אין זמן טוב כמו החורף כדי לטייל באזור המכתשים. בימים אלה המדבר עשיר במי גשמים שמציפים את הנחלים השוצפים והגועשים והאדמה נצבעת בצבעים עזים. קבלו המלצה למסלולים חווייתיים לכל המשפחה באזור החם ביותר של העונה - ואפילו אופציה ללינה.

היווצרות המכתשים היא תופעה גיאולוגית ייחודית בעולם. המכתשים הייחודיים הקיימים בארצנו הם המכתשים הסחיפתיים, שנוצרו כאן לפני עשרות מיליוני שנים. אמיר שפיר מנהל מרחב הר הנגב ברשות הטבע והגנים: "העונה הקרה היא הזדמנות מצוינת לצאת למסע חורפי  ולגלות הקסם של אזור הנגב. הממלכה המדברית מלאה במסלולים חוויתיים, נקודות תצפית עם נוף רחב ידיים ואתרים היסטורים ואכריאלוגוים היחודיים לאזור. מערכת הגשם מאחורינו, וצפויים לנו ימים שמשיים וחמימים שמגיעים אלינו בדיוק בזמן בכדי לצאת מהבית לקחת נשימה עמוקה בטבע ולהנות יחד בחיק המשפחה".

הגן הלאומי צבעי מכתש רמון (צילום: יבגני קמינסקי, רשות הטבע והגנים)
הגן הלאומי צבעי מכתש רמון (צילום: יבגני קמינסקי, רשות הטבע והגנים)

שמורת הטבע המכתש הגדול 

רכס חתירה שבו נמצא המכתש הגדול, נמשך מצפון-מזרח לדרום-מערב. הנקודה הגבוהה ביותר מטפסת ל-504 מטרים מעל פני הים והיא נמצאת בצדו המזרחי של המכתש. המכתש הגדול הוא השני בגודלו אחרי מכתש רמון. אורכו כ-12 קילומטרים ורוחבו כ-5 קילומטרים. בשטח השמורה תוכלו למצוא נוף של מצלעות הרכס, חולות צבעוניים שהטבע צבע, נקודות תצפית מרהיבות הצופות אל שטח מדברי עוצר נשימה ועולם חי וצומח ייחודי לעונה.
בשמורה ישנם כמה מסלולים המתאימים בדיוק להולכי הרגל:
מסלול סנפיר גדול – מסלול של כ-2.5 ק"מ. השביל עובר מתחת לגשר מסילת הברזל ומעפיל לאורך השכבות הנטויות בתלילות של מצלעות המכתש. השביל ייקח אתכם לנקודת תצפית מרהיבה על נופי מדבר בראשית. משם תרדו לחניון האקליפטוס שסמוך לאתר החולות הצבעוניים.
מסלול סנפיר קטן – מסלול של כ-1.5 ק"מ. מחניון האקליפטוסים צועדים כ-300 מטרים מזרחה, משם השביל מטפס על השכבות הנטויות והתלולות שבקיר המזרחי של המכתש. המראה יזכיר לכם סנפיר של כריש, ועליו נקרא המסלול. בקצה המעלה תוכלו לצפות בנופים של נופי המכתש הגדול, קניון נחל חתירה, רכס חצרה ורכס מחמל. השביל יסתיים על יד חניון החולות הגדולים, הילדים יוכלו להנות ממשחק בו ולאסוף אותו אל תוך בקבוקים שקופים שתוכלו לקחת איתכם.
אם תרצו לרכב תוכלו לעשות זאת מערבית למכתש שם סומנו שבילי אופניים המתחילים בפארק ירוחם ומגיעים עד לשפת המכתש.

חניון לילה חאן בארות - מכתש רמון (צילום: דניאלה תורגמן, רשות הטבע והגנים)
חניון לילה חאן בארות - מכתש רמון (צילום: דניאלה תורגמן, רשות הטבע והגנים)

שמורת הטבע מכתש רמון 

אורכו של המכתש הוא כ-40 ק"מ, הוא המכתש הגדול ביותר בארץ ובעולם, הביקור בו יאפשר לכם הצצה לקסמיו ולסודותיו של המדבר הישראלי בתקופה קרה זו. המכתש נמצא במרכז הנגב כ-70 ק"מ מדרום לבאר שבע, על כביש 40. אם תעמדו על שפת המכתש ייפרשו בפניכם נופיו היפים והמרשימים, אך כשאי שלא להסתפק רק בתמונת בטלפון, אלא  לרדת אל המכתש, להכיר מקרוב את שביליו ואת אתריו הייחודיים.
בשמורה היפה תוכלו לבחור בין כמה מסלולים וליהנות מעולמות גאולוגיים קדומים של בעלי חיים מאובנים, חולות צבעוניים, סלעים וולקניים ועוד. תוכלו לעבור בדרך לשמורה במרכז המבקרים של באורות שם תקבלו מפה ומידע על האזור.
מסלול שאורכו כ-4 ק"מ ואם אתם בכושר ייקח לכם כשעה וחצי. הוא יתחיל ויסתיים בחניון רמת סהרונים, בשביל מסומן בכחול היוצא ממנו. לפני שתתחילו ללכת שימו לב שמרחבת החניה אם תביטו לכיוון דרום מערב תבחינו בשרידים ארכאולוגים יוצאי דופן. השביל ייקח אתכם לאורך המדרון, על גדת נחל ארדון עד להגעה למפגש הבילים בנחל. לאורכו של המצוק תוכלו לחוש ולצפות בשכבות חרסית צבעונית מתקופות קדומות. מגוון הצבעים המרהיב מעיד על המינרלים שבחרסיות. לאורך הנחל צומחים עצי שיטה סלילנית, שלא תוכלו שלא להתפעל מהם. עץ זה נקרא על שם תרמילי הזרעים המסולסלים שלו. שורשיו של העץ מגיעים לעומק האדמה, ויכולים להתחתר עד עומק של עשרות מטרים כדי להגיע למי התהום. משם ממשיכים ללכת לאורך הנחל במעלה הדרך עד חניון רמת סהרונים. 

ממשית (צילום: מנו גרינשפן)
ממשית (צילום: מנו גרינשפן)

הגן הלאומי ממשית 

מצפון למכתש הגדול ניתן לטייל בגן הלאומי היפיפה ממשית ובנחל ממשית שבימים אלו שוצף וגועש מהגשמים הרבים שפוקדים את האזור. הגן לאומי ממשית שוכן ליד כביש דימונה - ים המלח כ- 6 ק"מ ממזרח לדימונה. הגן הוא אתר מורשת עולמי, בו נשמרים שרידי התרבות הנבטי הקדומה ואתרי ארכיאולוגיה נדירים.
בימי החורף תוכלו ליהנות ממסלול ייחודי למרגלות נחל ממשית ובין שרידיה של העיר הנבטית הקדומה ממשית. הנבטים תושבי ממשית בנו בנחל ובסביבותיו מערכות לאיגום מי שיטפונות. הסכרים הוקמו במאה ה-2 לספירה וכיום הם מלאים סחף וחול. לפני שער הגן הלאומי יורד שביל מסומן  מערבה ולאחר צעידה של כחצי קילומטר במישור השביל תרדו לערוץ הנחל. הסחף הרב מסתיר את מלוא גובהו של הסכר. מהסכר שבים במורד הנחל מזרחה תרדו בזהירות על פני סלע בגדה השמאלית. שם נמצא הסכר המנדטורי ששימש את משטרת הרוכבים הבריטיים. תוכלו להסתפק במסלול קצרצר זה ולשוב לנקודת המוצא, או  להמשיך בערוץ הנחל ההולך ומעמיק עד לבאר שנחפרה בתקופת המנדט הבריטי. 
תוכלו לסיים את המסלולים שתבחרו בלינה בחניון הלילה של גן לאומי ממשית – החאן הנבטי. שם ישנה אפשרות להשכיר אוהלי קמפינג משפחתיים, האוהלים מחוממים אז למי שחשש - הסירו דאגה מליבכם. בחאן יש מטבח שדה ובו מקררים ופינות בישול, שירותים ומקלחות חמות, סככות, תאורה, פינות מצלה ותאים לטעינת טלפונים ניידים. החאן פתוח כל השנה ויש לתאם את הלינה בו מראש באתר רשות הטבע והגנים.