מדי שנה ב-2 בפברואר חל יום הביצות הבינלאומי שמטרתו להעלות את החשיבות לשימור בתי גידול לחים. על רקע זאת החברה הממשלתית לתיירות, זרוע הביצוע של משרד התיירות, ממליצה לישראלים על אטרקציות לכל המשפחה בהם תוכלו לקחת חלק ביום חשוב זה. 

בית גידול לח הוא סביבה עשירה במים, דוגמת אגמים, נחלים או בריכות חורף בהם חיים מגוון רחב של בעלי חיים וצמחים. בתי הגידול הלחים משמשים כנקודת מנוחה ומזון לציפורים נודדות העוברות בארץ בדרכן מאירופה לאפריקה ובחזרה. 

מאז הקמתה של מדינת ישראל, שטח  בתי הגידול הלחים בארץ ירד מ-180,000 דונם לכ-10,000 דונם בלבד. גורמים רבים תרמו לתופעה זו, כגון ייבוש ומשבר האקלים, אך גם פיתוח עירוני, שינויים בחקלאות והשימוש בחומרים כימיים. הצמצום בשטחים הלחים פוגע במגוון הביולוגי של הנחלים והמעיינות, ומסכן את הצמחים ובעלי החיים התלויים בסביבה המימית. הצמצום בשטחים אלו גרם להתכנסותן של הציפורים באזורים קטנים יותר, מה שמעלה את הסיכון למחלות ולהידבקות ביניהן. 

יום הביצות הבינלאומי (צילום: עומרי סלנר)
יום הביצות הבינלאומי (צילום: עומרי סלנר)

"בתי הגידול הלחים הם חלק בלתי נפרד מהנוף והטבע שלנו, אך הצמצום בשטחים הללו מעמיד בסכנה מערכות אקולוגיות רבות ומגוונות", מסביר אלעד ארנפלד, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות. "בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, החברה הממשלתית לתיירות בשיתוף החברה להגנת הטבע עבדו בשנים האחרונות בשיקום ופיתוח מספר רב של פארקי צפרות ברחבי הארץ. יום הביצות הבינלאומי היא הזדמנות מעולה לחשוף את הציבור לחשיבות של שמירה על אזורים אלה."

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע: " מדינת ישראל מתאפיינת במצוקת קרקע חמורה הנובעת ממגבלות שטח, מגידול מהיר של האוכלוסייה ומפיתוח מהיר שנועד לתת מענה לגידול באוכלוסייה. כפועל יוצא, השטחים הטבעיים בישראל מצומצמים, מקוטעים, ומאוימים תדיר על-ידי לחצי פיתוח.  בתי גידול לחים הם מהמאוימים ביותר בעולם וגם בישראל. מצד שני, לבתי הגידול הלחים תפקיד קריטי לשמירה על המגוון הביולוגי וגם במאבק במשבר האקלים. לכן, השימור וגם השיקום של בתי גידול לחים בישראל הוא בעל חשיבות אדירה ברמה הלאומית והבינלאומית כאחד, לטובת הטבע והאדם".

רשת מרכזי הצפרות הארצית של  החברה להגנת הטבע:

בשנת 2012 ממשלת ישראל קיבלה החלטה לשמור ולפתח רשת מרכזי צפרות ברחבי הארץ. למשימה הוקצו כ-40 מיליון שקלים באיגום תקציבי של משרדי ממשלה והמשימה הוטלה על משרד התיירות - משימה אשר בוצעה באמצעות החברה הממשלתית לתיירות ובשיתוף החברה להגנת הטבע והרשויות המקומיות באתרים הבאים:

מרכזי הצפרות הם תחנה חשובה לעופות נודדים (צילום: אבנר רינות )
מרכזי הצפרות הם תחנה חשובה לעופות נודדים (צילום: אבנר רינות )

כפר רופין – שוכן על הבקע הסורי אפריקאי שהוא מסדרון נדידה עצום בעל חשיבות בינלאומית. המרחב של כפר רופין מושך אליו כמויות גדולות מאוד של עופות מים נודדים שמשתמשים בבתי הגידול הלחים כתחנת עצירה במהלך הנדידה וגם במהלך החורף. בשותפות עם קיבוץ כפר רופין נעשה שיקום של בתי גידול אחים למען הציפורים ולמען האדם. אתר זה נחשב לאחד מאתרי הצפרות החשובים והטובים ביותר בישראל וניתן למצוא בו עופות מסוג ברווזים, שקנאים, שחפים, חסידות עופות דורסים רבים המגיעים לבקר במקום בעונות הנדידה.

מעגן מיכאל - המרחב של חוף הכרמל בעל חשיבות היסטורית כתחנת עצירה לעופות נודדים וציר הנדידה החשוב ביותר לאורך הים התיכון – גם במעגן מיכאל כמויות גדולות מאוד של עופות מים שעוצרים בבדי הגידול הלחים ובבריכות הדגים שלאורך החוף. באתר זה,  החברה הממשלתית לתיירות שותפה לפיתוח פארק הצפרות בשיתוף קיבוץ מעגן מיכאל, במסגרתו מתבצע שיקום ומוקם פארק צפרות בו ניתן יהיה ליהנות ממערך של מסתורי תצפית ושבילים שמאפשרים חווית צפרות קרובה מונגשת ועוצמתית. הפארק עדיין בשלבי הקמה, אך ניתן להגיע ולחזות בציפורים הנודדות כאשר מרכז הצפרות צפוי להיפתח בסתיו 2024.

אילת - אילת ודרום הערבה שוכנים בגבול הצפוני של חגורת המדבריות הסהרו-ערבית, ולכן הם חשובים כל כך עבור מינים רבים של ציפורים נודדות. בעונות הנדידה עוברות בשמי האזור בין מאות מיליוני ציפורים בשתי עונות הנדידה בפאר הצפרות באילת מתבצע שיקום של מלאכת אילת ושל בתי גידול אחים המהווים מוקד משיכה חשוב מאוד לעופות נודדים וגם למבקרים שנהנים מתשתיות מתקדמות וקליטת קהל. החשיבות של בתי הגידול הלחים באזור אילת כתחנת עצירה היא חשובה ברמה בינלאומית. 

הכניסה לכל אתרי הצפרות הללו היא חינמית, כאשר ההדרכה כרוכה בתשלום.

יום הביצות הבינלאומי (צילום: עומרי סלנר)
יום הביצות הבינלאומי (צילום: עומרי סלנר)

מאירים את הטבע

מוזיאון "מאירים את הטבע" בקיבוץ דגניה:  מיזם "מאירים את הטבע" הוא מוזיאון שממוקם בתוך מוזיאון א.ד גורדון שבקיבוץ דגניה. הוא נפתח לציבור הרחב לפני מספר חודשים והוקם בעלות של כ-3.5 מיליון שקל על ידי החברה הממשלתית לתיירות ובמימון משרד המורשת, משרד החקלאות ומועצה אזורית עמק הירדן. המוזיאון מציג את הטבע ואת האדם בארץ ובבקעת כנרות הכולל את מגוון העופות, היונקים, הזוחלים, הצמחים המינרלים והמאובנים. במקום מוקרנים 4 סרטוני אנימציה בחדרים שונים, עם חווית סאונד מיוחדת, עיצוב מרהיב ואיורים מונפשים המדמים סביבות טבעיות שונות: הירדן וגדותיו, חישות הקנים, הכנרת וגדותיה, והשדות והעצים. גיבורי הסיפור הם חיות הבר עצמן אשר חיות בסביבות אלו. כל מה שצריך הוא להאזין לקולות ולצלילים ולחזור אחורה אל ההיסטוריה מזווית שמעולם לא סופרה. המיזם, ממוקם בתוך מוזיאון בית א.ד גורדון, המוזיאון הראשון בתנועה הקיבוצית שאי פעם נבנה ב-1935 לפני קום המדינה.  המוזיאון קרוי על שמו של אהרון דוד גורדון, הוגה תורת העבודה ושומר הטבע הציוני הראשון. במוזיאון נמצאת תצוגה ייחודית ומרהיבה של הטבע והאדם בארץ ובבקעת כנרות. תפגשו בה מגוון עופות, יונקים, זוחלים, צמחים מינרלים ומאובנים, ולצדם תערוכה ארכיאולוגית מהמתיישב הראשון בארץ מלפני מיליון שנים ועד ימינו. בנוסף, פינת גורדון ותערוכות מתחלפות בנושאי המוזיאון ומופע אור קולי.

במוזיאון שלושה אגפים: 
אגף הטבע – בתצוגה חפצים אישיים וכתבים מקוריים. 
אולם כנרות   –  תצוגה ארכיאולוגית המקיפה את תולדות ההתיישבות באזור מהתקופה הפרהיסטורית ועד ימינו.
אולם בעקבות ראשונים -  אולם תצוגה לתערוכות מתחלפות העוסקות בנושאי המוזיאון.

עלות הכניסה: למבוגר 30 שקל וילד 20 שקל (מגיל 4), כאשר הכרטיס מכיל כניסה גם למיזם מאירים את הטבע וגם למוזיאון בית גורדון.