גן לאומי מצדה

מדובר באחד האתרים המזוהים ביותר עם התיירות בישראל, שהוכרז גם כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ובעל הערכה אוניברסלית יוצאת מגדר הרגיל - כאתר שראוי להנציח למען האנושות. מצדה הוא מבצר עתיק על צוק מבודד בלב מדבר, משקיף ממרומים על ים המלח ועל הנוף המרהיב של מדבר יהודה.

גן לאומי מצדה (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי מצדה (צילום: מנו גרינשפן)

המלך הורדוס הקים בו מצודה מרהיבה במבצע הנדסי מורכב. אותה מצודה הפכה בשנת 70 לספירה למוקד קרבות עקוב מדם כאשר אלעזר בן יאיר, מנהיג המורדים היהודים, ואנשיו התבצרו בה עת הלגיון הרומאי צר עליהם. כידוע, הקרב הזה הסתיים בטרגדיה נוראית, כאשר המורדים בחרו להתאבד - רק לא ליפול בידי הרומאים.

וכעת, על אותו צוק מדברי מבודד שמשקיף אל נופי ים המלח ומדבר יהודה, גן לאומי מצדה ממשיך לבסס את מעמדו כאחד מאתרי התיירות הבולטים בישראל ובעולם ומתחדש ב"אתגר מצדה", מסלול חדש וייחודי שחושף את מסתרי מצדה מחוץ לחומת הסוגרים. המסלול החדש מאפשר למטיילים לצאת אל מחוץ לחומה ולראות לראשונה מכלולים ארכיאולוגיים שהיו חבויים מהעין. פתיחת המסלול היא הדרך של רשות הטבע והגנים להכניס את המבקרים לעומק הסיפור של האתר, שמשתקף בצורה מדהימה במהלך ההליכה במסלול.

כדי להנגיש עבור המטיילים את המכלולים יצרה רט"ג מסלול הליכה על שפת המצוק באתר. המסלול נחשב לאתגרי והוא משלב בתוכו סולמות ומאחזי יד. לכל אורכו הולכים כשמחוברים ברתמה לכבל בטיחות. כדי להעצים את החוויה, מגיעים לתצפית בשעת הזריחה. בעיניי, ההליכה בנוף המהמם תגרום לכם לרגעים מרגשים ומעוררי השראה, ואל מול היופי הזה תוכלו לבקש משאלה לשנה החדשה.
הרשמה באתר רשות הטבע והגנים.
פעילות "אתגר מצדה" מתקיימת בסופי שבוע בתשלום של 40 שקל.

אתר השומרוני הטוב

מדובר במוזיאון פסיפסים שאיגד לתוכו פסיפסים ומממצאים ארכיאולוגיים מרתקים מכל רחבי יהודה, שומרון ועזה. האתר קיבל את שמו בעקבות אחד המשלים שמוזכרים בברית החדשה, שבא להמחיש לתלמידיו של ישו את המשמעות של מספר מושגי יסוד ביהדות, כגון "ואהבת לרעך כמוך". יהודי נפצע במהלך שוד דרכים ועובר אורח שומרוני מציל אותו. המסורת הנוצרית קשרה את האירוע למקום הזה ולא במקרה. אם תביטו לכיוון צפון, אתם תזהו בקלות מהצד השני של כביש מס' 1 שרידים של שני אתרים נוספים מתקופות אחרות ששימשו לאותה מטרה: ממערב שרידים של ארמון הרודיאני, ממזרח שרידים של מבצר צלבני.

השומרוני הטוב (צילום: מיכל משיח, רשות הטבע והגנים)
השומרוני הטוב (צילום: מיכל משיח, רשות הטבע והגנים)

האתר הוא אחד משלושה מוזיאוני פסיפסים יחידים בעולם. המוזיאון נמצא בתוך מבנה מרהיב מהתקופה העות'מאנית, כשלצדו שרידים של כנסייה ביזנטית מהמאה החמישית לספירה ושרידים מהתיישבות יהודית מימי בית ראשון ושני. במקום ניתן להתרשם מפסיפסים מרהיבים, שביניהם פסיפס נדיר מבית הכנסת העתיק בעזה, שלאחר 1,500 שנים שהיה קבור שם - קם לתחייה מחדש בתוך בית כנסת פתוח ב"שומרוני הטוב".

המקום שימש אכסניה לעולי רגל שביקשו להתקרב לאלוהים, והיום זה המקום המושלם לבקש בו משאלה לקראת השנה החדשה. ניתן לערוך סיור עצמאי באמצעות המסבירן הקולי ולערוך סדנת פסיפס שבסיומה נצא עם פסיפס אישי הביתה.
שעות פעילות המוזיאון: ראשון־חמישי ושבת, 8:00־17:00;
שישי, 8:00־16:00.

גן לאומי אפולוניה

בשרון הדרומי, על מצוק הכורכר וממש על קו החוף של שכונת נוף ים בהרצליה, נמצא מבצר צלבני קדום מהמאה ה־11. מהמבצר ניתן להשקיף על נוף עוצר נשימה של עתיקות היסטוריות על חופי הים התיכון. מסלול ההליכה לאורך השרידים המיוחדים והתצפית מהמצוק התלול על עבר קו החוף של גוש דן - הם מקומות ייחודיים להתחבר לעצמנו, לנקות את קו המחשבה ולאמץ את האנרגיות הנכונות והטובות למשאלה שנרצה לבקש בשנה הקרובה.

מגדל הדון ג'ון של מבצר אפולוניה (צילום: אתי נפרין, רשות הטבע והגנים)
מגדל הדון ג'ון של מבצר אפולוניה (צילום: אתי נפרין, רשות הטבע והגנים)

באפולוניה, שמוכרת גם כתל ארשף או ארסוף, תמצאו שרידים של עיר עתיקה מהמאה הרביעית לפני הספירה. העיר הוקמה בעת השלטון הפרסי ובהמשך הייתה עיר נמל בתקופת היוונים, מה שמסביר את שינוי השם שלה מארשף (האל רשף), לאפולוניה (האל אפולו). אבל זוהי רק ההתחלה של אפולוניה, עיר הנמל היפהפייה, שכן בהמשך היא הכפילה את גודלה והייתה השנייה בגודלה בין ערי הנמל בארץ. הכי גדולה כמובן הייתה קיסריה.

בתקופה הביזנטית היא שוב החליפה בעלות, כשהפעם כבשו אותה המוסלמים. יותר מאוחר, במאה ה־12, התקיים בסמוך אליה קרב ארסוף - אז הצלבנים הצליחו להביס את צבאו של צלאח א־דין. לאחר שהעיר עברה לידי הצלבנים, האבירים ההוספיטלרים הפכו אותה למבצר מחושל. במאה ה־13 הסולטן הממלוכי ביברס צר על העיר, כבש אותה וציווה להרוס אותה.

אז חוץ מהסיפור המרתק ומעורר הדמיון של המקום, תוכלו לבלות יום נהדר במסלול טיול קליל במיוחד. מובטחת לכם חוויה מפעימה במקום הקסום הזה. המשיכו עד פתח המבצר הצלבני עצמו - מגדל דון ג'ון של מבצר אפולוניה, גולת הכותרת של הטיול, שאליו תוכלו להיכנס ברגל תחת קשת מבנה עתיק עם תצפית על גלי הים, במיוחד לבקשת משאלה לשנה החדשה.
שעות פעילות: ראשון־חמישי ושבת, 8:00־17:00;
שישי, 8:00־15:00.

גן לאומי בית שערים

משאלה לשנה החדשה מקבלת תוקף ממשי מול היסטוריה יהודית עתיקה, למרגלות הר הכרמל הירוק והרי הגליל התחתון. הגן הלאומי בית שערים שוכן בגן יפהפה מוקף מדשאות ועצים מזמינים, ובעונת החורף אפשר לראות את הפריחה הוורודה והיפהפייה של עצי כליל החורש. כל אלה עושים את הביקור במקום לחוויה ייחודית ומרשימה.

גן לאומי בית שערים (צילום:  אלונה אחמטוב)
גן לאומי בית שערים (צילום: אלונה אחמטוב)

בית שערים הייתה מושב הסנהדרין ושימשה במאות השלישית והרביעית לספירה כבית הקברות המרכזי ליהודי העולם. בית שערים הייתה יישוב יהודי גדול בתקופה זו. יש הסוברים שמקור השם הוא בשערים שהיו בחומת העיר. במקום יש תבליטי מנורות, שהם ממצא מיוחד ונדיר ביופיו.

רשות הטבע והגנים הכשירה לביקור את "מערות המנורה" המרשימות הללו, ולאחר מספר שנים של חפירות במקום התגלה שריד יהודי חשוב מתקופת המאה השנייה לספירה - לאחר המרד הגדול וחורבן הבית השני ומרד בר כוכבא: מערות קבורה היסטוריות. בית שערים הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובסיור בו ניתן לראות את המערות והארונות מעוטרי הציורים והתבליטים.

שמה של בית שערים יצא למרחוק בזכות ראש הסנהדרין, רבי יהודה הנשיא, שהעביר את בית המדרש שלו אליה. בסמוך לפסגה של האתר נמצאים שרידים של מבנה ציבורי שקירותיו בנויים מאבני גזית גדולות. כמו כן, בראש הגבעה ישנו פסל של אלכסנדר זייד, ממייסדי ארגון השומר, שממנו יש תצפית מופלאה על כל האזור.
שעות פעילות: ראשון־חמישי ושבת, 8:00־17:00;
שישי, 8:00־16:00.

עץ המשאלות בגן לאומי תל אפק

גן לאומי ירקון, המוכר יותר כתל אפק, הוא פנינת טבע והיסטוריה, וגם הריאה הירוקה של גוש דן. מתחם תל אפק־אנטיפטריס, אחד ממתחמי הגן, משמר אתרים ארכיאולוגיים - ובמרכזם תל ארכיאולוגי חשוב ומרשים ובו ממצאים מרתקים מהתקופות השונות. הבולטים בהם הם בית המושל המצרי, הקארדו והאודיאון מהתקופה הרומית, וכמובן מבצר מרשים מהתקופה העות'מאנית. בנוסף, בראש התל עומד מפעל מים מפואר מתקופת המנדט הבריטי, שהוביל את מי מעיינות הירקון לתושבי ירושלים הצמאים בשנות ה־30 של המאה ה־20.

עץ המשאלות בגן לאומי תל אפק (צילום: זיו זגורי, רשות הטבע והגנים)
עץ המשאלות בגן לאומי תל אפק (צילום: זיו זגורי, רשות הטבע והגנים)

כל העבר המפואר שבתל וסביבתו לא היה מתקיים אלמלא מעיינות הירקון שלרגליו. בעבר, שפיעת מעיינות הירקון הייתה שנייה בגודלה בארץ, אחרי מעיינות הדן, ולרגלי תל אפק החלה זרימה של נהר הירקון שזורם מערבה עד הים. בשל אופיו הגיאוגרפי של אזור השרון, ריבוי המעיינות יצר ביצה גדולה שהביאה איתה מגוון עשיר במיוחד של צומח וחי, חלקם ייחודיים לאזור. עם ייבוש הביצות, עולם זה הלך ונעלם, וערוץ הנחל הפך לתעלת ביוב ופסולת חרבה.

בעשורים האחרונים עבר הנחל מהפך: הוא שוקם, ומים נקיים הוזרמו אליו. שוקמו בתי גידול מורכבים בעלי אופי ביצתי, ואט־אט החלו להתבסס בו מחדש צומח וחי שלא נראו בו שנים רבות. על מאמצי השיקום תוכלו לשמוע בטיול עצמאי לאורך שביל העובר לצד ערוץ נחל עינת המתחיל מצדו המערבי של אגם אפק, ותוכלו להגיע עד בריכת הנופרים ולחזור.

ולא רק הנחל ניצל. על מאמצי שמירת החצבים שאוימו מפני לחצי הפיתוח באזור, תוכלו לשמוע בטיול בשביל החצבים, הפורח בשיא הדרו בימים אלו, ותוך כדי כך ליהנות ממשחק חידון עצמאי.

בנוסף, לכבוד ראש השנה תוכלו להצטרף לבוגה, שהוא אספן משאלות, ולאחל לעצמכם, למשפחה ולחברים שנה טובה וכמובן גם לטבע - המשך פריחה ושגשוג. כל המשאלות ייאספו וייתלו על עץ המשאלות המיוחד שבגן ויהפכו למובייל גדול.
הפעילות תתקיים ביום ראשון, 17.9, בשעות 11:00־14:00. שווה לקפוץ.