שביל פרחי הבר ביער ראש העין

בצפון-מזרח ראש העין שוכן לו יער קהילתי בו מספר מסלולים, וביניהם "שביל פרחי הבר". מדובר במסלול קליל, מעגלי, ומסומן היטב בכחול בירידה, ובאדום בעלייה חזרה. 
בשביל תוכלו להנות בחודשים אלו מפריחה מרהיבה של רקפות, כלניות, אירוס ארץ ישראלי, נרקיסים, סחלבים ועוד.

רמת קושי – קל | 1 קילומטר | מה שמים בווייז? הספריה הקהילתית רחוב קשת.

שביל היער הקסום (צילום: יעקב שקולניק)
שביל היער הקסום (צילום: יעקב שקולניק)

שביל היער הקסום ביער עופר 

בין צומת פורדיס לעין הוד נמצא לו יער חוף הכרמל, או בשמו היותר מוכר, יער עופר. ביער תוכלו לראות מגוון של חורש ים תיכוני המורכב מעצי אלון, אלה, קטלב ועוד. בתוך היער ישנם שלל שבילים וביניהם גם שביל היער הקסום. מסלול מעגלי, המתחיל בסימון אדום בהלוך, ובחזור מופיע בסימון כחול. חפשו בין הסלעים את שלל הרקפות שפורחות שם העונה, ועוד פרחים עונתיים שוודאי תוכלו למצוא שם. שימו לב והיזהרו, המסלול עלול להיות בוצי ומחליק אחרי גשם.

רמת קושי – קל | 2 קילומטר | מה שמים בווייז? שביל היער הקסום אדום.

שביל האלות בפארק בריטניה (צילום: צילום פרטי)
שביל האלות בפארק בריטניה (צילום: צילום פרטי)

שביל האלות שבפארק בריטניה

שביל האלות הוא שביל הנמצא בפארק בריטניה ושמו נגזר מכמות האלות שאפשר למצוא בשביל. פארק בריטניה הוא יער המורכב מחורש ים תיכוני, ועל כן היתרון שבו שהוא מוצל ברובו ומתאים לכל ימות השנה. מעבר לעצי החורש הים תיכוני ולפריחה העונתית כגון לוטם, פשתה, סחלב דרדר תוכלו למצוא שם שרידים ארכיאולוגיים כמו כבשן סיד, שומרות, גת, מערות חצובות בסלע ובורות מים. השביל מסומן בסימון שחור ולקראת הסוף משתלב עם שביל ישראל. 

רמת קושי – בינוני | 2.5 קילומטר | מה שמים בווייז? חניון השקד פארק בריטניה.

שמורת מעיינות גיבתון ליד מזכרת בתיה 

עיינות גיבתון היא שמורת טבע של רשות הטבע והגנים הממוקמת מזרחית למועצה המקומית מזכרת בתיה שבשפלה. המסלול הוא מעגלי ותוכלו למצוא בו גם את תל מלוט, גם אגם קטן המלא בצמחיית מים וגם מגדל תצפית מרשים הצופה על האיזור. חונים בבית העלמין במושב יציץ, חוצים מתחת לפסי הרכבת והולכים על שביל הסמוך לפסי הרכבת המסומן בכחול, ומגיעים לשמורה. המסלול כולו מלא בשילוט פשוט וממש קל להתמצא בשטח. שימו לב שזו שמורת טבע ועל כן אסור להכניס בעלי חיים, להדליק אש באיזור ולשהות במקום אחרי שקיעה.

רמת קושי – קל | 3 קילומטר | מה שמים בווייז? בית העלמין מושב יציץ.

אירוס בשמורת פורה  (צילום: יוחאי כורם)
אירוס בשמורת פורה (צילום: יוחאי כורם)

שמורת פורה בנגב המערבי 

היסטוריה, ארכיאולוגיה ופריחת כלניות מרשימה, זה מה שתוכלו למצוא בשמורת פורה המרשימה והירוקה להפליא. השמורה נמצאת בדיוק במעבר בין החבל הים תיכוני לחבל המדברי. המסלול מתחיל בחניון השמורה, הסימון הוא ירוק ומשתלב עם שביל ישראל, באיזור תל נג'ילה פונים שמאלה לשביל ג'יפים בסימון כחול ומגיעים ביחד איתו עד למקום בו חנינו את הרכב. במסלול זה תוכלו לפגוש גם בצמחים ממוצא ים תיכוני וגם בצמחים ממוצא מדברי כמו רותם, לענה, מלוח ועוד. בין היתר בעונה זו מתחילה פריחה מרשימה של כלניות ובהמשך גם של נוריות ופרגים שימשיכו לקשט באדום את האיזור. לצד תל נג'ילה נמצאים שרידים מהתקופה הכלקוליתית ועץ אשל עתיק שגילו המוערך הוא 400 שנה, ששימש במשך שנים טייסים ונווטים כנקודת ציון בשטח. בהמשך ישנו אגם עונתי, המתמלא עם גשמי החורף.

רמת קושי – קל | 6 קילומטר | נקודת התחלה בווייז – שמורת טבע פורה.

הכותבת היא רכזת במרכז הסיור והלימוד "בשבילוד" מבית ארגון "אשכולות"