"בענף המלונאות החגים הם נורא שמחים. ראש השנה ופסח זה וואו. השנה זה משהו אחר לגמרי", אומרת שרונה להב, מנכ"לית מלון "יו ספלאש ריזורט אילת" מרשת מלונות פתאל, שמאוכלס במלואו באנשי קהילת קיבוץ ניר יצחק שהגיעו מהעוטף ומספרם במלון נע בין 600 ל-450 איש.

במלונות טוענים: "נאמר לנו שלקראת סוף החודש המפונים יתפנו"

חלק מהמלונות בארץ עדיין מאוכלסים כל כולם במפוני אזורי העוטף והצפון, אנשים שעבורם חמשת החודשים האחרונים היו טראומטיים מבחינות רבות. "חגים הם חגיגה שלמה, ופתאום עכשיו הם יותר מאופקים", אומרת להב. "השמחה היא לא שלמה, יש בקהילה עדיין חטופים, היו נרצחים. לכן זה נורא שונה. בצעדים נורא עדינים אנחנו עושים את ההכנות לחג, רוקדים איתם ריקוד בלט לפי הקצב שלהם, כפי שאני מגדירה את זה".

למה הכוונה?
"בדרך כלל כדי להכין ארוחת חג, אני יושבת עם השף, מכינים תפריט ויוצאים לדרך. ואילו עכשיו אני קודם כל יושבת עם מפוני ניר יצחק, בודקת את הרצונות שלהם, ואנחנו מתאימים את עצמנו גם לטעמים שלהם. ביקשו למשל יותר גפילטע־פיש, אז אני מגדילה את הכמויות. שאלתי גם 'מה אתם נוהגים לעשות?'. אמרו שרוצים כמו שהיה בקיבוץ, שקודם כל כולם מתכנסים באולם, לא בחדר אוכל, ועושים קריאת הגדה ורק אחר כך עולים למעלה לחדר האוכל. אנחנו גם מסדרים להם את השולחנות לפי משפחות, כפי שהם היו רגילים לשבת. ממש בונים את החג יחד איתם כדי לתת להם הרגשה של בית. זה נורא חשוב, כי עכשיו המלון הוא הבית שלהם".

העצב, כאמור, מלווה את אווירת החג, מה שהופך את הכל, לדברי להב, להרבה יותר מאופק. "הם חוגגים פסח לצד העצב, וזה השוני הכי גדול", היא אומרת. "זו הפעם הראשונה שאני נתקלת בכך כמלונאית. אם בימי שגרה אני תמיד מביאה מופעים חיצוניים מטורפים בפסח, הופעות וריקודים בבריכה, עושה קבלות פנים משודרגות עם מוזיקה - אין את זה השנה. מהרגע שהקיבוץ הגיע אלינו, יש את החיים לפני והחיים אחרי. הבנתי שפסח ייראה אחרת במלון. אנחנו נורא קשורים רגשית. אני לא יכולה להביא קרנבל עכשיו, אני איתם עם העצב, אנחנו כבר חלק מזה".

שרונה להב (צילום: פרטי)
שרונה להב (צילום: פרטי)

 "המדינה לא שם"
"למעשה בעשר השנים האחרונות בפסח יש מספר סוכנים שמזמינים כמעט את כל החדרים במלון. מגיע אלינו לחג בעיקר קהל דתי־מסורתי, ובשגרה בערב ליל הסדר יש אצלנו כמעט 22 סדרים פרטיים חוץ מהסדר המרכזי בחדר האוכל. באות משפחות, רובן לשמונה ימים, ביניהן גם קהילה גדולה מחוץ לארץ. זה הזמן שלהם להיפגש פעם בשנה כל המשפחה", אומר אמיר ירון, מנכ"ל מלון "נוף גינוסר" שעל שפת הכנרת, שבו מתארחים החל מאוקטובר מפונים מקיבוץ יפתח, מקריית שמונה וממספר יישובים נוספים מהגבול הצפוני.

השנה לא יגיעו האורחים שירון היה רגיל אליהם בפסח בעשור האחרון, כי כאמור כל החדרים מאוכלסים במפונים. "כל בתי המלון בארץ שמאכלסים מפונים פועלים לפי הסכם בנאלי של משרד התיירות ומשרד האוצר, שלמעשה אומר לנו מה אנחנו מחויבים לתת למפונים ומה אנחנו מקבלים מהמדינה", הוא אומר. "זה הסכם מאוד בסיסי, עם תפריטים דלים, המינימום של המינימום. חשבנו שבפסח תבוא המדינה וטיפה תשפר את ההסכם כדי שנוכל לשדרג את כל נושא הארוחות ואווירת החג, אבל לצערי המדינה לא שם. מה שקורה הוא שאנחנו כמלונאים - גם כי בסופו של דבר המפונים הם השגרירים שלנו - משדרגים להם אוטומטית את הארוחות גם בימים רגילים ועל אחת כמה וכמה בפסח. במשך חמישה חודשים אני נותן מעבר למה שאני מחויב, ואני עושה זאת גם בפסח, למרות שכל נושא הכשרויות וחומרי הגלם באופן אוטומטי מתייקר בחגים. לקראת החג לקחנו תפריטים של השנים האחרונות, ועשינו התאמה מחדש. הצגנו להם את זה, וסך הכל - הכל סבבה".

אמיר ירון (צילום: מלון נוף גינוסר)
אמיר ירון (צילום: מלון נוף גינוסר)

כיצד ייראה ערב החג אצלכם?
"אנחנו בדיונים עם הקהילות שבמלון. ביקשנו לקבל מהן הערכת מצב לגבי מה קורה עם כל קהילה בפסח: מי נשאר, מי עוזב, מי רוצה להביא את המשפחה לחגוג במחיר מאוד סמלי, אם זה רק לליל הסדר או לכל השבוע. עושים תיאום ציפיות, כדי שאנחנו כמלון נדע להתכונן יותר טוב. אם למשל אני יודע שהרוב הגדול נשאר בימי החג ויש לי כ־150 ילדים במלון, אז אביא פעילות שמתאימה לילדים, ובערב פעילות למבוגרים".
אם כאמור בעשר השנים האחרונות הרבה מאוד משפחות שכרו במלון אולם וחגגו סדר באופן פרטי, הרי שעכשיו צפוי להיות סדר מרכזי אחד במסעדת המלון. "כולם אוכלים באותו מקום ללא הפרדה", אומר ירון. "זה גם משהו מאתגר, כי אנשי קריית שמונה למשל יותר מסורתיים וחשובות להם יותר הכשרויות. את חלק ממפוני יפתח זה פחות מעניין, ובסוף אני צריך לדעת לעשות את ההתאמות וגם לתת יותר מהבייסיק שהמדינה נותנת".

בתור פליטים בארצם, יש למפונים בכלל מצב רוח לחגוג חג?
"אנחנו עושים את המקסימום כדי לגרום להם להיות הכי מחוברים למקום ולתת להם את ההרגשה שהם כביכול בבית, אבל בסוף הם לא נמצאים בבית שלהם כמעט חצי שנה. זה מאתגר, זה לא פשוט". במלון אדמונד בראש פינה נמצאים בימים אלה 120 איש שנאלצו לעזוב את ביתם. "רובם עובדים חיוניים, תושבי קריית שמונה, ובני זוגם. אנחנו מלון בוטיק ללא ילדים. לכן רוב האנשים פה בני 50 פלוס, כאלה שילדיהם כבר יצאו מהבית", מספר עומר פורת, מנכ"ל המלון. "לקראת החג אנחנו עושים רשימות של מי יוצא למשפחה מחוץ למלון, ומי נשאר במלון. לגבי מי שנשאר, כן נאפשר להביא לארוחת ליל הסדר משפחות מבחוץ - כולל ילדים ונכדים - בעלות סמלית. אבל זה רק לארוחה, לא ללינה".
בניית תפריט ארוחת החג, מספר פורת, "נעשית בשיתוף פעולה עם האורחים, כאשר חלק מהמנות יכינו האורחים עצמם. פעמיים־שלוש בשבוע אני נותן לכמה אורחים מהמלון שמבקשים זאת לבשל עבור כלל האורחים. יש פה אנשים שהם בעלי עסקי אוכל. כרגע העסקים שלהם לא פעילים, אז הם נכנסים למטבח בשביל הכיף וכדי להעביר את הזמן".

עומר פורת (צילום: יחצ)
עומר פורת (צילום: יחצ)

היו בקשות מיוחדות לגבי התפריט?
"לארוחת החג הם ביקשו למשל מנה של בשר ראש, דגים מסוימים, צלעות כבש, כל מיני דברים מיוחדים. בשר ראש בדרך כלל אני לא עושה פה, אבל הם רוצים את הטעמים של הבית, ואני מביא להם". לדברי פורת, הסדר עצמו יחולק לשני חדרי אוכל, כאשר בכל חדר יערוך אחד האורחים את הסדר. "זאת הייתה הבקשה שלהם", הוא אומר ומציין שהמפונים שמתארחים במלון התנדבו לא רק לבשל כמה מנות לארוחת החג אלא גם לסייע בניקיונות שלפני פסח. "הם מאוד רוצים לעזור לנו להכין את המלון לפסח ומבקשים להשתתף בניקיונות. בכל דבר שאנחנו רק צריכים הם מוכנים לעזור", הוא מספר.

"יודעים את הטעמים"
"אנחנו מציינים עם המפונים את כל החגים, ט"ו בשבט, חנוכה, פורים, ועכשיו נערכים לפסח", אומר חיים סתתיהו, מנכ"ל תיירות עין גב. "החל מה־7 באוקטובר, כפר הנופש עין גב מאוכלס במפונים מ־20 יישובים שונים באזור הצפון, כ־350 איש. הם אנשים נהדרים, הקשר איתם טוב ואנחנו מנסים להקל עליהם כמה שיותר את השהייה. זו פעם ראשונה במלונאות בישראל שמשפחה נמצאת במלון תקופה כה ארוכה, וזה בכלל לא פשוט".

חיים סתתיהו (צילום: פרטי)
חיים סתתיהו (צילום: פרטי)

איך אתם מתכוננים לפסח?
"כבר ערכנו רשימות עם המשפחות של מי נוסע מכאן בחג ואם יש כאלה שרוצים לארח בכפר הנופש אורחים לליל הסדר. כאלה ייכנסו לארוחה בתשלום. נעשה סדר מרכזי אחד עם 250 איש שננהל אותו בחדר האוכל המרכזי עם סממני החג. אני לוקח בחשבון שאני עורך את הסדר בדיוק כמו שהיינו עורכים עם האורחים הרגילים שהיו באים בעבר לחופשה. אני לא חוסך בדבר. זה מתחיל מקבלת פנים לפני הסדר וממשיך בארוחה מיוחדת. בנוסף לכך יהיה עוד אולם שבו שתי משפחות מורחבות ביקשו לערוך סדר לעצמן. כיוון שמזג האוויר יהיה מצוין באפריל, אז כנראה עוד 100 איש יעשו את הסדר בחוץ, ליד החדרים, על שפת הכנרת. אנחנו נספק להם שולחנות, ציוד, אוכל, כלי הגשה".

היו דיונים לגבי מנות בארוחת החג?
"הקשר עם האורחים הוא קשר יומיומי. אנחנו כבר יודעים פחות או יותר את הטעמים, מה להוסיף, מה לא. זו לא ממש התייעצות לגבי התפריט, אבל צוות מזון ומשקאות כאמור כבר מכיר אותם. ננסה לעשות הכל כדי שזה יעבור להם בצורה נעימה. אני מאוד מקווה שכולנו נחזור לשגרה כמה שיותר מהר ושנראה במהרה את החטופות והחטופים חוזרים לביתם".