בימים של אי־ודאות, כשהמדינה סוערת וגועשת, לפעמים כדאי לקחת פסק זמן ולקפוץ למקום שבו הכל התחיל. טוב לא ממש הכל, אבל לכל הפחות יצאו משם כמה החלטות גורליות. תמיד תוכלו לחזור אל המקור ולבקר בביתו של ראש הממשלה הראשון, שהשפיע על אופייה של ישראל, ועל הדרך לנשום קצת אוויר מדברי.

החורף הנוכחי שובר שיאים, והמפלים ברמת הגולן מחכים למטיילים
קחו לכם חדר: המלונות שמציעים מחירים שלא יזכירו את מה שהכרתם בעבר

וכעת, כשמציינים 70 שנה לעלייתו של הזקן לנגב, זה זמן מצוין לבקר בצריף בן־גוריון שבשדה בוקר. הצריף הוא מה שחלקנו מכניס בראש למשבצת של "אתר מורשת", אך בפועל מדובר בהרבה יותר מזה. הצריף הוא שם כולל למתחם גדול ומרשים, שבו ניתן למצוא כמה נקודות עניין. בראשן כמובן הצריף שבו חיו פולה ודוד בן־גוריון עד שהנ"ל נפטר בדצמבר 1973. הצריף נשמר בצורה מדויקת על פי בקשתו של ראש הממשלה הראשון. תוכלו להיווכח בעצמכם באורח החיים הלא ראוותני, ולראות את החדרים הנפרדים שבהם ישנו הוא ורעייתו, המכתבים שקיבל, הספרים והתמונות.

מלבד הצריף, באתר יש מתחם תערוכות אינטראקטיביות עם שולחנות הפעלה שיזמינו אתכם להתחרות בצורה ידידותית בשאלה מי יודע יותר על הנגב ועל פועלו של בן־גוריון. באתר מוקרן גם סרט קצר שמתאר את החיים בשדה בוקר מאז ועד היום, יש תערוכה מקסימה שנקראת "הזקן והעם", ולאחרונה הצטרף לכל הטוב הזה גם סיור אוזניות מרתק. בעזרת האוזניות תוכלו לצאת לסיור ברחבי האתר וללמוד על בן־גוריון, על שדה בוקר, על החזון להפריח את השממה ועוד. סיורי האוזניות מתקיימים בדרך כלל בחגים ובמועדים באופן מודרך, אך אם הצטיידתם באוזניות מהבית, תוכלו לשמוע אונליין את הסיור ולצאת למסע עצמאי באתר.

חוץ מזה, בכל ראשון־חמישי ב־12:00 הם מציעים סיור מודרך באתר, שכלול במחיר הכניסה – 15־20 שקל.
האתר פתוח בימים ראשון־חמישי בשעות 8:30־16:00, בשישי בשעות 8:30־14:00, בשבת בשעות 10:00־16:00.

צריף בן גוריון פסל (צילום: מיטל שרעבי)
צריף בן גוריון פסל (צילום: מיטל שרעבי)

אם אתם כבר מבקרים בבית ראש הממשלה הראשון, תוכלו להרגיש בעצמכם את הקסם של המדבר ולזהות את מה שמשך את בן־גוריון לנגב. לא רחוק מהצריף נמצאים קבריהם של פולה ודוד בן־גוריון, עוד אתר שמושך אליו מבקרים, וממנו יוצא מסלול מיוחד על “טיילת בן־גוריון". הטיילת, שאורכה שלושה וחצי קילומטרים, מתאימה להליכה ולרכיבה, והיא מציעה תצפיות מרהיבות על נחל צין, רמת עבדת ומצוק הצינים.
זאת הזדמנות נהדרת לעלות על אופניים ולצאת לרכיבה כשברקע נופי המדבר העצומים והבלתי מאולפים. כשהשמש מחממת מעל והרוח לוחשת בדיונות, כל תנועת דוושה היא עוד צעד בדרך לשחרור הגוף והנפש. אם אתם מטיילים באזור ואין לכם אופניים בשלוף, תוכלו לשכור אופניים דרך "גיאופן" ולצאת לרכיבה עצמאית. לחברה יש כמה נקודות השכרה באזור: מדרשת בן־גוריון, מרחב עם, מלון "קדמא" ומצפה רמון. בכל אחת מהן מוצבים אופני שטח לגדולים ולקטנים, ואף אופני שטח עם כיסאות תינוק ואופניים עם חצי נגרר לילדים. את האופניים ניתן לשכור למשך שלוש שעות לכל היותר באמצעות מערכת מקוונת, מה שמעניק זמינות מרבית וגמישות בעת ביצוע ההזמנה. כמו כן, הם מציעים מידע על מסלולי הרכיבה השונים, התאמת המסלולים לדרגת הקושי ואופי הרוכבים.

מחירים: אופני מבוגרים - 90 שקל, אופני ילדים - 60 שקל.
טלפון לפרטים: 050־7833899.

טיילת בן גוריון (צילום: מיטל שרעבי)
טיילת בן גוריון (צילום: מיטל שרעבי)

עוד דרך לפרוק אנרגיה, במיוחד אם אתם מטיילים עם ילדים, היא לקפוץ למתחם הבולדרינג במדרשת בן־גוריון. המתחם, שכולל מספר חללים של קירות טיפוס, הוקם על ידי גלעד חיות. גלעד, שהגיע למדבר מעיר הנמל עכו והקים בנגב את ביתו, פתח את המתחם במבנה נטוש ובנה אותו במו ידיו. המתחם של חיות מושך אליו אנשים בכל הגילים, ותמצאו בו כ־250 מ"ר של בולדר בגובה 4.5 מטרים, ועליו מסלולי טיפוס בכל מיני רמות.

אחרי שתוציאו את כל האנרגיה שנשארה בכם, תוכלו לשבת על כוס קפה או בירה במתחם הפתוח בחוץ.

שעות פעילות - ראשון עד חמישי בשעות 14:00־21:00, יום שישי בשעות 10:00־16:00.
טווח מחירים: 46־73 שקל, כניסה בתשלום מגיל 3.

קיר טיפוס (צילום: מיטל שרעבי)
קיר טיפוס (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי שמוציאים אנרגיה, כדאי להיטען מחדש בפחמימות. במרחק הליכה ממתחם הבולדרינג נמצא המרכז המסחרי של המדרשה, ושם גם תמצאו את "אינתי - חומוסייה דרומית". זהו סניף שני לחומוסייה המצליחה מירוחם, שנפתח אחרי המון בקשות של תושבי האזור. בחומוסייה ניתן למצוא כמה מנות של חומוס קלאסי (מסאבחה/פול וכו') או חומוס טריפוליטאי עם חצילים מטוגנים ואריסה; או אינתי כמהין עם פטריות צרובות ובצל מקורמל. חוץ מזה יש גם סלט קצוץ טרי, פלאפל, טבעות בצל, כרוב מטוגן ועוד. מחיר המנות עומד על 32־39 שקל.

מרכז מסחרי מדרשת בן־גוריון. 
פתוח בראשון עד חמישי, 10:00־16:00, בשישי 10:00־14:00.
פרטים נוספים: 054־7802424.

אינתי (צילום: מיטל שרעבי)
אינתי (צילום: מיטל שרעבי)

אזור מדרשת בן־גוריון הוא מקום נפלא לשים בו את הראש, אך הוא לא עשיר בחדרים, ולכן הרבה מהמטיילים בוחרים ללון במצפה רמון. באוגוסט האחרון נפתח במצפה רמון מלון בוטיק חדש בשם "אדמה".

את "אדמה" הקים היזם סמי אלקרינאוי, דמות מאוד מוכרת באזור, ובאמתחתו מספר נכסים ומיזמים מצלחים בתחום המלונאות האזוריים. בשנת 2021 הוא אפילו הקים מלון בעל שם זהה, שמפעילה אותו כיום קבוצת סלינה. סמי, שהרגיש געגועים למלון המקורי, החליט להקים מלון חדש עם אותו וייב.

במלון, שנמצא ברובע הבשמים, יש 16 חדרים - שבעה חדרים משפחתיים עם ג'קוזי ומיטה זוגית במפלס הקרקע ושתי מיטות יחיד בגלריה; ושבעה חדרים משפחתיים (ללא ג'קוזי) באותה הקונסטלציה. חוץ מזה יש גם חדר משפחתי אחד אקסטרה־גדול, ללא ג'קוזי, מיטה זוגית במפלס הקרקע וארבע מיטות יחיד בגלריה. וישנו עוד חדר נגיש עם מיטה זוגית. בחדרים יש טלוויזיה חכמה, מזגן, מקרר, קומקום חשמלי, ערכת קפה ותה. וויי־פיי בכל השטחים של המלון, בית קפה בלובי עם מכונת אספרסו, מאפים, משקאות חמים וקרים, גלידות וארטיקים ועוד. מאהל בסגנון בדואי בחצר, מתאים לישיבה, הרצאות, אירועים רגועים והופעות שקטות.

טווח מחירים: ללילה לזוג: 800־900 שקל, תוספת לכל אדם נוסף: 100 שקל, תוספת לחדר עם ג'קוזי: 100־150 שקל.

מי שלן במלון יכול ליהנות מארוחת בוקר במסעדת "צוקים", ששייכת גם היא לסמי אלקרינאוי ויושבת ממש על המצוק. ארוחת הבוקר היא חוויה בפני עצמה, כי בזמן שאתם תלגמו קפה, תוכלו לראות יעלים מקפצים להם בשלווה על המצוק. מחיר ארוחת בוקר בסגנון בופה: 70 שקל למבוגר, 45 שקל לילד.

הר קירטון 7, מצפה רמון.
לפרטים נוספים: 077־4610963.

מלון בוטיק אדמה (צילום: מיטל שרעבי)
מלון בוטיק אדמה (צילום: מיטל שרעבי)

מאחר שמלון "אדמה" נמצא בלב רובע הבשמים המתויר, כמעט בכל פינה שאליה תפנו תמצאו מה לראות, אם זה גלריות ואם זה בתי קפה. במרחק פסיעה מהחדרים למשל נמצאת מאפיית "לשה" המפורסמת, שבה תוכלו להצטייד בקפה ופחמימות. עוד מקום שלא כדאי לפספס הוא "מדבר יין" - חנות ובר יין. במקום יש אוסף של יינות מקומיים שנבחר בקפידה, פלטת גבינות ומאפים. זה מקום מושלם להתרווח בו באחד החללים, להוריד הילוך וליהנות מהשלווה עם כוס יין. אם אתם מתעקשים, יש שם גם שתייה קלה וקפה.

הר ארדון 4, מצפה רמון.
פתוח ברביעי עד ראשון, 12:00־23:00.
לפרטים נוספים: 054־6612074.