"אם בתפקידי האחרון כמנכ"ל קבוצת המלונות אוליב ורימונים הייתי נוהג 100 אלף ק"מ בשנה ועובר ממלון למלון, הפעם אני עובד יחסית קרוב לבית, במקום שאני הכי מחובר אליו. יש פה הרבה טבע, גם חקלאות, דברים שקרובים ללבי מאוד. אני מחובר לאדמה. מבחינה אישית, השינוי הזה עשה לי מאוד טוב. לראות את הנופים, את הנחלים בדרך לעבודה - זה הכי טוב בעולם". כך אומר עופר חיות, שמונה לאחרונה למנכ"ל תיירות עין זיוון שבצפון רמת הגולן.

בימים כתיקונם זה אולי היה באמת נשמע פסטורלי, אך בתקופת מלחמת חרבות ברזל, חיות, תושב מושב רמות שברמת הגולן, נכנס למציאות מאוד מאתגרת. "התחלתי את התפקיד בתחילת דצמבר. הגעתי למקום סגור, סוג של נטוש, בלי עובדים, בדומה למקומות אחרים באזור שסגרו ועזבו אותם איכשהו", הוא מספר. "כפר הנופש עין זיוון היה סגור, ואילו החאן שנמצא ליד ומשמש בימי שגרה למטיילים, עם 60 מיטות ומתחם קמפינג, הפך למקום של הצבא עד אמצע ינואר, אז החיילים עזבו. באתי והתחלתי תהליכי שיקום".

בימי שגרה מהווה תיירות עין זיוון מוקד מרכזי עבור המבקרים והמטיילים בגולן, שהפך בשנים האחרונות למעצמה קולינרית ותיירותית המציעה מגוון אטרקציות ואתרי קולינריה הממוקמים רובם בקיבוץ עין זיוון, בסמוך לחדרי כפר הנופש. זאת כאסטרטגיה של הקיבוץ והנהלת התיירות לעידוד פיתוח וקידום יזמויות פרטיות מתחומים שונים (קולינריה, אומנות, עיצוב, חקלאות ועוד), כאשר כולם יחדיו מהווים מנוע צמיחה לתיירות וליזמות פורחת.

עופר חיות (צילום: תיירות עין זיוון)
עופר חיות (צילום: תיירות עין זיוון)

מאפייה, חומוסייה ומפעל בוטיק לשוקולד
בין אטרקציות תיירות עין זיוון ניתן למצוא את מאפיית "מטרלו" שהגיעה בימים אלה לחודש של פופ־אפ בתל־אביב, יקבי פלטר ובהט, את "החומוסייה", מפעל בוטיק השוקולד "דה קרינה", חוות "פרימורדיה" לגידול פטריות, "טנא" - מרכז טבע, תנועה, תודעה, '"חוות שדה לבנדר" ואטרקציות נוספות שמייחלות להמשיך להתפרנס בכבוד ומחכות למבקרים. בעונת הקיץ מצטרף לרשימת האטרקציות גם "בוסתן בראשית", אתר הקטיף העצמי הגדול ביותר בגולן, המשתרע על שטח של מעל 100 דונם ומציע קטיף עצמי של דובדבן ופירות קיץ.

חיות, 55, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק, בוגר לימודי ניהול מלונאות ב"מכללת רימונים", נמצא בתחום המלונאות כשלושה עשורים. עד לתפקידו האחרון כמנכ"ל קבוצת המלונות אוליב ורימונים, מילא מספר תפקידי ניהול בכירים, ביניהם מנכ"ל מלון סטאי בכינרת, מנכ"ל מלון גלי כנרת בטבריה ומנהל מלון לאונרדו פלאזה בטבריה מרשת פתאל. את תפקידו האחרון החל שבוע לפני שהחלה הקורונה, אז לדבריו "להתחיל תפקיד חדש עם פרוץ המגיפה גם היה אתגר גדול, אבל היו אלה אתגרים שונים מאתגרי המלחמה שאנחנו מתמודדים איתם כיום".

כשחיות הגיע לתפקידו החדש בעין זיוון, הוא מצא כאמור, את כפר הנופש, המציע 49 חדרי אירוח - בקתות עץ וסוויטות באווירה כפרית - סגור. "כפר הנופש נסגר כמה ימים לאחר פרוץ המלחמה", הוא מספר. "התחילו גם בצפון אזעקות, אומנם לא אצלנו, אבל לכל אחד - אם זה העובדים או האורחים - היה קשר למלחמה הנוראית הזאת ולאסון שקרה, וכל אחד רצה ללכת למקום שלו. כולם סוג של התאדו. כאמור, אצלנו בעין זיוון שבצפון רמת הגולן, לא היו אזעקות. אבל אנשים שומעים רמת הגולן, שומעים צפון, והכל בשבילם נחשב אותו האזור. יש בלגן בצפון, אז אנשים מבחינתם מכלילים את כל הצפון, גם אם אצלנו ספציפית אין אזעקות".

מה החלטת לעשות כצעד ראשון?
"האתגר המרכזי שלי היה קודם כל לחזור לאיזשהו סוג של שגרה, שאנשים יחזרו לפה. היה לי מאוד קשה לראות את כפר הנופש היפה הזה סגור, וגם את החאן. רציתי לעשות הכל כדי לפתוח. התחלתי לאסוף הכל מחדש. החזרתי כמה עובדי אחזקה שיתחילו לטפל ולתחזק את המקומות. החאן עדיין בשיפוצים, ואילו את כפר הנופש פתחנו ב־1 בפברואר לסוג של פיילוט רק בסופי שבוע, ורק עם כמות חדרים קטנה".

מה הניע אותך לפתוח?
"פתחתי מכמה סיבות. כרגע רוב מקומות האירוח בצפון הגולן סגורים ורציתי לראות אם יש ביקוש, ואם כן - שיתנקז אלינו. כמו כן, גם הרגשתי שיש תנועה של אנשים, שיש אנשים שמתקשרים ושואלים למה אנחנו סגורים. הרגשתי שכן יש איזשהו סוג של ביקוש, אז החלטתי לנסות. סיבה נוספת היא העובדה שמקום סגור עושה לא טוב מכל הבחינות, מעבר למצב הרוח. כשאתה פותח מקום, אתה נותן לדברים להתגלגל, וגם יותר לומד על המקום. בתור מישהו שהתחיל תפקיד, אי אפשר ללמוד על מקום כשהוא סגור. פתאום אני מתחיל להפעיל מערכות גז, חימום, להניע דברים, להביא לפה ספקים. אתה כבר לא נמצא רק עם עצמך פה, גם אם זה עדיין במינון נמוך מאוד".

הייתה היענות לאחר שהמקום נפתח?
"בשבוע הראשון של פברואר פתחתי רק כעשרה חדרים, אחר כך פתחתי כבר הכל, כי הייתה איזו קבוצה שרצתה להגיע. בימים אלה המקום החל כבר לעבוד במהלך כל ימי השבוע. מפני שחלק מהעובדים עדיין לא חזרו לעבודה, פתחנו את ההזמנות ללא הפעלת מסעדת כפר הנופש שכרגע סגורה. לפני כן היינו מוכרים לינה וארוחת בוקר. עכשיו ההזמנות הן ללא ארוחת בוקר. מי שכן רוצה לאכול, פתחנו עבורו אופציה לארוחת בוקר בהחומוסייה שנמצאת במתחם התיירות".

נאלצים לאלתר

"כן, בדיוק, ודווקא יש שביעות רצון טובה מארוחה גלילית נחמדה. זה עושה את העבודה". בימי שגרה, אומר חיות, "תקופה זו הייתה אמורה להיות שיא העונה מבחינתנו, פברואר זה כמו קיץ אצלנו. בעין זיוון יש תיירות חורף. כשהחרמון מושלג, אנשים היו באים בהמוניהם. היו מזמינים שנה מראש לפברואר. את המצב עכשיו אני לא יכול להשוות לכלום. אם בחודש מקביל אשתקד היינו ב־85% תפוסה, עכשיו אנחנו אולי עובדים על 10% לעומת תקופה מקבילה אשתקד, ומקווים שמשהו יקרה. בינתיים אני משאיר את המקום פתוח, כדי לנסות להניע".

"לא מחכים לפיצוי מהמדינה"

יצאתם במבצעים כדי למשוך קהל?
"קודם כל, עד לפני המלחמה אפשר היה להזמין בכפר הנופש החל משני לילות. היום אנחנו נותנים אופציה להזמין לילה אחד גם במהלך השבוע וגם במהלך סוף השבוע. כמו כן, הורדנו מחירים. אם קודם היינו לוקחים החל מאלף שקל ללילה, היום אנחנו מוכרים החל מ־650 שקל ללילה לזוג באמצע שבוע, ובסוף שבוע החל מ־800 שקל, כאשר שתי ההצעות כוללות ארוחת בוקר בהחומוסייה".

בנוגע להתמודדות הכלכלית, אומר חיות, "מאחר שכל הנושא הזה של מסלולי הפיצוי יצא די מאוחר, רק בחודש ינואר, אז הכל לוקח זמן. כל עסק בוחר את מסלול הפיצוי המתאים לו. קיבלנו מקדמות, אבל אני והדירקטוריון קיבלנו החלטה שלא נחכה לפיצוי של המדינה, אלא ננסה בכל זאת להפעיל עכשיו את העסק גם כדי לנסות לתת לעובדים שלנו איזשהו אופק, שאולי עוד מעט הם יחזרו לעבודה. עובדים קבועים שלנו נמצאים בחל"ת, אי אפשר להחזיר אותם למשרה חלקית, רק למלאה, ולכן בינתיים אנחנו נעזרים בעובדי קבלן. החישוב הכלכלי שלנו הוא לעבוד בשיטה רזה עד שיתבהרו העניינים. בשגרה למשל, היו לנו פקידי קבלה בשלוש משמרות וחדר אוכל. עכשיו כאמור אין חדר אוכל, יש פקידה אחת שעושה משמרת ביום, יש איש אחזקה, אני נמצא וגם עובדי קבלן לפי הצורך".

יש תקווה לחזור לשגרה בפסח?
"עד לפני שבועיים־שלושה עוד הייתי מדבר עם סוכנים על פסח, ניסיתי לסגור את כפר הנופש לקבוצה שלמה. אבל בגלל אי־הוודאות אף אחד לא רוצה להתחייב. זה אומר שנצטרך להמתין ולראות אם תצוץ מאיפשהו ודאות, כי אם נתקרב לפסח ועדיין נהיה במתכונת הזאת של אי־ודאות - אז לא יהיה פסח פה, לא נפתח לפסח, כי זה לא יהיה כלכלי. פסח זו היערכות אחרת, חייבים לפתוח חדר אוכל, להחזיר את כל העובדים. אם אתה לא יודע אם המלון יתמלא, עדיף לך כבר לא להתחייב לזה. כן פתחנו אפשרות של הזמנות לבודדים לפסח, החל מ־1,200 שקל ללילה לזוג, כולל ארוחת בוקר. את יכולה להזמין ולא נגבה דמי ביטול בגלל המצב. זה פועל גם לשני הצדדים. זה מובן שאם יזמינו אצלנו רק שישה־שבעה חדרים לפסח, ניאלץ לבטל את ההזמנות".

אתה אופטימי?
"עובר לי בראש שתהיה אולי הפסקת אש בדרום, למרות שזה אולי רחוק מהמציאות ומתרחק כל יום מחדש. אבל ברגע שזה יקרה, זה ישפיע גם על הצפון וייתן לאנשים הזדמנות למלא את הריאות וכן לצאת לחופש. אני מנסה להיות אופטימי. מעדיף להיות אופטימי מאשר להיכנס לדיכאון".

אתה לוקח בחשבון גם אופציה של הסלמת המצב הקיים בצפון?
"כולנו יודעים שבשנייה זה יכול להתלקח פה ולסגור אותנו לגמרי. גם זה עלול לקרות, אבל אם תפרוץ מלחמה בצפון, זה כבר יהיה רלוונטי לכל הארץ, לא רק לנו"