חבל הארץ קפדוקיה, עם הנוף הבראשיתי, נמצא כנראה ברשימה של כל המטיילים המבקרים בטורקיה. תצורות סלע ייחודיות, ערים תת קרקעיות מרהיבות עם עשרות מטרים של מנהרות, בתים חצובים בסלעים, כנסיות, מנזרים, חוויות מיוחדות במינה בכדור פורח ומלונות בתוך מערות הופכים את האזור למקום שבלתי ניתן לעמוד בפניו. 

לא מה שחשבנו: מחירי הרגע האחרון המפתיעים לחופשה בחו"ל בחגים
קטנות ומפתיעות: 10 ערים באירופה שחובה לבקר בסתיו הקרוב

חבל הארץ מרוחק כשעתיים וחצי נסיעה מהבירה אנקרה, אליה יש טיסות ישירות מישראל. היתרון בעונת הסתיו בקפדוקיה, זה שהטמפרטורות הממוצעות יורדות לרמות מתונות יותר, הטבע מתחיל להפוך לחום, והאזור כולו מתחילה לקבל את פני המבקרים בה במיטבה. ריכזנו עבורכם רשימה של פעילויות שחובה לעשות בקפדוקיה, שבהן תוכלו ליהנות מחמימות הסתיו.

טיול בשמי האזור עם כדור פורח

פעילויות המשולבות בקפדוקיה כוללות תמיד מסע בכדור פורח צבעוני למעלה בשמיים. בלוני אוויר חם הממריאים מוקדם בבוקר לסיור בשמי קפדוקיה מאפשרים לראות את ארובות הפיות המפורסמות בעולם מגובה של 800 מטר. סיור זה בשמיים מציע הזדמנות יפה למי שנהנה לצלם תמונות וסרטונים מעוררי השתאות לרשתות החברתיות.

כדורים פורחים בקפדוקיה, טורקיה (צילום: TGA)
כדורים פורחים בקפדוקיה, טורקיה (צילום: TGA)

ארובות הפיות של קפדוקיה

ארובות הפיות, שנוצרו במשך אלפי שנים, הן הדבר הראשון שעולה בראש כשחושבים על קפדוקיה. במשך מיליוני שנים, גשם ורוח עיצבו את השכבות הרכות שנוצרו על ידי לבה ואפר שהתפרצו על ידי כמה הרי געש, כגון Erciyes, Hasandağ ו-Güllüdağ, שיצרו את ארובות הפיות של ימינו. למרות שהאזור הזה מדהים כל השנה, הזמנים הטובים ביותר לבקר וליהנות מהנוף המושלם הזה הם ספטמבר ואוקטובר. בעוד קפדוקיה מתמסרת לסתיו, מזג האוויר המתון יהפוך את המסע שלכם לבלתי נשכח יותר.

ארובות הפיות של קפדוקיה (צילום: TGA)
ארובות הפיות של קפדוקיה (צילום: TGA)

הערים התת קרקעיות של קפדוקיה 

המוזיאון הפתוח של Göreme, שנכלל ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו בשנת 1985, הוא אחת האטרקציות החשובות ביותר של האזור. Göreme יוצאת דופן עם המנזרים והכנסיות מהתקופה הנוצרית המוקדמת החצובים בסלעים ומעוטרים בציורי קיר בהשראת הקדושים המכובדים ביותר.

הערים התת קרקעיות מהתקופה 7-8 לפני הספירה הן מהאטרקציות הבולטות ביותר של קפדוקיה, המאפשרת למבקרים לחוות בו זמנית את הקסם של הטבע, ההיסטוריה והמוחות האדריכליים של האנשים הקדומים של האזור. הערים התת-קרקעיות הללו, כולל Kaymakli, Derinkuyu, Özkonak, נחצבו בסלעי טוף, וכולן הכילו חדרים, אולמות, מרתפים, מחסני מזון, מטבחים, אסמים, אזורי אוורור ומקדשים, בעלי יכולת לארח עשרות אלפים. של אנשים בו זמנית.

העיר התת קרקעית Kaymakli (צילום: TGA)
העיר התת קרקעית Kaymakli (צילום: TGA)

ציוני דרך מדהימים נוספים באזור הם טירת אורטהיסאר, אחד היישובים הרב-קומתיים הראשונים בעולם; עמק דוורנט, הידוע בארובת הפיות שלו בצורת גמל ו-Üç Güzeller Fairy Chimneys, שנוצרו משלוש ארובות פיות סמוכות המוגדרות כאבא, אם וילד. Paşabağı, שהוא ביתם של הארובות המפורסמות ביותר, ומוסטפאפאסה, שנבחר כאחד מכפרי התיירות הטובים בעולם על ידי ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO), הם גם בין הדברים שחובה לראות בקפדוקיה.

המוזיאון הפתוח של Göreme (צילום: TGA)
המוזיאון הפתוח של Göreme (צילום: TGA)

חוויות יוקרתיות במלונות המערה

מלונות המערות היוקרתיים בקפדוקיה משתלבים בצורה מושלמת עם הנוף עוצר הנשימה של האזור, ומספקים לאורחים חוויה של פעם בחיים. מלונות המערות הללו, שהוסבו למלונות עם נוחות מודרנית, בעלי עיצוב מיסטי ואווירה מרגיעה. ללגום כוס מהיינות המקומיים תוך הנאה מנופי השקיעה הם מהדברים המהנים ביותר לעשות במהלך שהותכם בעונה קרירה זו. תוכלו להתחיל את היום בשחייה בבריכות החיצוניות המוקפות בסלעים ולסיים אותו בעיסוי מרגיע בספא.

''מלונות המערות'' בקפדוקיה, טורקיה (צילום: TGA)
''מלונות המערות'' בקפדוקיה, טורקיה (צילום: TGA)

מסורת יין שורשית

אם יש לכם את הזמן ואתם חובבי יין אל תוותרו על יציאה קצרה מקפדוקיה כדי לחקור את האזור מסביבה הידוע במסורת יין שראשיתה אלפי שנים, ונסו את היינות הטעימים של האזור. הענבים המצוינים הללו חייבים את טעמם הייחודי לטוף געשי, המעשירים את טעמם של הענבים המפורסמים של אנטוליה כגון Öküzgözü, Kalecik Karası, Boğazkere, Narince ואמיר. במהלך טיולכם לקפדוקיה תוכלו לבקר ביקבים הפתוחים כל השנה או להשתתף באירועי טעימות המאורגנים על ידי ייננים ידועים.

קבב סיר חרס (צילום: TGA)
קבב סיר חרס (צילום: TGA)

טעמים מקומיים

קפדוקיה, ביתה של גיאוגרפיה יוצאת דופן, היא גם ביתו של מטבח מקומי ייחודי וטעים. המנה הייחודית של קפדוקיה, הידועה בחרס שלה, היא קבב סיר חרס (testi kebabı). בתנורי חרס מסורתיים, בשר, ירקות ועדשים מתבשלים לאט בסיר חרס אטום. טעמים מקומיים נוספים שכדאי לכם לנסות כוללים רביולי Nevşehir mantısı - Nevşehir, תענוג Köftür-טורקי המיוצר עם מיץ ענבים מענבי האזור, קרם מיובש של Kuru Kaymak, המוגש בדרך כלל עם דבש אורגני, ו-Tereyağlı un helvası - חלבה מקמח עם חמאה.

חלבה מקמח עם חמאה (צילום: TGA)
חלבה מקמח עם חמאה (צילום: TGA)

הכתבה הוכנה בסיוע לשכת התיירות של טורקיה בישראל