ברחבי הארץ אתם יכולים למצוא אינספור מסלולי טיולים, כל אחד מציע משהו אחר, אך יש כמה מקומות יחודיים שמציעים עולם ומלואו. כזה הוא גן לאומי "גבעות מרר, השוכן מדרום מערב לבית אלעזרי (סמוך לכביש 40). הגן מציע חוויה כוללת המשלבת היסטוריה, ביקור במערות, גבעות יפהפיות, בריכות מים ומסדרון אקולוגי חשוב. 

במסגרת פרויקט לשימור, שיקום אקולוגי ופיתוח, האתר הונגש למבקרים באמצעות רשות מקרקעי ישראל, והכניסה אליו חופשית.

באתר ניתן לצאת למסלול ברמת קושי קלה המשלב תצפיות, מתחם פיקניק, מערות עתיקות, שרידים היסטוריים, פריחה עונתית, עצי חרוב ושקד ועוד. כל אלה תורמים לכך שהוא פופולרי על משפחות בסופי השבוע.

גבעות מרר  (צילום: רשות מקרקעי ישראל)
גבעות מרר (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

ב"מרר" (בערבית מערות) נמצאן שרידי כפר המערות מהתקופה העות'מנית והתיישבות מתקופות עתיקות נוספות ובהן מערות קבורה ושברי גלוסקמאות, האופייניים ליישובים יהודיים בתקופת בית שני. לצד זה, מיקומו האסטרטגי של האתר מיצבו אותו כבעל חשיבות צבאית גם במהלך המאה הקודמת כחלק מקרבות צבאיים בארץ במהלך מלחה"ע ה-2. במהלכה, התנהל ברכס קרב קשה בין כוחות הצבאות הבריטי והעות'מאני. כאשר בסופו הגיעו הכוחות הבריטיים לוואדי צארר והשתלטו על צומת הרכבות המרכזית לדרום ארץ ישראל, ובכך חרצו את גורל המערכה בדרום.

האתר פותח והונגש והוא כולל שבילי הליכה המקיפים את הגבעה הראשית, ממנה משתקף נוף מרהיב לעבר שפלת החוף הדרומית, נקודות תצפית ופינות ישיבה ופנאי. גרמי מדרגות המחברים את שולי האתר – אזור החניה והפיקניק לבור המים, המערות והמצפור העליון. 

במרכז השביל ההיקפי ישנה תצפית לעבר המקום בו התנהל קרב הפרשים ובמרכזה פסל הפרש. מנקודה זו ניתן לראות את בריכות המים של "מקורות". במבט צפון-מערבה ניתן לראות באופק את הערים רחובות ויבנה, ובימי ראות טובה גם חוף הים נצפה באופק.

איך מגיעים: ב-Wase "גבעות מרר".