יום השבתון ביום הבחירות המקומיות (27 בפברואר) הוא הזדמנות מעולה לשלב בין זכותינו הדמוקרטית לטיול באתרי הטבע והמורשת שמחכים לנו ברחבי הארץ. הנה כמה מהפעילויות שמחכות לכם:

דרום 

סודות תל אשקלון
בגן לאומי תל אשקלון יערכו פעילות מיוחדת ויוצע משחק שיגלה לכם את סודותיה של העיר העתיקה. המשחק מורכב מחידות וממשימות מאתגרות מעולמות התוכן של חדרי הבריחה. תצטרכו לפתור בעיות, לפתוח מנעולים ותיבות, למשוך חבלים, למצוא הבדלים ולמשש חפצים, וזוהי רק טעימה. בערכת המשחק יש מפה, חידות ומפתחות ועליכם למצוא את התיבות ואת התשובות. את ערכת המשחק אפשר לקנות במחיר סמלי (15 שקלים) במרכז השירות למטייל שבמרכז הגן. 
מתי: בכל יום בשעות 8:30–14:00. בימי שבת יש להזמין מראש. משך המשחק: כשעה וחצי. 

גן לאומי מצדה - אתגר מצדה  
אחרי שבחרתם במועמד הראוי בעיניכם, תוכלו לצאת ל"אתגר מצדה" - מסלול המאפשר יציאה בטוחה אל מחוץ לחומה של מצדה וביקור במכלולים ארכאולוגיים נסתרים, שהיו עד היום ללא גישה, עקב מיקומם המאתגר. לשם הנגשת המכלולים יצרנו מסלול הליכה אתגרי על שפת המצוק של מצדה, תוך שימוש בסולמות ומאחזי יד, כאשר ההולכים עליו מחוברים עם רתמה (וקסדה) לכבל בטיחות לכל אורכו. 
לאורך המסלול תוכלו ליהנות מנוף מרהיב המתחיל במדבר יהודה ומסתיים אל מול ים המלח. 
ההגעה וההליכה על המסלול הן בתיאום ובתשלום מראש בלבד. המסלול מתאים למיטיבי לכת, ולילדים מעל גיל 10. 
מתי: בתאריכים 2-3.2, 9-10.2, 16-17.2, 23-24.2, 27.2 ניתן להזמין את האתגר לקבוצות גם בימים אחרים בתיאום מראש, פרטים ובקשות לשלוח ל [email protected]

המסלול החדש במצדה  (צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)
המסלול החדש במצדה (צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)

תצפית גבעת היונים, יער באר טוביה
מראש הגבעה נשקפת תצפית מדהימה אל קריית מלאכי, גן יבנה, אשדוד, בני עי"ש ומושבי הסביבה נראים מכאן היטב. באופק – הרי חברון. מסביב – שדות מעובדים, שהם חלק בלתי-נפרד מהפסיפס היפה של יער עזריקם.
מיקום: גבעת היונים, חורשת עזריקם שביער באר טוביה

מרכז וירושלים

בוחרים בקופים 
מקלט הקופים הישראלי, הממוקם בכניסה לכפר דניאל (יער בן שמן), הוא עמותה העוסקת בהצלה ושיקום קופים. רוב שטח המקלט אינו פתוח למבקרים, וזאת משום שבאזורים אלה מתבצעת עבודת השיקום הפיזית והפסיכולוגית של הקופים. חלק מהמרחב פתוח לקהל הרחב, ושם אף מתקיימים סיורים לימודיים וחווייתים מרתקים בהם לומדים על חיי הקופים פוגשים חלק מהקופים המתגוררים במקלט,  שומעים על הסיפורים האישיים שלהם ועל הצלחת שיקומם. במקלט הקופים מכבדים את הקופים והמרחב שלהם. המבקרים לא נוגעים בהם – הם לא פינת ליטוף, ולא זורקים להם אוכל. 
לאורך המסלול הילדים יכולים ליהנות מאזור ספורט אתגרי, ג'ימבורי ענק ופינת יצירה. 
מחיר כרטיס: 48 שקלים, יש להזמין סיור מראש באתר המקלט: https://www.ipsf.org.il

גבעת התחמושת 
ביום הבחירות לרשויות המקומות מוזמנים לחוויה חינוכית מרגשת עם הדרכות בתעלת הקרב, צפייה במיצג אור קולי המספר את סיפור הקו העירוני וסיור עצמאי באזורי פריחת הכלניות והרקפות בגבעה.
הפעילות מתאימה לכל המשפחה ומהווה הזדמנות לחוות מקרוב את ההיסטוריה העירונית והלאומית שלנו, ללמוד על הגבורה והאומץ שהובילו לניצחונות מרכזיים בהיסטוריה של מדינת ישראל ולהתרשם מהיופי הטמון בנופי ירושלים.
שלמה זלמן שרגאי 5, ירושלים
הדרכות בשעות: 10:00, 12:00, 14:00. מיצג אור קולי בכל חצי שעה עגולה

כל המשפחה בכרטיס אחד
פארק השעשועים המקורה Magic Kass מזמין את המשפחות, לבוא וליהנות ממתקני הפארק והאטרקציות הייחודיות. במסגרת כרטיס משפחתי שהושק לאחרונה, משפחה שתרכוש כרטיס משפחתי הכולל 10 כניסות, תקבל הנחה על כל כרטיס – 109 שקלים לכרטיס במקום 129 שקלים ברכישה באתר. הכרטיס כולל שימוש בלתי מוגבל בכל מתקני השעשועים והאקסטרים כמו בראשית, לופר, דיסקאברי 360  ואחרים, מסלול מראות, עיר האימה וג'ימבורי. בנוסף, כל כרטיס זכאי לארבעה משחקי וידאו ללא עלות.
מג'יק קאס - מעלה אדומים.
שעות פתיחה: 15:00- 19:00

פיינטבול דיסיטי  (צילום: אדם בר)
פיינטבול דיסיטי (צילום: אדם בר)

אקסטרים בפיינטבול הירושלמי
מתחם Dcity התחדש לאחרונה במתחם פיינטבול חדש. המתחם מציע פעילות אקסטרים חווייתית, אתגרית ומגבשת ומיועד לכל המשפחה. המתחם החדש מציע מגוון אטרקציות וביניהן משחקי פיינטבול, לייזר טאג, ג'לי בול, וואטר טאג  (water tag), פעילויות גיבוש (ODT), מתנפחי יריד ועוד. בנוסף ליחידים ומשפחות, הפעילות מתאימה מאוד גם לימי כיף לעובדים, חגיגות בר ובת מצווה, פעילויות לחברים ועוד.
מחירים: החל ממאה שקלים.
לאתר הפיינטבול הירושלמי: https://www.jerusalempaintball.com/

גן לאומי בית גוברין - פעילות עצמאית בנושא פריחה 
גן לאומי בית גוברין מוכר בעיקר הודות למגוון הרב של המערות המצויות בשטחו. בעונות החורף והאביב מתווספים לנופי האתר מרבדים ירוקים רעננים מעוטרים בשלל פריחה צבעונית. באמצעות דף משימות המותאם לכל המשפחה, אתם מוזמנים לטייל במסלול "שביל הפריחה", להיכנס למערות המרשימות ולתת תשומת לב מיוחדת לפרחים שלצדן. לא לשכוח לצלם הרבה תמונות יפות למזכרת. 
מתי: בכל ימות השבוע בפברואר 9:00 -14:00 
קישור לפעילות: https://bit.ly/4958gpy 

כלניות בגן הלאומי בית גוברין (צילום: דינה רוזנטל רשות הטבע והגנים)
כלניות בגן הלאומי בית גוברין (צילום: דינה רוזנטל רשות הטבע והגנים)

מחפשים ומגלים: גן לאומי ירקון
לאורך מסלול הטיול לצד נחל הירקון מסתתר שילוט צבעוני ובו משימות קטנות וחמודות שבאמצעותן תחוו את הגן הלאומי קצת אחרת. זוהי הזדמנות נפלאה לטייל עצמאית ולגלות בעצמכם צד אחר של הגן הלאומי, צד שאולי עוד לא הכרתם... כאן תפעילו חושים, מחשבה ודמיון  לצד טיול נעים ורגוע. במפגש עם השלט הכתום, תופתעו לראות מה קורה כשרוקעים ברגליים על מזח העץ, במפגש עם השלט הכחול, תוכלו לגלות כמה בני משפחה או חברים נדרשים לחיבוק עץ איקליפטוס אחד. ומה יקרה כשתפגשו את השלט הירוק, הסגול, הצהוב והוורוד? תצטרכו להגיע ולגלות בעצמכם...
היכן: גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון 
מתי: בימי שבת בפברואר וביום הבחירות 27.2 משעה  9:00 ועד שעת הסגירה 

מגדל דוד מוזיאון ירושלים
ביום הבחירות המוניציפליות מגדל דוד מוזיאון ירושלים מזמין לראשונה את הציבור הרחב לעלות לצריח המגדל, המינרט, שסגור בדרך כלל ולצפות בנוף יוצא הדופן הנשקף ממנו. בנוסף ביום הבחירות, סיורים תיאטרליים לכל המשפחה, סיור שקיעה על הגגות, סיורים מודרכים וביקור בגלריות החדשות של המוזיאון.
מחירי כניסה למוזיאון: מבוגר – 50 שקלים, סטודנט – 40 שקלים, ילד, אזרח ותיק, חיל, נכה – 25 שקלים. עליה למגדל -15 שקלים
יציאה לסיורים בשעות: 10:00, 11:00, 12:00. מסך הסיור: כשעתיים

מוזיאון דוד (צילום: ריקי רחמן)
מוזיאון דוד (צילום: ריקי רחמן)

צפון 

כפר הארנבונים בית לחם הגלילית
החווה הוקמה על ידי שירלי ואורן נגר והיא משמשת מרכז חינוכי, חוויתי וטיפולי. במקום גדלים באהבה ארנבונים מגזעים שונים וייחודיים המגיעים ממקומות שונים בעולם, (ענק גרמני, הולנדי ננסי, שמוט אוזניים, אנגורה ועוד), חלקם עברו שיקום בחווה לאחר שננטשו או עברו התעללות ומיועדים לאימוץ. בין שלל הפעילויות המוצעות בחווה: סיור מודרך במתחם הארנבונים והתוכים, הפעלות לילדים ופינת יצירה, פינת חי יפיפיה, מתחם מנוחה וג'מבורי.  
שעות פעילות: 10:00-14:00 
מחיר: 40 שקלים.
פרטים נוספים באתר החווה בכתובת : www.neger.farm/ או בטלפון: 050-8198688 

קטופותי 
בשדות מושב בית לחם הגלילית נמצא מתחם קטיף עצמי המאפשר למבקריו חוויית קטיף עצמי וטעימות של פירות, ירקות, תבלינים ופרחים. במקום ניתן למצוא פירות שונים כגון: תותי שדה, אוסנה,  גויאבה תותית,  פירות הדר, וענבים. ירקות כגון עגבניות שרי, מלפפוני חממה, גזר בצבעים, כרוב, כרובית, ברוקולי, תפוחי אדמה, חצילים, קישואים, תירס, סלק, לפת, קולורובי, אפונת גינה, עגבניות, שעועית ירוקה, במיה, ועוד. הגידולים זמינים בהתאם לעונות השנה.
שעות פעילות: 09:00-14:00 סיור אחרון בשעה 13:00
לפרטים נוספים: 054-5507480      

קטופותי (צילום: מיטל שרעבי)
קטופותי (צילום: מיטל שרעבי)
            

חומה ומגדל - תל עמל
ביום הבחירות אתר חומה ומגדל (תל עמל) בגן השלושה מזמין את הקהל הרחב להתנסות בחיי היום יום של החלוצים. הפעילות כוללת כניסה לצריף המגורים, המטבח וחדר האוכל, צלצול בפעמוני הברזל בגן הפעמונים, התלבשות בבגדי החלוצים ועבודה בחצץ, שאיבת מים מהתעלה והתנסות בכביסה עם קרש וגיגית, טיפוס על מגדל התצפית.
מתי: יום שלישי, י”ח אדר א’, 27 בפברואר. בין השעות 10:00 – 14:00

שמורת טבע עין אפק - בוחרים בטבע 
ביום הבחירות לרשויות המקומיות אתם מוזמנים לטייל במסלול המעגלי בין המעיינות וצמחי הביצה. בסוף הטיול תוכלו לבחור את מי שבעיניכם מייצג את השמורה בצורה הטובה ביותר. בתוכנית: סיורים מודרכים, וקלפי בה תוכלו להצביע ולבחור את סמל השמורה. תוצאות ההצבעה יפורסמו בפייסבוק של השמורה. 
מתי: יום שלישי ה-27.2, ההדרכות ייצאו בשעות 11:00 ו-13:00 מחניון הפיקניק. 
הקלפי תוצב בין השעות 10:30-14:30 בסמוך למרכז השירות  
קישור לפעילות: https://bit.ly/3V2zIk3

מטיילים בשמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בשמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)

אדום וירוק מול הכחול הגדול: פריחה בחוף הבונים  
רצועת החוף הבתולית שבשמורת הטבע חוף דור הבונים - שבה מפרצונים ציוריים ו"פסלי" כורכר מעוררי השראה – מוסיפה בימים אלו למשוואה גם מקבצי פריחות נהדרים. בואו לקבל את האביב בדרך מקורית ולהכיר את הפריחה הייחודית של חוף הים, ללמוד על האתגרים הניצבים בפני צמחי החוף ואם יהיה מזל - אולי תוכלו לראות צבעונים. 
מתי: ביום שלישי 27.2 בשעות 10:00, 12:30.  
קישור לפעילות: https://bit.ly/4aTVQT1 

חוקרים במג'רסה
בלגונה הכי יפה שיש, כשהנחל זורם בשצף אל הכינרת, תצאו לסיור אל שפך נחל דליות לפגוש את חיות הנחל. שם תגלו את ציפורי השמורה, תחפשו עקבות של חיות בר, ותצאו לפעילות עצמאית. בעולמם של הדו-חיים תנגלה כמה חשובים מים, שקט ומרחב לטבע שלנו ולנו. באתר מחכה לכם השביל היבש - שביל מונגש ומתאים לעגלות, מעולה להליכה גם בימי החורף, במהלכו תפגשו חידות והפעלות בנושא ציפורים, ובמרכז השירות תוכלו לקבל ערכה לחוקרים צעירים. 
מתי: בחודש פברואר בשעות פעילות השמורה 
ציוד נדרש: משקפת 
קישור לפעילות:  https://bit.ly/3NCOJEs 

נחל המג'רסה (צילום: הדר יהב)
נחל המג'רסה (צילום: הדר יהב)

פארק הירדן
פארק הירדן משתרע על פני כאלף דונם, בפינה הצפון-מזרחית של הכנרת בצד האפיק המזרחי של הירדן, והוא מכוסה בסבך צפוף של צמחייה, היוצרת "יער" של גדות נחלים. בסבך הצמחייה נחבאים עופות רבים ובמים שוחים צבים ודגים. הפארק משלב מגוון אתרים ומתקני נופש ובהם מסלולי סיור מסומנים, אתר  טחנות קמח עתיקות ובו אמות מים ובריכות, האתר הארכיאולוגי של בית צידה, שיט בקייאקים ובאבובים, מדשאות, שולחנות פיקניק, פינות חמד לאורך פלגי הירדן, ברזיות מים, מתקני שעשועים לילדים, מזנונים ושירותים ציבוריים.
הכניסה לפארק כרוכה בתשלום, הפעילות עצמאית. 

פארק הפרפרים
ביום הבחירות לרשויות המקומיות יערכו ב"פארק אגם הפרפרים בקליל" סיורים למשפחות. זהו פארק הפרפרים האקולוגי הטבעי הראשון מסוגו בעולם, המשרתע על 15 דונם וכולל ביוטופים טבעיים וכ-180 סוגי שיחים וצמחים רב-שנתיים וחד-שנתיים, רחבות של פרחי בר וצמחי תבלין, המותאמים למשיכת הפרפרים באזור. בפארק נמצאים באופן טבעי 50 זני פרפרים שונים מתוך סה"כ 62 פרפרים הקיימים באזור. 
היכן: פארק הפרפרים בקליל, כרמיאל
בהרשמה מראש: *8555

כִּתְמִית בקליל  (צילום: אילן גרין סויסה)
כִּתְמִית בקליל (צילום: אילן גרין סויסה)