אם תמיד חלמתם על בית נופש באיטליה, יש לנו בשורות טובות בשבילכם. לאחרונה, הכפר פטריקה שבמרכז איטליה, מצטרף לטרנד ההולך וגובר ומציע בתים למכירה במחיר של אירו אחד בלבד. 

הכפר, השוכן על רמה סלעית המשקיפה על עמק סאקו, מנסה לחכות את ההצלחה של ערים כמו מוסמלי בסיציליה וזונגולי בקמפניה, שהצליחו להתמודד עם תופעת הבתים הנטושים ומכרו לתיירים בתים שעמדו שוממים במחירים מצחיקים.

פטריקה, למי שלא מכיר, הוא כפר מימי הביניים. הוא נמצא מדרום לרומא והוא אכלס בקושי 3,000 תושבים וכרגע עומדים בו יותר מ-40 נכסים נטושים. הואמנם מבחינת נופים הוא נחשב לאידילי, אבל החיים בכפר מעולם לא היו פשוטים כך שרוב התושבים עזבו אותו מאחור והלכו לחפש את עתידם במקום שיש חיים יותר קלים ופרנסה.

רחוב צר ברחובות איטליה (צילום: אינג'אימג')
רחוב צר ברחובות איטליה (צילום: אינג'אימג')

כעת, ראש העירייה לוסיו פיורדליסו, שמנסה להחיות את המקום החליט להציע את הבתים הרקים למכירה באירו אחד. אך לפי מה שנראה, המהלך שלו לא צלח עדיין, בעיקר בשל בעיות של בעלות.

מאחר והבתים ננטשו זה מכבר, לא פשוט למצוא את בעליהם החוקיים או יורשיהם (לעיתים מדובר ביותר מיורש אחד). בעיית הבעלות עוצרת, כרגע לפחות, כל אפשרות למכור את הבתים.

נכון לעכשיו, הכפר הצליח למכור שני בתים נטושים בלבד במסגרת תוכנית אירו אחד שלה, מאחר שהיו בבעלות מלאה של שני מקומיים, כך שלא היה צורך ליצור קשר עם יורשים.

בעיה נוספת, לכך שתוכנית היורו האחד לא צלחה עד כה בפטריקה היא מצב הבתים הנטושים שלה. חלק מהבתים פשוט מוזנחים מכדי למכור אותם. לשמחת התושבים בכפר, לא כל הבתים הנטושים נמצאים במצב נורא, וחלקם כבר זכו להתעניינות מצד קונים פוטנציאליים.

כדאי לדעת, שמי שנשבה ברעיון של לעבור למרכז איטליה ולרכוש בית בפטריקה, זוכה להקלות נוספות. למשל, מי שמחליט להתניע פעילות מסחרית כמו צימר או בוטיק אומנים ברובע העתיק, פטור מתשלום מיסים על פינוי פסולת, פרסום ושימוש בשטחים ציבוריים למשך 10 שנים ומקבל זיכוי מס בגין עלויות ארגון מחדש. ההטבות הללו תקפות גם עבור זרים המתכננים לעבור לפטריקה. עד כה נפתחו בעקבות כך שני צימרים חדשים ומסעדה אחת.