שאלת כבודת היד עולה בכל פעם שטסים לחו"ל: האם לארוז במזוודות גדולות ולשלם תשלום נוסף על הכבודה או האם לשאת במחירי הטרולי הגבוהים בשביל להעלות את המזוודה הקטנה איתנו למטוס? ייתכן כי התשובה לדילמה מתקרבת.

לא מה שחשבנו: מחירי הרגע האחרון המפתיעים לחופשה בחו"ל בחגים

עם שלל סוגי כבודת היד בחברות תעופה, זה יכול להיות קשה להימנע מעמלות נסתרות. עם זאת, דמי כבודת יד עשויים להפוך לבעיה ישנה ולא רלוונטית, שכן האיחוד האירופי מנסה להקל ולהוריד את תמחור הכרטיסים לטיסות.

הוועדה לעתירות של הפרלמנט האירופי אימצה פה אחד החלטה הקוראת לחברות התעופה להבטיח שנוסעים יוכלו לשאת את כבודת ידיהם על המטוס (תיקים ומזוודת "טרולי") ללא תשלום. הוועדה קוראת למדינות לאכוף את הפסיקה על כבודת היד, שנעשתה על ידי בית הדין האירופי לצדק, אז ב-2014.

את התשובה הסופית נדע כבר במהלך חודש אוקטובר, שכן תיערך הצבעה רשמית בפרלמנט האירופי האם לאמץ את ההחלטה.

שקילת מזוודות בשדה התעופה (צילום: רויטרס)
שקילת מזוודות בשדה התעופה (צילום: רויטרס)

אז מה המשמעות של איסור על דמי כבודת היד? האיחוד האירופי רוצה לפתור שתי בעיות עיקריות: לחברות תעופה יש מדיניות לא עקבית של כבודת היד, שגורמת לבלבול הנוסעים. בנוסף, המדיניות הלא ברורה משמעותה לפעמים עמלות מטען נסתרות בעת קניית כרטיסי הטיסה. בשנת 2014, בית הדין האירופי לצדק קבע כי כבודת היד העולה עם הנוסעים למטוס היא חלק חיוני בנסיעות אוויריות. בית המשפט החליט למעשה שהנוסעים לא צריכים לשלם תוספת - אך ההחלטה מעולם לא נאכפה.

ההחלטה החדשה ממליצה לאכוף את פסק הדין כדי להיפטר מחיובים נוספים עבור תיקי יד ומזוודות קטנות. כמו כן, ההחלטה מבקשת להבהיר לנוסעים מהו בדיוק גודל ומשקל "סבירים" המצוינים בעת קניית הכרטיסים. תקני משקל וגודל יכולים להשתנות מאוד בין חברות תעופה שונות. זה בעייתי במיוחד עבור נוסעים עם טיסות המשך בחברות תעופה שונות בעלות סטנדרטים שונים, מה שמגדיל את הסיכוי שהם צריכים לשלם עמלות נוספות בשער העלייה למטוס.

האיחוד האירופי גם קורא לחברות התעופה להקפיד יותר על מתן מידע לנוסעים על עלויות נוספות, כמו חיובים על הקצאת מושבים ותזמון הטיסה.

מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)
מדור פוקוס: נתב''ג (צילום: אופיר ברמן)

משחק במחירים

האיסור הפוטנציאלי על עמלות כבודת היד הוא חלק ממסע רחב יותר להקלת מסע הנוסע והקלה בעמלות עבור נסיעות אוויריות ברחבי האיחוד האירופי. מוקדם יותר השנה, המשרד לענייני צרכנות של ספרד פתח בחקירה לגבי מספר חברות תעופה זולות על עמלות על כבודת יד. הוא אמר כי הפרדת העמלות הללו ממחירי הכרטיסים פירושה שהספקים יכולים להציע מחירים תחרותיים שאינם משקפים את העלות הכוללת ששילמו הנוסעים, לכן אפשר להטעות את הצרכנים להאמין שהם מקבלים עסקה טובה יותר ממה שהם באמת. כמו כן, יש חששות שמנועי חיפוש עשויים לתת יתרון לא הוגן לחברות תעופה המפרסמות את התעריפים הנמוכים האלה.

"חברות תעופה זולות מראות מחיר כרטיסים נמוך על ידי הסתרת התוספת עבור נשיאת כבודת היד עד סוף הרכישה", אמר חבר הפרלמנט הספרדי, ג'ורדי קניאס. "אירופה כבר התבטאה בנושא, אבל המדינות החברות ממשיכות לאפשר לחברות התעופה לשחק עם המחירים ולהונות את המטיילים. זה חייב להיפסק".