קרן קימת לישראל פתחה תוואי חדש של "שביל הקיסר" בהרי ירושלים, בשיתוף עם הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע. התוואי הקודם של השביל, שחיבר את חורבת חנות עם חניון בית הבד חצה את כביש 375, שחצייתו הפכה למסוכנת עם עליה בכמות התנועה בכביש. כדי לתת מענה למטיילים, קק"ל והוועדה לשבילי ישראל, תכנונו וסימנו שביל חדש בצד הדרומי של הכביש, על השלוחה של הר יערן. השביל עובר בנופי יער וחורש, עם גוונים רבים של ירוק ופריחות צבעוניות עונתיות, וחושף את שרידיה של דרך רומית עתיקה.

צומת בשביל המעגלי, שביל הקיסר (צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)
צומת בשביל המעגלי, שביל הקיסר (צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)

התוואי החדש מציע למטיילים כמה אפשרויות טיול:

שביל חדש המסומן בשחור, שאורכו כ-2 ק"מ, יורד מאזור "בית היערן" (שרידיו של מבנה על כיפה גבוהה שנבנה בתקופה הבריטית ושימש את עובדי היער באזור) אל חניון בית הבד. השביל עובר ביער אורנים נטוע, מעורב בשרידי חורש טבעי, על משטחי סלע טבעיים. המטיילים בשביל ייהנו מתצפיות יפות אל אזור בית שמש והשפלה במערב ואל השלוחות של הרי יהודה מצפון. הכניסה לתחילת השביל השחור היא בדרך סלולה המסומנת בירוק, שיוצאת מכביש 375, מול הכניסה לחורבת חנות, לכיוון דרום אל הר יערן.

שביל מסומן אדום הוא למעשה קטע שנשאר מהשביל הוותיק המוביל מחניון בית הבד (לצד החניון שרידי בית בד קדום שמנגנון הסחיטה שלו בצורת בורג עשוי מעץ, שוחזר ע"י קק"ל), אל המדרגות הקדומות ובחזרה באותה דרך, באורך של כ-750 מטרים לכל כיוון. החניון משמש כנקודת יציאה וסיום לטיול. הקטע האחרון אל המדרגות שינה את צבעו לכחול.

שביל הקיסר (צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)
שביל הקיסר (צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע)

בנוסף, חיבור חדש של השביל האדום אל השביל השחור, מאפשר למטיילים שביל מעגלי - לצאת מחניון בית הבד אל המדרגות הקדומות ובחזרה אל בית הבד על גב השלוחה עם השביל השחור או בכיוון ההפוך. מומלץ להתחיל עם השביל האדום ולחזור עם השביל השחור כך שההליכה במורד השביל תהיה עם הפנים והמבט לנוף. אורכו של הסיבוב המעגלי כ-2 ק"מ. מסלול זה מיועד למיטיבי לכת.