אחד הדברים הכי שנואים כנראה בטיסות ארוכות, חוץ מלהיות תקוע במטוס למשך שעות, זה ג'ט לג. העייפות שנובעת משינוי בין אזורי הזמן לאחר שעברנו בין שני יעדים רחוקים, היא ללא ספק מאתגרת לכולם. עם זאת, מדענים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן וממכון סנטה פה בארה"ב ניסו להקל על המעבר בין אזורי הזמן במחקר חדש, שפורסם בכתב העת האמריקאי Chaos.

חיות בר ושמורות טבע שאין דומה להן בעולם: הספארי מחכה לכם
הפעם בלי ויזה: המקומות הכי מטורפים שתמצאו בארצות הברית

הגוף הוא כמו שעון
ג'ט לג מתרחש כאשר השעון הפנימי של הגוף, המכונה המערכת הצירקדית, אינו מסונכרן עם סביבתו. בני האדם מורכבים למעשה משעונים פנימיים רבים, שומרי זמן קטנים הנמצאים כמעט בכל תא ורקמה. השעונים הפנימיים הללו מגיבים לאותות שונים. השעון של המוח שם לב לאור השמש, בעוד שהשעונים של איברים היקפיים - כמו עצבים - תלויים בזמני הארוחות. עם זאת, גם היום מעט ידוע על האופן שבו השעונים השונים של הגוף מתקשרים זה עם זה, ומה גורם להם להסתנכרן.

במחקר החדש נמצא כי רגישות נמוכה יותר לאור בזמן הלא נכון, תגרום להתאוששות איטית יותר מג'ט לג. בנוסף, מצאו החוקרים כי תעדוף הארוחות שלכם הוא קריטי להסתגלות מחדש בין אזורי הזמן. 

"אכילת ארוחה גדולה יותר בשעות הבוקר המוקדמות של אזור הזמן החדש, יכולה לסייע להתגבר על ג'ט לג", אמר אחד מחברי המחקר, "לא מפסיקים לשנות את לוחות הזמנים של הארוחות או לאכול ארוחה בלילה, מכיוון שהיא עלולה להוביל לאי התאמה בין השעונים הפנימיים".