מערות המנורה בגן הלאומי בית שערים

בין מושב טבעון למושב בית זייד למרגלות הכרמל ומצפון לעמק יזרעאל חבויה לה העיר הקדומה בית שערים, שלמרגלותיה נקרופוליס, ”עיר המתים” - בית קברות יהודי עם מערות קבורה תת קרקעיות. בית שערים הוקמה, כנראה, בימיו של המלך הורדוס, שכן שרידי הבנייה הקדומים ביותר במקום משויכים לתקופתו, אולם עדויות ארכאולוגיות ליישוב במקום יש כבר מתקופת ממלכת ישראל. בית שערים נכללה בתחומי ממלכת החשמונאים שגילה אותו היה, כאמור, אלכסנדר זייד, השומר המפורסם ששמר בשטח המקום שלימים התגלה בתור מקום שער למורשת בעל אווירה קסומה ומסתורית, מתחם מערות עילי ותחתי עטוף בגן יפהפה עם במערות עם תביליטי תבליטי מנורה, ממצא מדהים ביופיו, שנפתחו לאחרונה לקהל הרחב.  
בגן עצי בר של אלון התבור וכליל החורש, שביל ההליכה למערות המנורה יוצא מן העמק ועולה על גבעות שיח' אברק, שעליהן פסלו של אלכסנדר זייד. מדרום נגלה הנוף הרוגע של עמק יזרעאל, שדות העמק המוריקים והיישובים הקטנים המנקדים אותו. ממערב מתנשא הר הכרמל, ובראשו בולט מנזר המוחרקה. מהשביל אפשר לראות את העמק הקטן שבו שוכנת בית שערים ואת מערות המנורה שבאתר. 
מה מחכה לכם בחנוכה?

הציבור הרחב מוזמן להיכנס למערות ובהן סמלים רבים של מנורת שבעת הקנים. מגן הדוד (בשונה ממנורת שבעת הקנים) הוא סמל יהודי מאוחר יחסית, ורק מימי הביניים הפך להיות מזוהה עם עם-ישראל. לשמוע ממדריכי רשות הטבע והגנים על גילוי המערות ומציאת סמלי המנורה וסמלים אחרים שדרכם נחשף הסיפור המרתק והמאחד של העם היהודי בתקופת המשנה והתלמוד. בבור מים עתיק ששימש גם סליק של ההגנה נצפה במיצג מרהיב המגולל את סיפורה של המנורה מימי בית המקדש ועד הפיכתה לסמל המדינה.
לכבוד חג החנוכה תגיע דמות מיוחדת מתקופתו של רבי יהודה הנשיא ויחד איתה ידליקו נרות חנוכה וישירו את שירי החג יחד.
עוד במקום: פינות פיקניק, פריחה חורפית ותחנת יצירה לכל המשפחה.
מתי: ביום שישי 8.12.23 סיורים בשעות 10:30, 12:00 הדלקת נרות בשעה 14:00
בימים שבת 9.12 וראשון 10.12 סיורים בשעות 10:30, 12:00, 14:30. הדלקת נרות בשעה 14:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר

גן לאומי חמת טבריה (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)
גן לאומי חמת טבריה (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)

פסיפס בית הכנסת העתיק בגן לאומי חמת טבריה

בגן הלאומי מוצג לראווה אחד הפסיפסים המרהיבים ביותר של בתי הכנסת הקדומים בארץ ישראל כולל תבליטי מנורות מיוחדים ביופיים. באתר נובעים המעיינות החמים של חמת טבריה ויש בו מבנה חמאם תורכי מהמאה ה-18, שהשתמר להפליא.
בית הכנסת השני התקיים במאות 4-3 לפסה“נ והותיר אחריו רצפת פסיפס מפוארת, שהיא רצפת הפסיפס הקדומה ביותר שהתגלתה בבתי הכנסת בארץ. המעיינות החמים המגיחים ממעמקי האדמה בצד הכנרת הכחולה משכו את תשומת לבם של בני האדם כבר בימי קדם. יופיו של המקום וסגולות המרפא של המים התפרסמו בעולם העתיק כולו. רוב שטחה של חמת טבריה טרם נחפר, אך די במה שהתגלה ושוחזר כדי להעניק ביקור מרתק במקום. פסיפס בית הכנסת הקדום של חמת הוא מהמפוארים שהתגלו בישראל וחמאם סולימאן המשוחזר הוא אחד המבנים המיוחדים בארץ מהתקופה העו'תמאנית. אחת מאבני החמאם שימשה במקור כמצבה של יהודי וכוללת חריתה של מגן דוד ולצידה הכתובת: תנצב"ה.
מה מחכה לכם בחנוכה?
מוזמנים לפעילות חורף מיוחדת, שכשוך רגליים במי המעיינות החמים, הזורמים בין שלוש בריכות שכשוך. באתר תחכה למבקרים סדנת יצירה של נרות חרס, כמו כן המבקרים יוזמנו להשתתף בפעילות צביעה משותפת "ביחד נגלה את האור" - דף צביעה ענק.
מתי: ימי חנוכה 8-14.12, בשעות פתיחת האתר
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון. הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר

פסיפס בגן לאומי ציפורי (צילום: מיטל רויזר אהרון, רשות הטבע והגנים)
פסיפס בגן לאומי ציפורי (צילום: מיטל רויזר אהרון, רשות הטבע והגנים)

סיור בציפורי הקדומה ובגן הלאומי ציפורי

ציפורי היא מקום שלו גלגולים רבים והיסטוריה ארוכת שנים. העיר מוזכרת לראשונה בימי אלכסנדר ינאי, בשנת 103 לפנה"ס. בגן הלאומי נתגלו שרידים של עיר מפוארת ומרתקת מהתקופה הרומית. ציפורי הייתה בעבר בירת הגליל, בה ישבה הסנהדרין ובה נחתמה המשנה בימי רבי יהודה הנשיא. בציפורי חיה אוכלוסייה מעורבת, ונותרו בה שרידים של עשרות פסיפסים יפהפיים מהתקופה הרומית והביזנטית, כולל עם איורי מנורות מרהיבה, והם שהפכו אותה לעיר פסיפסים בין-לאומית. למרגלות נוף יפיפה תוכלו לשבת שאחד משולחנות הפיקניקים שלנו ומשם לצאת לחקור את כל אחד ממוקדי העניין המרכזים באתר. בין התאטרון הרומי העתיק ועד לרובע היהודי המכיל בתוכו שרידי מגורים מתקופת אבותינו, תוכלו להמשיך למצודה הצלבנית שחופשת לוחות המגוללים את תולדות המקום ולבסוף תוכלו לסיים עם מראה יפיפה של רצפת פסיפת בבית הדיוניסוס.

גן לאומי בית אלפא  (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)
גן לאומי בית אלפא (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי בית אלפא

למרגלות צידו הצפוני של הגלבוע בתחומי קיבוץ חפציבה נמצא הגן הלאומי בית אלפא, עוד לפני שנתחיל בלספר על הביקור היסטורי ומרתק שמצופה לכם בו לשרידי בית כנסת מתקופת התלמוד, לא נוכל להתעלם מרחבת החניה נראה מדרונו התלול של הגלבוע, המתנשא מעל עמק חרוד. מאחורי בית אלפא עומדים סיפורים היסטוריים מרתקים הקשורים לגלבוע בתקופת המקרא: מלחמת גדעון במדינים ומלחמת שאול בפלישתים. 
כל שטח בית-הכנסת היה מכוסה בפסיפס מהודר, שהשתמר היטב, מלבד חלקו המזרחי. העיטור המרכזי נמצא באולם התווך. בחלק העליון של הפסיפס, הסמוך לארון הקודש, מתוארים סמלים של עבודת הקודש היהודית – ארון קודש ומשני צדיו אריות, ציפורים ומנורות, ומסביבו תיאורי חיות, פירות ודגמים גיאומטריים. במרכז הפסיפס  – גלגל המזלות עם סמלי החודשים ושמותיהם בעברית ובארמית. בלב הפסיפס מופיע הליוס אל השמש – המייצג את אור בריאת העולם.
מה מחכה לכם בחנוכה?
המבקרים יוזמנו להשתתף בפעילות צביעה משותפת בדף צביעה ענק - "ביחד נגלה את האור", סדנת כדים, משחקים וחוברת פעילות "לגלות את סודות הפסיפס" בנושא עונת החורף.
מתי: בימי חנוכה 8-16.12 בשעות 09:00-14:00 
הדרכות בבית הכנסת: ביום שבת 9.12.23 בשעות 11:00, 12:00, 13:00, 14:00
בימים שלישי-חמישי,  12-14.12.23 בשעות 11:00, 12:00, 13:00, 14:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון. הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר