אירועי "בתים פתוחים" הפכו להיות בשנים האחרונות פופולריים מאוד והזדמנות נהדרת להכיר אנשים מוכשרים, כאלה שהבית שלהם הוא גם מראה לחלומות שלהם וליצירות שהם מוציאים מתחת ידיהם. באזור חבל מודיעין, ממש במרכז הארץ, ביישובים קטנים וירוקים העוטפים את יער בן שמן, יצרו קונספט מעניין.

צונאמי אמריקאי נגד ישראל? האיום להפסקת הסיוע הוא שקר וכזב
"נתניהו רואה תמונה של אלפי אסירים משתחררים בגלל המחדל של הממשלה"

בכל שנה, קצת לפני פסח, מתקיים אירוע "בתים פתוחים" באחד מהיישובים שבחבל. יצרנים, אומנים, בשלנים ויוצרים מהיישוב מארחים בבתיהם קולגות, עסקים קטנים של אומנים ויוצרים מיישובים אחרים. כך יכולים המטיילים ליהנות ממפגש עם עשרות מציגים, כשהם מטיילים להנאתם בין תשעה או עשרה בתים. מצטיידים באוכל לשבת - כן, יש גם המון בשלנים ביתיים שמביאים איתם ניחוחות וטעמים - קונים מתנות לחג ומגלים אוספים, מקצועות וסגנונות שלא הכירו.

השנה יתקיים אירוע "בתים פתוחים" של חבל מודיעין ביום שישי, 5 באפריל, במושב רינתיה, שבתקופה הזו נהנה מהתפרצות פריחה יפהפייה של פרחי בר, כשהצבע השולט הוא הצהוב הזוהר של חרדל הבר והמון ירוק מכל עבר.

מה זה טרריום?

צור רונן אמסלם מסתובב בעיניים נוצצות בממלכה הקטנה שיצר לעצמו בתוך מכולה בחצר בית הוריו. הוא יוצר, תחזיקו חזק, טרריומים. מה זה בכלל? צור מחזיק בידיו מכל זכוכית, אחד מני עשרות, ואולי מאות, שמונחים על המדפים סביבו, שבכולם צומחים צמחים אקזוטיים מיוחדים, ומסביר: "טרה היא אדמה. רריום הוא מכל. טרריום הוא אדמה במכל. בתוך המכלים אני שותל צמחים טרופיים מיוחדים כמו סחלבים מיניאטוריים, ביגוניות, שרכים, צמחים טורפים טרופיים ועוד. בהם אני משלב חרקים מיוחדים שתפקידם לנקות את המכל מעלים יבשים ומשורשים רקובים וההפרשות שלהם משמשות דשן לאדמה. זו בעצם פיסה מהטבע במכל".

כל אחד מהמכלים הוא סוג של יצירת אומנות יחידה מסוגה, ולצדם יש לצור גם אוסף של למעלה מ־80 סוגים של חיות אקזוטיות: נחשים, צבים, טרנטולות, לטאות, חרקים ועוד. הדרך של צור להגשמת החלום עברה בלימודי רפואה בבודפשט, וכששב לארץ סיים התמחות ועבד כרופא רדיולוג בבית חולים איכילוב. ובכל הזמן הזה הוא הרגיש שאלה לא החיים שהוא רוצה בהם. הוא התפטר מעבודתו, חזר למושב, הקים את "צירצורים", והוא כבר מתכנן את הרחבת העסק. נוסף למכירה של הטרריומים שהוא יוצר, על פי הזמנת הלקוח, הוא גם מעביר סדנאות שונות. באחת הוא מלמד כיצד בונים טרריום, האחרת היא סדנת חשיפה לעולם הזוחלים ופרוקי הרגליים ובעיקר הוא מרגיש שהוא מספק ללקוחותיו חוויית התנתקות ואסקפיזם. "מצאתי את הייעוד שלי בחיים", הוא מסכם בסיפוק רב.

באירוע "בתים פתוחים" תתארח אצלו האומנית ליאת מסינג, שתציע חבילות לחג הכוללות כלי חמר פרי עבודתה, "הדבש מהדוקטור" שרודה בעלה, ונרות מדונג דבורים. בתה יעלי תמכור עוגות ועוגיות לשבת (כשר).

איך מגיעים: בווייז: "צירצורים".
פרטים נוספים: 054-3082278

אוכל שמח וטעים

היא הייתה כל חייה קצינת ת"ש, בתפקידה האחרון הייתה סגנית קצינת פניות הציבור, פרשה מהצבא לפני שנתיים אבל היה קשה לתאם איתה פגישה כי היא משרתת כרגע במילואים. ובכל זאת גלית אלפסי מוצאת זמן לבשל, להתעמק בעולמות קולינריים לא מוכרים, ללמוד טכניקות בישול חדשות וגם להעביר סדנאות בישול בבית היפהפה שלה, שמשקיף לנוף אינסופי של שדות.

"מבית הספר הייתי מגיעה לבית של סבתא, שהייתה נכה, ובכל זאת לימדה אותי לבשל. הייתי מביאה אליה למיטה את הסירים ואת המצרכים, והיא לימדה אותי את ה'קצת מכל דבר' של המרוקאים. סבתא של בעלי לימדה אותי להכין קוסקוס מרוקאי, אבל אני מכינה גם אוכל אסייתי, איטלקי וגם קובה כורדית אסלית. יש גם סדנאות למנות ללא גלוטן, סדנאות של מאפים ושל באנים ואחת לכמה שבועות אני פותחת שולחנות מלאים באוכל, יחד עם נעה טולדנו (שתכף נגיע אליה - מ"ש), שמביאה את הלחמים והמאפים המעולים שלה, ואנחנו מוכרות אוכל מוכן לשבת".

ואם כל זה לא מספיק, גלית היא גם קצבית מוסמכת, בוגרת לימודי אפייה בדנון והכי חשוב - המוטו שלה הוא לשמח אנשים דרך אוכל. נראה שהשהות במטבח עושה אותה מאושרת. היא מתרוצצת, חותכת ומקלפת בזמן שאנו מדברות, מגישה, דוחקת בי לטעום ושולחת אותי לדרך עם מטעמים מעשה ידיה.

באירוע "בתים פתוחים" היא תפתח שולחן מלא במאכלי מטבחים מהעולם, ויתארחו אצלה אדווה אזולאי עם המותג WHITE WITCH, שמייצרת מוצרי קוסמטיקה טבעיים, סבונים ונרות; אפרת מקוב, מעצבת תכשיטי כסף וזהב משובצים באבני חן טבעיות; ואומנית הקרמיקה אורנה קארו, שתציג כלי הגשה אלגנטיים לשולחן החג.

גלית אלפסי, אוכל שמח, בווייז: משק 58 רינתיה.
פרטים נוספים: 054-9270407

גלית אלפסי, אוכל שמח (צילום: אורנה בן חיים)
גלית אלפסי, אוכל שמח (צילום: אורנה בן חיים)

ינשופים, מאפים ולחמים

כמו רבים, גם נעה טולדנו, שהיא עד היום מורה פרטית לאנגלית ולמתמטיקה, גילתה את עולם האפייה במהלך הקורונה. חברה שגידלה מחמצת נתנה לה חתיכה והיא התחילה לחקור, להתנסות ולנסות מתכונים, לבדוק טכניקות ותוספות ולפתח מתכונים משלה. "חילקתי לחברים ולשכנים, ומהר מאוד התחילו לשאול אותי למה אני לא מוכרת. כשהרגשתי שאני יוצרת לחם שהוא מספיק טוב (אפילו מצוין, טעמתי - מ"ש), התחלתי למכור, וצללתי גם לעולם של המקרונים, הקרואסונים, החלות, העוגות והמאפים המלוחים והמתוקים, ולצדם התחלתי להכין גם גבינות טבעוניות מיושנות וממרחים וליצור כריכים יצירתיים". את המוצרים שלה אפשר להזמין מראש, ואפשר להגיע ליריד שהיא עורכת אחת לכמה שבועות אצלה בחצר או ביחד עם גלית אלפסי.

ואיך הינשופים קשורים לכאן? לנעה יש חנות אינטרנטית ובה אוסף יפהפה של כלים, מוצרי טקסטיל ונייר ועוד הפתעות שלוקטו ברחבי העולם, ובכולם הדפסי ינשופים וחיות אחרות.

באירוע "בתים פתוחים" תציע נעה מבחר מלחמי המחמצת שלה מקמחי־על, כמו גם חלות לשבת, כריכים ומאפים, קרואסונים ומקרונים; לצד פריטי ינשופים כמו צעיפים וגרביים, מחברות, תיקי בד, בקבוקי שתייה ועוד. אליה יצטרפו ליאור טוניס עם תיקים ותרמילים, ערכות מדליקות לשקשוקה ופאוצ'ים שאותם עיצבה ותפרה; האומנית הרב־תחומית גילה ניומן תציע עבודות קרמיקה שימושיות; ורפאל סייג - קאפקייקס ועוגות יצירתיים וטעימים.

נעה טולדנו, הכלנית 115, רינתיה.
פרטים נוספים: 050-7818229

נעה טולדנו (צילום: אלונה אליחי)
נעה טולדנו (צילום: אלונה אליחי)

בגדים וחפצים מעוררי געגוע

מתברר שמעבר לבית חדש יכול להפוך להזדמנות לבנות קריירה חדשה. זאת גילתה לירון בכר, כשפינתה את ביתה לפני מעבר לבית החדש שהקימו היא ובעלה במושב רינתיה, ותהתה מה היא עושה עם האוסף המטורף והעצום של בגדי וינטג' שצברה במשך שנים. "בעלי, שהוא אספן מנעולים ומפתחות מתקופת הרנסאנס והבארוק, הציע לי להציג את האוסף באחד מירידי הווינטג'. זה הלך בטירוף, והבנתי שיש לי משהו טוב ביד, שאני כנראה אוצרת טובה של בגדי וינטג' והפריטים שלי ייחודיים. מאז, הקמתי את המותג baba yamim והתחלתי לנסוע לחו"ל ולהביא מרחבי העולם בגדי וינטג'. אני עושה אצלי בבית, אחת לחודש וחצי, מכירה בשבת שמושכת אליה מאות משוגעים לדבר".

הבית היפהפה שלה משובץ כולו כלים וחפצי נוי ווינטג', והנוף הנשקף מחלונות הענק אל השדות פתוח אל האופק עם כתמים של פריחה. "הבגדים שלי הם וינטג' אמיתי, משנות ה־50 ועד שנות ה־80, מרחבי העולם. פריטים ישראליים אני מביאה רק מהנחשבים במיוחד, כמו משכית ורקמה". נראה שהתחביב, שהפך למקצוע, ממלא אותה בהתלהבות ובשמחה, אבל העיסוק האמיתי לנשמה מבחינתה הוא המקצוע ה"אמיתי" שלה, גננת בחינוך האנתרופוסופי.

באירוע "בתים פתוחים" תציג לירון חפצי ובגדי וינטג', תכשיטים, כלים ועוד פריטים נהדרים שאת גילם ומוצאם תדע לירון לספר למתעניינים. יתארחו בביתה גם מרב כהן, בעלת המותג "לבנדולה", הרבליסטית ורוקחת מוצרי טיפוח; הקרמיקאית דפנה זומר עם כלים ופריטי נוי, השף־קונדיטור דדי רביבו ימלא את הבית בניחוחות של חלות ולחמי מחמצת משובחים, עוגיות ועוגות, זיתים וריבות; וגיא הורוביץ מ"חוות שורש ועלה" יפרוש ירקות ושפע ירוקים שנאספו השכם בבוקר מהחממה ההידרופונית, מערוגות הגינה וממצעי ההנבטה.
לירון בכר, baba yamim.

לירון בכר, baba yamim (צילום: אורנה בן חיים)
לירון בכר, baba yamim (צילום: אורנה בן חיים)

פרטים נוספים: 054-2574222
אירוע "בתים פתוחים" בחבל מודיעין יתקיים במושב רינתיה.
ביום שישי, 5.4, בשעות 09:30־14:30.
מידע נוסף תמצאו באתר: www.thm.org.il