כנראה כשנתקלתם בתמונה של הדיונות בעלות שבעת הצבעים תהיתם מה זה וכיצד נוצר. האם זה בכלל אמיתי? מה יכול ליצור אפקטים כאלה? למקרה ותהיתם, מדובר בתופעה אמיתית לחלוטין שנמצאת במאוריציוס. לפני שנבין כיצד הדיונות נוצרו, נצלול היישר למפלים התת-ימיים ונכיר את האי הקסום.

החגים בפתח: כמה תעלה לכם חופשה בראש השנה בחו"ל?
לרגל השקת הטיסות לאי: אלו הדברים המופלאים שתגלו בסרי לנקה

המפל התת-ימי

בטח ראיתם או שמעתם על כל מיני מפלים עד היום, החל ממפלי הניאגרה המפורסמים בעולם ועד למפל האש בפארק הלאומי יוסמיטי בקליפורניה. יחד עם זאת, רוב הסיכויים שלא נתקלתם במפל מתחת למים. המפל נוצר מהחולות על חוף האי ששוקעים במים העמוקים, המובילים אותו אל קרקעית האוקיינוס. הודות לזרמים התת ימיים, החול נסחף מהמים הרדודים ונכנס לתוך סדק, מה שנותן אשליה אופטית של מפל מתהפך מתחת לים.

כיצד ניתן לראות את התופעה במציאות?

טלי יטיב, מייסדת, מנכ"לית ובעלת "ספיריט הפקות עולם", אשר מתמחה ביעדים אקזוטיים, סיפרה כי "אם תרצו לחזות בפלא המפל התת-ימי במאוריציוס יהיה לכם קשה לראות אותו מהחוף. למעשה, אתם צריכים להיות מעט גבוהים כדי לקבל את החוויה המלאה. בעקבות כך, ישנם סיורים מוסקים באי. סיור זה מאפשר לראות את הנוף המרהיב של המפל והוא אכן תענוג לעיניים. הנוף האווירי מתאים באופן אידיאלי לראות את פלא הטבע של תופעה זו. ישנם מפעילי טיולים רבים המציעים בין 15 ל-45 דקות של טיסה במסוק סביב החלק הדרום-מערבי של האי".

אם אין לכם פחד ממים עמוקים, אתם יכולים פשוט לצלול במפל התת ימי במאוריציוס. צלילת מפלים מתחת למים תהיה חוויה לגמרי בלתי נשכחת. אם אתם מעוניינים לטוס, שווה לדעת כי סיור במסוק לחוף הדרומי עולה החל מ-$200 לאדם, ובסיור מוטס פרטי החל מ-$792 עד ארבעה אנשים.

איתמר אבישי, אקולוג ימי, עמותת 'אקואושן', הפועלת לקידום שמירת הסביבה הימית והחופית בישראל שיתף בתופעה: "האי מאוריציוס, שנוצר לפני שמונה מיליון שנים בתהליך של התפרצות געשית המכונה 'נקודה חמה', ממוקם על רמה אוקיינית. בניגוד לרוב היבשות, שבשוליהן יש מעין 'כתף' הגולשת באיטיות אל עומק הים הנקראת 'מדף היבשת'".

"האי מאוריציוס מוקף במי הרמה הרדודים, אבל בחלקו הדרומי הוא נושק לקצה הרמה", הוסיף אבישי, "באזור זה, המכונה המפל התת ימי, ניתן לראות תופעה ייחודית. למעשה לא מדובר ב'מפל' של מים כבדים הגולשים מתחת למים קלים יותר כפי שניתן לראות באזורים שונים בעולם. ה'מפל' בחלקו הדרומי של מאוריציוס נוצר מבלייה פשוטה של חול. הרוח והגלים סוחפים איתם חול הנודד מחופיו האחרים של האי אל הים הפתוח. החול, הכבד יותר ממי הים, שוקע אל עומק קרקעית האוקיינוס ונראה על רקע המים הצלולים והכחולים כמו מפל".

המפלים התת-ימיים במאוריציוס (צילום: יח''צ ספיריט)
המפלים התת-ימיים במאוריציוס (צילום: יח''צ ספיריט)

דיונות שבעת הצבעים 

הדיונות ממוקמת בדרום מאוריציוס, בכפר Chamarel. הן בעלות שבע צבעים שנעים בין גוונים אדמתיים אופייניים יותר של אדום, חום וצהוב, לגוונים עזים ובלתי צפויים של סגול, ירוק כחול וסגול. מדובר בפלא גיאולוגי בן כ-7 מיליון שנה, יחיד במינו. באמצע הרים טרופיים, כדור הארץ נפתח בפתאומיות וחושף את המקום המסתורי ביותר במאוריציוס, דיונות חול שאין דומות להן. המדע עדיין לא הצליח להסביר כיצד נוצרה פנינה טבעית זו לפני מיליוני שנים, אך סביר להניח שאנו יכולים להאשים בכך את הפעילות הוולקנית.

לבה חמה, אוויר קריר, טמפרטורות שונות, ברזל, אלומיניום וכמה תהליכים טבעיים, יצרו ככל הנראה את השילוב המושלם והצבעוני הזה. עם זאת, האופן בו הצבעים מופרדים בצורה כה מושלמת, זו תהיה תעלומה שכנראה אף אחד לא יצליח לפצח.

אחת מבין התכונות המרתקות של החולות הצבעוניים שנמצאים על הדיונות, היא שאם תיקחו כל צבע בנפרד ותערבבו אותם יחדיו, בסופו של דבר הם עדיין ייפרדו ויתמקמו בקבוצות הצבע שלהם. עם זאת, אנא אל תנסו לשים את הידיים שלכם על החול של הדיונה, אסור לאף אחד לגעת בו ויש פלטפורמת צפייה ייעודית המאפשרת למבקרים להתפעל מהתופעה ממרחק מכובד.