חברות הלואו קוסט אולי מדירות רגליים מישראל בתקופה הנוכחית, אך כבר ניתן להבחין בסימני התאוששות בענף התיירות. למרות המלחמה, נרשמת עלייה משמעותית בביקוש של ישראלים לקרוזים ושיט נהרות במגוון יעדים ברחבי העולם. כך לפחות עולה מנתוני חברת "בשביל הזהב", המתמחה בטיולים וטיולי שיט מאורגנים. 

"למרות המצב הלאומי המורכב והמאתגר, הנתונים שלנו מעלים בצורה ברורה שהישראלים חוזרים לטייל וכי הפעם הם מחפשים חוויה שהיא פחות שגרתית ויותר מחוץ לקופסא" מסביר סימן עובדיה, מנכ"ל ובעלים "בשביל הזהב". 

מנתוני החברה, עולה שבין היעדים הפופולריים שישראלים בוחרים לנסוע אליהם הוא קרוז לפיורדים שבנורבגיה, הכולל נופים עוצרי נשימה, מרחבים יפהפיים ותופעות טבע מרהיבות וייחודיות: כמו קרחוני עד, מפלים סוערים ופסגות הרים עטויות שלג. יעד פופולרי נוסף הוא קרוז מאורגן לאיים הבריטיים בו הנוסעים נהנים מנופים ירוקים ורחבי ידיים, ביניהם גם חבל הטרוסקס המשובץ כפרים ציוריים ששוכנים בין אגמים כחולים. הישראלים שמעדיפים מזג אוויר יותר חמים בוחרים בקרוז בים האדריאטי המשלב עגינות באיטליה קרואטיה, מונטנגרו יוון ועוד. יעד מבוקש נוסף כעת הוא קרוז ביפן, כדי לחזות בפריחת הדובדבן המשלב נופים עוצרי נשימה צבעוניים. כמו כן, נרשם ביקוש גם לשיט נהרות על נהר הדנובה, המשלב מספר עגינות מגרמניה, ועד להונגריה , הכולל הפלגה באתרים היסטוריים משמעותיים, וסיפורי מלחמות ואגדות.

עובדיה סבור שזה אינו מקרה שקרוזים ושיט נהרות הפכו לפופולריים דווקא בעת הנוכחית. לדבריו, העלייה בביקושים היא תוצאה שילוב של המאפיין הבולט שלהם - נוחות: "קרוזים ושיט נהרות הם למעשה בתי מלון צפים והם מאפשרים לנוסע לבקר במספר רב של יעדים בעולם ללא הצורך לגמוע מרחקים ארוכים, ולארוז ולפרוק מזוודה בכל יעד", מסביר עובדיה.

"נראה שישראלים רוצים לצאת לטייל בענק, כמו סוג של פיצוי על התקופה שכולנו עברנו. ישראלים מחפשים טיול שיציע את התמהיל של הנופש, אך גם ישלב ביקור במספר רב של מוקדים תיירותיים", הוא מוסיף. "להבדיל מכפר נופש, בו המטייל נהנה ממנעד רחב של שירותים ואטרקציות, בעודו נמצא באותו מקום גיאוגרפי, בקרוז, נהנים מהאטרקציות על האונייה בין עגינות ביעדים השונים". 

כאמור, הביקוש לשיט נהרות גם הוא נמצא בעליה. אך להבדיל מקרוז, בו מספר הנוסעים יכול להגיע לאלפים רבים, מספר הנוסעים בשיט נהרות נע בין 150-170 וגם מספר האטרקציות שספינת הנהר מציעה לנוסעים יותר מצומצם, מדובר בחוויה יותר אינטימית, בוטיקית ויוקרתית. שיט נהרות מציע גם חוויה קולינרית ברמה גבוהה מאוד של מלון 5 כוכבים, לצד הנאה מנופים שמשתנים כל העת במהלך ההפלגה וכמובן ביקורים בערים מרכזיות בלב אירופה.

עם זאת, עובדיה מבקש לציין חיסרון יחסי אחד של קרוזים. לעיתים האונייה עוגנת בנמל שהוא באזור מרוחק ממוקדי התיירות של העיר, ובעת עגינות נוסעים עלולים להתקשות לנהל את זמנם בצורה יעילה: "על פי רוב, בעת עגינה האוניה מאפשרת בין חצי יום ליום שלם לטייל בעיר. לדוגמה הנמל ברומא הוא במרחק של שעה וחצי נסיעה מהעיר, ונוסעים עלולים להתקשות להסתדר בצורה עצמאית אם הם אינם מעוניינים לשלם את מחירי המוניות והטיולים המאורגנים הגבוהים שהאוניה מציעה.", מסביר עובדיה. "לכן מאוד מומלץ לנסוע במסגרת טיולים מאורגנים. כך, הנוסעים פותרים עצמם לחלוטין מסידורי לוגיסטיקה והם יוכלו להתרכז יותר בהנאה, בחוויה ומניצול מלא של הזמן במהלך הטיול."

כדאי לציין שלמרות שמדובר בשתי חוויות שונות - קרוז ושייט נהרות - העובדה ששתיהן נמצאות בעלייה משמעותה ששיט הפך להיות טרנדי בקרב כל הגילים: "על פי רוב שיט נהרות היא חוויה שיותר מתאימה לגמלאים שמחפשים אווירה יותר אינטימית ורגועה, בעוד שקרוז מציע חוויה יותר מפנקת. העלייה מלמדת שהישראלים כן מחפשים חוויה טיולית פחות שגרתית ויותר 'מחוץ לקופסא', המשלבת בה אלמנטים של נופש וגם עגינות ביניים במספר מוקדי תיירות פופולריים בעולם".