עייפות היא עניין משמעותי, במיוחד כאשר אנו מבצעים פעולה שהערנות שלנו קריטית כמו נהיגה. אבל מה קורה לגבי טיסה? במקרים כאלה ברור לנו שערנות הטייסים חשובה כפליים כדי לשמור על בטיחות המטוס. עם זאת, מסקר שפורסם לאחרונה במגזין העסקים האמריקאי Business Insider, מודים 3 מכל 4 טייסים אירופים כי הם לעיתים נאלצו לבצע "נמנום קל" במהלך שיוט המטוס באוויר.

אחת ולתמיד: כך תכניסו הכל למזוודה בלי לשבור את הראש
לא רק בטן-גב: מה יש לעשות באחד האיים האהובים על הישראלים?

הסקר, נערך במהלך חודש יולי האחרון על ידי "Baines Simmons", חברת ייעוץ לבטיחות תעופה ונערך עבור איגוד הטייסים האירופי, במהלכו נשאלו 7,000 טייסים של טיסות נוסעים, מטען וטיסות שכר. רבע מהמשיבים הודו כי היו להם חמש או יותר תנומות קצרות במהלך טיסה, שבאות לידי ביטוי בעיניים פקוחות או עצומות.

פחות מרבע מהמשיבים בסקר אמרו שעניין השינה מנוהל בצורה "מאוד טובה" או "טובה מספיק" בחברת התעופה שלהם, וכמעט שליש אמרו שעניין השינה לא מנוהל היטב. כמעט 75% מהטייסים שהשיבו לסקר אמרו כי "תמיד", "בדרך כלל" או "לפעמים" לא הייתה להם מנוחה מספקת כדי לאפשר להם להתאושש מעייפות בין המשימות במהלך החודש האחרון שלפני מילוי הסקר. 

תא הטייס (צילום: רויטרס)
תא הטייס (צילום: רויטרס)

82% מהמשיבים בסקר אמרו שהם יודעים איך להגיש דוח שינה לחברת התעופה שלהם, אבל רק 44.1% אמרו שקל לגשת למערכת וקצת יותר מרבע אמרו שזה "מהיר וקל" להשלמתם. רק 10% מהנשאלים אמרו שדיווחי השינה "הובילו לשינויים תפעוליים לשיפור הבטיחות". הסקר הראה הבדלים עצומים בעמדות הטייסים כלפי דיווחי עייפות בין המדינות שבהן התבססו חברות התעופה, כאשר חברות התעופה האיריות והמלטזיות מתמודדות בצורה הגרועה ביותר. 

הדוח מדגיש את החששות לגבי רמות העייפות של הטייסים וטען כי על חברות התעופה לעשות יותר כדי למנוע זאת, כמו להקל על ריווח שעות השינה או שינוי לוחות זמנים כדי לספק יותר זמן מנוחה.

"אלה סימנים מדאיגים ואינדיקציות ברורות לכך שסיכוני העייפות אינם מנוהלים היטב בחברות תעופה אירופיות רבות",  אמר נשיא איגוד הטייסים האירופי, "ללא מערכת דיווח יעילה, לא סביר שלחברת התעופה תהיה תמונה מדויקת של רמת עייפות בטיסות, מה שמגביל את יכולתן של חברות רבות לנהל את סיכוני העייפות".