אסון הכרמל הוא אחד מהאירועים המטלטלים והזכורים שהיו בארץ עד ה-7 באוקטובר. בימים אלה אירועי הכרמל מקבלים אור חדש, במסלול  ייחודי וראשון מסוגו בעולם המנגיש דרך למידה אינטראקטיבית מידע על התפשטות שריפות ודרכי מניעתן. 

אורכו של מסלול "דרך האש" החדש הוא 1.5 קילומטר, ולאורכו יש עשר תחנות – חלקן אינטראקטיביות וחלקן לימודיות. בתחנות המטיילים יכולים ללמוד על התנהגות האש, דרכי כיבוי שונות, כיצד מונעים שריפות וכיצד משקמים את הטבע אותו איכלה שריפה. המסלול מתאים לכל הגילאים, הליכה בו קלה ומתאימה גם לקטנטים. חלק קטן מהמסלול מונגש ובעל דרך סלולה, מרבית המסלול על דרך כורכר.

מסלול דרך האש (צילום: ענבר חשמונאי, רשות הטבע והגנים)
מסלול דרך האש (צילום: ענבר חשמונאי, רשות הטבע והגנים)

מסלול דרך האש (צילום: ענבר חשמונאי, רשות הטבע והגנים)
מסלול דרך האש (צילום: ענבר חשמונאי, רשות הטבע והגנים)

בעקבות אסון השריפה בכרמל בשנת 2010 ועשרות אירועי שריפות בשטחים פתוחים מידי שנה, תכננה רשות הטבע והגנים בשיתוף כבאות והצלה לישראל מסלול טיול ייחודי הצמוד לאנדרטת הנספים בכרמל, ראשון מסוגו בעולם הכולל תחנות הסברה הממחישות ומנגישות לציבור את המידע על התפשטות שריפות במרחב – והדרכים לצמצומן. המסלול פותח כחלק מתהליך הפקת הלקחים של אסון השריפה הגדול בכרמל ושריפות נוספות שכילו דונמים רבים של הטבע הישראלי.

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "רשות הטבע והגנים פועלת באופן אקטיבי לצמצום ומניעת שריפות, הקמת קווי חיץ בשטחים אותם היא מנהלת תוך שיתוף פעולה הדוק עם כבאות והצלה. פיתוח שביל 'דרך האש' הוא חלק מהמאמץ ההסברתי המשותף להעלאת המודעות הציבורית למניעת שריפות בשטחים הפתוחים. חשוב לזכור ששריפות בישראל לרוב מתרחשות מפעילות אנושית ולא כדרך הטבע, לכן זהירות ומודעות הציבור יכולה לשנות את המצב. שיתוף הפעולה בין הציבור, לבין גורמי המקצוע בשטח הוא זה שיכול להביא לצמצום הנזקים ולמניעת אסונות".