בעקבות המלחמה לרבים מאיתנו אין באמת חשק לנפוש, וגם אם היינו רוצים כנראה שזה קצת יהיה מורכב. בישראל יש עדיין הרבה מקומות שחשופים במיוחד לירי רקטות, וגם טיסה לחו"ל נהיתה מורכבת עקב הפסקת פעילותן של חברות תעופה רבות לישראל והאנטישמיות בעולם. כדי להבין לאן פנינו מועדות בשנת 2024, התייעצנו עם שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, שהסבירה כיצד תיראה (אם בכלל) מפת התיירות של הישראלים לשנה הקרובה.

קצת אסקפיזם חורפי: הצצה יוצאת דופן אל מערות הקרח המרהיבות בעולם
מוכנים לזה? הטיסות ליעדים הכי אקזוטיים בעולם חוזרות לישראל

ראשית, עולה מהנתונים שהובאו לידיעתנו כי מצב התיירות שהשתנה ימשיך גם השנה, ושנת 2024 תהיה לצערנו הרביעית ברציפות שאינה שנת תיירות רגילה. מתחילת העשור מלווים את תעשיית התיירות שלל משברים מקומיים וגלובליים – קורונה ופוסט קורונה, משבר כלכלי עולמי, משבר פוליטי מקומי וכעת שתי זירות מלחמה פעילות בישראל ובאוקראינה, אשר משפיעות על תנועת התיירות הישראלית והעולמית. אז אחרי כל זה, אילו מגמות בכלל יבלטו בשנה הקרובה?

נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)
נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)

1. השפעות המלחמה בעזה: במצב הדברים כפי שהם כעת, התאוששות הדרגתית מהמלחמה צפויה לקראת סוף הרבעון הראשון, ובמיוחד בחודשים מרץ-אפריל. ההתאוששות צפויה בתחילה בתיירות הפנים הקרובה והבטוחה יותר, ובהמשך בהתאם לחזרת חברות התעופה הזרות - גם בתיירות היוצאת.

מכאן יש שני תרחישים עיקריים: הראשון - ישראל של 2024 תהיה מדינה שאזרחיה חווים רמת חיים פחותה לעומת השנים הקודמות, שבה יש פחות כסף לפנאי, רבים מאזרחיה נמצאים במילואים או אבלים על אובדנם. הצורך להתאוורר לאחר מלחמה הוא משמעותי ויהיה נוכח מאוד, אך ההיקפים בתיירות צפויים להיות מעט נמוכים יותר בשנה הנוכחית ב-20% לעומת השנה שעברה. 

השני – התיירות תהפוך לחלק מרכזי בהתאוששות מהמלחמה, ונראה כאן תופעה דומה לפוסט קורונה: בשילוב עם ירידת ריבית ופרמטרים כלכליים תומכים נוספים, ישראלים רבים ירצו לצאת לחופשות אחרי התקופה הקשה והעצובה, ולכן הקיץ ותקופת החגים ב-2024 יאופיינו בביקושים גבוהים בדומה לשנתיים האחרונות.  

הרס בעזה (צילום: AFP via Getty Images)
הרס בעזה (צילום: AFP via Getty Images)

2. צווארי הבקבוק שמייקרים את החופשות: עם ביטול רוב הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל, והקצאת המלונות בתיירות הפנים למפונים, ההיצע לתייר הישראלי קטן משמעותית ולכן המחירים גבוהים. צווארי בקבוק אלו ילכו ויפתרו ככל שנתקרב לפסח, אז צפויה חזרה משמעותית יותר של חברות תעופה זרות ומרבית המפונים (בתקווה) יוכלו לשוב לביתם. רמות המחירים מושפעות גם משערי הדולר והאירו, מחירי הדלק והשינויים הצפויים בריבית, כך שהמגמות יכולות להשתנות במהירות לכל כיוון. 

3. "רעידת אדמה" במפת היעדים: עבור הישראלים, השילוב בין גורמים ביטחוניים וכלכליים מייצר "רעידת אדמה" במפת היעדים הרגילה, והשנה הקרובה תתאפיין בשינויים משמעותיים מאוד לתייר הישראלי. את השיקולים לחופשה מכוון כעת לא רק המחיר ואטרקטיביות היעד, אלא יותר מתמיד - תחושת הביטחון האישי. משכך, טורקיה וסיני שהיו מהיעדים המבוקשים בשנה שעברה ייעלמו מהמפה, ומצד שני יעדים שנחשבים ידידותיים ובטוחים לישראלים צפויים לככב: ארה"ב, יוון, צ'כיה, הונגריה, רומניה, מדינות הבלקן ומונטנגרו.

4. המדינות המתנדנדות: עם תחילת המלחמה, התיירות הישראלית לשורת מדינות שיש להן אוכלוסייה מוסלמית או פרו-פלסטינית בולטת כמו אנגליה, צרפת, ספרד וגרמניה נפגעה משמעותית. סיום המלחמה או צמצום בהיקפה יביא להתאוששות מתונה עד מהירה ביעדים אלו, ואילו התמשכותה או החרפתה עלולות להאריך את המשבר לטווח הבינוני. במדינות אלו נכללת גם איחוד האמירויות שהיא מדינה מוסלמית אמנם, אך נחשבת ידידותית ובטוחה יחסית לישראלים.

הפגנה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: רויטרס)

5. שינוי באופן הזמנת החופשה: השינויים המהירים מכתיבים הזמנת חופשה מהרגע להרגע ולא מראש או בתכנון ארוך טווח. ההשפעה המרכזית היא על המחירים, אם הביקושים יעלו על ההיצע (תרחיש סביר בתיירות היוצאת), המחירים יהיו גבוהים למזמינים ברגע האחרון. בתיירות הפנים, לעומת זאת הזמנה ברגע האחרון עלולה דווקא להשתלם כי ההיצע יהיה רחב יותר לאחר חזרת המפונים מביתם. כמו כן, צפויה עלייה ברכישת כרטיסי טיסה וחופשות עם אפשרויות ביטול מכל סיבה ללא דמי ביטול, שמאפיינת תקופות אי ודאות. 

6. לאן נעלמו הקרוזים? חברות הקרוזים הגדולות כבר הודיעו שישראל יורדת מהמפה שלהם לשנה הקרובה. מבין ענפי התיירות, תיירות הקרוזים היא המתוכננת ביותר לטווח הארוך ולכן החזרה של הקרוזים לישראל תתרחש ככל הנראה רק בשנת 2025. עשרות אלפי הישראלים שנפשו בשנה האחרונה בקרוזים שיצאו מחיפה יחפשו כעת תחליף, וההערכה היא שרובם יחפשו אלטרנטיבות בתיירות היוצאת.

7. מתיחות גלובלית: המלחמה באוקראינה וההשלכות הבינ"ל של המלחמה בעזה מקרינות גם על התיירות. מדינות שלתפיסת הישראלים מעורבות בעימותים אלו ותומכות באופן ישיר או עקיף ב"ציר הרשע", כמו רוסיה וסין, כבר רואות ירידה משמעותית בתיירות הישראלית ומגמה זאת צפויה להמשך. הגבלת מרחבי הטיסה מעל סעודיה וחלקים באוקראינה מאריכים את נתיבי התעופה, והאיום החות'י כבר מקפיץ את מחירי האנרגיה. אלו עלולים להרגיש השפעה של התייקרות בגלל משך טיסה ארוך יותר ועלייה במחירי הדלק למטוסים.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Guneev/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergey Guneev/Kremlin via REUTERS)

8. שינויי מזג האוויר: אם כל הצרות בעולם עד עכשיו לא הספיקו לכם, בשנה האחרונה שינויי האקלים הם כבר לא תופעת שוליים אלא מגמה משמעותית שמשנה את סדרי התיירות. עונת התיירות מתארכת משנה לשנה (מתחילה במאי ומסתיימת בסוף נובמבר), והתיירים חשופים לפגעי מזג האוויר בעונות השיא. המשמעות היא שיותר תיירים שוקלים לנפוש ב"קצוות" של העונה ולא ביולי-אוגוסט.

9. לחיות בסרט: התיירים המתוחכמים מחפשים את המלונות הייחודיים שנותנים חווית תיירות משודרגת ומוכנים לשלם על כך יותר. גם בארץ וגם בחו"ל, מלונות ייחודיים בעלי נושא (Theme), מלונות שצילמו בהם סרטים או סדרות (כמו למשל הלוטוס הלבן), או כאלו שפשוט נותנים ערך מוסף לאורחים, צוברים תאוצה. תמונת הראי היא התרחקות ממלונות המוניים או מלונות למשפחות. 

10. תיירות חכמה: ההשפעות של הבינה המלאכותית והבינה המלאכותית היוצרת לא פוסחות על עולם התיירות. בעזרתן ניתן יהיה להעמיק את יכולות הפרסונליזציה בתיירות, לתת שירות לקוחות אוטומטי, לשפר את זיהוי הקול והפנים, להכניס עוד ממשקים ללא-מגע יד אדם, ליצור הדמיות של מסלולים ואתרי תיירות ולתת חוויה טובה יותר למשתמשים בעלות מופחתת. מלונות וחברות תיירות שיאמצו את השינויים ירוויחו קהל טכנולוגי שצמא לחידושים גם בתחום התיירות. 

שירלי כהן עורקבי (צילום: עזרא לוי)
שירלי כהן עורקבי (צילום: עזרא לוי)