עוד לא התאוששנו מארוחות החג של ראש השנה וכבר אנחנו בפתחה של עוד התכנסות משפחתית וסוף שבוע ארוך שיסתיים - אנחנו מקווים - בחתימה טובה. בעיניי, פסק הזמן הזה מהשגרה - גם אם אתם צמים וגם אם לא - הוא מבורך, בעיקר כשעוד רגע אנחנו יוצאים אל אחד החגים הכי אהובים על המשפחות המטיילות - סוכות. בחול המועד סוכות, כשמזג האוויר בדרך כלל נוח, שמורות הטבע והגנים הלאומיים בדרך כלל עמוסים במטיילים ונופשים. וכדי שלא תמצאו את עצמכם ברגע האחרון בלי שום תוכניות לחג, הנה כמה מההמלצות שלנו (חלק א').

סיור משפחות עם אופק רון כרמל  (צילום: אופק רון כרמל)
סיור משפחות עם אופק רון כרמל (צילום: אופק רון כרמל)

הקרב שממשיך לפעום - תל סאקי

בעוד אנחנו מתכוננים לצום, כדאי לדבר על שני סיורים מרתקים שיתקיימו בחול המועד סוכות באזור הגולן ולוקחים את המטיילים בשבילים ובמוקדים שבהם התקיימו לפני 50 שנים קרבות מלחמת יום הכיפורים. הסיור הראשון הוא מסע אל לב הבונקר בתל סאקי - בין מחילות הבונקרים תוכלו לדמיין ולחוות במקצת את גבורת הלוחמים, שלא ויתרו על המאבק עד השנייה האחרונה, תערכו דיון בהשלכות הקרב והמלחמה ותקנחו בהצצה בלעדית אל מאחורי הקלעים של הסדרה המדוברת "שעת נעילה".

הסיור השני מתקיים לא רחוק מתל סאקי - באתר החרמון. הסיור מתחיל בהרצאת מבוא וממשיך בעלייה משותפת ברכבל וסיור רגלי רחב ומעמיק לגבעות הקרב תוך סיפור הקרב על החרמון - מבצע קינוח.

הקרב שממשיך לפעום  (צילום:  שחר מאיר)
הקרב שממשיך לפעום (צילום: שחר מאיר)

סיור באתר מורשת הקרב המחודש בתל סאקי: ראשון־רביעי בחול המועד סוכות, סיור שקיעה - 17:00, סיור לילה - 19:00. מחיר: 60 שקל, מגיל 10 ומעלה. בהזמנה מראש. לפרטים: יעקב - 8432379 - 050

סיור באתר החרמון: 2־6 באוקטובר בשעה 10:30,

160 שקל למשתתף.

משקים פתוחים בפתחת ניצנה

חול המועד סוכות מציע לנו הזדמנות לגלות מקומות חדשים ויוזמות מרתקות. במהלך החג יציעו שותפות תיירות הר הנגב, קרן מיראז' ומשרד החקלאות הזדמנות להכיר מקרוב את החקלאות המדברית בפתחת ניצנה. במהלך שלושה ימים מלאים יתקיימו שלל סיורים וחוויות חקלאיות בחממות ובמשקים החקלאיים. בכל יום תוכלו לבחור מסלול מתוך שלושה מסלולים קבועים שבהם תוכלו לטעום את התוצרת המקומית, לקחת חלק בסדנאות ובסיורים, לטייל בנופים המדבריים ועוד. הלנים באזור יוכלו בכל יום (החל מהשעה 17:00) גם להשתתף בסיורי שקיעה, להתבונן בכוכבים, לצפות במופעים ועוד.

מסלול "חקלאות שורשית" יכלול שלושה סיורים יומיים: בחוות שירת המדבר תגלו את עולם צמחי המרפא והתבלין; בסיור במשק ניצנה תשמעו את סיפורו של המשק, תבקרו בחממות ובגן הירק ותטעמו מהתוצרת; ואצל משפחת אלמוסנינו תוכלו לשמוע את סיפורם וחלומם לגדל כבשים, תוזמנו לשתות תה שהוכן מעל המדורה ולהצטרף אליהם להוצאת העדר למרעה.

כבשים כמהין פתחת ניצינה (צילום:  לירן אלמוסנינו)
כבשים כמהין פתחת ניצינה (צילום: לירן אלמוסנינו)

במסלול "החממה הטעימה" יהיה מסיק וכבישת זיתים במשק שלום; סיור במשק לוי, שבו תטעמו עגבניות שרי מדהימות; וסיור במשק מוניץ, שבו רן ומאיה מוניץ יספרו על אודות לול החופש שבנו ועל גידול מטע מנגו, ליצ'י ואננס בלב המדבר.

סיורים נוספים יעברו במסלול "יין מהמדבר": סיור במשק תושיה, שבו תטיילו בין כרמי גפנים וזיתים ובבוסתני פרי עשירים ותקנחו בטעימות יין ותירוש; סיור במשק כרמי שלום, שבו אורן שלום, ממקימי היישוב באר מילכה וחלוץ גידול גפני היין במדבר, ייקח אתכם לסיור מודרך שמספר את סיפור ההתיישבות בפתחת ניצנה; וביקור במשק שפע ישראל - סיור מודרך על ידי בועז ורינה בעולם היין הטבעי והכרמים הביו־דינמיים, שכולל טעימות יין בוטיק.

שירת המדבר  (צילום: דניאל בר )
שירת המדבר (צילום: דניאל בר )

מתי: 1־3 באוקטובר, בשעות 9:00־16:00.

מחיר: מסלולים יומיים בעלות של 60 שקל למשתתף, כוללים 3 תחנות (משפחות של 5 נפשות ומעלה בעלות 240 שקל למסלול).

לפרטים נוספים: www.negevtour.co.il/?events=open-farm

ניצנה (צילום: עדי זיו אב)
ניצנה (צילום: עדי זיו אב)

קישוטים לסוכה מזכוכית צבעונית

בסטודיו מנדרינה מתכוננים לסוכות עם סדנה שבה תלמדו את כל סודות הזכוכית. הסדנה כוללת הדגמות של ניפוח זכוכית והתנסות בפיסול באמצעות עבודה עם מבער. לרגל סוכות אף תוכלו להכין קישוטים מזכוכית מורטי צבעונית. בנוסף לקישוטים, יש בסטודיו חדר יצירה שבו ניתן ליצור פסיפס זכוכית לכל הגילאים. ולקינוח, אפשר לנסות גלידות או קפה בבית קפה "עין כפית".

מושב נטור - פתוח כל חוה"מ בימים ראשון־חמישי, 9:00־18:00, בימי שישי ובערבי חג עד 13:30.

מחיר: ערכת פסיפס 55 שקל, החל מ־110 שקל לסדנאות אש.

לפרטים: 6763619 - 04 ובאתר mandarina.org.il

עיזה פזיזה

במעדניית הצאן "עיזה פזיזה" במשק צבן במושב טל שחר מקיימים סדנת גבינות ייחודית שבה תכירו את עולם העזים, החלב ומוצריו, תלמדו להכין גבינות בסגנון צ'רקסי ותבקרו בדיר. בסיום הסדנה תוכלו לטעום את הגבינות שהכנתם ותקבלו את המתכון. הפעילות תימשך כשעה וחצי.

מתי: מרכז המבקרים והמעדנייה פתוחים כל יום בשעות  08:30־16:00, בימי שישי ובערבי חג בשעות: 08:30־15:00. הסדנה תתקיים ב־25.9.

חול המועד סוכות במטה יהודה - עיזה פזיזה (צילום:  ליאור אבולעפיה)
חול המועד סוכות במטה יהודה - עיזה פזיזה (צילום: ליאור אבולעפיה)

מחיר: 60 שקל לכל משתתף (מגיל 3 ומעלה). עלות הכנת גבינה משפחתית 40 שקל לגבינה אחת. ניתן להזמין הכנת גבינה נוספת בעלות של 40 שקל לכל גבינה.

לפרטים ויצירת קשר: www.izapzizadairy.com

אלינור - 6102876 - 08 , 2589900 - 052

סוכות בחוות רימון

חוות רימון נמצאת בתוך יער להב ומהווה בית חם לבני נוער שאינם משולבים במסגרות. החווה היא עוגן חשוב עבור בני נוער רבים, ובה הם יכולים לרכוש כלים לחיים ולקבל הזדמנויות. בחווה תמצאו עשרות דונמים של יער מאכל, חקלאות יערנית, מטעי זיתים, כרם ענבים וערוגות ירק. בני הנוער עוסקים בעבודה חקלאית־יצרנית יחד עם צוות החווה. במהלך סוכות יתקיים קטיף עצמי בגן הירק, שבו מגדלים את ירקות העונה בשיטות טבעיות וללא ריסוס כימי. נוסף לכך במהלך חול המועד סוכות תתקיים במקום "סוכת יצירה" עם תוכן יצירה עבור ילדים, על בסיס חומרי יצירה וצבעים מהטבע.

חוות רימון (צילום: יונתן כרמי)
חוות רימון (צילום: יונתן כרמי)

מתי: 1־5 באוקטובר, בשעות 09:00־17:00. 

מחיר: 15 שקל מגיל 3. המחיר כולל כניסה לחווה, הכנת פיתות בטאבון ופינות יצירה. עלות סל קטיף - לפי משקל.
כל ההכנסות קודש לעמותת חוות רימון.

פרטים נוספים: 7295796 - 077

ובאתר www.habsor.co.il

בשביל החרובים

טיול חווייתי לכל המשפחה בשביל החרובים עם מורה הדרך אופק רון כרמל. הטיול מתחיל בהליכה קלילה ביער בעקבות ״הזהב השחור״ - פרי החרוב. יש שיגידו שלחרוב יש טעם נהדר וסגולות מרפא שונות. המסלול עובר בשביל הליכה בלב היער עם נוף מקסים, והוא כולל ליקוט של חרובי סוף העונה, סיפורים ואגדות. בסוף הטיול עושים יחד מדורה עם מגוון מאכלי חרובים: שוקו חרובים, קפה חרובים, פיתות חרובים, קריספי־חרוב ועוד.

איפה: יער ציפורי (מיקום מדויק יישלח לנרשמים).

מתי: 4.10, בשעות 9:00־13:00.

מחיר: 70 שקל לאדם מגיל 4.

לפרטים: 3971192 - 072 ובאתר www.westgalil.org.il

מתחברים לשורשים דרך היין

יקב טורא מזמין את המטיילים להגיע אל מרכז המבקרים של היקב, להתחבר ולהתרגש מחוויית טעמים ואירוח באזור גידול היין העתיק בישראל. בביקור במקום תוכלו לשמוע את הסיפור של מקימי היקב ורד וארז בן סעדון, לשמוע מהם על הטרואר הייחודי שבאזור, לראות את תהליכי הייצור השונים ולבקר בחדר החביות. לבסוף תוכלו ליהנות מחוויית טעימות המלווה בהסברים על היין.

נוסף ליינות, משפחת בן סעדון מייצרת שמן זית כתית מעולה בבית הבד החדשני שבבעלותה. כרמי הזיתים שלהם גדלים על גדות נחל שילה באדמת טרה־רוסה סלעית. הייחודיות של שמן הזית באה לידי ביטוי ברמת החומציות 0.3%, הנמוכה בהרבה מרמת החמיצות הנדרשת לשמן זית כתית מעולה. 

מגוון חבילות של טעימות יין, החל מ־40 שקל לאדם.

כוס יין אדום + כוס יין לבן, שמן זית, פלטת גבינות, מטבלים, זיתים ולחם מחמצת - 135 שקל לאדם.

שעות פתיחת מרכז מבקרים בחול המועד, 1־5 באוקטובר, 10:00־17:00; 6 באוקטובר, 10:00־13:00.