בשאיפה שנוכל לחזור לשגרה כבר בקרוב, ב-CNN פרסמו את 24 היעדים שלטענתם אנחנו חייבים לבקר במהלך שנת 2024. לשמחתנו, הרשימה הזו מגוונת ומיוחדת מאוד, זאת מאחר ורבים מן היעדים אלו מקומות שהישראלים בקושי הגיעו עד היום, אם בכלל. אז בואו נצלול ונגלה, אלו יעדים נמצאים על הפרק? 

התגעגעתם? שמרו את התאריך: זה המועד בו חברות הלואוקוסט יחזרו לישראל
הישראלים רואים את סוף המלחמה? זה התאריך אליו החלו להזמין לחו"ל

טרטו, אסטוניה

העיר בדרום אסטוניה הוכתרה כבירת התרבות האירופאית לשנת 2024. טרטו ידועה כמרכז האינטלקטואלי של אסטוניה, ביתה של האוניברסיטה העתיקה ביותר במדינה, כמו גם המוזיאון הלאומי של אסטוניה שחובה לבקר בו ובמרכז המדע המרשים AHHAA, מוזיאון המדע הגדול ביותר במדינות הבלטיות. 

טרטו, אסטוניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טרטו, אסטוניה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

טאינן, טייוואן

העיר חוגגת השנה 400 שנה להיווסדה, והיא אפילו עקפה את הבירה טייפה בשיעור התפוסה הכולל של מלונות בטייוואן בשנתיים האחרונות. מה עושה אותה כל כך מיוחדת? העיר נחשבת לבירת אוכל הרחוב של טייוואן ובהם בולטים מרקי הבקר והצדפות שלה, נופים ומקדשים ישנים לצד מוזיאונים חדשים ומגניבים.

צפון מערב מישיגן

העיירות המדהימות והאזור הכפרי של צפון מערב מישיגן יש הרבה מה להציע במהלך כל השנה. חקר יקבים בחצי האי Old Mission ו-Lelanau, קטיף דובדבנים או תפוחים בעונה, ואז שלכת בכל עבר במהלך הסתיו ושמיכות שלג בחורף. בנוסף, כפר הדייגים ההיסטורי לילנד מציע מבחר של חנויות וגלריות מעניינות. אם בא לכם ללכת על חוויה אמריקאית מיוחדת, Farm Club זו חווה היברידית עם מסעדה שבעה קילומטרים ממרכז העיר טראוורס סיטי, מגישה מנות מקומיות מצוינות שמתבססות על הגידול המקומי.

צפון מערב מישיגן (צילום: Gary Ennis/Getty Images)
צפון מערב מישיגן (צילום: Gary Ennis/Getty Images)

מסלול האופניים טרנס דינריקה, הבלקן

המסלול העצום הושק ממש בימים אלו עם כניסת השנה החדשה, והוא מסלול האופניים הראשון והיחיד שיקשר בין כל שמונה מדינות הבלקן המערבי. השביל באורך של 4,000 ק"מ, מיועד לכל רוכבי האופניים בכל דרגות הקושי ומורכב משבילי אספלט ושבילים שעוברים ביער. הרוכבים יכולים ליהנות מקווי החוף המרהיבים של אלבניה וקרואטיה, מהפארקים הלאומיים של קוסובו, מההרים הסלעיים של מונטנגרו ומהיער השופע והנהרות ברחבי סלובניה, בוסניה והרצגובינה, צפון מקדוניה וסרביה. ניתן לקבל מידע נוסף באתר www.transdinarica.com.

קולברה, פורטו ריקו

האי הקטן נמצא בערך כ-32 ק"מ מהחוף המזרחי של פורטו ריקו ורחוק מחיי הלילה הרועשים של הבירה סן חואן. הדגש כאן הוא על פעילויות טבע. מומלץ לבקר בחוף פלמנקו, המתעקל כקילומטר מסביב למפרץ. יש בו מעט גלים, מה שהופך אותו למקום מעולה לשנורקלינג, שחייה, קיאקים ודיג. אם בא לכם קצת לגוון בתמונות, באי יחכה לכם טנק עם גרפיטי, שריד של צבא ארה"ב.

קולברה, פורטו ריקו (צילום: cdwheatley/Getty Images)
קולברה, פורטו ריקו (צילום: cdwheatley/Getty Images)

מחוז מקדוניה, יוון

למרות שיוון כולה עמוסה בתיירים, בצפון המדינה המצב דווקא שונה. באזור תמצאו אתרים ארכיאולוגיים, עיירות עתירות היסטוריה וחופים בשפע. זה היה האזור בו התגורר אלכסנדר מוקדון. אביו, פיליפ השני ממקדון, קבור ב-Vergina, שם קברו הפך למוזיאון מפורסם מתחת לאדמה. סלוניקי, בירת האזור והעיר השנייה בגודלה ביוון, היא מרכז גסטרו, ארכיטקטורה וארכיאולוגיה. ליד העיר נמצאים החופים החוליים של חלקידיקי, העיירה פיליפי העתיקה והעיר קבאלה בעלת עבר וארכיטקטורה עות'מאנית.

סנט ג'ון, ניו ברונסוויק, קנדה

בירת ניופאונדלנד ממוקמת בחוף המזרחי של קנדה. העיר הקטנה והמקסימה הזו היא מקום מצוין ליהנות ממפרץ פאנדי הסמוך, הידוע בזכות הגאות הגבוהה ביותר בעולם. העיר עצמה מלאה בארכיטקטורה היסטורית, כולל שוק העיר סנט ג'ו וכן אתר היסטורי לאומי של קנדה. העיר נבנתה בין 1874 ל-1876 ומלאה בחנויות ומקומות מיוחדים למצוא מגוון סוגי מזון. במרחק של חמש דקות הליכה משם תמצאו את מרכז האמנויות סנט ג'ון. מבחינת לינה, תמצאו קוטג'ים על שפת הים, בתי מלון, מוטלים, אתרי קמפינג, פונדקים היסטוריים וצימרים. 

מפרץ פאנדי (צילום: אינגאימג')
מפרץ פאנדי (צילום: אינגאימג')

צ'ילה

המדינה הארוכה והדקה הזו מציעה משהו קטן לכולם. בצפון, נופים מרהיבים שמדמים את מאדים על פני כדור הארץ במדבר אטקמה. עולם הטבע בצ'ילה מרהיב, יחד עם אלפי קילומטרים של קו חוף האוקיינוס ​​השקט ממערב, האנדים המתנשאים במזרח ואגמים, הרי געש וכמובן קרחוני פטגוניה בדרום. 

דרום קוריאה

ה-CNN המליצו על המדינה הזו בטענה כי יש בה פשוט הכל. מערים עתידניות כמו סיאול ובוסאן, אל הצד התרבותי וההיסטורי של קוריאה הישנה כמו אנדונג, ועד תילי הקבורה בגאיה טומולי, שהוגדרה לאחרונה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ב-2023.

דרום קוריאה (צילום: Sanga Park/Getty Images)
דרום קוריאה (צילום: Sanga Park/Getty Images)

איי אבולהוס, מערב אוסטרליה

כ-60 ק"מ מחופי מערב אוסטרליה, נמצאים להם איי אבולהוס שאמנם פחות מוכרים, אך הם ביתם של כמה מהנופים היפים ביותר של חוף האלמוגים של המדינה, מעל ומתחת למים. הטבע הימי מרהיב עם לווייתנים שעוברים בחורף של חצי הכדור הדרומי, ואפילו אריות ים אוסטרליים. שימו לב שאין מלונות באיים, כך שהאופציה הכי קרובה ללון זה בעיירה ג'רלדטון או להשכיר יאכטה, שתספק הזדמנויות לצלול בשעות הבוקר המוקדמות כשהדגים נמצאים בשיא הפעילות שלהם ולצפות בשקיעות מרהיבות מעל האוקיינוס ​​ההודי.

גליסיה, ספרד

האזור האוטונומי בקצה הצפון מערבי של ספרד, שופע בחופים ריקים הגובלים באוקיינוס ​​האטלנטי, זאת לצד הפארק הלאומי איסלאס אטלנטיקס, כ-20 חופים ואיים צבעוניים עם מגדלורים וכמובן מסלול ההליכה המפורסם קמינו דה סנטיאגו. עיר הבירה של גליסיה, סנטיאגו דה קומפוסטלה, נמצאת זמן רב על מפת התיירות הודות לקתדרלה המרשימה שלה מהמאה ה-12, שהיא נקודת הסיום של מאות אלפי המטיילים היוצאים למסע בקמינו דה סנטיאגו מדי שנה. אבל גם אם לא תכננתם לארוז את נעלי ההליכה שלכם, סנטיאגו צריכה להיות על הרדאר שלכם.

גליסיה, ספרד (צילום: samael334/Getty Images)
גליסיה, ספרד (צילום: samael334/Getty Images)

פנמה

לא רק שלפנמה יש עיר בירה יוצאת דופן עם רובע עתיק היסטורי שנרשם כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, המדינה מחזיקה גם בתריסר פארקים לאומיים, כולל Parque Nacional Volcán Barú, הנקודה הגבוהה ביותר בפנמה. פנמה סיטי היא גם הבירה העולמית היחידה עם יער גשם טרופי בגבולות העיר שלה. מבקרים המעוניינים להתעמק בנוף התרבותי של פנמה יכולים להזמין סיורים תיירותיים באמצעות פורטל דיגיטלי בשם SOSTUR Network, המחבר בין מטיילים לקהילות כפריות ולעסקי תיירות. 

מרידה, מקסיקו

חצי האי יוקטן ידוע בעיקר בזכות החופים הטרופיים שלו, אבל אם תלכו דווקא אחורה אל תוך חצי האי תגלו חוויה עירונית בלתי צפויה. בעיירה פסאו דה מונטג'ו יש אחוזות היסטוריות, מוזיאונים, גלריות לאמנות ורוכלים מקומיים. בנוסף, באזור תגלו את חורבות בני המאיה המרתקות ומערות מים תת קרקעיות הנקראות סנוטים.

מרידה, מקסיקו (צילום: Pavel Tochinsky/Getty Images)
מרידה, מקסיקו (צילום: Pavel Tochinsky/Getty Images)

מעיינות המים המתוקים של פלורידה

הבריכות הטבעיות הללו הן עם טמפרטורות יציבות ונוחות לשחייה, אבובים, שנורקלינג, צלילה, צפייה בחיות בר ועוד. בוואקולה ספרינגס יש אזור שחייה במים של 21 מעלות צלזיוס, והפארק הלאומי מציע סיור בסירה. ריינבו ספרינגס נחשב לאחד היפים במדינה. ג'יני ספרינגס, אתר בבעלות פרטית, ידוע בזכות הצלילה והמערה שלו.

מחוז היל טקסס

בלב מדינת טקסס, מחוז היל מכיל מעיינות טבעיים, גן פרפרים מלא בפעמוני רוח קסומים, ובית הקפה Blue Bonnet, עליו המליצו ב-CNN כבית של כמה מפשטידות הטובות ביותר שתטעמו בעולם. עוד מציע המחוז גבעות ומסלולי הליכה, נהרות מתפתלים, יקבים , אולמות ברביקיו, מוזיקה וריקודים. בתאריך 8 באפריל תזכו לחוות שם בליקוי החמה המלא.

מחוז היל טקסס (צילום: Raul Rodriguez/Getty Images)
מחוז היל טקסס (צילום: Raul Rodriguez/Getty Images)

האיים של סינגפור

סינגפור מחזיקה בכמה איים קטנים ובלתי מיושבים, וניתן להגיע אליהם במעבורת מהמדינה עצמה. האי לזרוס הוא ביתם של כמה בתים זעירים הניתנים להשכרה, עשויים מעץ משוחזר ומופעלים על ידי אנרגיה סולארית. בסמוך, אי האחיות יפתח את הפארק הימי הראשון במדינה, וכולל מדגרת צבי ים ואזור הגנה על אלמוגים בהמשך השנה. האי סנט ג'ון מחזיק בשביל ארוך לצד צמחים ופרחים מקומיים.

פוג'יירה

זו היא אחת האמירויות הקטנות והפחות מוכרות של איחוד האמירויות, מלאה ברכסי הרים מרהיבים וחופים מרשימים, למרות שפחות מפותחת מדובאי ואבו דאבי. האמירות הזו מציעה אווירה אותנטית ושלווה שקשה לאמירויות האחרות לנצח אותה. לפוג'יירה אקלים קריר יותר בהשוואה לאמירויות האחרות בגלל הסביבה ההררית, ועדיין חודשי החורף הם ללא ספק הזמן הנעים ביותר לבקר שם. Snoopy Island זו נקודת שנורקלינג מעולה שמושכת תיירים רבים בזכות המים הצלולים ושוניות האלמוגים. יעד חובה נוסף זה המפלים השוצפים שבפארק הלאומי ואדי ווראיה.

פוג'יירה (צילום: Stefan Tomic/Getty Images)
פוג'יירה (צילום: Stefan Tomic/Getty Images)

גרינלנד

מה אמר קרח ולא קיבל? הטריטוריה האוטונומית של דנמרק צפויה להיות קצת יותר נגישה עבור מטיילים השנה. שדות תעופה בינלאומיים חדשים נפתחים בבירת גרינלנד, נווק, ובעיר החוף אילוליסאט. אלו מבטיחים מסלולים ארוכים יותר כך שיוכלו להתמודד עם מטוסים מסחריים גדולים יותר. באי הצפוני ניתן ללמוד על אנשי האינואיט שחיו באזור במשך אלפי שנים במרכז אייספיורד באילוליסאט שבחוף המערבי. Ilulissat הצבעונית היא גם ביתו של פיורד הקרח Ilulissat שהוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ומציע מראה מדהים של מפרץ מלא בהרי קרח צפים. 

אוזבקיסטן

לפי ה-CNN, הנופים המרהיבים והארכיטקטורה השמורה של המדינה מדהימים את המבקרים במדינה בכל פעם מחדש. המדינה ממוקמת בלב דרך המשי האגדית, נתיב הסחר ההיסטורי שעבר מסין והודו לים התיכון, ובהם הערים סמרקנד, בוכרה וח'יבה. בינתיים, הכפר האוזבקי ההררי סנטוב שנמצא כ-3.5 שעות נסיעה מסמרקנד, התווסף לרשימת כפרי התיירות הטובים ביותר של אונסק"ו בשנת 2023.

אוזבקיסטן (צילום: Mlenny/Getty Images)
אוזבקיסטן (צילום: Mlenny/Getty Images)

ב-CNN המליצו על עוד מספר יעדים, אולם לחלקם אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, וחלק נוסף יישאר ככל הנראה מחוץ למפת התיירות הישראלית לנוכח המלחמה. הרשימה הזו כנראה תתאים יותר לאמיצים מביניכם:

  • סומבה, אינדונזיה
  • חופי הים השחור בטורקיה
  • אנגולה
  • מרוקו
  • אלבניה