בני האדם תמיד חיפשו דרכים להגן על הדברים היקרים ביותר, והיעדים הבאים ברחבי העולם ממחישים כיצד זה בא לידי ביטוי. חיישנים טכנולוגיים מתקדמים, דלתות פלדה, מאבטחים חמושים ומיקום לא סימפטי, כל אלה הפכו מספר מבנים ברחבי העולם למבוצרים ביותר שיש, ומבטיחים שהסודות הטמונים בהם יישארו שם לנצח.

גוגל חושפת: כמה זמן מראש כדאי להזמין טיסה? ומתי הכי זול לטוס?
חצי מדינה בחו"ל: הנתונים הבלתי נתפסים של הקיץ העמוס בנתב"ג

RAF Menwith Hill
הבסיס הזה בצפון יורקשייר של חיל האוויר המלכותי של בריטניה הוא עוד בסיס רגיל, אלא אחד המקומות החשאיים ביותר בעולם. הבסיס הוא גם אתר תקשורת ומודיעין המשרת את ארצות הברית ובריטניה יחדיו. בשל תפקידו כאתר מודיעיני רגיש, הוא מאובטח היטב ואינו נחשף מעולם לציבור. 

RAF Menwith Hill (צילום: REUTERS/Stringer)
RAF Menwith Hill (צילום: REUTERS/Stringer)

כספת הזהב של בנק אנגליה
יש הרבה דברים מדהימים לעשות בבריטניה, אבל ביקור בכספת הזהב בבנק אנגליה, למרבה הצער, אינו אחד מהם (אבל זה יהיה נחמד אם יהיה אפשר). בנק אנגליה מכיל למעלה מ-400,000 מטילי זהב, מה שהופך אותו לבנק שמחזיק הכי הרבה זהב בבריטניה ואחד הגדולים בעולם. הכספת מאובטחת היטב עם מערכת נעילה בעלת זיהוי קולי של דלת חסינת פיצוץ וננעלת במפתחות ענק בגדול של מטר. בנוסף, ישנן כמה שיטות אבטחה בשימוש בכספת שמעולם לא נחשפו לציבור. 

בנק אנגליה (צילום: REUTERS/Tom Nicholson)
בנק אנגליה (צילום: REUTERS/Tom Nicholson)

 
נהר טומן
הנהר הזה משמש כגבול בין צפון קוריאה, סין ורוסיה. מעבר לנהר יש גבול המעניק גישה לשלוש המדינות בשטח של ק"מ רבוע אחד בלבד ומדובר באזור שאסור לעבור בו. אף אחד לא מורשה גישה לשטח, ובצד הצפון קוריאני, אף יצור חי לא עבר את הגבול. שומרים צבאיים חמושים מוצבים מסביב לשעון כדי להגן על הנהר ולהרתיע עריקים מלעזוב את צפון קוריאה, זאת לאחר שתושבים רבים נתפסו כשהם מנסים לברוח דרך הנהר הרדוד.

נהר טומן (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)
נהר טומן (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)

הכספת הסודית של הר גרניט
הכספת הזו מבודדת בקניון במדינת יוטה שבארה"ב הרחק מכל ציוויליזציה אפשרית. במקום מאכסנים את כל המידע ההיסטורי ותיעודים בעלי חשיבות לכנסיית קדושי אחרון הימים. שומרים חמושים מסתובבים במקום במשמרות, לצד אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו חיישני תנועה, בקרת טמפרטורה וחיישני חום. 

הפארק הלאומי ביוטה (צילום: אינגאימג')
הפארק הלאומי ביוטה (צילום: אינגאימג')

הבנק הפדרלי של ניו יורק
הבנק הזה רק נראה כמו עוד בנק גדול ומרשים, אבל זה רק חזית. הכספת המרכזית ממוקמת חמש קומות מתחת לפני האדמה ומכילה יותר מ-490,000 מטילי זהב. הבנק כולו מאויש במאבטחים חמושים שכל אחד מהם הוכשר במשך שנים כדי למנוע כל אפשרות לפריצה.

הבנק הפדרלי של ניו יורק (צילום: REUTERS/Keith Bedford)
הבנק הפדרלי של ניו יורק (צילום: REUTERS/Keith Bedford)

המחתרת של הר הברזל
ההר הזה במסצ'וסטס היה בעבר מקום כריית גיר, הפך למאגר המהימן לרשומות חיוניות מכל הסוגים שיש, כולל חלק מהמידע החשוב ביותר על העולם. הכספת התת-קרקעית מכסה שטח של 550 ק"מ רבוע ומעניקה שירות ללמעלה מ-2,300 חברות מרחבי תבל ששומרות שם את המידע הרב.

קו הרקיע של בוסטון, מסצ'וסטס (צילום: אינגאימג')
קו הרקיע של בוסטון, מסצ'וסטס (צילום: אינגאימג')

כספת הזרעים של יום הדין
הכספת הידועה בארכיפלג האיים סבאלברד, נבנה כמחסן לזרעים מכל הסוגים למקרה של אסון גלובלי והכחדת הצמחים על פני כדור הארץ. הכוונה היא לספק מספיק זרעים לגידול מזון במקרה של אפוקליפסה או כל אסון עולמי אחר. בדרך זו, העולם אף פעם לא יוכל לחוות מחסור במזון. בשל מיקומה של הכספת בארכיפלג איים מבודד מצפון לנורבגיה וליד גרינלנד, לאף אחד לא מוענקת גישה אלא אם כן לאחר אישור מיוחד והליך קפדני. האבטחה במקום גם מתקדמת על ידי מאבטחים, חיישני תנועה וקירות בטון מזוין כדי לשרוד גם פצצה. 

כספת הזרעים הגלובלית (צילום: רויטרס)
כספת הזרעים הגלובלית (צילום: רויטרס)

ארכיון סודות הוותיקן
כנראה שגם בעת ביקורכם ברומא לא ידעתם על כך, מאחר ומדובר באחד הארכיונים השמורים ביותר בעולם. הארכיון הסודי של הוותיקן מכיל מסמכים, טפסים ופנקסים עתיקים מלפני מאות שנים השייכים לכנסייה הקתולית. מאחר שהארכיונים נשמרים היטב ולא נחשפו לעולם, הופצו תיאוריות קונספירציה רבות כסיבות לסודיות המסמכים. רק לאנשי דת הבכירים ביותר בוותיקן ולאפיפיור יש גישה לארכיון הסודי.

הוותיקן, רומא (צילום: אינגאימג')
הוותיקן, רומא (צילום: אינגאימג')

אזור 51
איך אפשר שתהיה רשימה כזו בלי לציין את אחד המקומות המוכרים ביותר לשמצה כאחד האזורים הכי סודיים בעולם? אזור 51 הוא חלק מבסיס חיל האוויר אדוארד בנבאדה ונחשב כאתר בדיקות ופיתוח כלי תעופה וחלל. עם זאת, האתר המסתורי נהפך לפופולרי יותר עם השנים עקב סיפורי העב"מים הרבים שנקשרו אליו. האבטחה באזור 51 עצומה, מחיישני תנועה מתקדמים ועד שומרים חמושים שמפטרלים סביב השעון בצמוד למתקן הצבאי. הגישה לאתר מוגבלת למספר מצומצם של בכירים וחיילים אמריקאים ומספר מוגבל של אנשי ממשל פדרלי. 

כביש הגישה לאזור 51 (צילום: אינגאימג')
כביש הגישה לאזור 51 (צילום: אינגאימג')

פורט נוקס
הבסיס הצבאי בקנטקי הוא קצת שונה מבסיסים אחרים, בשל כך שהמבצר הזה מאחסן בתוכו כמה אלפי טונות של זהב ומסמכים סודיים השייכים לצבא ארצות הברית. הכניסה אליו היא בלתי חדירה, ה"דלת" הראשית שוקלת 22 טון, מצלמות אבטחה בכמות עצומה ואנשי צבא חמושים בכל פינה. 

פורט נוקס (צילום: REUTERS/Rick Wilking)
פורט נוקס (צילום: REUTERS/Rick Wilking)