במציאות של אי־ודאות ישנו דבר אחד בטוח בענף התיירות היוצאת: טורקיה תיעלם מרשימת היעדים, לפחות לשנה הקרובה, בגלל עמדותיה העוינות כלפי ישראל בחודשים האחרונים. "טורקיה, שישראלים מאוד אהבו וחוותה פריחה מחודשת, תרד מהמפה בוודאי בשנה הקרובה, ולדעתי אפילו בשלוש השנים הקרובות", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס.

"בשלב הזה די ברור שטורקיה תיפגע אנושות. אבל גם בנושא הזה אנחנו למודי אירועים קודמים, ולכן לא הייתי לגמרי מספיד את היעד", אומר ניר מזור, סמנכ"ל שיווק של קשרי תעופה.

"גם אחרי משט המרמרה אמרנו שלא נחזור לטורקיה, ובסוף חזרנו", מציין יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס.

"הקהל היהודי לא יטוס לטורקיה בזמן הקרוב, אבל הקהל הערבי־ישראלי כן ימשיך לטוס לשם", מוסיף הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס.

בימים שבהם חלק גדול מעובדי הענף נמצאים בחל"ת, התכנון לשנת 2024 נמשך תוך התאמות למצב הקיים. "תהיה מהפכה במפת היעדים", אומרת כהן עורקבי.

שירלי כהן עורקבי, סמנכ''ל אשת טורס (צילום: עזרא לוי)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ''ל אשת טורס (צילום: עזרא לוי)


"כמו שטורקיה תרד ממפת היעדים בשנה הקרובה, כך גם סיני ומרוקו. איחוד האמירויות נמצאת בסימן שאלה, מפני שמצד אחד הם מתונים בעמדתם כלפי ישראל, מצד שני זו עדיין מדינה מוסלמית. כמו כן, תהיה ירידה בביקוש לבירות מערב אירופה שהיו מאוד פופולריות, אבל נתפסות כפרו־פלסטינאיות, כמו פריז ולונדון. הן לא יירדו מהמפה, אבל אלמנט של תחושת הביטחון האישי ייכנס לשיקולים האם לטוס לשם".

המעבר למונטנגרו

"לשארם וסיני, שהיו יעדים חזקים, אני מניח שישראלים לא יגיעו, אבל לגבי דובאי, הרי שבניגוד לטורקיה אין שום סיבה אובייקטיבית לא לטוס לשם", אומר כרמל.

"כל מי שכבר היה בדובאי, יודע שזה מקום לגמרי גלובלי שהכסף משחק שם. איחוד האמירויות גם יחסית בסדר בעמדתו כלפינו. מי שהיה כבר בדובאי, מבין שאין מה לחשוש לטוס לשם מבחינת אירוח וביטחון אישי. אני חושב שעל פניו, לא צריכה להיות השפעה על דובאי, יחד עם זאת כנראה כן תהיה השפעה, מפני שאנשים יגידו שהם לא רוצים לטוס למדינה ערבית. כנראה כן תהיה ירידה בביקוש לדובאי, כי עם תחושות של אנשים קשה להתווכח. אבל הירידה תהיה הרבה פחות משמעותית לעומת טורקיה, כי הטורקים נקטו עמדה מאוד ברורה נגדנו".

אילו יעדים ייהנו השנה מהמצב?
כהן עורקבי: "אנו צופים שתהיה עלייה מאוד גדולה בביקוש להונגריה, לצ'כיה, למדינות הבלקן, ובמיוחד למונטנגרו, שצפויות להיות אליה בין 10־15 טיסות שבועיות. כמובן שגם יוון, שנתפסת ניטרלית בעמדתה, תהיה תחליף מאוד משמעותי לטורקיה. תמיד יוון הייתה חזקה, ואני צופה שהשנה היא תהיה עוד יותר חזקה, וכך גם קפריסין. גם לגבי ארה"ב, יעד שתמיד פופולרי, הפטור הקיים מוויזה הוא משמעותי ויקל מאוד".

מזור: "אנחנו מבינים שאורך החופשה השנה ייתכן ויתקצר מהרגיל. היא תהיה חופשת התאווררות, ליעדים יותר נגישים שאפשר יהיה לחזור מהם מהר, שיש מהם הרבה טיסות לישראל, וכמובן עד כמה שניתן התחושה בהם היא בטוחה באופן יחסי. יוון והאיים זה המוקד הכי מובן מאליו. אנחנו נערכים מבחינת מגוון יעדים בתוך יוון וקפריסין. השנה באביב־קיץ נוסיף את האי קוס".

נופי סנטוריני יוון (צילום: רויטרס)
נופי סנטוריני יוון (צילום: רויטרס)


כרמל: "כל מי שנהג לטוס לאנטליה ואיסטנבול, יחפש עכשיו יעד אחר עם שמש. איי יוון וקפריסין, שגם ככה פופולריים, יהיו כאמור עוד יותר פופולריים. כמו כן, אני צופה גם ביקוש ליעדים כמו הולנד, גרמניה, אוסטריה ואיטליה".

האם לישראלים יש בכלל מצב רוח לתכנן חופשות בימים אלה?
וקסמן: "עם תחילת הלחימה כולנו היינו בטראומה, בתקופה מאוד לחוצה. כמות הנוסעים בנתב"ג ירדה לאלפים בודדים, היקף הטיסות ירד ל־10%־20% לעומת מה שהיה אמור להיות. לצערנו, נאלצנו לבטל הזמנות, לריב הרבה פעמים עם חברות תעופה עבור לקוחות, להחזיר כספים או להנפיק שוברי זיכוי".

יוני וקסמן משנה ליו''ר אופיר טורס (צילום: באדיבות אופיר טורס)
יוני וקסמן משנה ליו''ר אופיר טורס (צילום: באדיבות אופיר טורס)


"עם חלק מהספקים הגענו להבנות, בחלק מהמקרים ספגנו הפסדים, חלק מהלקוחות דחו מועדים. רוב העובדים שלנו נמצאים עדיין בחל"ת. אבל בחודש האחרון אנחנו רואים גידול מתמיד בכמות היוצאים לחו"ל וגם בהזמנות שנכנסות".

איך אתה מסביר זאת?
"מזמן אנחנו יודעים שעבור ישראלים טיסה לחו"ל זה לא רק מותרות אלא צורך למלא מצברים, להתרענן, להשתחרר מהלחץ. ירדנו עכשיו משלב הטראומה להתחלת הפוסט־טראומה, והרבה ישראלים מתחילים לבדוק אופציות. אנשים בודקים בעיקר לטווח קצר, לימים הקרובים, מהרגע להרגע - מה שאנחנו קוראים חופשות התרעננות. גם מי שמכור לסקי, לא ממהר לבטל את החופשה שלו. יש גם כאלה שמתחילים לתכנן את חופשות הקיץ. חופשת פסח עדיין נראית לאנשים פחות בהירה מהקיץ".

הלך החשק

"בניגוד לקורונה, אז כל עולם התעופה עצר מלכת, כיום העולם ממשיך כהרגלו", אומר כרמל. "מבחינת ישראלים, מאז תחילת המלחמה החשק לטוס לא קיים, ולכן רוב האנשים לא יוצאים לחופשות. לחו"ל יוצאים מי שצריך, אם זה בענייני עבודה, או לביקור משפחתי. אבל אני חייב לציין שיש התעוררות קלה בשבועות האחרונים בהזמנות. יש כבר אנשים, לא בכמויות היסטריות, שסוגרים חופשות לפסח, לקיץ. אנשים אומרים לעצמם ש'המצב הזה לא יכול להימשך לנצח, אז אקנה עכשיו לאוגוסט עם יכולת ביטול ואהנה ממחירים טובים כשהביקוש למטה'".

"בשנת 2024 תהיה חזרה הדרגתית של התיירות, נראה זאת לקראת מרץ־אפריל", אומרת כהן עורקבי. "עכשיו אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע, אבל כבר רואים משבוע לשבוע עלייה של עשרות אחוזים בכניסה לאתר וגם בהזמנות. זה עדיין כ־70% פחות לעומת אשתקד. בכל אופן, אנשים מאוד רוצים להתאוורר, ואצל ישראלים תיירות זה אחד המוצרים הכי חשובים בסל הצריכה. לכן בגלל הצורך להתאוורר, דווקא בתקופה קשה, יהיו ביקושים. אבל חזרה משמעותית לא תהיה לפני אביב־קיץ".

"כמו כן, הצפי הוא שבתיירות היוצאת יהיו בתקופה הקרובה יותר הזמנות של הרגע האחרון, כי אנשים מחכים, יושבים על הגדר, לא יודעים מה יהיה, תחושת חוסר הוודאות היא מאוד גדולה. דווקא תיירות פנים תחזור מהר יותר מהתיירות היוצאת".

"עד אמצע נובמבר היינו כמעט עם אפס הזמנות, השוק היה בשוק מוחלט, אנשים לא תכננו חופשות, כולם היו בתוך המאמץ המלחמתי", מספר מזור. "בחברה בוצעו צמצומים, הוצאו לא מעט עובדים לחל"ת, לצערנו הרב פעם שנייה בארבע שנים. משבר הקורונה היה מאוד מאתגר במעבר בין הגלים וחוסר הוודאות, ועכשיו אנחנו באירוע נוסף של חוסר ודאות. יחד עם זאת, אנחנו נערכים להמשך ומאוד מקווים לקבל בקרוב את העובדים חזרה ולחזור לעבודה רגילה".

ניר מזור, סמנכ''ל שיווק של קשרי תעופה (צילום: גבי אלון)
ניר מזור, סמנכ''ל שיווק של קשרי תעופה (צילום: גבי אלון)


ההבנה היא, מציין מזור, "שמה שלא יהיה, הרי שהצורך בלשבור שגרה ובחופשה ילך ויתעצם ככל שהמלחמה תימשך. בסופו של יום, כולנו עברנו אירוע קשה ונצטרך התאווררות. מבחינת הביקוש לחורף, לצערנו זה די קודר לעומת אשתקד, וגם ההיצע עדיין מאוד נמוך כי רוב חברות התעופה הזרות עדיין לא חזרו. גם המחירים עלו נקודתית לתאריכים הקרובים, מפני שאין היצע גדול של טיסות. כולם מקווים שאחרי לופטהנזה, שמחדשת במתכונת חלקית את טיסותיה, יחזרו לטוס חברות נוספות ־ מה שיקל על ההיצע ויוריד מחירים. בכל אופן, כרגע חד־משמעית יש התעוררות לעומת אוקטובר־נובמבר. אנחנו רואים שהחיפושים עולים".

"אנשים, למרות הקושי, מבינים שהם צריכים לתכנן חופשות ומבינים שהמלאי יהיה מוגבל השנה, כי אי אפשר לדעת מה יהיה עם חברות התעופה הבינלאומיות. מי שיחכה עד מרץ לחפש חופשה במחיר אטרקטיבי, יגלה שפספס, כמו שהיה בקורונה".

אופציית ביטול

במצב הנוכחי של אי־ודאות, במטרה להקל על הישראלים בהתלבטות אם להזמין עכשיו חופשה עתידית, מנסים העוסקים בענף להקל במדיניות הביטולים. "בתקופה זו חברות תעופה נותנות אפשרויות דחייה וביטול גמישות יותר", מציין וקסמן. "המסה העיקרית בנתב"ג בימים אלה הן חברות תעופה ישראליות. לופטהנזה אמורה לחדש ב-8 בינואר את טיסותיה, אבל רוב החברות הזרות עדיין לא טסות".

"כרגע רוב הישראלים טסים מישראל עם החברות הישראליות, שיותר מבינות את המצב ומתחשבות. גם בחבילות שאנחנו מייצרים אנו משלבים תנאי ביטול גמישים יותר, כדי לתת ללקוח את הביטחון להזמין היום, מתוך הבנה שאם יהיה שינוי הוא לא יהיה תקוע עם החבילה שרכש".

"יש עכשיו אפשרות להזמין חופשות מכל הסוגים עם חוקי ביטול הרבה יותר מקילים, כמובן שכל מקרה לגופו", מציין גם כרמל.

הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס (צילום: פרטי)
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס (צילום: פרטי)


"הספקים הישראלים כבר שחררו מדיניות הרבה יותר גמישה של ביטול. עכשיו מבחינה צרכנית זה הזמן הכי נכון לרכוש חופשה ולוודא שהיא חכמה, תוך שאתה יודע את מדיניות הביטול. אני מאוד מציע למי שרוכש מוצרי תעופה, לרכוש דרך סוכן מפני שסוכן יכול לתת מידע מדויק לגבי תנאי ביטול של חבילות מספקים שונים, לדעת איזה ספקים פרסמו מדיניות ביטול מקילה, לעומת כאלה שפחות".

"כדי לתת את הביטחון לצרכן לתכנן חופשות, אנחנו וספקים דומים לנו, מאפשרים לבטל ולשנות בתנאים מאוד גמישים", אומר מזור. "למשל לטיסות היוצאות החל מ־1 בפברואר, המבצע על המוצרים שלנו מדבר על אפשרות ביטול ללא דמי ביטול עד 14 יום לפני מועד הטיסה. למרות שהתחושה שלנו בלב היא שהכל נעצר ואנחנו אבלים, העולם לא נעצר. בעולם אנשים מזמינים חופשות, מקומות הלינה מוגבלים, ולכן למי שמעוניין לטוס לחופשה - מומלץ להתחיל להתארגן".

על אף המצב המורכב בענף בימים אלה, העוסקים בו אופטימיים, וכפי שמציין וקסמן, "אני חייב להיות אופטימי וגם מאמין שבסופו של דבר אנחנו לא טסים לחו"ל כפינוק, אלא כתחליף לפסיכולוג או לכל דבר אחר".