מוזיאון הלובר אבו דאבי משיק תערוכת אמנות חדשה בשם "מכתבי אור" המבוססת על למעלה מ-240 כתבי יד קדושים, חשובים ועתיקים של שלוש הדתות: יהודי, נוצרי ומוסלמי. בשיתוף המוזיאון הצרפתי Bibliothèque nationale de France.

נשארנו בהלם: היעדים הכי יפים בעולם שיחכו לכם בחגים
פשוט וקל: 5 כללי ברזל שיוזילו לכם את החופשה הבאה בחו"ל

התערוכה מזמינה אתכם לצאת למסע של רפלקציה עמוקה ולחקור את ההשפעה המורכבת, בין כושר המצאה יצירתי לרוחניות. בתערוכה מוצג מערך פריטים יוצאי דופן המדגישים את המקורות המשותפים של שלוש הדתות – כל אחת מהן מגלמת יופי וידע. כאשר מטיילים במסע זה, תגלו כיצד שלושת האמנות הללו חולקות שורשים עמוקים ותעשיר את הבנתכם מעבר לאמונות האישיות.

את התערוכה אוצרים לורן הריצ'ר, ראש המחלקה לכתבי יד מזרחיים, Bibliothèque nationale de France, וד"ר סוראיה נוג'איים, מנהלת המחלקה לאמנויות האסלאמיות, מוזיאון הלובר, ולשעבר מנהלת מדעי, אוצרות ואוספים בלובר אבו דאבי.

בין שלל היצירות המוצגות: כתבי יד, תצלומים, אמנות גרפית וחפצים תלת מימדיים, טקסטיל וציורים מכל רחבי העולם אשר יציגו פרספקטיבה עכשווית ותציג גם יצירת אמנות שהוזמנה על ידי מוהנאד שונו, במיצב ייחודי בלתי נראה המבוסס על חוטים של האמן החזותי הסעודי מחבר באופן מטפורי את החוטים של שלוש הדתות באמצעות חוויה מהורהרת. 

תערוכת האומנות ''מכתבי אור'' (צילום: באדיבות מחלקת התרבות והתיירות של אבו דאבי)
תערוכת האומנות ''מכתבי אור'' (צילום: באדיבות מחלקת התרבות והתיירות של אבו דאבי)

בנוסף, תוכלו להתרשם גם מיצירות מופת שכוללות יצירות אמנות וכתבי יד מהאוסף של הלובר אבו דאבי כמו:

• פוליו הקוראן הכחול, אחד העותקים העתיקים המפוארים ביותר של הקוראן ששרדו עד ימינו. הדף, המורכב משבעה כרכים, הופק ככל הנראה בתוניסיה, במאה ה-9 או ה-10. הדף הכחול כהה מסמל את היקום השמימי ואת האותיות המוזהבות את האור האלוהי שהפיץ דבר אלוהים. קטע ייעודי המרכיב מחדש שישה עמודים מהקוראן הכחול המפוזר ייכלל בנרטיב.

• העלה הכי פאלימפסית של הקוראן (סגנון חיג'אזי), הכתב בעלה המוצע מתואר ככתב חיג'אזי. הוא מוכר לנו מהמאה ה-10 הסופר הבגדדי אבן אל-נדים כצורת הכתב הערבי הקדומה ביותר. הוא מייחס את הכתב למכה ולמדינה, באזור החיג'אז של חצי האי ערב, ומכאן השם חיג'אזי קושר את הכתב למקורו הגיאוגרפי.

• בתולה וילד מאת ג'ובאני בליני, יצירה חשובה המייצגת את הרנסנס הוונציאני המוקדם ואת האמנות של בליני. טכניקת ציור השמן הייתה בזמנו חידוש שהבדיל את ונציה משאר מרכזי האמנות האיטלקית. עוצמת הצבע ביצירה מודגשת על ידי שימוש ברקע שחור מונוכרום ולא בנוף הרגיל, שהיה נדיר עבור בליני.

תערוכת האומנות ''מכתבי אור'' (צילום: באדיבות מחלקת התרבות והתיירות של אבו דאבי)
תערוכת האומנות ''מכתבי אור'' (צילום: באדיבות מחלקת התרבות והתיירות של אבו דאבי)

המבקרים בתערוכה יצפו גם בתנ"ך הקטן ביותר בעולם שטייל בחלל, התנ"ך הננו, שהאסטרונאוט איתן שטיבה הביא לתחנת החלל הבינלאומית באפריל 2022. בנוסף, המבקרים ילמדו עוד על תגלית ארכיאולוגית גדולה, " מצבה עברית ראס אל-חיימה. הסטלה, שהתגלתה בשנות ה-70, חקוקה עם כתובה של יהודי שנפטר בראס אל-חיימה. הוא מייצג את העדות המוחשית הראשונה לנוכחות יהודית באיחוד האמירויות הערביות.

כחלק מתכניות התרבות של המוזיאון, הלובר באבו דאבי יארח הרצאות שבהן יטלו חלק דוברים לאומיים ובינלאומיים ממגוון דיסציפלינות, ויציעו למבקרים את ההזדמנות להעמיק לראות ולקרוא את יצירות המורשת האמנותית והטקסטואלית שנבחרו לתערוכה, בהקשר של הלובר אבו דאבי כמוזיאון לאמנות אוניברסלי.  

שעות הפעילות החדשות של הלובר אבו דאבי:
המוזיאון: פתוח: 10:00 – 18:30 (ג' - ה'); שעות ארוכות: 10:00 - 20:30 (שישי - א'); סגור בימי שני.
כיפה: פתוח: 10:00 - חצות (ג' - א') - כניסה אחרונה 23:00; סגור בימי שני
קפה מוזיאון: פתוח: 10:00 – 18:30 (ג' - ה'); שעות ארוכות: 10:00 - 22:00 (שישי - א'). סגור בימי שני
טרקלין ארט: פתוח: 15:00 – 12:00 (הזמנות אחרונות 23:00); סגור בימי שני
בר אבו דאבי ומרתה של Fouquet: פתוח: 12:00 - 12:00 (הזמנות אחרונות ב-22:00) (ג' - ה', א'); סופי שבוע: 12:00 – 01:00 (הזמנות אחרונות ב-22:30) (שישי – שבת); סגור בימי שני
Aptitude Café: פתוח: 9:00 עד 22:00 (כל יום כולל ימי שני)