רק כ-200 נשרים חיים היום בישראל. נתון עצוב ומדכא, בעיקר שלפני כמה עשורים חיו ברחבי ישראל כמעט פי שניים נשרים. וכעת, לרגל יום הנשר הבינלאומי שהיה ב-2 בספטמבר, החליטו הרשות הטבע והגנים להקדיש את חודש ספטמבר ועד חול המועד סוכות לפעילויות המוקדשת לעוף האצילי. הפעילויות יתקיימו בשמורת טבע גמלא בגולן, בחי בר כרמל בצפון ובאחוזת קבר בן גוריון בדרום - שם יוכלו המטיילים להיחשף לפעילויות לשימור אזורי המחיה של הנשרים, ללמוד מה פוגע בהם ולמה אסור לוותר עלים בנוף הישראלי. 

לא הרבה יודעים, אך הגורם העיקרי להכחדת הנשרים הוא הרעלות מחומרי הדברה המפוזרים כפיתיונות או על פגרים כנגד טורפים וכלבים משוטטים. כתוצאה מאותן הרעלות  נפגעים הנשרים ועופות דורסים אחרים - ומצבם מחמיר עד כדי סכנת הכחדה. סיבות נוספות הן התחשמלות והתנגשות בקווי מתח, שינוי בשיטות רעיה ושינוי בפיזור המזון במרחב.

נשר בחי בר כרמל  (צילום: יניב כהן)
נשר בחי בר כרמל (צילום: יניב כהן)

חודש הנשרים בשמורת טבע גמלא

גמלא היא אחת השמורות היפות  בגולן. היא אוצרת בתוכה מרחבי נוף גולניים מרשימים, ושלל עופות דורסים הדואים לאורך המצוקים עליהם הם מקננים, סיפור היסטורי מסמר שיער ואגדה על גילוי המקום שתכניס השראה לכל מטייל והרפתקן חובב טבע והיסטוריה. 
מושבת הנשרים בשמורה נכחדה כתוצאה מהרעלות חוזרות ונשנות. רוב הנשרים הנצפים כיום בגמלא הינה ילידי גרעין הרבייה של פרויקט פורשים כנף שאוקלמו ושוחררו בשמורה בתקווה שבהגיעם לבגרות מינית בגיל ארבע יבחרו לקנן בה.
במהלך ספטמבר תוכלו להגיע לסיור בשמורה, לגלות מה פוגע בנשרים, איך ניתן להצילם ולמה לעולם לא נוותר על מלך העופות.  
מתי ? ראש השנה א',ב', ימים שבת-ראשון,  16-17/9, בשעות, 10:30,12:00,13:30 
בחול המועד סוכות בימים שני-שלישי,  2-4/10 10:00-14:00         
משך הפעילות: כשעה. 
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון.

נשר  (צילום: ערן היימס, רשות הטבע והגנים)
נשר (צילום: ערן היימס, רשות הטבע והגנים)

חודש הנשרים בשמורת הטבע חי בר כרמל

איך מחזירים נשרים לטבע? כמה ביצים מטילה אמא נשר בשנה? מהי ביצת מילואים ומה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לשמור על הנשרים שלא ייעלמו? בחודש ספטמבר, תוכלו לפגוש ממש מקרוב את הנשרים של הכרמל ולשמוע ממדריכי רשות הטבע והגנים על הפעולות לשימור אוכלוסיית הנשרים ועל הקינונים במצוקי הכרמל שחזרו אחרי שנים. במהלך היום תוכלו למשש נוצה של נשר, להשוות את "מוטת הכנפיים" שלכם לזו של הנשר, לראות מה גודלה של ביצת נשר ואיך משתמשים במשדר כדי לעקוב אחרי הנשרים.
מתי? ימי שבת בספטמבר. 2.9, 9.9, 16.9, 23.9, 30.9
התחנות יפעלו רצוף בין  10:00-15:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון

חודש הנשרים בדרום בחול המועד סוכות - אחוזת קבר בן גוריון

באחוזת קבר בן גוריון מזמינים את המטיילים להגיע לתחנת המידע במקום, לשמוע סיפורים על מלך העופות ואיך אפשר להציל אותו. 
בחול המועד סוכות בין התאריכים 2-5.10 ובין השעות 0900 ל- 15:00.