבו מתרחשות בחמישה מרחבים, ולכל מרחב אופי ייחודי משלו: צפון הנגב; באר שבע והסביבה; מרחב הר הנגב; לאורך כביש 90 מים המלח ועד לערבה; ו"קסם המדבר" - תיירות בדואית. הפסטיבל בהובלת מחלקת התיירות ברשות לפיתוח הנגב ומשרד הנגב הגליל והחוסן הלאומי. אנחנו עשינו שיעורי בית וריכזנו כמה המלצות שוות במיוחד.

צעדת ליל ירח

אם אתם ספונטניים, סוף השבוע הזה מהווה את יריית הפתיחה של הפסטיבל עם צעדת בן־גוריון המסורתית, אשר תחנוך את הטיילת החדשה של מדרשת בן־גוריון. השנה, בפעם השנייה, תתקיים הצעדה החל משעות אחר הצהריים ותימשך אל תוך הלילה, כשמזג האוויר בהר הנגב קריר ונעים, והיא תכלול מגוון רחב של פעילויות לכל המשפחה לאורך מסלול הצעדה.

במסגרת הצעדה יוכלו המשתתפים לבחור בין שני מסלולים, הראשון "מסלול השקיעה", מסלול מעגלי מותאם למשפחות עם ילדים צעירים ואורכו כ־2 ק"מ. השני, "מסלול הירח המלא", שאורכו כ־5 ק"מ ומתאים למשפחות עם ילדים בוגרים יותר.

בשני המסלולים צועדים לאורכה של הטיילת החדשה שהוקמה השנה ומשחזרת את מסלול צעידת הבוקר של ראש הממשלה הראשון, דוד בן־גוריון, בין קיבוץ שדה בוקר למדרשת בן־גוריון. לאורך המסלולים יתקיימו פעילויות מותאמות גיל, ביניהן כתבי חידה, להטוטנים, תצפיות נשרים, RD&D (משחק תפקידים חי) עם תוכן על בן־גוריון, מספר סיפורים, אוהל בדואי למנוחה שמציע פיתות (בתשלום), תה וקפה חופשי, מוזיקה, טלסקופ לצפייה בשמש (בשעות האור) ועוד.

יום שישי, 4.8.23, מדרשת בן־גוריון.

בעקבות "סיפור על אהבה וחושך"

בערד תוכלו לצאת לסיור מקסים בעקבות הסופר עמוס עוז, שיצר וכתב בעיר הדרומית במשך שלושה עשורים. במסגרת הסיור עם מורה הדרך ומספר הסיפורים זך בן נתן, תוכלו לשוטט במורד רחוב נוף, מבית הסופר ועד הספסל שבקצה הרחוב, בניסיון להבין במה נבדלת ערד מעיירות פיתוח אחרות שקמו באזור הנגב. במהלך הסיור תגלו מה משך את עוז לערד, ואיך הנוף המדברי השפיע על היצירות שלו.

הסיור יתקיים ב־10.8 בשעות 18:30־20:30.

סיור זך בן נתן (צילום: זך בן נתן)
סיור זך בן נתן (צילום: זך בן נתן)

סיור בירוחם עם אביחי חזוט

אביחי חזוט הוא בן ירוחם, מבני הדור השלישי, שכמו רבים מחבריו עזב את העיירה "ברגע שהיה יכול". לפני מספר שנים הוא בחר לחזור וליצור מתוכה, והיום הוא מעביר סיורים אורבניים־תרבותיים שלוקחים את המבקרים לימיה הראשונים של העיירה, בליווי קטעי נגינה על עוד ומוזיקה אותנטית. מסיפורי העולים ממרוקו וממדינות אחרות שנחתו בארץ הקודש והובלו לעיירה המדברית, אף על פי שביקשו להגיע לירושלים, לתל אביב או לחיפה, ועד היום - העיר החדשה שמבקשת לפתח אפיקי תעסוקה חדשים לתושביה, משדה רחפנים לאומי, ועד בניית לוויינים ותיירות עשירה.

מתי: 10.8, 17.8, 24.8, בשעות 18:00־19:30.

אביחי חזוט (צילום: אבישי אפרת)
אביחי חזוט (צילום: אבישי אפרת)

יוגה זריחה בפארק תמנע

תרגול יוגה בזריחה בפארק תמנע הוא חוויה עוצמתית. כשאתם מוקפים בנוף המדברי המדהים, האווירה השלווה משפרת את הקשר בין הנפש לגוף. כשהשמש הזהובה זורחת, התנועות הזורמות והנשימות העמוקות מביאות לתחושת שלווה והתחדשות, ויוצרות התחלה מושלמת ליום. רגע לפני הפרידה מאוגוסט הלוהט (25.8) יתקיים תרגול יוגה מודרך מול נופי הפארק.

התרגול יתאים ליוגיסטים מתחילים ומתקדמים וילווה בהנחיות בהתאם ליכולת האישית, כך שאת הבוקר תוכלו לפתוח בתרגול פיזי ורוחני. לאחר התרגול, "קפה תמנע" יהיה פתוח, כך שגם המכורים לקפה יוכלו למלא מצברים.

מתאים לגילאי 15 ומעלה, בתאריך 25.8 בשעות 05:30־06:30.

יוגה בפארק תמנע (צילום: דניאלה יפרח)
יוגה בפארק תמנע (צילום: דניאלה יפרח)

ממקלטים לתקליטים: מוזיקה בשדרות

טיפקס, כנסיית השכל, להקת שפתיים וחיים אוליאל הם רק חלק מהאומנים המצליחים שהחלו את דרכם ברחובות העיר שדרות. העיר הדרומית, מתברר, היא נקודת פתיחה טובה לאומנות, ובסיור לאורכה תוכלו לשמוע מעט על הקסם שלה.

הסיור המודרך, שמוצע בשני סבבים, נע בין תחנות שונות הקשורות במוזיקה ואומנות. כמו כן, הסיור משלב באופן מתבקש מוזיקה של יוצרים שצמחו בשדרות, מקצבים מוזיקליים חוצי תרבויות, ויסתיים בטעימות באחד מבתי העסק המקומיים.

מתי: 17.8 בשעות 17:30־19:00, 20:00־21:30.

טיול עששיות בעתיקות מואה

סיור לילי מרתק בעתיקות הח'אן הנבטי מואה, עם תאורה ייחודית של עששיות אישיות, ובליווי הסברים והפעלות.

מואה הוא אתר ארכיאולוגי יפהפה, שהתקיים לאורך שלוש תקופות היסטוריות - התקופה הנבטית, הרומאית והערבית, אך הוא מוכר בעיקר כמצודה נבטית ששכנה על דרך הבשמים המפורסמת שנמתחה מחצי האי ערב ועד לים התיכון והוכרה בשנת 2005 על ידי אונסק"ו כאתר לשימור מורשת עולמית.

מתי: 23.8, 24.8, בשעות 19:00־21:00.

טיול עששיות בעתיקות מואה (צילום: אסתי הירש)
טיול עששיות בעתיקות מואה (צילום: אסתי הירש)

ויש עוד: בציר ענבים עצמי לאור זריחה בבאר מילכה ברמת הנגב - חוויית בציר עצמי במשק תושיה, בדיונות הבתוליות של באר מילכה. במסגרת הבציר ייצאו המשתתפים בשעות הבוקר המוקדמות לכרם הענבים האורגני במשק תושיה ויבצרו מענבי הכרם המתוקים.

מתי: 4.8, 11.8, 18.8 ו־25.8, בשעות 08:00־9:30.

סדנת בישול אוכל עזתי עם ג'ולייט בבאר שבע - סדנת הבישול מלווה בסיפור המרתק של ג'ולייט, הסיפור על הקהילה המקומית ומקומה של האישה הבדואית בתרבות. בביתה היא נותנת הצצה אל רזי המטבח הערבי והמסורת העשירה של הבדואים.
מתי: 6.8, 10.8, בשעות 18:30־20:30.

לכל הפעילויות ולהרשמה לסיורים: gonegev.co.il