בשיאה של עונת התיירות, גוגל חושפת היום (רביעי) מספר נתונים שיחסכו לכם הרבה כסף בדרך לחופשה הבאה, בהתבסס על ניתוח מחירי טיסות מישראל מחמש השנים האחרונות.

חצי מדינה בחו"ל: הנתונים הבלתי נתפסים של הקיץ העמוס בנתב"ג
גל שביתות בנמלי התעופה באירופה: אלה התאריכים שאסור לטוס בהם

מנתוני גוגל עולה שבמחצית הראשונה של השנה חלה עלייה בחיפושי הטיסות (12%+), קרוזים (40%+) ומלונות (11%+) בישראל. השנה נרשם שיא של כל הזמנים בחיפוש חופשות מוזלות, עם גידול של אלפי אחוזים בחיפוש ׳יעדים זולים באירופה׳, זינוק של 400% ב׳טיסות זולות בפסח׳ ו-300% ב׳טיסות זולות ביולי׳. 

השנה נרשם גם זינוק של אלפי אחוזים בחיפוש ׳חברות תעופה לואו קוסט׳ לצד עלייה בחיפוש טיסות ללא יעד ספציפי. בנוסף, נרשמה עלייה גלובלית של כ-400% בחיפוש של ׳טיסות ב-Google Flights לכל מקום׳ ('Google Flights to anywhere') במחצית הראשונה של 2023 לעומת 2022, לצד גידול של 200% ב׳טיסות ביזנס לכל מקום׳ ושל 150% ב׳טיסות זולות עכשיו לכל מקום׳. 

במחצית הראשונה של 2023 חלו שינויים גם במועד תכנון החופשה המעידים על שני סוגי תיירים ישראלים - "המתכננים" ו"הדחיינים". השנה, חיפשו הישראלים טיסות 56 ימים לפני ההמראה, בממוצע, לעומת 46 ימים מראש ב-2022. לצד זאת, נרשם זינוק של פי 2 בחיפוש "טיסות ברגע האחרון" ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. 

נתב''ג, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
נתב''ג, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

לאן טסו הישראלים מאז תחילת השנה ולאן יטוסו בהמשכה? 

לפי נתוני Travel Insights with Google, היעדים הכי מחופשים מתחילת השנה היו לונדון ומיד אחריה איסטנבול ולרנקה. במקום הרביעי אתונה ואחריה פריז. בראש רשימת היעדים שהחיפושים שלהם הכי צמחו מתחילת השנה ניצבת קולומבו בירת סרי לנקה ואחריה טיווט (מונטנגרו), איביזה, אוסקה ופאפוס.  

היעדים החמים ביותר לחופשת הקיץ ב-2023 היו ניו-יורק, לונדון, אתונה, לרנקה, פאפוס, בודפשט, אמסטרדם, רומא, פריז ומילאנו. ב-2022, הישראלים חיפשו כרטיסי טיסה לחופשת הקיץ שלהם 56 יום מראש בממוצע עם משך חופשה ממוצע של 11 ימים. 

ניו יורק (צילום: אינגאימג')
ניו יורק (צילום: אינגאימג')

רשימת היעדים החמים לחגי תשרי דומה לזו של חופשות הקיץ, עם ניו-יורק, לונדון ואתונה בראש הרשימה, בנגקוק שמחליפה את לרנקה במקום הרביעי, פריז במקום החמישי, טוקיו במקום השישי, לאחר מכן רומא, מילאנו, אמסטרדם ופאפוס. את הטיסות לחופשת חגי תשרי חיפשו הישראלים ב-2022 59 יום לפני בממוצע עבור שהות ממוצעת של כ-10 ימים. 

בראש רשימת היעדים החמים לחופש חנוכה ושווקי חג המולד (7-25.12.23) ניתן למצוא את לונדון, בנגקוק ודובאי. אחריהן ניו-יורק, פריז, פראג, בודפשט, וינה, פוקט וברלין. את הטיסות לחופשת חנוכה הישראלים חיפשו 67 יום מראש בממוצע עבור שהות ממוצעת של 8 ימים. 

 *נתוני Google Flights בישראל (נתוני חיפוש בפועל מ-2021-2022, נתוני מתי הכי זול מראש מחמש השנים האחרונות)

גשר מצודת לונדון (צילום: אינגאימג')
גשר מצודת לונדון (צילום: אינגאימג')

המיתוס: "טיסה עם קונקשיין תמיד תעלה פחות"

ניתוח מ-Google Flights של מחירי הטיסות מישראל בחמש השנים האחרונות מראה שלעיתים טיסות ישירות לא בהכרח יקרות יותר מטיסות עם קונקשיין לאותו היעד. בקווים בהם קיימות שתי האופציות, רק ב-33% מהמקרים בממוצע הטיסה הישירה תעלה לכם יותר מאשר טיסות עם קונקשיין על אותו הקו. ועדיין, במקרים רבים, בחירה בטיסה לא ישירה היא אולי פחות נוחה אך יכולה לחסוך סכומי כסף נכבדים. טיסות ישירות מנתב"ג יקרות יותר ב-18% בממוצע מטיסות לא ישירות.  

המיתוס: "הכי זול לקנות כרטיס טיסה בדקה ה-90"

באופן כללי, בחמש השנים האחרונות, הטיסות מישראל הוצעו במחיר הנמוך ביותר 82 יום לפני ההמראה. אבל כשמסתכלים על חופשות בתקופות מיוחדות, הנתונים מפתיעים: כדי ליהנות מהמחיר הזול ביותר לטיסות במהלך חודשי יולי-אוגוסט, היה כדאי לרכוש את הכרטיסים כשישה חודשים מראש (179 ימים) לפני ההמראה בעוד שטיסות לחגי תשרי כדאי היה לרכוש 7.5 חודשים (225 ימים) לפני הטיסה וטיסות לחנוכה או לביקור בשווקי חג המולד היה מומלץ לרכוש כשלושה חודשים (94 ימים) מראש. 

המיתוס: "הכי זול לטוס באמצע שבוע ולכרטס בימי שלישי"

בניגוד למיתוס הרווח, מהניתוח של Google Flights עולה שאין יום בשבוע שבו זול יותר לטוס מישראל, כך גם בנוגע לסברה שבימי שלישי חברות התעופה מציעות כרטיסים זולים יותר, שכן המחיר כמעט לא משתנה בין ימות השבוע. זאת בניגוד לארה״ב, שם נתוני Google Flights מראים שזול יותר ב-12% לטוס באמצע השבוע (ימים שני, שלישי ורביעי). 

אנשים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
אנשים בנתב''ג (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

אלירן לוי, ממחלקת הדוברות של גוגל בישראל: ״החיפוש אחר החופשה הזולה ביותר ב-2023 מביא את התייר הישראלי לחפש יותר חברות לואו קוסט, עם גמישות מקסימלית בבחירת היעד. השינויים בהרגלי החיפוש של התייר הישראלי חושפים את הגמישות, היצירתיות ושבירת דפוסי ההתנהגות שעוזרים לו לטייל בעולם בפחות כסף, ככל הנראה לאור המצב הכלכלי בארץ ובעולם".

"השנה אנחנו רואים שהחיפוש אחר החופשה הזולה ביותר מביא את התייר הישראלי לחפש יותר חברות לואו קוסט, עם גמישות מקסימלית בבחירת היעד המתבטאת בשינוי של תיזמון רכישת הכרטיסים להרבה יותר מוקדם או מאוחר מבעבר", הוסיף, "ניתוח של מחירי הטיסות מישראל בחמש השנים האחרונות מעלה תובנות ששוות לא מעט כסף לתייר הישראלי. טיסה ישירה לא תמיד תהיה יקרה יותר מטיסה עם קונקשיין, רכישת כרטיס טיסה בדקה התשעים לרוב לא תשתלם ואין יום שזול יותר לטוס בו או לרכוש בו כרטיס טיסה באופן גורף״.