צוות סימון שבילים של החברה להגנת הטבע סיים בימים אלה את סימונם של שני מקטעים חדשים של שביל ישראל, בין תל חי לחרמון, שאורכם המצטבר הוא כ-38 ק״מ. הסימון התבצע בסיוע עיריית קריית שמונה, המועצות האזוריות גליל עליון, מבואות חרמון וגולן, קרן קיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, צה"ל וקרן שוסטרמן.

חמש שעות פחות: הקו החדש אל היעד המרענן מישראל למזרח
מטיילים בגולן: זה המעיין שאסור לכם לפספס

התוואי החדש עובר בנופי טבע ואתרי מורשת ובין יישובי האזור וכולל תצפיות פנורמיות ייחודיות על האזור וסביבתו, כולל מצוק רמים, עמק החולה, הגולן והחרמון. כמו כן, התוואי החדש עובר במכללת תל חי, אתרים שונים בקריית שמונה כמו עין זהב, פארק הזהב ופארק קק"ל, הטיילת בין קריית שמונה לשדה נחמיה, הירדן ומורד הבניאס, גבעת האם, בניאס וקלעת נמרוד, נבי חזורי, נווה אטי"ב ועוד.

איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה להגנת הטבע, מסביר כי קצהו הצפוני של שביל ישראל, מאז סימונו בשנות ה-90 ועד לפני שנתיים, היה במוזיאון בית אוסישקין שבקיבוץ דן המנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, ולפני כמה שנים, החלה הוועדה לשבילי ישראל במהלך לשינויו, על מנת לתת מענה לשתי סוגיות: קושי בטיחותי בתוואי השביל בין תל חי למעיין ברוך, שהוביל את מטיילי השביל בשולי כביש צר ללא שוליים, והשנייה היא להתחיל או לסיים את השביל, בנקודה הצפונית ביותר.

המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)
המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)

"בשנים האחרונות התקיימו פגישות, דיונים וסיורים בשטח עם הגורמים הרלוונטיים באזור והאתגר לאתר תוואי בטוח מעניין ורציף בתא השטח המדובר, היה לא פשוט. היה צורך להתחשב בחציות כבישים, שטחי חקלאות, שמורות טבע, שדות מוקשים ושטחי אש, ישובים ואילוצים אחרים. אני בטוח שהמטיילים בשני המקטעים החדשים ייהנו מנוף עוצר נשימה ומגוון אתרי טבע, היסטוריה ומורשת המאפיינים את האזור ומספרים את סיפורו", אמר בן דב.

כידוע, שביל ישראל שנחנך על ידי החברה להגנת הטבע בשנת 1995, הוא שביל הליכה רגלי לאורך מדינת ישראל. על סימון כ-1080 ק"מ של שביל ישראל ותחזוקתו, אחראי צוות סימון שבילים של החברה להגנת הטבע. השביל מסומן בשטח בצבעים לבן, כחול וכתום, והוא מחולק ל-56 מקטעים, שאפשר לטייל אותם ברצף כטרק ארוך או לבחור בכל פעם מקטע אחר. כיוון שהשביל מסומן בחלקו על שבילים קיימים המובילים לאתרי טבע מרכזיים בישראל, אפשר גם לטייל בו במסלולים קצרצרים.

רמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)
רמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)

דן אלון, מנכ"ל החברה להגנת הטבע: "שביל ישראל נחנך בידי החברה להגנת הטבע בשנת 1995. מאז שנחנך, הוא עבר שינויים רבים - התאמה לארץ המתפתחת, מענה לבעיות בטיחותיות שנוצרו בשטח שבו הוא עובר, תוספת של אזור חדש, אתר מעניין או תצפית. הקיץ השביל זכה לשינוי חשוב ומרענן, 28 שנים לאחר שהשביל נחנך, אנו גאים לספר שהחרמון ורמת הגולן נכנסו לתוך תוואי השביל. אל תאמרו מדן ועד אילת, מעכשיו אמרו מהחרמון ועד אילת".

חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן: "אני רואה חשיבות רבה במעבר המקטע הראשון של שביל ישראל לגולן ומברך על מהלך זה. סימון השביל נעשה בשיתוף פעולה מלא עם מועצה אזורית גולן. מעתה, המטיילים יחשפו לנופים היפים והייחודיים של החרמון והגולן שהוא אזור תיירותי מובהק, וייהנו מעוד מוצר תיירותי משמעותי".

המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)
המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)

לפרטים נוספים על המקטעים החדשים ניתן לקרוא באתר של החברה להגנת הטבע:
מקטע 1 חרמון-בניאס
מקטע 2 בניאס-תל חי

רמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)
רמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)