יותר ממאה ימים עברו מאז השבת השחורה, ורבים מאיתנו מתחילים להרגיש צורך כלשהו לשוב ולנוע ולהחזיר לעצמם קצת שפיות. באתרי התיירות מבינים זאת, וכבר ניתן לראות בשטח ניצנים של חזרה לשגרה מסוימת. לאט־לאט, בתי ההארחה פותחים שוב את שעריהם, בעוד חלק מהמלונות מתחילים בתהליך פרידה מהמפונים, כך שזה זמן טוב להתחיל לחשוב על יציאה מהבית ללילה לחופשה של 24 שעות הרחק מהכל.

וכעת, כשהגשמים הרוו את האדמה, אני רוצה לקחת אתכם לטיול חורף רגוע בעמק. עמק המעיינות, הלא הוא עמק בית שאן, הוא אזור ציורי מלא בצמחייה עבותה, נחלים זורמים ומעיינות טבעיים.

במהלך חודשי החורף, העמק הופך לנווה מדבר שליו, כאשר הגלבוע, שמציץ מכל פינה, מכוסה בשמיכה של ירוק. האוויר הפריך והטמפרטורות המתונות הופכים את הכל לזמן אידיאלי לחקירת שבילי ההליכה המתפתלים, המציעים נופים עוצרי נשימה בכל פנייה.

עמק המעיינות נקרא על שם 40 המעיינות שנמצאים בשטחו, חלקם זעירים ולא מוכרים וחלקם מפורסמים, כמו עין חרוד והסחנה. בכל מקרה, במהלך החורף לא גשום מאוד בעמק, אך גם כשגשום זה לא דיל ברייקר וניתן למצוא הרבה מה לעשות. זה בדיוק הזמן המתאים לבקר שם, כי לא חם ודביק כמו בקיץ, ואפשר ליהנות מהאטרקציות בלי לחוש בעומס של יולי־אוגוסט.

אחת הדרכים הטובות בעיניי להרגיש את השטח היא לישון באזור ללילה או שניים. אני ממליצה על גלמפינג. ממש בסמוך לקיבוץ ניר דוד ישנו “להיות וטבע" - אתר גלמפינג יפהפה, המציע חוויית לינה בתוך הטבע הפורח. באתר, שכבר בכניסה אליו ניתן להרגיש כאילו ברחתם לאיזה כפר קטן בתאילנד, יש 20 אוהלים מרווחים, מרוהטים עם מיטה זוגית ושלוש מיטות ילדים, מזגן, ספה ושולחן. האוהלים פזורים על שטח גדול יחסית, וכל אחד מהם מוגבה מהקרקע על ידי משטחי עץ גדולים. בכניסה לכל אוהל יש מרפסת קטנה שבה אפשר לשבת בכיף עם הקפה של הבוקר ולהשקיף אל בוסתני הפרי ושיחי התבלינים.

גלמפינג עמק המעיינות  (צילום: אדריאן סבל)
גלמפינג עמק המעיינות (צילום: אדריאן סבל)

חוץ מאוהלים, במתחם הגלמפינג יש מטבח גדול עם מקרר אישי לכל אוהל, פינות מדורה, אוהל מרכזי עם פינות ישיבה, ומבנה מרכזי ובו תאי שירותים ומקלחת אישיים לכל אוהל, כך שחובבי הפרטיות יוכלו להרגיש יותר בנוח בחוויה.

מתחם הגלמפינג נמצא במיקום מושלם, בצמוד ממש לגן גורו, לגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) ולפארק המעיינות. לא רחוק ממנו יש אטרקציות נוספות, כמו הגלבוע ומסלולי הטיולים הרבים בשטחו, עתיקות בית שאן ועוד.

המחיר ללילה בגלמפינג בעמק המעיינות מתחיל בעונה זו ב־600 שקל לאוהל (עד חמש נפשות). מארז ארוחת בוקר שמגיע עד לאוהל: 80 שקל למבוגר, ו־60 שקל לילד. כעת יש גם מבצע למשרתים במילואים ולבני משפחותיהם: הזמנת לילה בגלמפינג וכניסה מתנה לגן גורו (עד סוף פברואר).

כמו כן, מלבד טיול עצמאי ולינה במתחם, האתר מציע ריטריט קולינרי לזוגות בעלות של 1,900 שקל, שכולל סיורים מודרכים במיניבוס בעמק, ארוחת צהריים, ארוחת פויקה סביב המדורה, ארוחת בוקר ארוזה בסלסילה ולינה.

ואם אתם כבר פה, בכניסה למבנה הקבלה במתחם הגלמפינג “לילה" פועלת כרגע חנות פופ־אפ כחול־לבן, שבה תוכלו למצוא תכשיטים, יצירות אומנות של אומנים מקומיים, מיני בירות, שמני זית ועוד. הכל במכירה ישירה מול היצרנים.
שעות הפתיחה: חמישי 16:00־19:00, שישי 9:00־12:00, שבת 10:00־13:00.

גן גורו

כאמור, ממש בסמוך למתחם, נמצא גן גורו. גן החיות האוסטרלי הוותיק נפתח לפני 27 שנים, וניתן למצוא בו את להקת הקנגורו הגדולה בארץ, לפגוש אותה מקרוב, להאכיל וללטף. מלבד קנגורו, בגן יש מיני עופות נדירים, תוכים, יונקים שונים וזוחלים אוסטרליים. בימים אלה יש בגן גורו מיזם מקסים, גינת הפרפרים, אשר נשתלה וטופחה במטרה למשוך אליה פרפרים. ועד שהפרפרים יגיעו אליה, עשו בה מיזם מרגש עם משפחות של מפונים הלנות באזור, אשר יצרו פרפרים מנייר וכתבו עליהם את המשאלות שלהם. הפרפרים מקשטים כרגע את הגינה, כך שניתן להגיע למקום, להסתובב ולהתרגש מהיצירה המרהיבה הזאת.

גינת הפרפרים (צילום: מיטל שרעבי)
גינת הפרפרים (צילום: מיטל שרעבי)

כניסה: 60 שקל לאדם (תשלום מגיל שנתיים).

ראשון עד חמישי 9:00־14:00, שישי 9:00־15:00, שבת 9:00־16:00.

גן גורו  (צילום: מיטל שרעבי)
גן גורו (צילום: מיטל שרעבי)

גן השלושה

גן השלושה (הסחנה) הוא אחד האתרים המוכרים ביותר לישראלים. הגן, שעמוס בחודשי הקיץ באלפי מבקרים, הוא תענוג דווקא בחודשי החורף. אז אפשר ליהנות מטבילת בוקר חמימה שנותנת קונטרסט לצינה שבחוץ. מאחר שטמפרטורת המים במעיינות קבועה כל השנה - 28 מעלות צלזיוס, הבריכות מזמינות גם בימים קרים ממש. מלבד מעיינות, בגן השלושה יש מוזיאון ארכיאולוגי ואתר ההתיישבות ההיסטורי המשוחזר של קיבוץ תל עמל, המסמן את תחילתו של עידן חומה ומגדל. האתר מוקף בחומה היסטורית ובמגדל, ומציע חוויה חלוצית.
הכניסה לגן השלושה בתשלום: 24 שקל לילד, 39 שקל למבוגר.

אם אתם מטיילים בעמק, יש כמה תחנות שלא כדאי לכם לפספס - במיוחד אם אתם אוהבים לגלות טעמים חדשים ולפגוש אנשים מרתקים.

אחת מתחנות החובה, במיוחד לחובבי הג'ין, היא מזקקת ZOARA במושב רוויה. כבר מהכניסה למזקקה ילוו אתכם אדי האלכוהול וייצאו איתכם למסע שבו תגלו כל מה שצריך על ייצור ג'ין וערק משובחים.

זוהרה היא אחות צעירה למבשלת הבירה עמליה, והיא הוקמה כדי לספק מענה אקולוגי לעודפי התמרים שנשארים בענף החקלאות. ישראל היא מעצמה של גידול תמרים, אנחנו צורכים ומייצאים כמויות גדולות של תמרים - יחד עם זאת, בתחום גידול התמרים יש פחת עצום, משום שכל תמר שאינו נחשב למושלם במראהו “נזרק". איש האלכוהול ארנון אנוך מצא פתרון יצירתי ולקח את התמרים הלא רצויים וזיקק אותם לאלכוהול. את טעם האלכוהול הוא מעשיר בעזרת מיצוי של צמחים, ויוצר ג'ין וערק מצוינים. מלבד ג'ין, לאנוך יש גם מבשלת בירה. את עמליה הוא הקים בשנת 2010, וכיום הוא מייצר בה ארבעה סוגי בירות קלאסיות עם טאץ' אישי. בימים אלה שתיים מהבירות שלו זכו למהדורה מיוחדת לזכרם של שובל יעקב ורם (נשר) סלע, בני העמק שנרצחו בפסטיבל נובה.

פרטים נוספים: ארנון, 268 -1212 - 050

זוהרה  (צילום: מיטל שרעבי)
זוהרה (צילום: מיטל שרעבי)

ארוחה פרסית בבית שאן

מזג האוויר החורפי עושה חשק לארוחות מנחמות של בית, אז מזל שגם כשאנחנו רחוקים מהמטבח הביתי אפשר להתנחם בארוחה מעשה ידיה של לילי טוויזר. לילי, שמבשלת בסגנון פרסי עם נגיעות עיראקיות, פותחת את מרפסת ביתה בבית שאן לארוחות קבוצתיות. כבר בכניסה לביתה לא תוכלו להישאר אדישים למראה הסירים הענקיים המלאים בכל טוב. מתוך הסירים האלה יוצאות שלל מנות צבעוניות בעלות שמות אוריינטליים וטעמים מענגים. כל ארוחה אצלה נפתחת במיני סלטים טריים ובסיפורים קצרים עליה ועל בני ביתה.

לילי טוויזר   (צילום: מיטל שרעבי)
לילי טוויזר (צילום: מיטל שרעבי)

נראה שהחיבור שלה לאוכל הוא טבעי, ובזמן שהסועדים אוכלים את המנות שהכינה, היא לא מפסיקה להצחיק ולספר על ילדותה בבית שאן, בן זוגה וילדיה.

בתפריט שלה תמצאו מנות כמו מרק גונדי, חורשט סבזי, עלי גפן ובצלים ממולאים, קובה סלק ועוד.

פרטים נוספים: 203 -0341 - 054

הר ועמק - מרקחות מהטבע

ענבל וולמן עורכת סדנאות רוקחות. וולמן היא רקדנית ומטפלת ותיקה ברפואה סינית. בתקופת הקורונה היא החליטה להעמיק את ההתעסקות שלה בצמחי מרפא והקימה את מותג “הר ועמק מרקחות מהטבע". תחת המותג היא יוצרת סבונים, קרמים ומסיכות המבוססות על צמחים ושמן זית “האסי". מלבד ייצור תכשירי פלא טבעיים, היא עורכת סדנאות חווייתיות שבהן כל משתתף יוצר מסיכה/קרם שאותם הוא לוקח איתו. בסדנה שכזאת ניתן לעשות למשל פילינג קפה, שממריץ את העור, או מסיכת חימר מנקה. הסדנאות שלה קלילות, אך יוצאים מהן עם הרבה ידע ורצון לעבור להשתמש במוצרים על בסיס טבעי.

ענבל וולמן  (צילום: מיטל שרעבי)
ענבל וולמן (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר סדנה: 250־300 שקל לאדם.

פרטים נוספים - ענבל וולמן: 8381244 - 050