חודש אלול, הלא הוא חודש הרחמים והסליחות, מביא איתו שלל מנהגים ואמונות שגם חילונים שמחים לאמץ. רגע לפני ראש השנה ויום כיפור שבא אחריו, רבים מאיתנו ייקחו פסק זמן להרהור, תשובה וסליחה. גם אם אתם לא אנשים מאמינים, יש משהו בפתיחה של שנה חדשה שגורם לנו לנסות לסדר את המחשבות ולחשוב על מה שעברנו ומה שעתיד לקרות. לצד רשימת המכולת הפרטית הזאת של הצלחות/כישלונות, מנהג הסליחות היהודי שנהוג בתקופה הזאת מצליח לאחד בין חילונים לדתיים. כמה מאחד? עד כדי כך שיש שהפכו את מנהג הסליחות למשהו קצת יותר מהסתכלות פנימה ויותר הסתכלות החוצה אל הקהילות הדתיות. ואכן, בשנים האחרונות אנחנו ערים לגל של סיורי סליחות בערים העתיקות (ירושלים וצפת), אך לא רק בהן: סיורי סליחות נהוגים כיום בכל רחבי הארץ בשינויים קלים.

למעשה, אפשר לומר שסיורי הסליחות הם הטרנד הכי חם לפני חגי תשרי, והם מציעים למטיילים הזדמנות להכיר מקרוב את המנהגים היהודיים ולספוג קצת מהאווירה הרוחנית שעוטפת את הרחובות והסמטאות של הערים שבהן יש ריכוז של קהל דתי. בימים אלה ירושלים, בירת הסליחות הבלתי מעורערת, כבר מלאה בצלילים ומראות חגיגיים. העיר העתיקה מדגימה היטב מדוע "אירועי הסליחות" הפכו לכל כך פופולריים - גם עבור מי שלא תמיד מתחבר לטקסים דתיים - מאחר שמדובר בחוויות מעצימות ורוחנית.

לאורך ספטמבר יש בעיר שלל סיורי סליחות, כולם מציעים פחות או יותר אותו הדבר - סיור ברחובות הצרים, ביקור בבתי כנסת ובאתרים השונים של העיר, וכמובן האזנה לפיוטים מרגשים. בין שלל הסיורים "הסטנדרטיים", יש גם כמה יוצאי דופן, לדוגמה: סיור סליחות באירוח ביתי עם נשים וסיפורים. מדובר ב־12 נשים מארחות מקהילת נשים וסיפורים. הנשים הירושלמיות מציעות מפגשים ופעילויות באירוח ביתי בנושא סליחות, חגי אלול ותשרי: אפרת חלמיש תערוך סיור בעיר דוד, ודפנה קנדל ברובע המוסלמי; במלחה תציע ג'נט יהודיאן סיור באווירה פרסית, ונעמי עמדי תערוך סדנת התבוננות; בנחלאות תפתיע חנה בת יעל במופע שירה נשי, דלילה שמש בסיור מודרך מומחז, ומאמא רחל עם שולחן ספרדי־לאדינו ירושלמי, ועוד.

דלילה שמש אל קורטיזו אירוח בנחלאות (צילום: אלכסיי ארונוב)
דלילה שמש אל קורטיזו אירוח בנחלאות (צילום: אלכסיי ארונוב)

האירוח מתקיים בתשלום. החל ממינימום של כעשרה אנשים (משפחה למשל),
בתיאום ישיר מול המארחות. פרטים באתר:
 jerusalem.muni.il/he/experience/allevents/forgiveness-with-women/

דרך נוספת לחוות את סיורי הסליחות היא בסיור עם ארוחה במתחם המורשת הקראי ברובע היהודי. מרכז המורשת כולל שלושה מפלסים תת־קרקעיים, שנבנו סביב לבית הכנסת הפעיל העתיק ביותר, הממוקם ברחוב הקראים בעיר. כחלק מהמנהגים שלהם, מקיימים היהודים הקראים עשרה ימי סליחות. במהלך ימים אלה הם קמים עם עלות השחר ומתפללים תפילות קינה ותחינה לאל. הסיור מציע הצצה אל המרכז המיוחד שלהם, המנהגים האופייניים רק להם ומסתיים בארוחה ב"טעמי המקרא".

מחיר: החל מ־99 שקל לאדם.

פרטים: 628668 - 02 ,heritage-center.org.il

טעמי המקרא מטעמי העדה הקראית (צילום: מרכז המורשת הקראי בירושלים)
טעמי המקרא מטעמי העדה הקראית (צילום: מרכז המורשת הקראי בירושלים)

רגע לפני ראש השנה, גם מגדל דוד מוזיאון ירושלים מציע סדרה של סיורי סליחות מרגשים. הסיורים מתחילים במגדל דוד, כשהסיור המרכזי מחבר בין המוזיאון החדש לעיר העתיקה ומסתיים באמירת סליחות בכותל המערבי.

מוזיאון ירושלים שוכן במצודת ירושלים העתיקה, שנקראת מגדל דוד. המצודה ניצבת בסמוך לשער יפו, בכניסה הראשית לעיר העתיקה. הסיור כולל כניסה למגדל דוד מוזיאון ירושלים ולגלריות החדשות, ביקור בחפיר ובקישלה, ועלייה לתצפית על אורות בתי העיר העתיקה. משם צועדים

ברחובות הרובע היהודי עד לכותל המערבי.

תאריכים: 11.9־14.9, 18.9־21.9

שעות: 22:00־24:00

מחיר כניסה: 55 שקל לאדם.

הזמנת כרטיסים באתר המוזיאון tod.org.il

מאירים את סמטאות צפת

גם בצפת יתקיימו שלל סיורי סליחות. במהלך חודש הרחמים והסליחות יקיים מרכז התיירות אסנט בצפת סיורי סליחות שמתאימים לכל הגילים. בכל יום רביעי בשעה 20:00 במהלך ספטמבר יתקיימו סיורי עששיות וסליחות מוזיקליים הכוללים ביקור בגן המצודה בפסגת העיר צפת, הצצה למערה עתיקה ופיוטי סליחות בסמטאות. בתחילת הסיור יקבלו המשתתפים עששיות נפט, אשר יאירו את החשיכה. הסיור נפתח בתצפית לילית וממשיך אל סמטאות העיר העתיקה - שם תוכלו לשמוע סיפורים על תקופת הסליחות המיוחדת, להכיר סגנונות של תפילות ולקנח בפיוטי סליחות במופע ניגון אותנטי בחיק הטבע.

בכל יום חמישי יתקיימו סיורי סליחות ומופע "ניגון גלילי" - מופע מרגש של פיוטי סליחות. המופע מתקיים במערה מיוחדת בת 500 שנה ומאחוריה סיפור היסטורי מדהים שאותו תוכלו לשמוע בסיור.

סיור בצפת (צילום: מרכז תיירות אסנט)
סיור בצפת (צילום: מרכז תיירות אסנט)

בנוסף, בכל יום שישי יתקיים סיור "סיפור בסמטאות", המתחיל במרכז אסנט ועובר ברחובות והסמטאות של צפת העתיקה, אל מקומות היסטוריים בעלי מורשת עמוקה.

לרישום פרטים נוספים: 8040574 - 077

להרשמה באתר: www.ascent.co.il/slichot

סיור סליחות פואטי בחיפה

איכשהו התרגלנו שסיורי הסליחות שלנו מוגבלים לירושלים או לצפת ושהם מתקיימים בתבנית קבועה, אך בחיפה החליטו השנה לערוך סיור סליחות פואטי במיוחד.

סיור במקום לשירה חיפה (צילום:  ולריה גסלב)
סיור במקום לשירה חיפה (צילום: ולריה גסלב)

הסיור יכלול שיטוט פואטי בנופי כרמל וים - מסטלה מאריס למערת אליהו. זהו סיור שקיעה בשעות נעילה שמדריך צוריאל אסף - משורר ויוצר, תושב הגליל. הסיור, שפונה לחובבי שירה, מציע חוויה שמשלבת מפגש, שירה ומקורות ברוח ימי הסליחות, ותרגילי "כתיבה טובה" של התכוונות לשנה החדשה.

יום רביעי, 20.9.23, בשעות 20:00־18:00: מחיר: 80 שקל.

יציאה: סטלה מאריס (רח' סטלה מאריס 100).

סיום: מערת אליהו (דרך אלנבי), חיפה.

פרטים והרשמה באתר מקום לשירה. ובטלפון: 318 -3581 - 055

גם ברחבי הטבע מתקיימים סיורי סליחות. רשות הטבע והגנים, לדוגמה, תערוך בגן לאומי בית שערים סיור מיוחד לרגל חודש הסליחות והרחמים. בסיור תכירו את סיפורה המיוחד של העיר בית שערים בתקופת ימי המשנה והתלמוד. בעת הסיור, שמתאים לכל המשפחה, ייערך דיון על השאלות: מהי מהות הסליחה ועל מי האחריות לסלוח? מה דרש רבי יהודה הנשיא על חטאי הגוף והנשמה? במה חטאו תלמידיו של רבי, ומדוע לא סלחו זה לזה? וכיצד נקשר המקום בסליחה ונקמת דם?

בית שערים  (צילום: שרית פלאצ׳י מיארה רשות הטבע והגנים)
בית שערים (צילום: שרית פלאצ׳י מיארה רשות הטבע והגנים)

מתי: בימי חמישי 22.9, בשעות 17:00־19:00.

מחיר לסיור: 55 שקל.

הרשמה ותשלום: eventbuzz.co.il/lp/event/selichot