ט״ו בשבט, ראש השנה לאילנות, מציע הזדמנות פז ליהנות מהטבע וחבל הארץ היפהפה בו אנו חיים. השנה אנו מציינים את החג בצל המלחמה, ולכן הוא עוצמתי יותר – כשכל עץ שניטע הוא כמו לידה מחדש.
ברחבי הארץ יתקיימו אינספור אירועים, חלקם באתרים ובשמורות הטבע הפופולריות, ואחרים באטרקציות ובאתרי התיירות הקטנים שנפתחו לאחרונה מחדש ומשוועים למבקרים. הנה חלק מהפעילויות שמחכות לכם ברחבי הארץ:

חגיגה במשתלה 
קק"ל מזמינים אתכם להכיר את מסלול חייו של השתיל מאיסוף הזרעים ועד יציאתו מן המשתלה אל היער, ביום של פעילות חווייתית והכנת יצירה מחומרים מן הטבע. הפנינג עם פעילויות והפעלות מוזיקליות לכבוד טו בשבט בו ישתתפו משפחות מפונות, חינוך פורמלי וחינוך בלתי פורמלי.
במרכז - במשתלת אשתאול: מיום שני 22.01.24 ועד ליום חמישי  25.01.24; בצפון - במשתלת גולני: מיום ראשון 21.01.24 ועד יום חמישי 25.1.24; בדרום – במשתלת גילת: מיום ראשון 28.01.24 ועד ליום חמישי 01.02.24  
מותנה בהרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט https://salkkl.kkl.org.il/Tours/ToursSearch.aspx

אילנות נוטעים תקווה 
חגיגת יום הולדת לאילנות באווירת חג מיוחדת של קק"ל, שתכלול סיורים למשפחות עם ילדים ביער אילנות הייחודי, במינו בו צומחים 350 מיני עצים זה בצד זה. תשמעו על חוזקת העצים גם כשקשה, על התקווה שמאפשרת לצמוח ולראות עתיד טוב יותר. ותקנחו בסדנאות יצירה ומשחקים ברוח החג.
ביום שישי ה-26.1 בשעות 12:00 - 15:00 
הפעילות למבוגרים ולמשפחות עם ילדים ללא תשלום. מותנה בהרשמה מראש ב"קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר האינטרנט https://salkkl.kkl.org.il/Tours/ToursSearch.aspx

יער אילנות  (צילום: ארכיון הצילומים קק''ל)
יער אילנות (צילום: ארכיון הצילומים קק''ל)

דרום

טיול משפחתי בערבה התיכונה
בית ספר שדה חצבה והחברה להגנת הטבע מזמינים לטיול חורפי מודרך בן שלושה ימים, בערבה התיכונה, הטיול כולל סיור מודרך ובישול חוויתי בחוות בין השיטין בחצבה, מסלולי הליכה קלילים בנחל תמר-צפית ובגבי פרס, עם תצפיות מרהיבות ואפשרות להשתכשך בגבי המים שהתמלאו לאחר הגשמים, פעילויות יצירה, טיול לילי ועוד.
מתי: יום חמישי ה-25.1 מ-15:00 ועד יום שבת ה-27.1 ב- 13:00.
עלות- 805 שקלים למבוגר, 520 שקלים לילד מגיל 3-18. המחיר כולל הדרכה, ארוחות בחדר האוכל ולינה- בבית ספר שדה חצבה, בחדרים עד 6 אנשים.
לפרטים והזמנות- [email protected], 0524843781

מיחדוש קולב ברזל וקליפות הדרים  (צילום: שוקילי סטודיו נגריה למיחדוש בחצבה)
מיחדוש קולב ברזל וקליפות הדרים (צילום: שוקילי סטודיו נגריה למיחדוש בחצבה)

סדנאות קיימות ומיחדוש
ב"סטודיו ללימודי קיימות" בחצבה, אמני המיחדוש שוקי וקובי עברי, מזמינים לסדנאות מגוונות המושפעות מרוח החג, המזכירות לנו את היכולת ליצור דברים יפים ומתמשכים מחומרים שקיימים בטבע.  בסדנאות מתקבלים תוצרים המביאים לידי ביטוי את עולמו הפנימי של היוצר, בשילוב ערכים סביבתיים. בין הסדנאות: הכנת עציץ ייחודי ומעוצב לט"ו בשבט מפחית שתיה ממוחזרת: המשתתפים מתנסים בטכניקת חיתוך פחית, מנגרים ומעצבים לכדי תוצר ממוחדש, בו שותלים את צמח 'עץ הכסף' (פורטולקריה) ומקבעים לגב עץ, לכדי עציץ מוגמר ופריט עיצובי אותו לוקחים הביתה. מיחדוש קולב ברזל וקליפות הדרים: השחלת קליפות קלמנטינה, תפוז ולימון על קולב ברזל ומעצבים ליצירה צבעונית וריחנית לתלייה על הקיר. גילוף כפות עץ: שיטת מלאכה קדומה ואקולוגית, עם שאריות גזם, בה לומדים שיטות גילוף בעץ, עורכים היכרות עם פטישי עץ, מקבות ומפלסות ויוצרים יש מאין.
עלות הסדנאות: 280-120 שקלים למשתתף, בתיאום מראש.
לפרטים והזמנות- 052-3325367, 054-6888181

סדנת רוקחות מצמחי מדבר מרפאים
בסטודיו "המעבדה" בכפר האמנים צוקים, חיים חזן, הרבליסט קליני וחוקר צמחי מרפא, מקיים סדנא חווייתית ללימוד תכונות צמחי המדבר, מיצוי צמחים ורקיחת קוסמטיקה רפואית מצמחי המדבר הגדלים בערבה התיכונה, בה ניתן ליצור תכשירי טיפוח כגון סבון נוזלי, מסיכה טיפולית, משחות, קרמים ופילינג מזרעים. בסיום הסדנה כל משתתף יקבל את המוצר שרקח לפי בחירתו.
עלות: 100 שקלים למשתתף, בתיאום מראש
לפרטים והזמנות: 052-6170042

גן ירק (צילום: מיטל שרעבי)
גן ירק (צילום: מיטל שרעבי)

סיור וארוחת בוקר ב"גן ירק" בצופר, הערבה התיכונה
ב"גן ירק" של בני הזוג רונית ומוטי אלעזרי-וולקני, עורכים סיור חווייתי בין למעלה מ- 150 סוגי עצי פרי, ירקות וצמחי תבלין, הגדלים בשיטות אורגניות, ומסבים לשולחנות עץ, בלב הגינה, לארוחה בריאה, בוקר או ברנץ', עם התוצרת הטרייה האורגנית, היישר מהגינה, כאשר כל הירקות נקטפים מהערוגות הישר לצלחת.
עלות סיור וארוחה- מבוגר- 90 שקלים, ילד (3-12)- 60 שקלים, ילד מתחת לגיל 3- 30 שקלים. למפונים תינתן הנחה של 10%.
בתיאום מראש, לפרטים והזמנות: 052-3666819

ט"ב בשבט עם בן גוריון
צריף בן-גוריון מזמין אתכם לציין את ראש השנה לאילנות עם האומנית ציור בחול, שלי בן-נון. המופע של בן-נון יעסוק בספר "עץ במדבר" שכתבה אבירמה גולן שמספר את סיפור עלייתו של דוד בן-גוריון לנגב דרך מסעו של שתיל קטן עם כוחות גדולים. המופע יתקיים בתצוגת "הזקן והעם".
בסוף המופע, יתקיים סיור מודרך מיוחד לרגל החג במתחם הצריף (שכונת המייסדים של קיבוץ שדה בוקר), במהלכו ייחשפו המבקרים לעצים שניטעו ע"י מייסדי שדה בוקר ואף ע"י דוד בן-גוריון בעצמו. הסיור יכלול כמובן גם ביקור מודרך בצריף המגורים המקורי של פולה ודוד בן-גוריון ובסופו יוזמנו הילדים והילדות לשתול צמחים פורחים. דוד בן-גוריון חלם על הפרחת השממה והמבקרים והמבקרות יוזמנו לעזור לכבוד ט"ו בשבט בהגשמתה.
ביום שישי ה-26.1, החל מהשעה 10:00. 
מחיר: 20 שקלים למבוגר ו- 15 שקלים לילד. (למשפחות מפונים ללא עלות). לפרטים נוספים: www.ben-gurion.co.il

שדרות בן גוריון (צילום: אבשלום ששוני)
שדרות בן גוריון (צילום: אבשלום ששוני)

מרכז

סיורי חורף בתל אביב
לקראת ט"ו בשבט יתקיימו ברחבי תל אביב גוון סיורי חורף למשפחות. בין הסיורים: ביום חמישי ה-25.1 בשעה 21:00 יתקיים סיור טעימות בכיכר גבעון; ביום שישי ה-26.1 בשעה 10:30 אתם מוזמנים לסיור ירוק במיוחד בשכונת שפירא, במסגרתו יבקרו הטייל בין הגינות הקהילתיות שלה, ילמדו על הצמחייה, על המיחזור והדישון. יכירו את התושבים, ויציצו על הקיבוץ העירוני, יפתחו את המקרר השכונתי ויבקרו בגינת שעשועים אקולוגית. הטיול מסתיים בפעילות טיפוח הגינה לכבוד ט"ו בשבט. בשבת ה-27.1 בשעה 10:30 יתקיים סיור ירוק שרובו נוסטלגיה לאורך שדרות בן גוריון, המהווה חלק מחגורת השדרות הירוקות בתוכניתו של פרופסור פטריק גדס בשנות העשרים.
פרטים נוספים והרשמה לסיורים באתר

צפון

סובב בית ירח
איגוד ערים כינרת יערוך לרגל החג טיולי יום מודרכים לכל המשפחה ב"שביל סובב כינרת". הטיול יתחיל בחניון תיכון "בית ירח" משם ימשיך לחוף ירדן-כינרת, שם תראו את היציאה של הכינרת אל הירדן ותצפו בסכר דגניה המפורסם. בהמשך חוצים את ימיית בית ירח, עוברים קטע טבע יפיפה וממשיכים עד בית העלמין כינרת. משם עולים לביקור ב"גל הרצל" ובאתר הארכיאולוגי תל בית ירח שעבר לאחרונה חפירה והנגשה לציבור. לקראת סיום יחכו למטיילים עמדות להכנת פיתות על הסאג' ותה. הסיור המעגלי מסתיים בחזרה בחניית תיכון "בית ירח".
הטיול המודרך ייצא ביום שישי ה-26.1.2024 בשני סבבים, בשעות 10:00 בבוקר ו-12:00 בצהריים.
אורך המסלול: 2.5 ק"מ, בדרגת קושי קל-בינוני. 
ההשתתפות בטיולים ללא תשלום, אך נדרשת הרשמה מראש באתר- www.ikinneret.org.il

צפייה בשקדיות וסדנה
נצלו את ט"ו בשבט לטייל בגולן המתכסה בפריחת שקדיות ונופים ירוקים. כדי ליהנות מהפריחה תוכלו לעלות לגולן מצמת כורסי בכביש 789 לכיוון מצפה אופיר. בצידי הדרך ניתן לחזות בפריחה ובכניסה למצפה אופיר ממקבץ שקדיות מרשים ותצפית נוף מרהיבה על הכינרת הפרושה למלוא העין. במצפה שולחנות פיקניק. ניתן לצאת מהמצפה (שמאלה) לטיול קצר מעגלי או לטיול לאוהבי לכת ממצפה אופיר לעין גב דרך בני יהודה הישנה.
ואם בא לכם לשלב קצת אמנות, בסטודיו טלירון באבני איתן יערכו מחר (שלישי) סדנת בוטנית למבוגרים שכוללת הכנת מובייל בוטני  מדאס וחומרים טבעיים. ביום רביעי תתקיים סדנה לכל המשפחה משלבת עבודה עם חומרים מהטבע, עלים ופרחים מהם יוצרים עבודות  צבעוניות וסימניות לספרים.
לפרטים על הסדנאות : 050-8543023 

סדנה בסטודיו טלירון  (צילום: סטודיו טלירון )
סדנה בסטודיו טלירון (צילום: סטודיו טלירון )