מפלי פרוד

אם בא לכם מסלול קצרצר שייביא אותכם לפלא הטבע - מפלי פרוד, הנמצאים בשולי הר מירון ממש ליד קיבוץ פרוד, זורמים במלוא תפארתם החורף. מפלי פרוד נהנים מהמים של מעיין עין רמיאל, שבוקע בסמוך למושב שפר. המסלול אל המפלים הוא קווי ומתאים מאוד למשפחות - ומתחיל במגרש חניה גדול. השביל שמוביל אל המפלים נוח להליכה ומגיע עד לטופ - ממנו ניתן לראות רת המפלים העליונים. אחרי כמויות הגשמים הרבות שקיבלנו בשבועות האחרונים, כמעט ואי אפשר שלא להתפתות לטבול במים הקרירים, אך זה ממש לא כדאי בתקופה זו של השנה.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 85 לכיוון מזרחה. בצומת חנניה פונים שמאלה לכביש 866. פונים ימינה לתוך היישוב פרוד ואז פונים שמאלה אל כביש צר יחסית. נוסעים איתו עד חניון מפלי פרוד.

מפלי פרוד  (צילום: מתת בן שושן)
מפלי פרוד (צילום: מתת בן שושן)

מפל נחל עורבים

אם אתם רוצים לראות מפל גועש ושוצף ועל הדרך לחלץ עצמות, המסלול למפל הגדול של נחל עורבים מאפשר לכם לצאת להליכה קלה של כשעה (הלוך ושוב) במסלול שמסומן בסימון שבילים אדום. השביל מתאים למשפחות עם ילדים והוא בעונה זו של השנה מלא בפריחה. המסלול יורד אל ערוץ שבו נמצא המפל הגדול. ליד הערוץ צומחים עצי אלה אטלנטית ושיח אברהם. השביל חוצה את הערוץ ממשיך לגדה הימנית עד לנקודת תצפית על המפל. שימו לב, מבחינה בטיחותית אין להמשיך הלאה מעבר לתצפית.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 959. בין סימן 6-7 ק"מ פונים בציר הנפט ונוסעים כק"מ עד לשלט שמודיע על תחילת המסלול.

מפל נחל עורבים  (צילום: עמיחי גלעדי)

מפל סער

מפל  סער שנמצא מעל רמת הבניאס, הוא אחד המפלים הפוטוגניים שתראו. המפל הוא חלק מנחל סער שמתחיל בעין סער (גבול ישראל/ סוריה). אחרי גשמים רבים, שלא לדבר על שיטפונות, מי הגשמים ממלאים את הנחל בכמויות מים עצומות. לנחל סער שני מפלים מפורסמים: מפל רסיסים - בסמוך לכניסה הדרומית לכפר עין קיניא, ומפל סער. בין שני המפלים יש שביל הליכה. לעצלנים, יש ממפל סער שביל מעגלי של כחצי שעה, ממנו תוכלו להינות מהנוף עוצר הנשימה.
איך מגיעים: בימים כתיקונים - נוסעים בכביש 99,  פונים בצומת שיאון ימינה, עוברים את שמורת הבניאס ונוסעים עד צומת נחל סער.
בתקופת המלחמה: הערות: ניתן להגיע מאזור רמת הגולן מאחר וחלק מכביש 99 סגור.

מפל סער (צילום: דני קרין)

מפל עיט

מפל עיט הינו חלק מנחל עיט הנמצא בשמורת הטבע יער יהודיה, מהשמורות הגדולות ועתירות המים בגולן, שופעת נחלים אשר זורמים לכנרת. מפל עיט נמצא בסמוך לציר המפלים, כביש 808, בין הישובים יונתן ואניעם. בתצפית על המפל ניתן להתרשם ממשושי בזלת אשר נחשפו בתהליך היווצרות המפל, מפריחת חורף מרשימה של עיריות, כרכומים, רקפות ונרקיסים, ומסלול הליכה מעגלי קצר לאורך זרימת הנחל. אל המפל מגיעים מטיילים רבים גם בעונת האביב. במקום טיילת מגודרת הצופה לעבר המפל, כשתהום מפרידה בינה לבין הכביש, תחתיו עובר הנחל המזין את המפל. בנוסף לכך, התקינה רשות הטבע והגנים מסלול המאפשר כניסה אל צידו האחורי של המפל. מומלץ לעמוד מאחורי מסך המים ולראות מקרוב את שצף המים האדיר.
איך מגיעים: נוסעים מצומת כפר נחום בכביש 87 עד צומת המפלים. פונים ימינה לכיוון אניעם. עוברים את אניעם וממשיכים עד לחניית מפל עיט.

מפל עיט (צילום: נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים)

מפל גמלא

בשמורת גמלא נמצא המפל הגבוה בארץ שגובהו 51 מטרים. המפל הוא חלק מסדרת מפלים הנמצאים לאורכו של נחל גמלא. במהלך ימי החורף, הזרימה מרשימה במיוחד ומהווה מוקד עניין למטיילים רבים. המסלול מוביל לתצפית על המפל והחזרה נעשית באותה דרך (כ-40 דקות הליכה כל כיוון). בדרך למפל ניתן לראות דולמנים – מבני קבר עתיקים הבנויים מאבני בזלת ומתוארכים ללפני כ – 4000 שנים. בדרך למפל נתפעל מפריחת החורף היפה ונראה מרבדים של רקפות, כלניות, חלבלוב ועיריות. לא מומלץ ללכת למפל כאשר הדרך בוצית.
איך מגיעים: פונים בצומת מעלה גמלא לכביש 869. נוסעים עד צומת דליות ופונים שמאלה לכביש 808. לאחר כשלושה קילומטרים פונים שמאלה בעקבות השילוט ל"שמורת גמלא".